Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması
Yıl: 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 68 - 88 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26650/hayef.2019.18008 İndeks Tarihi: 23-09-2020
Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması
Öz: Bu araştırmada ilkokul dördüncü sınıfa giden ve okuma yazmayı bilmeyen bir öğrenciye okuma yazma öğretmek amacıyla bireysel okuma yazma eğitimi uygulanmıştır. Ayrıca verilen eğitimin öğrencinin sınıftaki öğrenme sürecine etkisi incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim döneminde İstanbul’da bir devlet okulunda üç ayda 72 saat süreyle uygulanan eğitimi kapsamaktadır. Veri toplama aracı görüşme, gözlem ve doküman incelemesinden oluşmaktadır. Verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizinden yararlanılmıştır. Uygulanan program sonrasında öğrenci okuma-yazmaya geçmiş ve okuma hızını arttırmıştır. Sonuçta, akademik olarak sınıfının gerisinde olan bu öğrenci bireysel eğitimle okuma yazmaya geçmiştir. Bununla birlikte öğrencinin sadece akademik becerilerinde değil sosyal becerilerinde de gelişme görülmüştür.
Anahtar Kelime: A Case Study on Reading-Writing Learning of a Fourth Grade Student at Primary School
Öz: In this study, individualized literacy education was applied to the fourth grade of primary school to teach literacy to a student who does not know how to read and write. In addition, the effect of education on the learning process in the classroom was examined. A case study pattern was used in the research design. The research covers the education applied for 72 hours in three months in a public school in Istanbul during the 2017-2018 academic year. The data collection tool consists of interview, observation and document review. In the analysis of the data, descriptive analysis and content analysis were used. After the applied program, the student has been literate and increased her reading speed. As a result, this student, who is academically behind her class, has switched to reading and writing with individualized education. However, not only academic skills of students, but also social skills have been improved.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akyol, H. (2013). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, Ç. ve Rasinski, T. V. (2014). Okumayı değerlendirme öğretmenler için kolay ve pratik bir yol. Ankara: Pegem A.
- Akyol, H. ve Sever, E. (2018). Okuma yazma güçlüğü ve bir eylem araştırması: ikinci sınıf örneği. Hacettepe University Journal of Education, 1-23 doi: 10.16986/HUJE.2018040667 [CrossRef]
- Arslan, D. ve Dirik, M. Z. (2008). İlköğretim ikinci sınıf öğrencilerinin okuma güçlüklerini gidermede okumayı geliştirici duyuşsal yaklaşımın etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-18.
- Baştuğ, M. ve Demirtaş, G. (2017). İlk okuma ve yazma öğretimi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Baydık, B. (2011). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin üstbilişsel okuma stratejilerini kullanımı ve öğretmenlerinin okuduğunu anlama öğretim uygulamalarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (162).
- Baydık, B., Ergül, C. ve Kudret, Z. B. (2012). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma akıcılığı sorunları ve öğretmenlerinin bu sorunlara yönelik öğretim uygulamaları. İlköğretim Online, 11 (3).
- Burns, M. S., Griffin, P., & Snow, C. E. Committee on the prevention of reading difficulties in young children (Ed.) (1999). Starting out right: a guide to promoting children’s reading success. Washington, DC: National Academy Press.
- Doğuyurt, M. F. ve Doğuyurt, S. B. (2016). Okuma güçlüğü çeken öğrencilerin okuma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir çalışma: Bir eylem araştırması. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(14), 0-0.
- Dündar, H. ve Akyol, H. (2014). Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine ilişkin örnek olay çalışması. Eğitim ve Bilim, 39 (171).
- İlkokullarda Yetiştirme Programı Pilot Uygulama Kılavuzu-İYEP (2018). Temel Eğitim Genel Müdürlüğü İzleme ve Değerlendirme Daire Başkanlığı, Ankara.
- Jimerson, S. R. (1999). On the failure of failure: Examining the association between early grade retention and education and employment outcomes during late adolescence. Journal of School Psychology, 37(3), 243-272. [CrossRef]
- Lau, K., & Chan, D. W. (2003). Reading strategy use and motivation among Chinese good and poor readers in Hong Kong. Journal of Research in Reading, 26(2), 177-190. [CrossRef]
- McGuinness, D. (1997). Why our children can’t read, and what we can do about it: A scientific revolution in reading. Simon and Schuster.
- MEB (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar. Ankara.
- MEB, Gazete, R. (2014, 26 Temmuz). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği.
