Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı

Yıl: 2016 Cilt: 1 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 508 - 527 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-09-2020

Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı

Öz:
Günümüz modern toplumu, Zygmunt Bauman’ın deyimleştirdiği “akışkanlık” karakteriyle paradoksal biçimde çelişmeksizin kırılgandır. Özellikle metropol yaşamında ve siber-mekânda vücutbulan bu ikircikli durum, bir yandan kimliğin, ilişkilerin ve duyguların kontrolsüz deviniminivurgularken; öte yandan böylesi yönelimlerin kışkırttığı —yine Baumanca ifadeyle müphemlik,Richard Sennett düşüncesindeki maskeleşme ve Georg Simmel-vari kavramsallaştırmayla bıkkınlık ve kayıtsızlığın varlığını ima eder. Modernliğin gerçekliği kurgusaldır; çünkü gerçeğin kendisi yorucu ve tahrip edicidir. Artık bağlılık benliğin dışındaki kişilere ve değerlere değil; bizatihiben’e içkin arzulara ve tutkulara yoğunlaşmıştır. Ne var ki her arzu yönelimi yeni bir tatminsizliği çağrıştırmakta; tutkularsa belli bir kısır döngü içinde kendi kendini çürütmektedir. Dahaaçık bir ifadeyle, modern bireyin süper-egosu çözülmekte ve bunun yerini sanal gerçeklikle formatlanmış bir siber-ego almaktadır. Özellikle aşk ilişkilerinde belirginleşen ve gözetim toplumumitini eş zamanlı olarak hem yücelten hem de imha eden bu dönüşüm, bu makalenin anatemasıdır. Bu amaçla, Köprüdekiler filmi ve özellikle filmdeki Murat karakteri üzerinden aşkındijitalleşmesinin sosyolojisi ele alınmaktadır. Bu, aynı zamanda, bir zamanlar efsanelere konuolan aşkın, akışkan ve kırılgan modernitenin ellerinde nasıl bir endüstri metaına evrildiğinin vemodern bedenlerin ekran karşısında neden ve nasıl dijitalleştiğinin de hikâyesidir.
Anahtar Kelime:

Digital Love: Design of the Body, Space and Communication Between Virtuality and Reality

