Yıl: 2019 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 156 - 181 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5152/hayef.2019.1901 İndeks Tarihi: 23-09-2020

Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?

Öz:
Akademik erteleme davranışı, akademik görevler karşısında öğrenciler tarafından yaygın biçimde gösterilebilen, kendini ketleyici bir stratejidir. Dolayısıyla bu davranışın doğasının anlaşılması, öğrencilerin akademik performanslarının ve öğrenme düzeylerinin artırılmasına katkı sağlamaktadır. Literatürde, bu davranışın lise ve üniversite dönemindeki yaygınlığına katkı sağlayan unsurlar hakkında bulgulara rastlanmakla birlikte, bu davranışın daha erken öğretim kademelerindeki durumunu araştıran çalışma sayısı sınırlıdır. Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ile algıladıkları anne baba tutumları ve denetim odakları arasındaki ilişki araştırılmıştır. Ayrıca öğrencilerin akademik erteleme davranışları cinsiyetleri, sınıf düzeyleri ve anne babalarının eğitim düzeylerine göre incelenmiştir. Araştırmanın katılımcıları, dört farklı ortaokulda 6. (n=169), 7. (n=165) ve 8. (n=177) sınıflara devam eden 511 öğrenciden oluşmaktadır. Ortaokul öğrencilerinin anne babalarının tutumunu baskıcı olarak algılama düzeyleri arttıkça akademik erteleme davranışları da artmaktadır. Aile ilişkilerindeki ve başarıları üzerindeki denetimlerine yönelik inançları azaldıkça, akademik erteleme davranışları artış göstermektedir. Erkek ortaokul öğrencileri, kız öğrencilere kıyasla daha fazla akademik erteleme davranışı göstermektedir. Öğrencilerin sınıf düzeyi yükseldikçe akademik erteleme davranışları artarken, ebeveynlerinin eğitim düzeyi arttıkça çocuklarının akademik erteleme eğilimleri azalmaktadır.
Anahtar Kelime:

Academic Procrastination in Middle School: Is It Related to Perceived Parental Attitudes and Locus of Control?

Öz:
Academic procrastination is a prevalent self-handicapping strategy among students in the face of academic tasks; therefore, understanding the nature of this phenomenon enhances academic outcomes. Several studies on procrastination have been conducted among secondary school students and undergraduates. However, research focusing on the early years in education is minimal. This study investigated the relation between academic procrastination, perceived parental attitudes, and locus of control in middle school students. The study was conducted on 511 middle school students attending sixth (n=169), seventh (n=165), and eighth (n=177) grades at four different schools. Academic procrastination increased based on the increase in students’ perceptions of their parents as being more authoritarian. Similarly, the more students perceived low levels of locus of control, the more they procrastinated. Male students were more likely to procrastinate than females. Academic procrastination was likely to increase for the higher grades; however, it declined due to the parents’ higher education level.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Albert, M. A., & Dahling, J. J. (2016). Learning goal orientation and locus of control interact to predict academic self-concept and academic performance in college students. Personality and Individual Differences, 97, 245-248. [CrossRef]
  • Akça, F. (2012). An Investigation into the Self-Handicapping Behaviors of Undergraduates in Terms of Academic Procrastination, the Locus of Control and Academic Success. Journal of Education and Learning, 1(2), 288-297. [CrossRef]
  • Akbay, S.E. (2009). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik azyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Akdemir, T. N. (2013). İlköğretim öğrencilerinin facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • Akdoğan, A. (2013). Farklı depresyon anksiyete stres düzeylerine sahip üniversite öğrenclerinin akademik erteleme davranışlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Arslan, A. (2013). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının karar verme stilleri ile ilişkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Aydoğan, D.(2008). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluk kaygı ve öz yeterlilik ile açıklanabilirliği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aydoğan, D. ve Özbay, Y. (2012). Akademik erteleme davranışlarının benlik saygısı, durumluluk kaygı ve öz-yeterlik ile açıklanabilirliğinin incelenmesi. Pegem Eğitimve Öğretim Dergisi, 2(3), 1-9. [CrossRef]
  • Balkıs, M. (2006). Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin, düşünme ve karar verme tarzları ile ilişkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Balkıs, M. (2013). Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: The mediation role of rational beliefs about studying. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 13(1), 57-74.
  • Balkis, M., ve Duru, E. (2017). Gender differences in the relationship between academic procrastination, satifaction with academic life and academic performance. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(1), 105-125. [CrossRef]
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M. ve Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 57-73.
