HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA)

Yıl: 2018 Cilt: 5 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 67 - 105 Metin Dili: Diğer İndeks Tarihi: 23-09-2020

HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA)

Öz:
Hafızlık eğitimi, İslam eğitim tarihinin ilk dönemlerinden günümüze kadar devameden bir eğitimdir. İlk dönemlerde Kur’an’ın korunması amacıyla başlayan bu eğitim,günümüzde de farklı amaçlarla birlikte devam etmektedir. Nitel yöntem kapsamındahazırlanan bu araştırma ile hafızlık eğitimi alan bireylerden hafızlık eğitiminin öncesi, sonrası ve hali hazırda devam eden süreciyle ilgili derinlemesine bilgi alınmıştır.Araştırma kapsamında farklı illerden 43 bireyle görüşme yapılmıştır. Görüşmede eldeedilen veriler betimsel analiz yöntemiyle elde edilmiştir. Nitel verilerle hafızlık eğitimi öncesinde bu eğitime nasıl bir anlam yüklendiği; hangi amaçlarla ve nasıl kararverildiği; hali hazırda devam eden süreçle ilgili hedef, yöntem, kurs ortamı ve psikososyal durumlar; hafızlık eğitimi sonrasında eğitim, meslek ve hafızlığın korunmasıkapsamında neler yapılacağına dair veriler elde edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdemir, Mustafa Atilla, “Kur’an Ezberinde Kalite İhtiyacı ve Donanımlı Hafızlık”, Usûl İslam Araştırmaları Dergisi, 2010, S. 13, ss. 21-40.
  • Akyürek, Süleyman, “Kur’an Kursu Öğreticisinin Mesleki Yeterlikleri”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2005, S. 18, ss. 175-192.
  • Algur, Hüseyin, Hafızlık Eğitimi Alan Bireylerin Motivasyon ve Psiko-Sosyal Durumlarının Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum 2018.
  • Ay, Mehmet Emin, Problemleri ve Beklentileriyle Türkiye’de Kur’an Kursları, Düşünce Kitabevi, 2. Baskı, İstanbul 2005.
  • Aynur, Hatice Şahin, Kur’an Hıfzı Geleneği ve Günümüzdeki Uygulama Biçimleri, DİB Yay. , Ankara 2015.
  • Başkurt, İrfan, Din Eğitimi Açısından Kur’an Öğretimi ve Yaz Kur’an Kursları, Dem Yay. , 3. Baskı, İstanbul 2013.
  • Bayraktar, M. Faruk “Hafızlık Eğitiminin Geleneksel Yöntemleri ve Kur’an Kursları”, X. Kur’an Sempozyumu Kur’an ve Eğitim, Fecr Yay. , Ankara 2008, ss. 124-126.
  • Bayraktar, Eğitim Kurumu Olarak Kur’an Kursları Üzerine Bir Araştırma, İstanbul 1992.
  • Bozkurt, Nebi, “Hafız”, DİA, 1997, C. 15, ss. 74-78.
  • Buyrukçu, Ramazan, Kur’an Kurslarında Din Eğitimi, Fakülte Kitabevi, Isparta 2001.
  • Cebeci, Suat. Bilal Ünsal, “Hafızlık Eğitimi ve Sorunları”, Değerler Eğitimi Dergisi, 2006, C.4, S. 11, ss. 27-52.
  • Cebeci, Suat “Kur’an Öğretim Geleneği Olarak Hafızlık Eğitimi”, Diyanet İlmi Dergi, 2010, C. 46, S. 4, ss. 7-22.
  • Creswell, John W. , Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir, Eğiten Kitap, Ankara 2014.
  • Cüceloğlu, Doğan, İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, 29. Basım, İstanbul 2014.
  • Çaylı, Ahmet Fatih, Kur’an Kursu Öğreticilerine Göre Hafızlık Öğretimi ve Problemleri (Göller Bölgesi Örneği), (Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta 2005.
  • Çimen, Abdullah Emin, “Hafızlık Müessesesi, Ülkemizdeki Hafızlık Çalışmaları İle İlgili Bazı Değerlendirmeler ve Hafızlığın Sağlamlaştırılmasında Bir Metot Denemesi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2007, S. 18, ss. 92-93.
  • Dartma, Bahattin, “Günümüzdeki Hafızlık İle Asr-ı Saadetteki Hafızlığın Karşılaştırılması”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2013, S. 29, ss. 179-192.
  • DİB, Hafızlık Eğitim Programı, Ankara 2010.
  • Fırat, Yavuz, “Kur’an Eğitimi ve Hafızlık Eğitimi Üzerine Bazı Düşünceler”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2007, S. 23, ss. 560-566.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed b. Muhammed b. Ahmed et-Tûsî, İhyâu Ulûmi’d- Dîn, Çev. Ahmet Serdaroğlu, Bedir Yay. , İstanbul 2011.
  • Hoy, Anita Woolfolk, Eğitim Psikolojisi, Çev. Duygu Özen, Kaknüs Yay. , İstanbul 2015.
  • İbn Cemâa, Bedruddin Ebû Abdillah Muhammed b. İbrahim Sadullah el-Kinânî el-Hamavî, İslâmî Gelenekte Eğitim Ahlakı, Çev. Muhammet Şevki Aydın, TDV Yay. Ankara 2012.
  • İbn Miskeveyh, Ebû Alî Ahmed b. Muhammed b. Ya‘kūb el-Hâzin, Tehzîbu’lAhlak, Çev. Abulkadir Şener, İsmet Kayaoğlu, Cihat Tunç, Büyüyenay Yay. , 2. Baskı, İstanbul 2013.
  • Johnson, Burke. Larry Christensen, Eğitim Araştırmaları (Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar, Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir, Eğiten Kitap, Ankara 2014, 48.
