Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 0 Sayfa Aralığı: 490 - 497 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31590/ejosat.638612 İndeks Tarihi: 23-09-2020

Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması

Öz:
Ulaşım araçları, insanların ihtiyaçlarını ve mallarını bir alandan diğer bir alana taşımak amacıyla kullanılan araçları ifade eder. Buaraçlar, eski çağlardan günümüz zamanına kadarki tüm araçları içerir. Trafikteki araç sayılarının artması, kullanılan yollar etrafındakialanların yetersizliği ve bu yolların genişletilememesi veya alt/üst yollar yapılamaması sebebiyle akıllı trafik sinyalizasyonsistemlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Günümüzde, trafik sistem mekanizmalarının sabit zamana bağlı olması sebebiyle trafik kontrolüyeterli değildir. Değişen trafik koşullarına tepki veren trafik sinyal sistemleri, ulaşım verimliliğini artırmak için önemli bir bileşendir.Zamanlama planlarını iyileştirmek amacıyla kaydedilen verilere dayanılarak geliştirilen bugünkü geleneksel denetleyiciler, artıkzamana göre değişen trafik yoğunluğuna ve yolda artan araç sayısı nedeniyle trafik kavşaklarındaki tıkanıklığı ve bu tıkanıklığın kötüsonuçlarını önlemeye çözüm olamamaktadır. İnsan düşüncesine uyum sağlayarak ulaşımı yönlendirecek trafik denetlememekanizmaları, Bulanık mantık, PLC ve Petri net ağları gibi teknikler kullanılarak tasarlanmaktadır. Bu çalışmada dört yollu birkavşak için trafik ışıkların akıllı denetim mekanizması altında gerçek verilerle Bulanık Mantık (BM) yöntemi ve klasik (Sabit zaman)yöntemi kullanarak bir kontrol çalışması yapılmıştır. Yazılım kısmı için MATLAB programlama dili kullanılmıştır. Çalışmasonucunda; Bulanık mantık denetleyici ve klasik denetleyici, performanslarının sonuçları karşılaştırılmıştır. Bulanık mantıkyönteminde, belirli saatlerde kavşakta bulunan her caddedeki arabaların sayısı giriş olarak belirlenmiştir. Çıkış ise bulanık mantığınkurallarına göre seçilecek cadde ve o caddedeki yeşil ışığının süresi olarak belirlenmiştir. Giriş ve çıkış parametrelerinin sayısalverileri bulanıklaştırılması, bulanık mantığın kural seti sayesinde araba sayısına göre yeşil ışığın süresi ve cadde seçiminde akıllı birkontrol sistemi elde etmemizi sağlayabilmiştir. Aynı verileri klasik yöntemde de kullanarak, bulanık mantık yönteminin klasikyönteminden daha etkin olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Design And Implementation of Real-Time System with Fuzzy Logic Method For Junction Traffic Signalization Control