- Meisels, S. J., & Liaw, F. R. (1993). Failure in grade: do retained students catch up? The Journal of Educational Research, 87 (2), 69-77. https://doi.org/10.1080/00220671.1993.9941169 [CrossRef]
- Moats, L. C. (1999). Teaching reading is rocket science: What expert teachers of reading should know and be able to do. American Federation of Teachers, AFL-CIO, 555 New Jersey Ave.Accessed: 28.08.2018
- Neuman, S. B., & Dickinson, D. K. (2018). Erken okuryazarlık araştırmaları el kitabı (handbook of early literacy research). Gözde Akoğlu & Cevriye Ergül (Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
- Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). (2008). Teaching, learning and assessment for adults: Improving foundation skills. Paris: OECD Publishing.
- Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). (2017). Education at a glance 2017: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.
- Özcan, A. F. ve Özcan, A. O. (2016). İlk okuma yazma öğrenmede çocukların yaşadıkları güçlükler, nedenleri ve çözüm önerileri: Nitel bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 69. [CrossRef]
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M. Bütün & S. B. Demir (Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
- Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 7(39).
- Roderick, M. (1994). Grade retention and school dropout: Investigating the association. American Educational Research Journal, 31(4), 729-759. URL: https://www.jstor.org/stable/1163393 Accessed: 29-08-2018 10:50 UTC [CrossRef]
- Sidekli, S. ve Yangın, S. (2010). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir uygulama. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 393-413.
- Sezgin, Z. Ç. ve Akyol, H. (2015). Okuma güçlüğü olan dördüncü sınıf öğrencisinin okuma becerilerinin geliştirilmesi. Turkish Journal of Education, 4(2), 4-16.
- Tanner, C. K., & Galis, S. A. (1997). Student retention: Why is there a gap between the majority of research findings and school practice? Psychology in the Schools, 34(2), 107-114. [CrossRef]
- Uzunkol, E. (2013). Akıcı okuma sürecinde karşılaşılan sorunların tespiti ve giderilmesine yönelik bir durum çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 70-83.
- Vaughn, S., Denton, C. A., & Fletcher, J. M. (2010). Why intensive interventions are necessary for students with severe reading difficulties. Psychology in the Schools, 47(5), 432-444. [CrossRef]
- Walters, D. M., & Borgers, S. B. (1995). Student retention: Is it effective? The School Counselor, 42(4), 300-310.
- Wanzek, J., Vaughn, S., Scammacca, N. K., Metz, K., Murray, C. S., Roberts, G., & Danielson, L. (2013). Extensive reading interventions for students with reading difficulties after grade 3. Review of Educational Research, 83(2), 163-195. [CrossRef]
- Westwood, P. (2001). Reading and learning difficulties: Approaches to teaching and assessment. 19 Prospect Hill Road. Camberwell, Victoria.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yıldız, M. ve Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793-815.
- Yüksel, A. (2010). Okuma güçlüğü çeken bir öğrencinin okuma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir çalışma. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(1), 124-134.
APA | ÖRS E (2019). Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması. , 68 - 88. 10.26650/hayef.2019.18008 |
Chicago | ÖRS Esra Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması. (2019): 68 - 88. 10.26650/hayef.2019.18008 |
MLA | ÖRS Esra Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması. , 2019, ss.68 - 88. 10.26650/hayef.2019.18008 |
AMA | ÖRS E Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması. . 2019; 68 - 88. 10.26650/hayef.2019.18008 |
Vancouver | ÖRS E Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması. . 2019; 68 - 88. 10.26650/hayef.2019.18008 |
IEEE | ÖRS E "Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması." , ss.68 - 88, 2019. 10.26650/hayef.2019.18008 |
ISNAD | ÖRS, Esra. "Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması". (2019), 68-88. https://doi.org/10.26650/hayef.2019.18008 |
APA | ÖRS E (2019). Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması. Hayef:journal of education (Online), 16(1), 68 - 88. 10.26650/hayef.2019.18008 |
Chicago | ÖRS Esra Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması. Hayef:journal of education (Online) 16, no.1 (2019): 68 - 88. 10.26650/hayef.2019.18008 |
MLA | ÖRS Esra Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması. Hayef:journal of education (Online), vol.16, no.1, 2019, ss.68 - 88. 10.26650/hayef.2019.18008 |
AMA | ÖRS E Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması. Hayef:journal of education (Online). 2019; 16(1): 68 - 88. 10.26650/hayef.2019.18008 |
Vancouver | ÖRS E Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması. Hayef:journal of education (Online). 2019; 16(1): 68 - 88. 10.26650/hayef.2019.18008 |
IEEE | ÖRS E "Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması." Hayef:journal of education (Online), 16, ss.68 - 88, 2019. 10.26650/hayef.2019.18008 |
ISNAD | ÖRS, Esra. "Bir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencisinin Okuma-Yazma Öğrenimi Üzerine Durum Çalışması". Hayef:journal of education (Online) 16/1 (2019), 68-88. https://doi.org/10.26650/hayef.2019.18008 |