Yıl: 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 48 - 67 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26650/hayef.2019.18007 İndeks Tarihi: 23-09-2020

Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi

Öz:
Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin ilk okuma ve yazma öğretiminde kullandıkları çocuk oyunları ve bunların kullanılma durumlarını belirlemeye yönelik nitel bir çalışmadır. Bu bağlamda araştırma durum saptamaya yönelik betimsel bir çalışma olup, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlemiştir. Araştırma 2014-2015 eğitim öğretim yılında Sakarya ilinde görev yapan toplam 20 ilkokul birinci sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen 9 maddelik yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Bu araştırmanın sonucunda sınıf öğretmenlerinin grup oyunlarını ve teknoloji destekli oyunları bireysel oyunlara göre daha fazla tercih ettikleri görülmüştür. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretiminde oyunlarla öğretim yaparken karşılaştıkları zorluklar arasında, sınıf mevcutlarının kalabalık olması nedeniyle süre yetersizliği ve disiplin sorunları, kurallara uymakta yaşanan güçlük, okul imkânlarının yetersizliği, öğrencilerin bireysel farklılıklarından kaynaklanan sebeplerin öne çıktığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Determining the Usage Situation of Children’s Games in Initial Literacy Teaching

Öz:
This research is a qualitative study to determine the usage status of children’s games in initial literacy teaching process of primary school teachers. In this context, the research is a descriptive study. The research has been designed as a case study of qualitative research methods. The research was carried out with 20 primary school teachers working in Sakarya province in the 2014-2015 academic year. A 9-item semi-structured interview form developed by the researchers was used to collect data. The data were analyzed by using the content analysis method. As a result of this research, it was seen that class teachers preferred group games and technology supported games more than individual games. Among the difficulties encountered by the classroom teachers in the teaching of games in primary-literacy teaching, the inadequacy and disciplinary problems, the difficulty in obeying the rules, the inadequacy of the school facilities and the reasons arising from the individual differences of the students have come to the fore due to the crowded classrooms.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altun, E. ve Dikbaş, E. (2005). Eğitsel bilgisayar oyunlarının ilköğretim öğrencileri üzerindeki etkileri. Eğitimde Oyun Sempozyumu Bildiri Kitabı, Ankara.
  • Berk, L. E., & Meyers, A. B. (2013). The role of make-believe play in the development of executive function: Status of research and future directions. American Journal of Play, 6, 98-110.
  • Bisson, C., & Luckner, J. (1996). Fun in learning: The pedagogical role of fun in adventure education. Journal of Experiential Education, 19(2), 108-112. [CrossRef]
  • Bouras, C., Igglesis, V., Kapoulas, V., Misedakis, I., Dziabenko, O., Koubek, A. & Sfiri, A. (2004). Game based learning using web technologies. International Journal of Intelligent Games & Simulation, 3(2), 70-87.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş. ve Çakmak, E. K. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cheng, D. P. (2011). Learning through play in Hong Kong: Policy or practice? In S. Rogers (Ed.), Rethinking play and pedagogy in early childhood educatio (pp. 100-111). New York: Routledge. [CrossRef]
  • Christie, J. F., & Roskos, K. A. (2013). Play’s potential in early literacy development. In Encyclopedia of early childhood development online. http://www.child-encyclopedia.com/sites/default/files/textes-experts /en/ 774/plays-potential-in-early-literacy-development.pdf adresinden 28.12.2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Clark, D., Nelson, B., Sengupta, P., & D’Angelo, C. (2009). Rethinking science learning through digital games and simulations: Genres, examples, and evidence. In Learning science: Computer games, simulations, and education workshop sponsored by the National Academy of Sciences, Washington, DC.
  • Dağbaşı, G. (2007). Oyun tekniği ve Arapça öğretiminde kullanımı, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • DeHaan, J. (2005). Learning language through video games: A Theoretical Framework, An Evaluation of Game Genres and questions for Future Research. SP Schaffer & ML Price (Eds), 229-239.
  • Eberle, S. G. (2011). Playing with the multiple intelligences: How play helps them grow. American Journal of Play, 4(1), 19-51.
  • Einarsdottir, J. (2015). Play and literacy: A collaborative action research project in preschool. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(1), 93-109. [CrossRef]
  • Evans, J. (2012). This is me: Developing literacy and a sense of self through play, talk and stories. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 40(3), 315-331. [CrossRef]
  • Fesseha, E., & Pyle, A. (2016). Conceptualising play-based learning from kindergarten teachers’ perspectives. International Journal of Early Years Education, 24(3), 361-377. [CrossRef]
  • Gözalan, E. (2013). Oyun temelli dikkat eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat ve dil becerilerine etkisinin incelenmesi. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. [CrossRef]
  • Hanbaba, L. ve Bektaş, M. (2011). Oyunla öğretim yönteminin hayat bilgisi dersi başarısı ve tutumuna etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 115-126.
