Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği
Yıl: 2019 Cilt: 3 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1514 - 1532 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26677/TR1010.2019.256 İndeks Tarihi: 09-09-2020
Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği
Öz: Bu çalışma, Gaziantep’in destinasyon kişiliğinin belirlenmesini ve destinasyon kişiliğine bağlıolarak yerli turistlerin memnuniyet ve davranışsal niyetleri arasındaki ilişkinin incelenmesiniamaçlamıştır. Bunun için 2018 yılının Kasım ve Aralık aylarında Zeugma Mozaik Müzesi, AntepKalesi ve Bakırcılar Çarşısını ziyaret eden yerli turistlere anket uygulanmıştır. Anket formlarınındeğerlendirilmesi için veriler faktör analizi, frekans analizi ve korelasyon analizi testlerine tabitutulmuştur. Araştırma bulgularına göre, Gaziantep’in destinasyon kişiliği ‘‘modernlik’’‘‘samimiyet’’ ‘‘yetkinlik-seçkinlik’’ ve ‘‘huzur’’ şeklinde adlandırılan dört boyuttan oluşmuştur.Korelasyon analizi sonucunda destinasyon kişiliği boyutları ile turistlerin memnuniyet vedavranışsal niyetleri arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: The Examination of Relationships Between Destination Personality with Satisfaction and Behavioral Intentions: Case of Gaziantep
Öz: This study aimed to determine the locality of the destination of Gaziantep and to examine the relationship between the satisfaction and behavioral intentions of local tourists depending on the personality of the destination. For this purpose, in November and December of 2018, a survey was conducted to the local tourists visiting the Zeugma Mosaic Museum, Antep Castle and the Coppersmiths Bazaar. The questionnaire was prepared by adapting from the Brand Personality Scale of Aaker (1997). Data were analyzed by factor analysis, frequency analysis and correlation analysis to evaluate the questionnaire forms. According to the findings of the study, the destination of Gaziantep is composed of four dimensions called ‘‘modernity’’ ‘‘sincerity’’ ‘‘competence-exclusivity’’ and ‘‘serenity’’. As a result of the correlation analysis, it has been determined that there is a positive relationship between the dimensions of the destination personality and the satisfaction and behavioral intentions of the tourists.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aaker, J. L. (1997). Dimensions of Brand Personality, Journal of Marketing Research, 34(3): 347-356.
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Spss Uygulamalı. (5. Basım), Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
- Altunışık, R. (2008). Anketlerde Veri Kalitesinin İyileştirilmesi İçin Öntest (Pilot Test) Yöntemleri, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2: 1-17.
- Artuğer, S. ve Çetinsöz, B.C. (2014). Destinasyon İmajı ile Destinasyon Kişiliği Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1): 366-384.
- Artuğer, S. ve Ercan, F. (2015). Marmaris’in Destinasyon Kişiliğini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36): 787-793.
- Atay, L. ve Dülgaroğlu, O. (2017). Markalaşma Açısından Cunda Adası’nın Destinasyon Kişiliğinin Tespitine Yönelik Bir Çalışma, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(38): 383-396.
- Bezirgan, M. (2014). Turistik Destinasyonda Fiyat Değeri, Aidiyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: Kemer Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5): 524- 539.
- Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (5. Basım), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (23. Basım), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Chen, C. F. and Phou, S. (2013). A Closer Look at Destination: Image, Personality, Relationship and Loyalty. Tourism Management, (36): 269-278.
- Çetinsöz, B.C. ve Atsan, M. (2018). Anamur İlçesinin Marka Kimliği ve Kişiliği Üzerine Bir Araştırma, II. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi, 27-29 Eylül 2018. Mersin. ss: 630-639.
- Çiğdem, H. ve Kurt, A. A. (2012). Yansıtıcı Düşünme Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2): 475-493.
- Ekinci, Y. and Hosany, S. (2006). Destination Personality: An Application of Brand Personality to Tourism Destinations, Journal of Travel Research, 45: 127-39.