  • Beck, B. L., Koons, S. R. & Milgrim, D. L. (2000). Correlates and consequences of behavioral procrastination: The effects of academic procrastination, selfconsciousness, self-esteem and self-handicapping. Journal of Social Behaviorve Personality, 15(5), 3-13.
  • Berber Çelik, Ç., Odacı, H. (2015). Akademik erteleme davranışının bazı kişisel ve psikolojik değişkenlere gore açıklanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 31-47.
  • Beswick, G., Rothblum, E. D., & Mann, L. (1988). Psychological antecedents of student procrastination. Australian Psychologist, 23(2), 207-217. [CrossRef]
  • Bilâl, G. (1984). Otoriter ve Demokratik Olarak Algılanan Ana Baba Tutumlarının Çocukların Uyum Düzeylerine Etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bozkurt, N. ve Harmanlı, Z. (2002). İlköğretim öğrencilerinin denetim odağı düzeylerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 29-37.
  • Burka, J. B., Yuen, L. M. (2008). Procrastination: Why you do it and what to doabout it now. Cambridge: Da Capo Press.
  • Bülbül, A. (2014). Ergenlerin algılanan anne baba tutumları ile yakın ilişkilerindeki psikolojik eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem. [CrossRef]
  • Çakıcı, D.Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Çetin, N. (2016). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Çetin, N. ve Ceyhan, E. (2017). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının sürekli kaygı, akılcı olmayan inanç, öz düzenleme ve akademik başarı ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. doi: 10.16986/HUJE.2017028261. [CrossRef]
  • Deniz, M.E., Traş, Z. ve Aydoğan, D. (2009). Akademik erteleme ve denetim odağınınduygusal zeka açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 607-632.
  • Dinçer, B. (2008). Alt ve üst sosyo-ekonomik düzeyde lise ikinci sınıfa devam eden ergenlerin anne baba tutumlarını algılamaları ile arkadaşlık ilişkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Emmett, R. (2004). Ağustos Böceği ile Karınca. (Çev. Sara Çaskurlu). İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Erbaş, N. (2009). Lise son sınıf öğrencilerinde denetim (kontrol) odağı inancının risk alma davranışına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Ferrari, J. R. (1991). Compulsive procrastination: Some self-reported characteristics. Psychological Reports, 68(2), 455-458. [CrossRef]
  • Ferrari, J.R., Johnson, J. L., & McCown, W. G. (1995). Procrastination ask avoidance: Theory, research and treatment. New York: Plenium. [CrossRef]
  • Ferrari, J. R., & Tibbett, T. P. (2017). Procrastination. In V. Zeigler-Hill & T. K. Shackelford (Eds.), Encyclopedia of personality and individual differences. New York: Springer International Publishing. [CrossRef]
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage.
  • Frost, R.O., Marten, P., Lahart, C. and Rosenblate, R., (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449–468. [CrossRef]
  • Grund, A., & Fries, S. (2018). Understanding procrastination: A motivational approach. Personality and Individual Differences, 121, 120-130. [CrossRef]
  • Grunschel, C., Patrzek, J., & Fries, S. (2013). Exploring reasons and consequences of academic procrastination: An interview study. European Journal of Psychology of Education, 28(3), 841-861. [CrossRef]
  • Gülep, Z. P. (2017). Lise öğrencilerinin üstbilişlerinde boyun eğici davranışların ve akademik ertelemenin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Gündüz, B., Çapri, B. ve Gökçakan, Z. (2012). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 38-55.