Öz:
A lot of vehicles have been used to transport people's needs and goods from one area to another. These tools include all the tools from ancient times to the present. Intelligent traffic signaling systems are needed due to the increase in the number of vehicles in the traffic, the insufficiency of the areas around the roads used and the inability to expand these roads or lower / upper roads. At present, traffic control is not sufficient due to the fixed time of the traffic system mechanisms. Traffic signaling systems that react to changing traffic conditions are an important component to improve transport efficiency. Based on data recorded to improve timing plans, today's traditional controllers are no longer the solution to preventing traffic congestion at traffic junctions and the adverse consequences of this congestion due to the increasing traffic density and the number of vehicles on the road. It is designed using techniques such as traffic control mechanisms, Fuzzy logic, PLC and Petri net networks to adapt to human thinking. In this study, a control study was conducted for a four-way intersection using the Fuzzy Logic (BM) method and classical (Fixed time) method with real data under the intelligent control mechanism of traffic lights. MATLAB programming language is used for the software part. In the results of working; The results of performance of fuzzy logic controller and classical controller were compared. The exit is determined according to the rules of fuzzy logic and the duration of the green light on that street. Blurring the numerical data of the input and output parameters enabled us to obtain an intelligent control system for the duration of the green light according to the number of cars and the street selection thanks to the rule set of the fuzzy logic. Using the same data in the classical method, fuzzy logic method was found to be more effective than the classical method. In the fuzzy logic method, the number of cars on each street at the intersection was determined as the entrance at certain times.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Demirci, O. (2007). Akıllı Trafik Sinyalizasyonu, Y. Lisans, Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Fakültesi, Sf. 63,64.
  • Syed M. S. , Syed A. ve Humera N. , (2009). "Fuzzy Rule Based Traffic Signal Control System For Oversaturated Intersections," Cinc, Vol. 2, Pp.162-165, 2009 International Conference On Computational Intelligence And Natural Computing.
  • Wang, J, Gao, J. ve Wang, M. (2004). Modeling Of Urban Intelligent Traffic Signal Control System Based On CPN [J]. Computer Engineering.
  • Alam, J. , (2015). “Traffic Light System Using Fuzzy Logic”, Computer Science And Applications, AIMCA, Haldwani, Uttrakhand, India.
  • Tahaa M. ve Ibrahim L. (2012). “Traffic Simulation System Based On Fuzzy Logic”, Conference Organized By Missouri University Of Science And Technology.
  • Jha, M. ve Shukla, S. (2014). Design Of Fuzzy Logic Traffic Controller For Isolated Intersections With Emergency Vehicle Priority System Using MATLAB Simulation. Arxiv Preprint Arxiv:1405.0936.
  • IŞIKLI, Ş. (2008). Bulanık Mantık Ve Bulanık Teknolojiler. Ankara Üniversitesi, DTCF, Felsefe Bölümü, Doktora Öğrencisi Tezi, 1- 19.
  • Bayen, A. , Grieder, P. ve Tomlin, C. (2002). A Control Theoretic Predictive Model For Sector-Based Air Traffic Flow. In AIAA Guidance, Navigation, And Control Conference And Exhibit (P. 5011).
  • Zade, A.R. ve Dandekar, D.R. 2012, "Simulation Of Adaptive Traffic Signal Controller İn MATLAB Simulink Based On Fuzzy Inference System", National Conference On Innovative Paradigms İn Engineering & Technology, 9-13.
  • Pfluger, N., Yen, J., ve Langari, R. (1992). A Defuzzification Strategy For A Fuzzy Logic Controller Employing Prohibitive İnformation İn Command Formulation. In 92 IEEE Int Conf Fuzzy Syst FUZZ-IEEE (Pp. 717-723). Publ By IEEE.
APA Harb A, Durdu A, TERZIOGLU H (2019). Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması. , 490 - 497. 10.31590/ejosat.638612
Chicago Harb Anas,Durdu Akif,TERZIOGLU HAKAN Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması. (2019): 490 - 497. 10.31590/ejosat.638612
MLA Harb Anas,Durdu Akif,TERZIOGLU HAKAN Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması. , 2019, ss.490 - 497. 10.31590/ejosat.638612
AMA Harb A,Durdu A,TERZIOGLU H Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması. . 2019; 490 - 497. 10.31590/ejosat.638612
Vancouver Harb A,Durdu A,TERZIOGLU H Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması. . 2019; 490 - 497. 10.31590/ejosat.638612
IEEE Harb A,Durdu A,TERZIOGLU H "Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması." , ss.490 - 497, 2019. 10.31590/ejosat.638612
ISNAD Harb, Anas vd. "Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması". (2019), 490-497. https://doi.org/10.31590/ejosat.638612
APA Harb A, Durdu A, TERZIOGLU H (2019). Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 0(0), 490 - 497. 10.31590/ejosat.638612
Chicago Harb Anas,Durdu Akif,TERZIOGLU HAKAN Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi 0, no.0 (2019): 490 - 497. 10.31590/ejosat.638612
MLA Harb Anas,Durdu Akif,TERZIOGLU HAKAN Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, vol.0, no.0, 2019, ss.490 - 497. 10.31590/ejosat.638612
AMA Harb A,Durdu A,TERZIOGLU H Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019; 0(0): 490 - 497. 10.31590/ejosat.638612
Vancouver Harb A,Durdu A,TERZIOGLU H Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019; 0(0): 490 - 497. 10.31590/ejosat.638612
IEEE Harb A,Durdu A,TERZIOGLU H "Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması." Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 0, ss.490 - 497, 2019. 10.31590/ejosat.638612
ISNAD Harb, Anas vd. "Kavşak Trafik Sinyalizasyon Kontrolü için Bulanık Mantık Yöntemi ile Gerçek Zamanlı Sistemin Tasarımı ve Uygulaması". Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi 0 (2019), 490-497. https://doi.org/10.31590/ejosat.638612