- Hankinson, G. (2004). Relational Network Brands: Towards A Conceptual Model of Place Brands, Journal of Vacation Marketing, 10(2): 109-121.
- Hosany, S., Ekinci, Y. and Uysal, M. (2006). Destination Image And Destination Personality: An Application of Branding Theories to Tourism Places, Journal of Business Research, 59(5): 638-642.
- https://gaziantep.ktb.gov.tr/TR-127980/sinir-kapilarindan-giris-yapan-yerli-yabanci-turist-say- .html [Erişim Tarihi: 23.08.2019]
- İlban, M. O., Bezirgan, M. ve Çolakoğlu, F. (2016). Termal Otellerde Algılanan Hizmet Kalitesi, Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Edremit Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(2): 181-194.
- Kanıbir, H., Nart, S. ve Saydan, R. (2010). Şehir Pazarlamasında Marka Kişiliğinin Etkisi: Algılanan Marka Kişiliği - Turistlerin Tavsiye Etme Davranışı İlişkisi, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, (6): 53-84.
- Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (27. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Kılıç, B. and Sop, S. A. (2012). Destination Personality, Self-Congruity and Loyalty, Journal of Hospitality Management and Tourism, 3(5): 95-105.
- Kim, S. and Lehto, X. Y. (2013). Projected and Perceived Destination Brand Personalities: The Case of South Korea, Journal of Travel Research, (52): 117–130.
- Murphy, L., Benckendorff, P. and Moscardo, G. (2007). Linking Travel Motivation, Tourist Selfİmage and Destination Personality, Journal of Travel and Tourism Marketing, 22(2): 45-61.
- Olcay, A. ve Düzgün, M. (2016). Turizm Eğitimi Gören Öğrencilerin Meslek Seçimlerinin Kariyer Çapaları ile Uygunluğunun Değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3): 1127-1148.
- Özdamar, K. (1999a). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1. (2.Basım), Eskişehir: Kaan Kitabevi.
- Özdamar, K. (1999b). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 2 (Çok Değişkenli Analizler). (2.Basım), Eskişehir: Kaan Kitabevi.
- Pereira, R. L. G., Correia, A. D. J. H., and Schutz, R. L. A. (2014). Destination Brand Personality: Searching for Personality Traits on Golf-Related Websites, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 25(3): 387-402.
- Sağlık, E. ve Türkeri, İ. (2015). Destinasyon İmajının ve Kişiliğinin Destinasyon Aidiyeti Üzerine Etkisi: Palandöken Kayak Merkezi Örneği, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(1): 25-42.
- Sahin, S. and Baloglu, S. (2011). Brand Personality and Destination Image of İstanbul, Anatolia– An İnternational Journal of Tourism and Hospitality Research, 22(1): 69-88.
- Sevim, B., Seçilmiş, C. ve Görkem, O. (2013). Algılanan Destinasyon İmajının Tavsiye Davranışı Üzerine Etkisi: Safranbolu’da Bir Araştırma, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(20): 112- 126.
- Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. (2010). Sosyal Bilimlerde Spss’le Veri Analizi. (3. Basım), İstanbul: Beta Yayıncılık.
- Sop, S.A., Kılıç, B. ve Kurnaz, A. H. (2012). Destinasyon Kişiliği ve Memnuniyet İlişkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma, 13. Ulusal Turizm Kongresi, 6-9 Aralık 2012. Antalya. ss: 1123-1138.
- Türkmen, S. ve Köroğlu, A. (2017). Destinasyon Kişiliği Araştırması: Türkiye – Yunanistan Örneği, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37): 397-429.
- Türkmen, S., Atay, L. ve Türkmen, E. (2018). Destinasyon Kişiliği, Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Çanakkale Örneği, Journal of Yasar University, 13(49): 22-32.
- Uca Özer, S. (2015). Şehir Pazarlaması Kapsamında Marka Kişiliği ve Marka Sadakati İlişkisi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8: 118-136.
- Uğur, İ., Gökkaya, S. ve Acar, A. (2018). Yerli Turistlerin Destinasyon İmajına İlişkin Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri: Safranbolu Üzerine Bir Çalışma, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1): 29-40.
