Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm

Yıl: 2016 Cilt: 1 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 408 - 424 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-09-2020

Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm

Öz:
21. yüzyılda ağırlığını arttırarak kitleselleşen İnternet ve benzeri ağların yeni bir medyayadönüşümü sürecinde bu dönüşüm dinamiklerinin saptanarak söz konusu Yeni Medya kavramının oluşumuyla onu basılı, işitsel ve görsel gibi geleneksel medya türlerinden farklılaştırantemel özelliklerinin tanımlanması ve yeni bir yaşam alanına doğru evrilme sürecinin de anahatlarıyla ortaya konulması bir gereklilik hâline gelmiştir.Yeni Medya kavramının oluşumu üzerine çalışan ve farklı kuramsal yaklaşımlara sahip olanakademik araştırmacıların önemli bir kısmının kullandığı yakınsama yaklaşımları içinde “yakınsamanın üç Csi= Computing (enformasyon), Communications (iletişim) ve Content (içerik)”çerçevesi en kapsayıcı ve açıklayıcı olanıdır. Bu doğrultuda Yeni Medya’nın oluşumu “Bilgi Teknolojileri, iletişim ağları ve geleneksel medya sektörleri arasında üçlü bir yakınsama süreci” şeklinde ifade edilebilir. Söz konusu sektörel yakınsama, kavramsal olarak da Veri, Ağile İçerik üçlüsü arasında ve her bir unsurun özünden farklı özellikleri de taşıyan bir bileşim(amalgamasyon) şeklinde gerçekleşmektedir. Böylece Bilgi Teknolojileri ile Medya arasındakiyakınsama sayesinde birer dijital veriye dönüştürülen içerikler, Medya ile Telekom sektörlerinin yakınlaşmasıyla fiziksel mekândan farklı bir ağ ortamı (siber mekân) üzerine taşınmış ve nihayet Telekom ile Bilgi Teknolojileri sinerjisiyle ağ üzerinden etkileşimli hâle getirilerek sonuçtasosyal bir işleyişe sahip ve sonuçta yeni karakteristiği olan bir medyaya dönüştürmüştür. Bubağlamda, Yeni Medya’nın temel özelliklerini de Dijital, Siber ve Sosyal olarak tanımlayabiliriz.Dijital nesneleşmeyi, Siber mekânsallaşmayı, Sosyal ise düzeni ifade eden özelliklerdir. Tümbu oluşum süreci ve temel özellikler ışığında, Yeni Medya’nın yeni bir yaşam alanına doğruevrilmekte olduğunu ve bu dönüşüm sürecini niteleyen yeni sıfatının da uzun vadede gücünükoruyarak devam edeceği öngörülmektedir.
Anahtar Kelime:

