Yıl: 2020 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 19 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5152/hayef.2020.1925 İndeks Tarihi: 23-09-2020

Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi

Öz:
Olumlu çocukluk yaşantıları, bireyin ruh sağlığı açısından kritik öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı bireylerin olumlu çocukluk yaşantılarını ölçmek üzere bir ölçek geliştirmektir. Bu doğrultuda geliştirilen Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği (OÇYÖ) tanıtılmıştır. Çalışmada, ölçeğin psikometrik özelliklerini belirlemek üzere, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, ölçüt bağıntılı geçerliği, Cronbach alfa iç tutarlık ve bileşik güvenirlik yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını 1331 kişi (760 kadın ve 571 erkek) oluşturmaktadır. Katılımcıların yaş aralığı 18-70 ve yaş ortalamaları 32,9’dur. Ölçeğin yapı geçerliğini ortaya koymak üzere yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucu toplam varyansın %55’ini açıklayan, 22 madde ve tek faktörden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin faktör yükleri .40 ile .86 arasında değişmektedir. Ölçeğin tek faktörlü yapısı, doğrulayıcı faktör analiz yöntemiyle farklı bir örneklem grubunda sınanmış ve yapının doğrulandığı görülmüştür (x²/ Df = 822.17/205, NFI = .98, CFI = 98, IFI = .98, RFI = .97, AGFI = .80, SRMR = .04). Ayrıca ölçüt bağıntılı geçerlik çalışması sonucunda anlamlı ilişkiler elde edilmiştir. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .96. ve bileşik güvenirlik katsayısı .97 olarak bulunmuştur. Ölçeğe ilişkin madde toplam korelasyonu değerleri ise .37 ile .83 arasında değişmektedir. Elde edilen bu sonuçlar ölçeğin yetişkinlerin olumlu çocukluk yaşantılarını ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini göstermiştir
Anahtar Kelime:

The Development of the Positive Childhood Experiences Scale

Öz:
This study aimed to develop a scale to measure positive childhood experiences, which are known to be critical to the mental health of individuals. This paper presents the Positive Childhood Experiences Scale (PCES) that was constructed as a result of the conducted study. The psychometric properties of the scale were analyzed using exploratory and confirmatory factor analysis, criterion-related validity, Cronbach alpha internal consistency, and item-total correlations. The proposed questionnaire was administered to 1331 participants (760 females and 571 males) aged between 18 and 70 years (mean age: 32.9). The scale included 22 items after exploratory factor analysis was conducted to investigate construct validity, and yielded one factor that explained 55% of the total variance. The factor loadings varied between .40 and .86. The fit index values of the uni-dimensional model were subsequently tested on another participant group and were determined to be sufficient (x²/ Df=822.17/205, NFI=.98, CFI=98, IFI=.98, RFI=.97, AGFI=.80, SRMR=.04). The criterion-related validity also revealed a positive correlation. The Cronbach’s alpha internal consistency coefficient was found to be .96 and the composite reliability was computed as .97. The corrected item-total correlations ranged from .37 to .83. In sum, the findings of this study suggest that the PCES is a valid and reliable self-report instrument of the positive childhood experiences of adult respondents.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aas, M., Henry, C., Andreassen, O. A., Bellivier, F., Melle, I., & Etain, B. (2016). The role of childhood trauma in bipolar disorders. International Journal of Bipolar Disorders, 4(1), 1-10.
  • Akın, A., Uysal, R. ve Çitemel, N. (2013). Çocukluk Dönemi Mutluluk/Huzur Anıları Ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 71-80. [Crossref]
  • Aslan, S. H. ve Alparslan, Z. N. (1999). Çocukluk Örselenme Yaşantıları Ölçeği’nin bir üniversite öğrencisi örnekleminde geçerlik, güvenirlik ve faktör yapısı. Türk Psikiyatri Dergisi, 10(4), 275-285.
