Yıl: 2020 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 121 - 149 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5152/hayef.2020.19026 İndeks Tarihi: 23-09-2020

Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler öğrenme ortamlarına yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim döneminde Ankara ili Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bir devlet okulunda öğrenim gören 5. sınıftan 27, 6. sınıftan 31 ve 7. sınıftan 33 olmak üzere toplam 91 (49 erkek, 42 kadın) öğrenci oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemi ile desenlenen bu çalışmada veriler “Sosyal Bilgiler Sınıfı Öneriyorum Görüşme Formu” ile toplanmış, verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler öğrenme ortamına yönelik yaptıkları çizimlerin çözümlenmesinde ise çizim (drawing) yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde; öğrencilerin mevcut sınıflarının materyal donanımı bakımından zayıf olduğu belirlenmiştir. Sosyal bilgiler sınıfının eğlenceli olması ve öğrencinin hayallerindeki sınıfı yansıtması gibi birtakım etkenlerin derse ilgiyi artırarak, dersin anlaşılırlığını ve öğrencinin motivasyonunu etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerden hayallerindeki sosyal bilgiler sınıfını çizmeleri istendiğinde geleneksel oturma düzeni yansıtılmasına rağmen materyal bakımından donanımlı sınıfların resmedildiği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

The Views of Secondary School Students toward Social Studies Learning Environments as a Social Studies Laboratory