  • Güner, D. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf ve branş öğretmenlerinin erteleme eğilimleri ve kaygı düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Gürültü, E. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gürültü, E. ve Deniz, L. (2017). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ve sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 772-778. [CrossRef]
  • Heyder, A., ve Kessels, U. (2017). Boys don’t work? On the psychological benefits of showing low effort in high school. Sex Roles, 77(1-2), 72-85. [CrossRef]
  • Hidi, S., Renninger, K. A., & Krapp, A. (2004). Interest, a motivational variable that combines affective and cognitive functioning. D. Yun Dai ve R. J. Sternberg (Ed.), Motivation, emotion, and cognition: Integrative perspectives on intellectual functi- oning and development (s. 89-115). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kağan, M. (2009). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışını açıklayan değişkenlerin belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 113-128. [CrossRef]
  • Kandemir, M. (2010). Akademik erteleme davranışını açıklayıcı bir model (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kandemir, M., Palancı, M., İlhan, T. ve Avcı, M. (2017). Sınıf tekrarı yapan öğrencilerin akademik erteleme nedenleri. Erzincan Üniverstesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 285-302. [CrossRef]
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kennedy, G. J., & Tuckman, B. W. (2013). An exploration into the influence of academic and social values, procrastination, and perceived school belongingness on academic performance. Social Psychology of Education, 16, 435-470. [CrossRef]
  • Khalid, A., Zhang, Q., Wang, W., Ghaffari, A. S., & Pan, F. (2019). The relationship between procrastination, perceived stress, saliva alpha-amylase level and parenting styles in Chinese first year medical students. Psychology research and behavior management, 12, 489. [CrossRef]
  • Kim, S., Fernandez, S., & Terrier, L. (2017). Procrastination, personality traits, and academic performance: When active and passive procrastination tell a different story. Personality and Individual differences, 108, 154-157. [CrossRef]
  • Klingsieck, K. (2013). Procrastination in different life-domains: is procrastination domain specific? Current Psychology, 32, 175-185. [CrossRef]
  • Knaus, W. J. (1998). Do it now! Break the procrastination habit. New York: John WileyveSons, Inc.
  • Korkmaz, O. (2018). Ortaokul öğrencilerinde akademik erteleme: öz-yeterlik ve denetim odağının yordayıcılığının incelenmesi. International Journal of Social Science Research, 7(1), 19-35.
  • Korkmaz, O., Ilhan, T., & Bardakci, S. (2018). An Investigation of Self-Efficacy, Locus of Control, and Academic Procrastination as Predictors of Academic Achievement in Students Diagnosed as Gifted and Non-Gifted. Online Submission, 4(7), 173-192.
  • Kuzgun, Y. (1972). Ana-Baba Tutumlarının Bireyin Kendini Gerçekleştirme Düzeyine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Enstitüsü.
  • Küçükbayır, D. G. (2000). Sağlıkta ve hastalıkta kontrol odağı ölçeği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kürkçü, R. (2017). Ortaokul öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(2), 385-392.
  • Lay, C. H. (1986). At last, my research on procrastination. Journal of Research in Personality, 20, 474-495. [CrossRef]
  • Mızrakçı, Ş. (1994). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarına etki eden faktörler: demografik özellikleri, kendi yetiştiriliş tarzları, çocuk gelişimine ilişkin bilgi düzeyleri ve çocuğun mizacına ilişkin algıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Muntoni, F., & Retelsdorf, J. (2018). Gender-specific teacher expectations in reading—The role of teachers’ gender stereotypes. Contemporary Educational Psychology, 54, 212-220. [CrossRef]
  • Neenan, M. (2008). Tackling procrastination: An REBT perspective for coaches. Journal of Rational-Emotive ve Cognitive-Behavior Therapy, 26(1), 53-62. [CrossRef]
  • Onat, G. (2010). Demokratik Ve Otoriter Olarak Algılanan Ana-Baba Tutumlarının Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yılmazlık Düzeyine Etkilerinin Araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Onwuegbuzie, A. J. (2004). Academic procrastination and statistics anxiety. Assessment ve Evaluation in Higher Education, 29(1), 3-19. [CrossRef]
  • Oran, S. (2016). Anadolu lisesi öğrencilerinde akademik erteleme davranışının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Öngen, D. (2003). Denetim odağı ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 35, 436-447.
  • Özer, A. ve Altun, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 45-72.
  • Öztan, S. (2014). Ortaokul 6.7.8. sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliklerinin yaşam doyumları ve benlik kurgusu algıları açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Arel Üniversitesi, İstanbul.
  • Özyürek A. ve Tezel-Şahin F. (2005). 5-6 Yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin tutumlarının incelenmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 19-34.
  • Patrzek, J., Sattler, S., van Veen, F., Grunschel, C., & Fries, S. (2015). Investigating the effect of academic procrastination on the frequency and variety of academic misconduct: A panel study. Studies in Higher Education, 40(6), 1014-1029. [CrossRef]
  • Polat, S. (1986). Ana Baba Tutumlarının Çocukların Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Procházka, J., Macanová, A., Mokrá, T., Nekulová, P., Vodička, A., Zezulka, R., & Vaculík, M. (2014). Vztah prokrastinace a locus of control v akademickém prostředí. The relationship between procrastination and locus of control in academic environment. Univerzita Karlova, Prague.