  • Bentler, P. M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456. [Crossref]
  • Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. [Crossref]
  • Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., . . . Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abuse & Neglect, 27(2), 169-190. [Crossref]
  • Bingöl, T. Y. (2018). Determining the predictors of self-efficacy and cyber bullying. International Journal of Higher Education, 7(2), 138-143. [Crossref]
  • Brown, M. J., Thacker, L. R., & Cohen, S. A. (2013). Association between adverse childhood experiences and diagnosis of cancer. PloS One, 8(6), 1-6. [Crossref]
  • Buhlmann, U., Marques, L. M., & Wilhelm, S. (2012). Traumatic experiences in individuals with body dysmorphic disorder. The Journal of Nervous and Mental Disease, 200(1), 95-98. [Crossref]
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cervone, D., & Pervin, L. A. (2018). Personality: Theory and research (14th ed.). Jefferson City, MO: John Wiley & Sons.
  • Cheng, H., & Furnham, A. (2004). Perceived parental rearing style, self-esteem and self-criticism as predictors of happiness. Journal of Happiness Studies, 5(1), 1-21. [Crossref]
  • Coffey, J. K., Warren, M. T., & Gottfried, A. W. (2015). Does infant happiness forecast adult life satisfaction? Examining subjective well-being in the first quarter century of life. Journal of Happiness Studies, 16(6), 1401-1421. [Crossref]
  • Chopik, W. J., & Edelstein, R. S. (2019). Retrospective memories of parental care and health from mid-to late life. Health Psychology, 38(1), 84-93. [Crossref]
  • Dalton, E. J., Greenman, P. S., Classen, C. C., & Johnson, S. M. (2013). Nurturing connections in the aftermath of childhood trauma: A randomized controlled trial of emotionally focused couple therapy for female survivors of childhood abuse. Couple and Family Psychology: Research and Practice, 2(3), 209-221. [Crossref]
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. [Crossref]
  • Domhardt, M., Münzer, A., Fegert, J. M. ve Goldbeck, L. (2015). Resilience in survivors of child sexual abuse: A systematic review of the literature. Trauma, Violence, & Abuse, 16(4), 476-493. [Crossref]
  • Dovran, A., Winje, D., Øverland, S., Arefjord, K., Hansen, A., & Waage, L. (2016). Childhood maltreatment and adult mental health. Nordic Journal of Psychiatry, 70(2), 140-145. [Crossref]
  • Durak, M., Şenol-Durak, E. ve Gençöz, T. (2010). Psychometric properties of the Satisfaction with Life Scale among Turkish university students, correctional officers, and elderly adults. Social Indicators Research, 99(3), 413-429. [Crossref]
  • Feather, J. S., & Ronan, K. R. (2010). Cognitive behavioural therapy for child trauma and abuse: A step-by-step approach. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • Ferreira, C., Cunha, M., Marta-Simões, J., Duarte, C., Matos, M., & Pinto-Gouveia, J. (2018). Development of a measure for the assessment of peer-related positive emotional memories. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 91(1), 79-94. [Crossref]
  • Gaskin-Wasson, A. L., Calamaras, M. R., LoParo, D., Goodnight, B. L., Remmert, B. C., Salami, T., . . . Kaslow, N. J. (2017). Childhood emotional abuse, self/other attachment, and hopelessness in African-American women. Attachment & Human Development, 19(1), 22-37. [Crossref]
