Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1123 - 1138 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18491/beytulhikme.1547 İndeks Tarihi: 14-09-2020

Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi

Öz:
Kendine özgü bir ahlak felsefesi ve hayat öğretisi kuran Epiktetos, üç dönemeayrılan Stoa felsefesinin son dönemi olan Roma Stoası ya da Son Stoa denenfilozoflar grubunda yer alır. Ondan önce Stoa felsefesinin kurucusu olan veM.Ö. 3. yüzyılda yaşayan Kıbrıslı Zenon’un da içinde bulunduğu İlk Stoa ve uzlaşmacıbir tavır sergileyen Orta Stoa dönemleri yaşanmıştı. Orta Stoa döneminitemsil eden Panaitios (M.Ö. 180-110) ve öğrencisi Poseidonios’dur (M.Ö. 135-51). Bunlar Platon ve Aristoteles’in görüşlerini Stoanın kurucusu Kıbrıslı Zenon’ungörüşleriyle uzlaştırmak için çabaladıklarından doğal olarak İlk Stoanıngörüşlerinden oldukça uzaklaşmışlardı. Bunlar aynı zamanda, Helenistik kültürünetkisiyle daha eklektik bir düşünce sistemi kurmuşlardı. Roma Stoası iştebu uzlaşmacı ve eklektik tavra karşı çıkarak yeniden İlk Stoa öğretisine dönüşütemsil eder. Bu makalede Stoa düşüncesi ve hayat felsefesi geleneğinin tarihselsüreçlerini göz önünde bulundurarak Roma Stoasının en önemli filozoflarındanbiri olan Epiktetos’un irade, eylem ve özgürlük kavramlarının iç bütünlüğü konuedilecektir. Makalenin ana tezi Epiktetos’un ortaya koyduğu özgürlük anlayışınınçağdaş insanın özgürlük anlayışıyla taban tabana zıt olduğudur.
Anahtar Kelime:

Epictetus' Philosophy of Freedom and Will

Öz:
Epictetus, who established a distinctive moral philosophy and doctrine of life, belongs to the group of philosophers called Roman Stoics or Last Stoics, which is the last period of the three periods of the Stoic philosophy. The first Stoics, including Zenon of Cyprus, which was the founder of the Stoic philosophy and lived in the 3rd century BC, and the Middle Stoics, which had a conciliatory attitude. Panaitios (180-110 BC) and Poseidonios (135-51 BC), represent the Middle Stoic period. Naturally, they were very distant from the views of Plato and Aristotle, as they were trying to reconcile the views of the founder of the Stoics with those of Zenon of Cyprus. They also established a more eclectic system under the influence of Hellenistic culture. The Roman Stoics represent a return to the first Stoic doctrine, opposing this conciliatory and eclectic attitude. In this article, the internal integrity of the concepts of will, action and freedom of Epictetus, one of the most important philosophers of the Roman Stoic, will be discussed by considering the historical processes of Stoic thought and the philosophy of life tradition. The main thesis of the article is that Epictetus's understanding of freedom is in direct contrast with the understanding of freedom of modern man.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, B. (2014). Epiktetos ve Proairesis. Hierapolisli Bir Filozof: Epiktetos. (Ed. H. H. Erdem & M. Günay). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Epictetus (1995). The Discourses: The Handbook Fragments. (Trans. R. Hard). London: Everyman.
  • Epiktetos (1989). Düşünceler ve Sohbetler. (Çev. B. Toprak). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Hirschberger, J. (1976). A Short History of Western Philosophy. Guildford and London: Lutterworth Press.
  • Mark, J. (2019). Epictetus. Ancient History Encyclopedia. Web: 28 Nisan 2011.
  • Mutlu, E. Ç. (2018). Epiktetos’ta Ölüm Üzerine. Gaziantep University Journal of Social Sciences. 17 (4), 1262-1269.
  • Önal, M. (2007). Epiktetos. Felsefe Ansiklopedisi, cilt 5. (Ed. A. Cevizci). Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Önal, M. (2015). Epiktetos’un Mutluluk Öğretisi: Nasıl Mutlu Olabilirim? Malatya: Bilsam Yayınları.
  • Önal, M. (2018). Epiktetos’ta Ölüm ve Sonrası. Özne, 29, 107-116.
  • The Oxford Companion to Philosophy (1995). (Ed. T. Honderich). Oxford and New York: Oxford University Press.
  • Toprak, B. (1989). Epiktetos Hakkında Birkaç Söz. Epiktetos, Düşünceler ve Sohbetler. (Çev. B. Toprak). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Yazıcı, S. (1999). Epiktetos’un Ahlâk Felsefesinde Akılcılık ve Doğalcılık. Felsefe Dünyası, 29, 101-109.
  • https://www.britannica.com/biography/Epictetus-Greek-philosopher. Erişim Tarihi: 12.02.2019.
APA Yıldız Y (2019). Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi. , 1123 - 1138. 10.18491/beytulhikme.1547
Chicago Yıldız Yakup Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi. (2019): 1123 - 1138. 10.18491/beytulhikme.1547
MLA Yıldız Yakup Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi. , 2019, ss.1123 - 1138. 10.18491/beytulhikme.1547
AMA Yıldız Y Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi. . 2019; 1123 - 1138. 10.18491/beytulhikme.1547
Vancouver Yıldız Y Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi. . 2019; 1123 - 1138. 10.18491/beytulhikme.1547
IEEE Yıldız Y "Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi." , ss.1123 - 1138, 2019. 10.18491/beytulhikme.1547
ISNAD Yıldız, Yakup. "Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi". (2019), 1123-1138. https://doi.org/10.18491/beytulhikme.1547
APA Yıldız Y (2019). Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 9(4), 1123 - 1138. 10.18491/beytulhikme.1547
Chicago Yıldız Yakup Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi. Beytulhikme An International Journal of Philosophy 9, no.4 (2019): 1123 - 1138. 10.18491/beytulhikme.1547
MLA Yıldız Yakup Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, vol.9, no.4, 2019, ss.1123 - 1138. 10.18491/beytulhikme.1547
AMA Yıldız Y Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi. Beytulhikme An International Journal of Philosophy. 2019; 9(4): 1123 - 1138. 10.18491/beytulhikme.1547
Vancouver Yıldız Y Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi. Beytulhikme An International Journal of Philosophy. 2019; 9(4): 1123 - 1138. 10.18491/beytulhikme.1547
IEEE Yıldız Y "Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi." Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 9, ss.1123 - 1138, 2019. 10.18491/beytulhikme.1547
ISNAD Yıldız, Yakup. "Epiktetos’un Özgürlük ve İrade Felsefesi". Beytulhikme An International Journal of Philosophy 9/4 (2019), 1123-1138. https://doi.org/10.18491/beytulhikme.1547