  • Rebetez, M. M. L., Rochat, L., & Van der Linden, M. (2015). Cognitive, emotional, and motivational factors related to procrastination: A cluster analytic approach. Personality and Individual Differences, 76, 1–6. [CrossRef]
  • Rosário, P., Costa, M., Núñez, J. C., González-Pienda, J., Solano, P., & Valle, A. (2009). Academic procrastination: Associations with personal, school, and family variables. The Spanish journal of psychology, 12(1), 118-127. [CrossRef]
  • Rothblum, E. D., Solomon, L. J. & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, andbehavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387-394. [CrossRef]
  • Rotter, Jullian, B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement.Psychological Monographs, 80(1), 1-28. [CrossRef]
  • Sagone, E., & De Caroli, M. E. (2014). Locus of control and academic self-efficacy in university students: the effects of Self-concepts. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 222-228. [CrossRef]
  • Sarıoğlu, A. F. (2011). Öğretmen adaylarının akademik erteleme eğilimi ile mükemmelliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Schraw, G., Wadkins, T. & Olafson, L. (2007). Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of EducationalPsychology, 99(1), 12-25. [CrossRef]
  • Senecal , C., Koestner, R. & Vallerand, R. J. (1995). Self-regulation and academic procrastination. TheJournal of Social Psychology, 135(5), 607-619. [CrossRef]
  • Senecal, C., Julien, E. & Guay, F. (2003). Role conflict and academic procrastination: A self-determination perspective. European Journal of Social Psychology, 33(1), 135-145. [CrossRef]
  • Sharma, M., & Kaur, G. (2011). Gender differences in procrastination and academicstress among adolescents. Indian Journal of Social Science Researches, 8(1-2), 122-127.
  • Solomon, L. J. & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503-509. [CrossRef]
  • Sommer, W. G. (1990). Procrastination and cramming: How adept students ace thesystem. Journal of American College Health, 39(1), 5-10. [CrossRef]
  • Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94. [CrossRef]
  • Steel, P. ve Ferrari, J. (2013). Sex, education and procrastination: An epidemiological study of procrastinators’ characteristics from a global sample. European Journal of Personality, 27(1), 51–58. doi:10.1002/per.1851 [CrossRef]
  • Steel, P., & Klingsieck, K. B. (2016). Academic procrastination: Psychological antecedents revisited. Australian Psychologist, 51(1), 36-46. [CrossRef]
  • Şeker, G. ve Yavuzer Y. (2017). Ergenlerde okul tükenmişliğinin yordayıcısı olarak akademik kontrol odağı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 919-935. [CrossRef]
  • Tanrıkulu, M. (2013). Ergenlerin Akademik Erteleme Davranışlarıyla Benlik Saygılarının İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Toprakyaran, S. (2016). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Anne Baba Tutumları İle Akademik Erteleme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Toy, B. Y. (2014). Ders çalışmaya yönelik tutum, akademik erteleme ve aralarındaki çoklu aracılık ilişkisi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 7(4), 505-527 [CrossRef]
  • Ulukaya, S. (2012). Üniversite Öğrencilerinde Akademik Ertelemenin YordayıcılarıOlarak Aile Bağlamında Benlik ve Anababa Tutumları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Umucu-Alpoğuz, D. (2014). Algılanan Ana- Baba Tutumlarının İlköğretim Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumlarına Ve Türkçe Dersi Akademik Başarılarına Etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir. [CrossRef]
  • Uzun, A.E. (2016). Farklı Liselere Devam Eden Ergenlerin Facebook Bağlanma Stratejilerive Akademik Erteleme Davranışları Arasındaki İlişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Uzun-Özer, B. (2009). Bir grup lise öğrencisinde akademik erteleme davranışı: Sıklığı, olası nedenleri ve umudun rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(32), 12-19.
  • Uzun-Özer, B., Demir, A., ve Ferrari, J. R. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students: Possible gender differences in prevalence and reasons. The Journal of Social Psychology, 149(2), 241-257. [CrossRef]
  • Uzun-Özer, B. (2010). A path analytic model of procrastination: Testing cognitive, affective, and behavioral model (Unpublished doctoral dissertation). Middle East Technical University, Ankara
  • Uzun-Özer, B., O’Callaghan, J., Bokszczanin, A., Ederer, E., ve Essau, C. (2014). Dynamic interplay of depression, perfectionism and self-regulation on procrastination. British Journal of Guidance ve Counselling, 42(3), 309-319. [CrossRef]
  • Washington, J. A. (2004). The relationship between procrastination and depression among graduate and professional students across academic programs: Implications for counseling (Unpublished doctoral dissertation). Texas Southern University.