  • Gilbert, P., McEwan, K., Mitra, R., Franks, L., Richter, A., & Rockliff, H. (2008). Feeling safe and content: A specific affect regulation system? Relationship to depression, anxiety, stress, and self-criticism. The Journal of Positive Psychology, 3(3), 182-191. [Crossref]
  • Gündüz, A., Yaşar, A. B., Gündoğmuş, İ., Savran, C. ve Konuk, E. (2018). Çocukluk Çağı Olumsuz Yaşantılar Ölçeği Türkçe Formu’nun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(1), 68-75. [Crossref]
  • Hébert, M., Daspe, M.-È., & Cyr, M. (2018). An analysis of avoidant and approach coping as mediators of the relationship between paternal and maternal attachment security and outcomes in child victims of sexual abuse. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 10(4), 402-410. [Crossref]
  • Hovens, J. G. F. M., Giltay, E. J., Wiersma, J. E., Spinhoven, P., Penninx, B. W. J. H., & Zitman, F. G. (2012). Impact of childhood life events and trauma on the course of depressive and anxiety disorders.. Acta Psychiatrica Scandinavica, 126(3), 198-207. [Crossref]
  • Howell, E., & Itzkowitz, S. (2016). The dissociative mind in psychoanalysis: Understanding and working with trauma. New York, NY: Routledge. [Crossref]
  • Huh, H. J., Kim, K. H., Lee, H.-K., & Chae, J.-H. (2017). The relationship between childhood trauma and the severity of adulthood depression and anxiety symptoms in a clinical sample: The mediating role of cognitive emotion regulation strategies. Journal of Affective Disorders, 213, 44-50. [Crossref]
  • Jantzer, V., Resch, F., & Kaess, M. (2019). Mobbing im Kindes- und Jugendalter. [Bullying in childhood and adolescence]. Nervenheilkunde, 38(1), 35-39. [Crossref]
  • Jay, M. (2018). Die Macht der Kindheit. Wie negative Erfahrungen uns stärker machen (Çev. A. Assaf ve H. Kober). Hamburg: Hoffmann und Campe.
  • Kaya, S. (2014). Çocukluk dönemi örselenme yaşantıları ölçeği kısa formunun Türkçeye uyarlanması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Muğla). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Kepner, J. I. (2013). Healing tasks: Psychotherapy with adult survivors of childhood abuse. Cambridge: Gestalt Press. [Crossref]
  • Kline, P. (2013). Handbook of psychological testing. Oxfordshire: Routledge. [Crossref]
  • Lee, S. (2012). Kinder des Krieges. Trauma und Gewalt, 6(2), 94-107.
  • Lovibond, S. H., & Lovibond, P. F. (1996). Manual for the depression anxiety stress scales (2nd ed). New South Wales: Psychology Foundation of Australia. [Crossref]
  • Manap, A. (2015). Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 822-826. [Crossref]
  • Marsh, H. W., Hau, K.T., Artelt, C., Baumert, J., & Peschar, J. L. (2006). OECD’s brief self-report measure of educational psychology’s most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311–360. [Crossref]
  • Marta-Simões, J., Ferreira, C., & Mendes, A. L. (2018). Self-compassion: An adaptive link between early memories and women’s quality of life. Journal of Health Psychology, 23(7), 929-938. [Crossref]
  • Nemetschek, P. (2013). Systemische Familientherapie mit Kinder, Jugendlichen und Eltern: Lebensfluss-Modelle und analoge Methoden. Stuttgart: Klett-Cotta.
