An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction
Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 129 - 137 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.5152/ADDICTA.2020.19084 İndeks Tarihi: 22-09-2020
An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction
Öz: The objective of this study is to analyze the relationship of gaming addiction tendencies for students studying in schools with intelligence games course compared to those without and to start a conceptual discussion. The study adopts the quantitative approach with data being collected using a questionnaire. Thestudy has been conducted during the 2019 spring semester. The study sample includes students in equalnumbers from the same socio-economic levels and from schools with and without intelligence games courses in Düzce’s city center. A total of 1.870 students have been analyzed within the scope of the study. Thestudy’s results indicate that the students studying in schools with an intelligence games course are lesslikely to develop gaming addiction. Accordingly, intelligence games courses may be used successfully in thefight against gaming addiction. Those who prefer online games can further be argued to be more likely todevelop gaming addiction, which leads us to the conclusion that online games are a critical element in thedevelopment of gaming addiction. Finally, the study has revealed male students to be more likely to developgaming addictions than female students. Therefore, gender and online gaming should be considered as therisk factors for game addiction.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Açıkgöz Yiğit, F., & Yalman, A. (2018). Dijital oyunların çocukların kişilik ve davranışları üzerinde etkisi: GTA 5 oyunu örneği [The impact of digital games on children’s personality and behaviors: The case of GTA 5]. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 30, 163-180.
- Alkan, A., & Mertol, H. (2017). Üstün yetenekli öğrenci velilerinin akıl-zekâ oyunları ile ilgili düşünceleri [Thoughts from the parents of gifted students related to smart-intelligence games]. Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1, 57-62.
- Alkaş Ulusoy, Ç., Saygı, E., & Umay, A. (2017). İlköğretim matematik öğretmenlerinin zekâ oyunları dersi ile ilgili görüşleri [Primary school mathematics teachers’ views regarding the intelligence games course]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 280- 294. [Crossref]
- Alper, K., Aytan, N., & Ünlü, S. (2015). Görsel medya çağında çocukların video oyun bağımlılıkları [Children’s video game addictions in the age of visual media]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 98-106.
- Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi [Internet addiction and treatment]. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1, 55-67.
- Ayas, T., & Horzum, M. B. (2013). İlköğretim öğrencilerinin İnternet bağımlılığı ve aile İnternet tutumu [Primary school students’ Internet addiction and family attitudes on the Internet]. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
- Canoğulları Ayazseven, Ö., & Cenkseven Önder, F. (2018). Ergenlerde internet bağımlılığı: Depresyon ve yalnızlığın rolü [Internet addiction in adolescents: Depression and the role of loneliness] (pp. 31-48). Proceedings from the 3. Dil ve Sosyal Bilimler Avrasya Konferansı, Antalya, Turkey.
- Bayram, S. B., & Gündoğmuş, G. (2016). İlköğretim öğrencilerinin İnternet bağımlılığı eğilimlerinin ve yalnızlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Investigating the Internet addiction trends of primaryschool students and their loneliness levels according to certain variables]. Akademik Bakış Dergisi, 54, 307-318.
- Berber Çelik, Ç. (2016). İnternet bağımlılığı eğilimini azaltmada eğitsel bir müdahale [An educational intervention to reduce the trend of Internet addiction]. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(3), 365-386. [Crossref]
- Bozkurt, H., Şahin, S., & Zoroğlu, S. (2016). İnternet bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme [Internet addiction: A current review]. Journal of Contemporary Medicine, 6(3), 235–247. [Crossref]
- Burak, Y., & Ahmetoğlu, E. (2015). Bilgisayar oyunlarının çocukların saldırganlık düzeylerine etkisinin incelenmesi [Examining computer games’ impact on children’s aggression levels]. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 363-382. [Crossref]
- Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin bilgisayar ve Internet kullanımında yeni bir boyut: İnternet bağımlılığı [A new dimension in students’ computer and Internet usage: Internet addiction]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, 83-98.
- Chin, S. W., & Wen, B. C. (2013). Ergenler İnternet oyunlarına neden bağımlılar: Tayvan’da bir mülakat çalışması [Why adolescents are addicted to Internet games: An interview study in Taiwan] (F. Kenevir, Trans.). Toplum Bilimleri Dergisi, 7(14), 411-418.