- Umur, M. ve Eren, D. (2016). Destinasyon İmajı ve Destinasyon Kişiliğinin, Ziyaretçi Memnuniyeti ve Geleceğe Yönelik Ziyaretçi Davranışı Üzerine Etkisi: Kapadokya Örneği, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1): 271-294.
- Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss İle Veri Analizi. (4. Basım), Ankara: Detay Yayıncılık.
- Ural, T., Tercan, E. ve Arslan, M. (2016). Güçlü Kent Markası Oluşturmada Destinasyon Kişiliği, Bilişsel ve Duygusal İmajın Rolü: Hatay Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(4): 145-160.
- Usakli, A. (2009). The Relationship Between Destination Personality, Self-Congruity A Behavioral Intentions, Thesis University Libraries, University of Nevada, Las Vegas.
- Usakli, A. and Baloglu, S. (2011). Brand Personality of Tourist Destinations: An Application of Self-Congruity, Theory. Tourism Management, 32(1): 114-127.
- Ülkü, A., Solmaz, S. A. ve Barakazi, M. (2017). Destinasyon Kişiliğinin Turistlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi: Şanlıurfa Örneği, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(53): 986- 994.
- Xie, K. L. and Lee, J. (2013). Toward the Perspective of Cognitive Destination Image and Destination Personality: The Case of Beijing, Journal of Travel & Tourism Marketing, (30): 538–556. Valette Florence, P., Guizani, H. and Merunka, D. (2011). The Impact of Brand Personality and Sales Promotions on Brand Equity, Journal of Business Research, 64: 24–28.
- Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (1. Basım), Ankara: Detay Yayıncılık.
- Ye, S. (2012). The Impact of Destination Personality Dimensions on Destination Brand Awareness and Attractiveness: Australia As A Case Study, Turizam: Znanstveno-Stručni Časopis, 60(4): 397- 409.
- Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(Özel Sayı): 74- 85.
APA | ISIK N, Özkan B (2019). Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği. , 1514 - 1532. 10.26677/TR1010.2019.256 |
Chicago | ISIK NALAN,Özkan Burçin Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği. (2019): 1514 - 1532. 10.26677/TR1010.2019.256 |
MLA | ISIK NALAN,Özkan Burçin Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği. , 2019, ss.1514 - 1532. 10.26677/TR1010.2019.256 |
AMA | ISIK N,Özkan B Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği. . 2019; 1514 - 1532. 10.26677/TR1010.2019.256 |
Vancouver | ISIK N,Özkan B Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği. . 2019; 1514 - 1532. 10.26677/TR1010.2019.256 |
IEEE | ISIK N,Özkan B "Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği." , ss.1514 - 1532, 2019. 10.26677/TR1010.2019.256 |
ISNAD | ISIK, NALAN - Özkan, Burçin. "Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği". (2019), 1514-1532. https://doi.org/10.26677/TR1010.2019.256 |
APA | ISIK N, Özkan B (2019). Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1514 - 1532. 10.26677/TR1010.2019.256 |
Chicago | ISIK NALAN,Özkan Burçin Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 3, no.4 (2019): 1514 - 1532. 10.26677/TR1010.2019.256 |
MLA | ISIK NALAN,Özkan Burçin Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, vol.3, no.4, 2019, ss.1514 - 1532. 10.26677/TR1010.2019.256 |
AMA | ISIK N,Özkan B Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019; 3(4): 1514 - 1532. 10.26677/TR1010.2019.256 |
Vancouver | ISIK N,Özkan B Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019; 3(4): 1514 - 1532. 10.26677/TR1010.2019.256 |
IEEE | ISIK N,Özkan B "Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği." Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3, ss.1514 - 1532, 2019. 10.26677/TR1010.2019.256 |
ISNAD | ISIK, NALAN - Özkan, Burçin. "Destinasyon Kişiliği ile Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Gaziantep Örneği". Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 3/4 (2019), 1514-1532. https://doi.org/10.26677/TR1010.2019.256 |