  • Webb, R. E., & Rosenbaum, P. J. (2019). The varieties of procrastination: with different existential positions different reasons for it. Integrative Psychological and Behavioral Science, 53(3), 525-540. [CrossRef]
  • Won, S., & Shirley, L. Y. (2018). Relations of perceived parental autonomy support and control with adolescents’ academic time management and procrastination. Learning and Individual Differences, 61, 205-215. [CrossRef]
  • Yaakub, N.F. (2000). “Procrastination among students in institutes of higher learning: Challenges for k-economy the school of languages and scientific thinking”, University Utara Malaysia. Erişim tarihi: 18 Ocak 2018, http://mahdzan.com/papers/procrastinate/
  • Yaycı, L. ve Düşmez, İ. (2016). Adolesanların akademik erteleme davranışlarınınbazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), 80-101.
  • Yıldız, B. (2017). Güvenli bağlanma stili kazandırma yönelimli psikoeğitim programının belirsizliğe tahammülsüzlük ve akademik erteleme üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Yiğit, R. veDilmaç, B. (2011). Ortaöğretimde öğrencilerinin sahip oldukları insani değerler ile akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 159-178.
  • Yip, K. Y., & Leung, M. T. (2016, June). The Structural Model of Perceived Parenting Style as Antecedent on Achievement Emotion, Self-regulated Learning and Academic Procrastination of Undergraduates in Hong Kong. In Singapore Conference of Applied Psychology (pp. 171-190). Springer, Singapore. [CrossRef]
  • Zakeri, H., Esfahani, B.N. veRazmjoee, M. (2013). Parenting styles and academicprocrastination. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 84, 57–60. [CrossRef]
  • Ziegler, N., & Opdenakker, M. C. (2018). The development of academic procrastination in first-year secondary education students: The link with metacognitive self-regulation, self-efficacy, and effort regulation. Learning and Individual Differences, 64, 71-82. [CrossRef]
APA Özzorlu E, inan kaya g (2019). Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?. , 156 - 181. 10.5152/hayef.2019.1901
Chicago Özzorlu Esengül,inan kaya gamze Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?. (2019): 156 - 181. 10.5152/hayef.2019.1901
MLA Özzorlu Esengül,inan kaya gamze Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?. , 2019, ss.156 - 181. 10.5152/hayef.2019.1901
AMA Özzorlu E,inan kaya g Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?. . 2019; 156 - 181. 10.5152/hayef.2019.1901
Vancouver Özzorlu E,inan kaya g Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?. . 2019; 156 - 181. 10.5152/hayef.2019.1901
IEEE Özzorlu E,inan kaya g "Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?." , ss.156 - 181, 2019. 10.5152/hayef.2019.1901
ISNAD Özzorlu, Esengül - inan kaya, gamze. "Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?". (2019), 156-181. https://doi.org/10.5152/hayef.2019.1901
APA Özzorlu E, inan kaya g (2019). Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?. Hayef:journal of education (Online), 16(2), 156 - 181. 10.5152/hayef.2019.1901
Chicago Özzorlu Esengül,inan kaya gamze Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?. Hayef:journal of education (Online) 16, no.2 (2019): 156 - 181. 10.5152/hayef.2019.1901
MLA Özzorlu Esengül,inan kaya gamze Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?. Hayef:journal of education (Online), vol.16, no.2, 2019, ss.156 - 181. 10.5152/hayef.2019.1901
AMA Özzorlu E,inan kaya g Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?. Hayef:journal of education (Online). 2019; 16(2): 156 - 181. 10.5152/hayef.2019.1901
Vancouver Özzorlu E,inan kaya g Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?. Hayef:journal of education (Online). 2019; 16(2): 156 - 181. 10.5152/hayef.2019.1901
IEEE Özzorlu E,inan kaya g "Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?." Hayef:journal of education (Online), 16, ss.156 - 181, 2019. 10.5152/hayef.2019.1901
ISNAD Özzorlu, Esengül - inan kaya, gamze. "Ortaokulda Akademik Erteleme: Anne-Baba Tutumları ve Denetim Odağı ile İlişkili Mi?". Hayef:journal of education (Online) 16/2 (2019), 156-181. https://doi.org/10.5152/hayef.2019.1901