- Cömert, S., & Güven, G. (2016). Çocukların bilgisayar kullanım sıklıkları, bilgisayar kullanım amaçları ve bilgisayarda tercih ettikleri oyun türlerinin incelenmesi [Investigating children’s frequency of computer use, reasons for it, and the types of games they prefer]. Journal of International Management, Educational and Economics Perspectives, 4(1), 31-37.
- Çakır, H. (2013). Bilgisayar oyunlarına ilişkin ailelerin görüşleri ve öğrenci üzerindeki etkilerinin belirlenmesi [Determining families’ views on computer games and their impacts on students]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 138-150.
- Çalışkan, Ö., & Özbay, F. (2015). 12-14 yaş aralığındaki ilköğretim öğrencilerinde teknoloji kullanımı eksenli yabancılaşma ve anne baba tutumları: Düzce ili örneği [Alienation based on technology use in primary school students between the ages of 12-14 and parental attitudes: The case of Düzce province]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 441-458. [Crossref]
- Devecioğlu, Y., & Karadağ, Z. (2016). Amaç beklenti ve öneriler bağlamında zekâ oyunları dersinin değerlendirilmesi [Assessing the intelligence games course in the context of objective expectations and suggestions]. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 41-61.
- Erdoğan, A., Çevirgen Eryılmaz, A., & Atasay, M. (2017). Oyunlar ve matematik öğretimi: Stratejik zekâ oyunlarının sınıflandırılması [Games and mathematics education: Grading strategic intelligence games]. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 287-311.
- Esen, M. A. (2008). Geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri ve unutulmaya yüz tutmuş ahıska oyunları [The educational value of traditional children’s games and the Meskhetian games that tend to be forgotten]. Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 357-367.
- Gençay, Ö. A., Gür , E., Gençay , S., Gür , Y., Tan , M., & Gençay, E. (2019). Zeka oyunlarının 12-15 yaş aralığındaki çocukların saldırganlık davranışlarına etkisi [The impact of intelligence games on 12-15 year old children’s aggressive behaviors]. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 36-43.
- Griffiths, M. D. (2000). Internet addiction: Time to be taken seriously? Addiction Research, 8, 413-418. [Crossref]
- Hazar, Z., Tekkurşun Demir, G., Namlı, S., & Türkeli, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ve fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between middle-school students’ digital game addiction and physical activity levels]. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3), 319- 332.
- Horzum, M. B., Ayas, T., & Çakır Balta, Ö. (2008). Çocuklar için Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği [The Digital Game Addiction Scale for Children]. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 76-88.
- Koca, E., Büyükgebiz, T., & Mustafa, Z. (2019). İnternet ve sosyal medya bağımlılığının öğrencilerin performanslarına etkileri üzerine bir yazın taraması [A literature review of the impact of Internet and social media addiction on student performance]. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 33-53.
- Koçak, H., & Köse, Z. (2014). Ergenlerin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve sosyalleşme süreçleri üzerine bir araştırma: Kütahya ili örneği [A research on adolescents’ gaming habits and socialization processes]. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Kütahya Özel Sayısı, 21-32.
- Ministry of National Education. (2013). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, ortaokul ve İmam Hatip ortaokulu zekâ oyunları dersi öğretim programı [Ministerial Board of Drills and Training, middle schools, and the intelligence games course teaching program of Imam Hatip middle schools, The intelligence games course teaching program of the] (118th ed.). Retrieved from http://teyd.org.tr/pdf/ zekaoyunlari.pdf
- Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z., & Razak Özdinçler, A. (2018). Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri [The effects of digital technology usage on children’s development and health]. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5(2), 227-247. [Crossref]
- Öncel, M., & Tekin, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve yalnızlık durumlarının incelenmesi [Examining cases of middle school students’ computer game addiction and loneliness]. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(4), 7-17.