  • Oliveira, S., Ferreira, C., & Mendes, A. L. (2016). Early memories of warmth and safeness and eating psychopathology: The mediating role of social safeness and body appreciation. Psychologica, 59(2), 45-60. [Crossref]
  • Örsel, S., Karadağ, H., Kahiloğullari, A. K. ve Aktaş, E. A. (2011). Psikiyatri hastalarında çocukluk çağı travmalarının sıklığı ve psikopatoloji ile ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 12(2), 130-136.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (çok değişkenli analizler). Kaan Kitabevi: Eskişehir. Richards, M, & Huppert, F. A. (2011). Do positive children become positive adults? Evidence from a longitudinal birth cohort study. The Journal of Positive Psychology, 6(1), 75-87. [Crossref]
  • Richter, A., Gilbert, P., & McEwan, K. (2009). Development of an Early Memories of Warmth and Safeness Scale and its relationship to psychopathology. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 82(2), 171-184. [Crossref]
  • Sarıçam, H. (2018). The psychometric properties of Turkish version of Depression Anxiety Stress Scale-21 (DASS-21) in health control and clinical samples. Journal of Cognitive Behavioral Psychotherapy and Research, 7(1), 19-30. [Crossref]
  • Stumm, G., & Keil, W. W. (2014). Praxis der Personzentrierten Psychotherapie. Heidelberg: Springer. [Crossref]
  • Şar, V., Öztürk, E. ve İkikardeş, E. (2012). Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği’nin Türkçe uyarlamasının geçerlilik ve güvenilirliği. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 32(4), 1054-1063. [Crossref]
  • Teicher, M. H., Samson, J. A., Anderson, C. M., & Ohashi, K. (2016). The effects of childhood maltreatment on brain structure, function and connectivity. Nature Reviews Neuroscience, 17(10), 652–666. [Crossref]
  • Terock, J., Van der Auwera, S., Janowitz, D., Spitzer, C., Barnow, S., Miertsch, M., . . . Grabe, H.-J. (2016). From childhood trauma to adult dissociation: The role of PTSD and alexithymia. Psychopathology, 49(5), 374-382. [Crossref]
  • Uzunsakal, E. ve Yıldız, D. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
  • van Nierop, M., Lecei, A., Myin-Germeys, I., Collip, D., Viechtbauer, W., Jacobs, N., . . . van Winkel, R. (2018). Stress reactivity links childhood trauma exposure to an admixture of depressive, anxiety, and psychosis symptoms. Psychiatry Research, 260, 451-457. [Crossref]
  • World Health Organization. (2006). Constitution of The World Health Organization: Basic Documents, Supplement, October 2006 [Dünya Sağlık Örgütü: Temel Dökümanlar, Ek Ekim 2006]. Retrieved from https://www.who.int/governance/eb/who_constitution_en.pdf
  • Yılmaz, V. (2009). LISREL ile yapısal eşitlik modellemesi-I: Temel kavramlar, uygulamalar, proglamlama. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
APA DOĞAN T, AYDIN F (2020). Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi. , 1 - 19. 10.5152/hayef.2020.1925
Chicago DOĞAN TAYFUN,AYDIN FATMA TUBA Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi. (2020): 1 - 19. 10.5152/hayef.2020.1925
MLA DOĞAN TAYFUN,AYDIN FATMA TUBA Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi. , 2020, ss.1 - 19. 10.5152/hayef.2020.1925
AMA DOĞAN T,AYDIN F Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi. . 2020; 1 - 19. 10.5152/hayef.2020.1925
Vancouver DOĞAN T,AYDIN F Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi. . 2020; 1 - 19. 10.5152/hayef.2020.1925
IEEE DOĞAN T,AYDIN F "Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi." , ss.1 - 19, 2020. 10.5152/hayef.2020.1925
ISNAD DOĞAN, TAYFUN - AYDIN, FATMA TUBA. "Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi". (2020), 1-19. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.1925
APA DOĞAN T, AYDIN F (2020). Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Hayef:journal of education (Online), 17(1), 1 - 19. 10.5152/hayef.2020.1925
Chicago DOĞAN TAYFUN,AYDIN FATMA TUBA Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Hayef:journal of education (Online) 17, no.1 (2020): 1 - 19. 10.5152/hayef.2020.1925
MLA DOĞAN TAYFUN,AYDIN FATMA TUBA Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Hayef:journal of education (Online), vol.17, no.1, 2020, ss.1 - 19. 10.5152/hayef.2020.1925
AMA DOĞAN T,AYDIN F Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Hayef:journal of education (Online). 2020; 17(1): 1 - 19. 10.5152/hayef.2020.1925
Vancouver DOĞAN T,AYDIN F Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Hayef:journal of education (Online). 2020; 17(1): 1 - 19. 10.5152/hayef.2020.1925
IEEE DOĞAN T,AYDIN F "Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi." Hayef:journal of education (Online), 17, ss.1 - 19, 2020. 10.5152/hayef.2020.1925
ISNAD DOĞAN, TAYFUN - AYDIN, FATMA TUBA. "Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği’nin Geliştirilmesi". Hayef:journal of education (Online) 17/1 (2020), 1-19. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.1925