Öz:
The study aims to reveal the views of 5th, 6th, and 7th graders on social studies learning environments. To this end, the study recruited 27, 31, and 33 students from the 5th, 6th, and 7th grades, respectively, for a total of 91 students (49 males, 42 females) who are attending a state school affiliated with the Ministry of National Education in Ankara for the school year 2018-2019. Data prepared using the qualitative research method were collected through open-ended questions and underwent content analysis. In addition, students were instructed to draw the setting for their ideal social studies class, and images were analyzed with the drawing method. Results revealed that students found the current class setting weak in terms of material equipment. Notably, factors, such as enjoyableness of social studies and its reflection in the ideal class setting of the students, increased interest in the course and exerted a positive effect on the comprehension and motivation of students. In addition, when asked to draw ideal social studies classes, the students drew adequately equipped settings, although they retained the traditional seating arrangement.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akhan, N. ve Kaymak, B. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının fakültelerindeki öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Journal of History School, 43, 1503-1534. [Crossref]
  • Akdağ, H. ve Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler laboratuvarlarının (sınıflarının) sosyal bilgiler öğretiminde etkililiği üzerine bir çalışma. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 164-177.
  • Aslan, C. ve Güneyli, A. (2008). Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlara yönelik görüşleri. A. İnce ve V. Sultanzade (Ed.), I. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu bildirileri kitabı içinde. K.K.T.C.: Doğu Akdeniz Üniversitesi Yayını.
  • Baldwin, J. W. (1949). Teaching the social studies in units by the laboratory method. The Social Studies, 40(2), 58-63. [Crossref]
  • Bell, T. (1963). Why not a social studies laboratory?. The Social Studies, 54(5), 181-183. [Crossref]
  • Byford, J. M. (2002). A phenomenological study of middle school and high school students’ perceptions of social studies. (Unpublished doctoral dissertation, The Unıversity of Oklahoma Graduate College, USA). Retrieved from: https://shareok.org/handle/11244/504
  • Çelikkaya, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim araç-gereç ve materyallerini kullanma düzeyleri. Samsun On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 73-105.
  • Çelikkaya, T. ve Kuş, Z. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kullandıkları yöntem ve teknikler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 741-758.
  • Deb, G. N. (2018). Planning and organization of social science laboratory, Retrieved October 30, 2019, from https://www.slideshare.net/GourabNarayanDeb/planning-and-organization-of-social-science-laboratory
  • Dhand, H. (1969). Social studies laboratory. Retrieved July 29, 2019, from https://eric.ed.gov/?id=ED065395
  • Dorman, J. P. (2001). Associations between classroom environment and academic efficacy. Learning Environments Research, 4(3), 243-257. [Crossref]
  • Erdoğan, M. (2009). Yapılandırmacı yaklaşıma göre tasarlanmış sosyal bilgiler sınıfına ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Garcia, J., & Michaelis, J. U. (2001). Social studies for children: A guide to basic instruction (12th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Güven, B. ve Karataş, İ. (2004). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının sınıf ortamı tasarımları. İlköğretim Online, 3(1), 25-34.
  • Hill, H. C. (1925). Laboratory work in civics. Historical Outlook, 16(3), 110-113. [Crossref]
  • Johnston, B. (n.d.). Dynamic classrooms. Fremantle Language Development Centre, Retrieved November 4, 2019, from http://fremantleldc.wa.edu.au/wp-content/uploads/2018/08/Dynamic-Classroom.pdf
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavas, A. B. ve Bugay, A. (2009). Öğretmen adaylarının hizmet öncesi eğitimlerinde gördükleri eksiklikler ve çözüm önerileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 13-21.
  • Lippitt, R., Lippitt, P., & Fox, R. (1965). A laboratory approach to social science education. International Review of Education, 11(3), 351- 358. [Crossref]
  • McClintic, J. O. (1934). Social studies libraries and laboratories and their use in the junior high schools of pasadena California. The Social Studies, 25(8), 421-424. [Crossref]
  • Mclure, J. (1970). A social science laboratory. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 44(7), 407-410. [Crossref]
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma/desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı, Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Meydan, A. (2001). İlköğretim birinci kademe sosyal bilgiler öğretimi coğrafya ünitelerinin işlenişinde laboratuvar ve görsel işitsel materyal kullanımının öğrencilerin niceliksel gelişimine etkisinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Moffatt, M. P. (1957). Sosyal bilgiler öğretimi: Orta dereceli okullarda sosyal bilgilerin organizasyonu, öğretimi ve teftişi (Çev. N. Oran). İstanbul: Maarif Basımevi.
  • NCSS (2019). National curriculum standards for social studies: Introduction. Retrieved November 03, 2019, from https://www.socialstudies.org/standards/introduction
  • Öztürk, T. ve Güven, B. (2012). Etkili bir matematik öğrenme ortamının sahip olması gereken özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Palmer, J., Dyal A., & Davis, J. C. (1996). Button up your social studies classroom. The Social Studies, 87(2), 52-55. [Crossref]
  • Polat, H. ve Ünişen, A. (2014). Okulun mekânsal anlamı: Pedo-mimari. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ERZSOSDER), 7(2), 65-84.
  • Ross, P. J. (1939). The social studies classroom as a research laboratory. The Social Studies, 30(4), 164-166. [Crossref]
  • Shoob, S., & Stout, C. (2008). Teaching social studies today: Professional development for successful classrooms. Shell Education.
  • Smith, G. (1932). Teaching history by the laboratory method, Historical Outlook, 23(1), 21-24. [Crossref]
  • Tsai, C. C. (1999). “Laboratory exercises help me memorize the scientific truths”: A study of eighth graders’ scientific epistemological views and learning in laboratory activities. Science Education, 83(6), 654-674. [Crossref]
  • Ünal, Ç. ve Başaran, Z. (2010). Yeni program çerçevesinde sosyal bilgiler öğretmenlerinin sorunları (Erzurum). Milli Eğitim, 186, 291-309.
  • Yılmaz, K. ve Tepebaş, F. (2011). İlköğretim düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar: Mesleğine yeni başlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 157-177.
APA Akhan N, Kaymak B (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. , 121 - 149. 10.5152/hayef.2020.19026
Chicago Akhan Nadire Emel,Kaymak Burcu Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. (2020): 121 - 149. 10.5152/hayef.2020.19026
MLA Akhan Nadire Emel,Kaymak Burcu Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. , 2020, ss.121 - 149. 10.5152/hayef.2020.19026
AMA Akhan N,Kaymak B Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. . 2020; 121 - 149. 10.5152/hayef.2020.19026
Vancouver Akhan N,Kaymak B Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. . 2020; 121 - 149. 10.5152/hayef.2020.19026
IEEE Akhan N,Kaymak B "Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri." , ss.121 - 149, 2020. 10.5152/hayef.2020.19026
ISNAD Akhan, Nadire Emel - Kaymak, Burcu. "Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri". (2020), 121-149. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.19026
APA Akhan N, Kaymak B (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. Hayef:journal of education (Online), 17(1), 121 - 149. 10.5152/hayef.2020.19026
Chicago Akhan Nadire Emel,Kaymak Burcu Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. Hayef:journal of education (Online) 17, no.1 (2020): 121 - 149. 10.5152/hayef.2020.19026
MLA Akhan Nadire Emel,Kaymak Burcu Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. Hayef:journal of education (Online), vol.17, no.1, 2020, ss.121 - 149. 10.5152/hayef.2020.19026
AMA Akhan N,Kaymak B Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. Hayef:journal of education (Online). 2020; 17(1): 121 - 149. 10.5152/hayef.2020.19026
Vancouver Akhan N,Kaymak B Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. Hayef:journal of education (Online). 2020; 17(1): 121 - 149. 10.5152/hayef.2020.19026
IEEE Akhan N,Kaymak B "Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri." Hayef:journal of education (Online), 17, ss.121 - 149, 2020. 10.5152/hayef.2020.19026
ISNAD Akhan, Nadire Emel - Kaymak, Burcu. "Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Laboratuvarı Olarak Sosyal Bilgiler Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri". Hayef:journal of education (Online) 17/1 (2020), 121-149. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.19026