Öz:
The present-day modern society is fragile paradoxically without contradicting with the character “liquidity” that is phrased by Zygmunt Bauman. The hesitant situation that is embodied particularly in urban living and cyber-space on the one hand emphasises the uncontrolled mobility of identity, relations and emotions, and on the other hand implies that such orientations stimulate the ambivalence again in Bauman’s sense, masks in Richard Sennett’s thought and bláse attitude and indifference in Simmelian conceptualisation. The reality of modernity is fictional because the real itself is painful and devastating. Attachment is no longer for individuals and values outside the ego, but rather for desires and passions inside it. However, each orientation evokes a new dissatisfaction and also passions perish themselves in a certain vicious cycle. More obviously, modern individual’s superego is detached and cyber-ego that is formatted through virtual reality takes its place. This transformation that is clarified especially in love patterns and that both glorifies and demolishes the myth of surveillance society is main theme of this paper. For this purpose, the sociology of digitalisation of love is dealt with through the film Köprüdekiler, and through Murat, one of the characters in the film. This is also the story of how love that was once the subject of legends evolves an industrial commodity in the hands of liquid and fragile modernity and, of why and how the modern body is digitalised in front of the screen.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akin, F. (2015). Koprudekiler. http://www.menonthebridge.com/.
  • Baudrillard J. (1997). Fragments: Cool Memories III, 1990-1995. London and New York: Verso.
  • Baudrillard, J. (1990). Seduction. Montréal: New World Perspectives, Culture Texts Series.
  • Baudrillard, J. (1994). Simulacra and Simulation. Michigan: University of Michigan Press.
  • Baudrillard, J. (1996). The Perfect Crime. London and New York: Verso.
  • Baudrillard, J. (1999). Fatal Strategies. London: Pluto Press.
  • Baudrillard, J. (2013). The Intelligence of Evil: or, The Lucidity Pact. London and New York: Bloomsbury Academic.
  • Baudrillard, J. (2015). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. (1992). Mortality, Immortality and Other Life Strategies. Stanford: Stanford University Press.
  • Bauman, Z. (1998a). Globalization: The Human Consequences. Cambridge: Polity Press; Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
  • Bauman, Z. (1998b). Life in Fragments: Essays in Postmodern Morality. Oxford and Cambridge, Blackwell
  • Bauman, Z. (2001). The Individualized Society. Cambridge and Malden: Polity Press.
  • Bauman, Z. (2005). Liquid Life. Cambridge and Malden: Polity Press.
  • Bauman, Z. (2009). Does Ethics have a Chance in a World of Consumers?. Cambridge and London: Harvard University Press.
  • Bauman, Z. (2010a). 44 Letters from the Liquid Modern World. Cambridge and Malden: Polity Press.
  • Bauman, Z. (2010b). Living on Borrowed Time: Conversations with Citlali Rovirosa-Madrazo, Cambridge and Malden: Polity Press.
  • Bayley, J. (1978). The Portable Tolstoy. New York: Viking.
  • Ceylan, N. B. (2015). Koprudekiler. http://www.menonthebridge.com/.
  • Diken, B., and Laustsen, C. B. (2007). Sociology through the Projector. London and New York: Routledge.
  • Hardt, M. and Negri, A. (2012). Declaration. New York: Argo Navis Author Services.
  • Lefebvre, H. (2002). Everyday Life in the Modern World. London & New York: Continuum.
  • Sennett, R. (1978). The Fall of Public Man. London, New York, Victoria, Toronto, New Delhi, Auckland and Rosebank: Penguin Books.
  • Sennett, R. (1993). Authority. New York: W.W. Norton.
  • Sennett, R. (2012). Together: The Rituals, Pleasures and Politics of Cooperation. New Haven and London: Yale University Press.
  • Simmel, G. (1971). On Individuality and Social Forms. Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Simmel, G. (1997). Simmel on Culture: Selected Writings. London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage Publication.
  • Simmel, G. (2004). The Philosophy of Money. London and New York: Routledge.
  • Tarkovsky, A (1987). Sculpting in Time: Reflections on the Cinema. Texas: University of Texas Press.
  • Tuan, Y. (1998). Escapism. Baltimore and London: The John Hopkins University Press.
  • Virilio, P. (2005). The Information Bomb. London and New York: Verso.
APA DEMİR S (2016). Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı. , 508 - 527.
Chicago DEMİR Sertaç Timur Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı. (2016): 508 - 527.
MLA DEMİR Sertaç Timur Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı. , 2016, ss.508 - 527.
AMA DEMİR S Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı. . 2016; 508 - 527.
Vancouver DEMİR S Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı. . 2016; 508 - 527.
IEEE DEMİR S "Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı." , ss.508 - 527, 2016.
ISNAD DEMİR, Sertaç Timur. "Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı". (2016), 508-527.
APA DEMİR S (2016). Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı. TRT Akademi, 1(2), 508 - 527.
Chicago DEMİR Sertaç Timur Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı. TRT Akademi 1, no.2 (2016): 508 - 527.
MLA DEMİR Sertaç Timur Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı. TRT Akademi, vol.1, no.2, 2016, ss.508 - 527.
AMA DEMİR S Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı. TRT Akademi. 2016; 1(2): 508 - 527.
Vancouver DEMİR S Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı. TRT Akademi. 2016; 1(2): 508 - 527.
IEEE DEMİR S "Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı." TRT Akademi, 1, ss.508 - 527, 2016.
ISNAD DEMİR, Sertaç Timur. "Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekânın ve İletişimin Tasarımı". TRT Akademi 1/2 (2016), 508-527.