  • Hanline, M. F. (2001). Supporting emergent literacy in play-based activities. Young Exceptional Children, 4(4), 10-15. [CrossRef]
  • Hartmann, W. (2002). Toy culture in preschool education and children’s toy preferences in Viennese kindergartens (Austria) and in German-speaking kindergartens in South Tyrol (Italy). In Symposium of Toy Culture in Preschool Education and Children’s Toy Preferences: Common Features and Differences in Europe and Across the World.
  • Hays, R. T. (2005). The effectiveness of instructional games: A literature review and discussion. Orlando, FL: Naval Air Warfare Center. [CrossRef]
  • Howard, J. (2010). Early years practitioners’ perceptions of play: An exploration of theoretical understanding, planning and involvement, confidence and barriers to practice. Educational & Child Psychology, 27, 91-102.
  • Koç Akran, S. ve Kocaman, İ. (2018). Oyun tabanlı öğrenme-öğretme modelinin okul öncesi çocuklarının öğrenme tercihlerine etkisi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 38(2). [CrossRef]
  • Lockhart, S. (2010). Play: An important tool for cognitive development. HighScope Extensions, 24(3), 1-17.
  • Lynch, M. (2015). More play please: The perspectives of kindergarten teachers on play in the classroom. American Journal of Play, 7(3), 347-370.
  • McInnes, K., Howard, J., Miles, G., & Crowley, K. (2011). Differences in practitioners’ understanding of play and how this influences pedagogy and children’s perceptions of play. Early Years, 31(2), 121-133. [CrossRef]
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Moon, K., & Reifel, S. (2008). Play and literacy learning in a diverse language pre-kindergarten classroom. Contemporary Issues in Early Childhood, 9(1), 49-65. [CrossRef]
  • National Association for the Education of Young Children [NAEYC]. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth through age 8. Washington, DC: Author.
  • O’Neil, H. F., Wainess, R. & Baker, Eva L. (2005). Classification of learning outcomes: Evidence from the computer games literature. The Curriculum Journal, 16(4): 455-47. [CrossRef]
  • Saracho, O. N. (2004). Supporting literacy-related play: Roles for teachers of young children. Early Childhood Education Journal, 31(3), 201-206. [CrossRef]
  • Scully, P., & Roberts, H. (2002). Phonics, expository writing, and reading aloud: Playful literacy in the primary grades. Early Childhood Education Journal, 30(2), 93-99. [CrossRef]
  • Smith, P., & Pellegrini, A. (2013). Learning through play. In R. E. Tremblay, R. G. Barr, R. D. Peters, & M. Boivin (Eds.), Encyclopedia on Early Childhood Development, (pp. 1-6). Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development.
  • Van Oers, B., & Duijkers, D. (2013). Teaching in a play-based curriculum: Theory, practice and evidence of developmental education for young children. Journal of Curriculum Studies, 45, 511-534. [CrossRef]
  • Wohlwend, K. (2013). Literacy playshop: New literacies, popular media, and play in the early childhood classroom. New York, NY: Teachers College Press.
  • Wrzesien, M., & Alcaniz Raya, M. (2010). Learning in serious virtual worlds: Evaluation of learning effectiveness and appeal to students in the E-Junior procest. Computers & Education, 55(1), 178-187. [CrossRef]
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2018). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre eğitsel bilgisayar oyunlarıyla öğretim. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 38(1).
APA öztürk e, AKSU D (2019). Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi. , 48 - 67. 10.26650/hayef.2019.18007
Chicago öztürk ergün,AKSU DURSUN Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi. (2019): 48 - 67. 10.26650/hayef.2019.18007
MLA öztürk ergün,AKSU DURSUN Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi. , 2019, ss.48 - 67. 10.26650/hayef.2019.18007
AMA öztürk e,AKSU D Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi. . 2019; 48 - 67. 10.26650/hayef.2019.18007
Vancouver öztürk e,AKSU D Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi. . 2019; 48 - 67. 10.26650/hayef.2019.18007
IEEE öztürk e,AKSU D "Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi." , ss.48 - 67, 2019. 10.26650/hayef.2019.18007
ISNAD öztürk, ergün - AKSU, DURSUN. "Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi". (2019), 48-67. https://doi.org/10.26650/hayef.2019.18007
APA öztürk e, AKSU D (2019). Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi. Hayef:journal of education (Online), 16(1), 48 - 67. 10.26650/hayef.2019.18007
Chicago öztürk ergün,AKSU DURSUN Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi. Hayef:journal of education (Online) 16, no.1 (2019): 48 - 67. 10.26650/hayef.2019.18007
MLA öztürk ergün,AKSU DURSUN Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi. Hayef:journal of education (Online), vol.16, no.1, 2019, ss.48 - 67. 10.26650/hayef.2019.18007
AMA öztürk e,AKSU D Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi. Hayef:journal of education (Online). 2019; 16(1): 48 - 67. 10.26650/hayef.2019.18007
Vancouver öztürk e,AKSU D Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi. Hayef:journal of education (Online). 2019; 16(1): 48 - 67. 10.26650/hayef.2019.18007
IEEE öztürk e,AKSU D "Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi." Hayef:journal of education (Online), 16, ss.48 - 67, 2019. 10.26650/hayef.2019.18007
ISNAD öztürk, ergün - AKSU, DURSUN. "Çocuk Oyunlarının İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılma Durumlarının Belirlenmesi". Hayef:journal of education (Online) 16/1 (2019), 48-67. https://doi.org/10.26650/hayef.2019.18007