  • Kâbisî, Ebu’l-Hasan Ali b. Muhammed b. Halef el-Ma’ruf el-Fakih el-Kayravanî, İslam’da Öğretmen ve Öğrenci Meselelerine Dair Geniş Risale, Çev. Süleyman Ateş, Hıfzırrahman R. Öymen, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara 1966.
  • Kettânî, Muhammed Abdülhay Hz. Peygamberin Yönetimi, Çev. Ahmet Özel, İz Yay. , 2. Baskı, C.1/2, İstanbul 2003.
  • Koç, Ahmet, “Kur’an Kurslarında Eğitim ve Verimlilik”, Etkili Din Öğretimi, TİDEF, 3. Baskı, İstanbul 2010.
  • Koç, Ahmet “Kur’an Kurslarının Mevcut Sorunları ve Bunlara Yönelik Çözüm Önerileri”, IV. Din Şûrası, Tebliği ve Müzakereleri, Ankara 2009.
  • Koç, Ahmet, Kur’an Kurslarında Eğitim ve Verimlilik Üzerine Bir Araştırma, Avrasya Yay. , Ankara 2005.
  • Kurt, Yaşar, “Kur’an’ın Korunmasında Hafızlık Müessesesi”, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2012, C. 11, S. 22, ss. 229-251.
  • Oruç, Cemil, “Hafızlık Eğitimi: Elazığ-Harput Hamdi Başaran Kur’an Kursu Örneği”, Diyanet İlmi Dergi, 2009, C. 45, S. 3. , ss. 41-60.
  • Öcal, Mustafa, Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi, Dergâh Yay. , İstanbul 2015.
  • Özdemir, Şuayip, “ Nisâ Sûresinde Aileyle İlgili Olarak Yer Alan Ayetlerin İstikrarlı Bir Aile Kurumunun Teşekkülü ve Çocuğun Eğitimi Açısından Tahlili”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi II, s. 3, 2002, ss. 1-17.
  • Öztürk, Fatma Zehra, Kur’an Kursu Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik, Kültürel Temelleri ve Sorunları (Konya Örneği), (Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2017.
  • Ryan, Allison M. “The Peer Group as a Context for the Development of Young Adolescent Motivation and Achievement”, Child Development, 2001, C. 72, S. 4, ss. 1135-1150.
  • Şahin, Hatice, “Hafızlık Eğitimi, Hafızlığın Günümüzdeki Uygulama Modelleri”, Yaygın Din Eğitimi Sempozyumu – I, Ankara 2012, s. 76.
  • Temel, Nihat, “Kur’an Talimi ve Hafızlık Eğitimi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2007, S. 18. , ss. 35-60.
  • Taşdan, Murat, Züleyha Ertan Kantos. “Sınıf Yönetimi ve Disiplin”, Sınıf Yönetimi, Ed. Zuhal Cafoğlu, Grafiker Yay. , Ankara 2007.
  • Ünsal, Bilal, Günümüz Kur’an Kurslarında Hafızlık Eğitimi ve Problemleri (İstanbul Örneği), (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya 2006.
  • Yıldırım, Ali. Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yay. , 8. Baskı, Ankara 2011, s. 224.
  • Zernûcî, Burhaneddin (ö.591/1194), Ta’lim’ul-Müteallim, Çev. Yunus Vehbi Yavuz, Sahhaflar Kitap Sarayı Yay. , 13. Baskı, İstanbul 2015.
APA ALGUR H (2018). HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA). , 67 - 105.
Chicago ALGUR HÜSEYIN HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA). (2018): 67 - 105.
MLA ALGUR HÜSEYIN HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA). , 2018, ss.67 - 105.
AMA ALGUR H HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA). . 2018; 67 - 105.
Vancouver ALGUR H HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA). . 2018; 67 - 105.
IEEE ALGUR H "HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA)." , ss.67 - 105, 2018.
ISNAD ALGUR, HÜSEYIN. "HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA)". (2018), 67-105.
APA ALGUR H (2018). HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA). Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(8), 67 - 105.
Chicago ALGUR HÜSEYIN HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA). Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5, no.8 (2018): 67 - 105.
MLA ALGUR HÜSEYIN HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA). Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.5, no.8, 2018, ss.67 - 105.
AMA ALGUR H HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA). Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018; 5(8): 67 - 105.
Vancouver ALGUR H HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA). Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018; 5(8): 67 - 105.
IEEE ALGUR H "HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA)." Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, ss.67 - 105, 2018.
ISNAD ALGUR, HÜSEYIN. "HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA)". Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/8 (2018), 67-105.