Digital-Cyber-Social; from a New Media to a New living Space

Öz:
In the process of transformation of internet and similar networks into a new media in the 21st century, it has now become a necessity to outline the dynamics of this transformation; the definition of this aforementioned new media concept need to be determined through the identification of the main characteristics that differentiate it from traditional media types such as print, audio and visual; and thereby to outline the main aspects of its evolution towards becoming a new living space. The “three Cs of convergence” - Computing (Information), Communications (Communications) and Content (Content) – is the most comprehensive and explanatory framework used by academic researchers from a variety of theoretical approaches to study the evolution of the New Media concept. Thus, the creation of new media can be described as “a tripartite convergence process between Information Technologies, Communication Networks and Traditional Media industries”. The convergence of these industries is also occurring conceptually as an amalgamation of Data, Network and Content where each of these three also carry characteristics different from their own basic essence. Thus, content, transformed into digital data thanks to this convergence between Information Technology and Media, has been transferred from a physical to a different network environment (cyber space) and then made interactive and available on the network through the synergy between Telecom and Information Technologies and thereby has become a new medium with novel characteristics and a social functionality. In this context, the basic features of New Media can be described as being Digital, Cyber and Social. In this context, Digital represents the objectisation, Cyber represents the spatialisation and Social signifies the order. In light of the evolution and its basic characteristics, it can be foreseen that the New Media has been evolving into a new living space and that this process of transformation will continue in the longer term by deserving the adjective `new` for characterization of the process.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barr, T. (2000). Newmedia.com.au:The Changing Face of Australia’s Media and Communications, Oxford University Press, Allen & Unwin.
  • Boeder, P. (2005). “Habermas’ heritage: The future of the public sphere in the network society”, First Monday, Vol.10, No.9. (pp.1-16), First Monday.
  • Bryant, R. (2001). “What kind of space is Cyberspace?”, Minerva - An Internet Journal of Philosophy Vol. 5, pp. 138-155.
  • Cornwell, B., Lundgren, DC. (2001). “Love on the Internet: involvement and misrepresentation in romantic relationships in cyberspace vs. realspace”, Computers in Human Behavior, Volume 17, Issue 2, pp. 197-211.
  • Daintith, J. (2009). “IT”, A Dictionary of Physics, Oxford University Press.
  • Dholakia, Rr., Chiang, K. (2003). “Shoppers in Cyberspace: Are They From Venus or Mars and Does It Matter?”, Journal of Consumer Psychology, Volume 13, Issues 1-2, pp. 171-176.
  • Eklund, P., Akamatsu, H. (2002). “Spatial Knowledge and CyberWorlds”: Proceedings of the First International Symposium on Cyber Worlds (pp. 32-37), IEEE Conference Publications.
  • Flew, T. (2008). New Media; An Introduction, 3rd Edition, Oxford University Press.
  • Flew, T. (2014). New Media; An Introduction, 4th Edition, Oxford University Press.
  • Friedman, Thomas L. (2000). The Lexus and Olive Tree, MacMillan.
  • Friedman, Thomas L. (2007). The World is flat; A Brief History of the Twenty-first Century, Picador.
  • Ferguson, Michael J. (2003). “The Telephone, Internet, and the New Telecommunication Infrastructure” dersi notları, Şili Üniversitesi sunumu Bölüm 1-4, 9.4.2003. http:// www.ciw.cl/recursos/Ferguson/new_networks.htm (Erişim tarihi: 11.4.2016)
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture; Where Old and New Media Collide, New York University Press.
  • Cohen, Julie E. (2007). “Cyberspace as/and Space”, Columbia Law Review 107.1 (pp. 210–256).
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., Kelly, K. (2009). New Media; A Critical Introduction-Second Edition, Routledge.
  • Manovich, L. (2002). The Language of New Media, MIT Press.
  • Meinkle, G., Young, S. (2012). Media Convergence; Networked Digital Media in Everyday Life, Palgrave MacMillan.
  • Polat, İsmail H. (2009). “Yeni Bir İletişim Ortamı, Yeni Bir Medya”, Değişen İletişim Ortamında Etkileşimli Pazarlama içinde, Doğan Kitap, (s. 29-37).
  • Silverstone, R. (1999). “What’s new about new media?”, New Media & Society Journal, Vol.1 No.1, Sage Publications.
  • Wood, Af., Smith MJ. (2005). Online Communication, Second Edition, Lea Publishers.
  • Barr, T. (2008). Convergence and New Media, söyleşi kaydı, www.youtu.be/QzQmDMCgk34, 2008. (Erişim tarihi: 11.4.2016)
  • http://www.vision.org/visionmedia/Everymoney/Capitalism_Democracy_and_Global_Wealth_Part_2.aspx (Erişim tarihi: 11.4.2016)
  • www.internetworldstats.com/stats.htm (Erişim tarihi: 11.4.2016)
  • www.internetlivestats.com (Erişim tarihi: 11.4.2016)
  • www.dictionary.com/browse/computing (Erişim tarihi: 11.4.2016)
  • www.tdk.gov.tr (Erişim tarihi: 11.4.2016)
  • http://openforum.hbs.org/challenge/understand-digital-transformation-of-business/why-digital/encyclop-dia-britannica-knowledge-disrupted (Erişim tarihi: 17.6.2016)
APA POLAT İ (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. , 408 - 424.
Chicago POLAT İsmail Hakkı Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. (2016): 408 - 424.
MLA POLAT İsmail Hakkı Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. , 2016, ss.408 - 424.
AMA POLAT İ Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. . 2016; 408 - 424.
Vancouver POLAT İ Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. . 2016; 408 - 424.
IEEE POLAT İ "Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm." , ss.408 - 424, 2016.
ISNAD POLAT, İsmail Hakkı. "Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm". (2016), 408-424.
APA POLAT İ (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. TRT Akademi, 1(2), 408 - 424.
Chicago POLAT İsmail Hakkı Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. TRT Akademi 1, no.2 (2016): 408 - 424.
MLA POLAT İsmail Hakkı Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. TRT Akademi, vol.1, no.2, 2016, ss.408 - 424.
AMA POLAT İ Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. TRT Akademi. 2016; 1(2): 408 - 424.
Vancouver POLAT İ Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. TRT Akademi. 2016; 1(2): 408 - 424.
IEEE POLAT İ "Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm." TRT Akademi, 1, ss.408 - 424, 2016.
ISNAD POLAT, İsmail Hakkı. "Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm". TRT Akademi 1/2 (2016), 408-424.