- Savcı, M., & Aysan, F. (2017). Teknolojik bağımlılıklar ve sosyal bağlılık: Internet bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı, dijital oyun bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığının sosyal bağlılığı yordayıcı etkisi [Technological addictions and social commitment: Internet, social media, digital game, and smart phone addictions’ predictive effect of social commitment]. Düşünen Adam: The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 30(3), 202-216. [Crossref]
- Sormaz, F., & Yüksel, H. (2012). Değişen çocukluk, oyun ve oyuncağın endüstrileşmesi ve tüketim kültürü [The transforming childhood, industrialization of games and toys, and consumption culture]. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 985-1008.
- Söyler, S., & Yıldırım Kaptanoğlu, A. (2018). Sanal uyuşturucu: İnternet [The virtual drug: The internet]. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 37-46.
- Taş, İ., Eker, H., & Anlı, G. (2014). Orta öğretim öğrencilerinin İnternet ve oyun bağımlılık düzeylerinin incelenmesi [Examining middle school students’ Internet and game addiction levels]. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 1(2), 37-57.
- Taş, İ., & Güneş, Z. (2019). 8-12 Yaş arası çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı, aleksitimi, sosyal anksiyete, yaş ve cinsiyetin incelenmesi [Examining computer game addiction, alexithymia, social anxiety, age and gender in 8-12 year old children]. Klinik Psikiyatri, 22, 83-92.
- Toraman, L., & Usta, E. (2018). Ortaokul öğrencilerinin dijital yerli ve siber zorba olma durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Examining cases of middle school students’ digital domestic and cyber-bullying in terms of certain variables]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 57-77.
- Torun, F., Akçay, A., & Çoklar, A. N. (2015). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi [Examining the effects of computer games on middle school children’s academic behaviors and social lives]. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 3(15), 25-35.
- Turan, M., & Çalışkan, E. F. (2015). Organic games and organic gaming areas. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Special Issue on the 14th International Participation Symposium of Primary School Teacher Education, 91-96. [Crossref]
- Turkish Statistical Institute. (2017). Webpage retrieved from https:// www.guvenliweb.org.tr/haber-detay/turkiyenin-internet-kullanim-aliskanliklari-tuik-2018
- Turkish Statistical Institute. (2018). İstatistiklerle gençlik [Youth through statistics]. Retrieved from http://www.google.com. tr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=2ahUKEwi2gLy3sN_hAhUys4sKHaVBAjgQFjADegQIABAB&url=http%3A%2F%2Fwww.tuik.gov.tr%2FPdfGetir.do%- 3Fid%3D27598&usg=AOvVaw0X0vs4PppZgeGEEroIKNcn
- Young, K., & Abreu, C. N. (Eds.). (2010). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
APA | Dağlı Z (2020). An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction. , 129 - 137. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
Chicago | Dağlı Zülkif An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction. (2020): 129 - 137. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
MLA | Dağlı Zülkif An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction. , 2020, ss.129 - 137. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
AMA | Dağlı Z An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction. . 2020; 129 - 137. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
Vancouver | Dağlı Z An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction. . 2020; 129 - 137. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
IEEE | Dağlı Z "An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction." , ss.129 - 137, 2020. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
ISNAD | Dağlı, Zülkif. "An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction". (2020), 129-137. https://doi.org/10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
APA | Dağlı Z (2020). An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 7(2), 129 - 137. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
Chicago | Dağlı Zülkif An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction. Addicta: The Turkish Journal on Addictions 7, no.2 (2020): 129 - 137. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
MLA | Dağlı Zülkif An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, vol.7, no.2, 2020, ss.129 - 137. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
AMA | Dağlı Z An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 2020; 7(2): 129 - 137. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
Vancouver | Dağlı Z An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 2020; 7(2): 129 - 137. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
IEEE | Dağlı Z "An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction." Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 7, ss.129 - 137, 2020. 10.5152/ADDICTA.2020.19084 |
ISNAD | Dağlı, Zülkif. "An Analysis of the Role of Intelligence Games in Policies Aimed at Fighting Gaming Addiction". Addicta: The Turkish Journal on Addictions 7/2 (2020), 129-137. https://doi.org/10.5152/ADDICTA.2020.19084 |