Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 301 - 319 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 24-09-2020

Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü

Öz:
Müzik sanatı ilk çağlardan itibaren insan hayatında önemli bir yer tutmaktadır. İnsan müziği belirli birsüre içinde algılar, dolayısıyla müzik zamansal bir sanattır. Bununla birlikte, sesin duyulabilmesi içiniletici ortama ihtiyaç olduğundan, mekânsaldır da denebilir. Müzik, zamansal ve mekânsal olmasınınyanında, biçimsel olarak da ele alınmaktadır. Deneysel çalışmalarda, müziğin görülebilir formlaroluşturduğu gözlemlenmiştir. Müziğin biçimselliği ise tasarım ve müzik ilişkisini ortaya çıkarmaktadır.Bu bağlamda araştırma, müziğin kavramsal olarak ele alınarak tasarım ürüne dönüştürülebileceğihipotezinden yola çıkılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma, tasarım sürecinde müziğin kavramsal çıkışnoktası olarak kullanılarak sonuç ürüne aktarılması ve bunun mekândaki yansımalarını incelemeyiamaçlamaktadır. Çalışma kapsamında, insan ve müzik ilişkisi, müziğin mekân, zaman ve uzamdakiyeri ile müziğin mekân içindeki etkisi konuları araştırılmıştır. Bu bağlamda, müziğin biçimsel yönüirdelenerek, tasarıma ve mekâna etkilerinin örneklerle birlikte incelenmesi yöntemi benimsenmiştir.Belirlenen araştırma sorusu dâhilinde müziğin tasarımda form oluşturma sürecinde bir kavram olarakkullanılabileceği ve yöntemlerin tasarımcıya bağlı olarak çeşitlenebildiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

THE PROJECTION OF RELATION BETWEEN DESIGN AND MUSIC IN SPACE

Öz:
Music has been an important part of human life from the early ages. One perceives music in a certain period of time, therefore music is a temporal art. It is also spatial, since a transmitting environment is needed for sound to be heard. Besides being temporal and spatial, music is also considered formally. In experimental studies, it has been observed that music has visible forms. The formalism of music reveals the relationship between design and music. In this context, the research was carried out on the basis of the hypothesis that music can be conceptually considered and converted into a design product. The aim of this study is to analyse the reflections of music in the space by using music as a conceptual starting point in the design process. In this study, the relationship between human and music, the place of music in space, time and extension and the effect of music in space were investigated. In this context, the formal aspect of music is examined and the method of examining the effects of design and space together with examples is adopted. Within the determined research question, it was found that music can be used as a concept in the form formation process in design and methods can be varied depending on the designer.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ayata, E. (2008). Music and Brain, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Brook, P. (2010). Boş Mekân. (çev. Ü. İnce). Hayalbaz Kitap.
  • Feireiss, K. (1992). Daniel Libeskind. (ed. C. Emerson). Berlin: Ernst & Sohn.
  • Felix, M.N, Elsamahy, E.M (2016) “Visualizing Music Compositions in Architectural Conceptual Design”, Architecture and Planning Journal - Special Edition: The 1st International Conference ‘Rethinking Architectural Education’.
  • Groh, J. M. (2017). Mekân Yaratmak. (çev. G. Koca). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Heidegger, M. (2011). Varlık ve Zaman. (çev. K. H. Ökten). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Hisarlıgil, B. B. (2008). “Martin Heidegger’de “Mekan” Düşüncesi: HermeneutikFenomenolojik Bir Yaklaşım”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (25), 1–13.
  • Hsü, K. J., Hsü, A. J. (2006). “Fractal geometry of music”, National Academy of Sciences, 87(3), 938–941.
  • Karolyi, O. (1965). Müziğe Giriş. (çev. M. Nemutlu). Pan Yayıncılık.
  • Lefebvre, H. (2016). Mekânın Üretimi. (çev. I. Ergüden). Sel Yayıncılık.
  • Martin, E. (2002). Achitecture as a Translation of Music. New York: Princeton Architectural Press.
  • May, R. (2016). Yaratma Cesareti. (çev. A. Oysal). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Merleau-Ponty, M. (2017). Algılanan Dünya. (çev. Ö. Aygün). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Munari, B. (2008). Design As Art. (ed. P. Creagh). Londra: Penguin Books.
  • Oxenham, A. J. (2013). The Psychology of Music. Londra: Elsevier Inc.
  • Sartre, J.-P. (2017). İmgelem. (çev. A. Tümertekin). İthaki Yayınları.
  • Say, A. (2008). Müzik Nedir, Nasıl Bir Sanattır? İstanbul: Evrensel Yayınları.
  • Stravinsky, I. (2004). Altı Derste Müziğin Poetikası. (çev. C. Taylan). Pan Yayıncılık.
  • İnternet-1: Chladni Plates (2019). Smithsonian National Museum of American History. Web: https://americanhistory.si.edu/science/chladni.htm adresinden 26 Kasım 2019’da alınmıştır.
  • İnternet-2: Stinson, E. (Ağustos, 2017). An Artist Uses an iPhone to Visualize Sounds in A.R. Wired. Web: https://www.wired.com/story/an-artist-uses-an-iphone-to-visualizesounds-in-ar/ adresinden 19 Ağustos 2019’da alınmıştır.
  • İnternet-3-4-5: Projects (2019). Jan Henrik Hansen. Web: www.jhh.ch/projects adresinden 19 Ağustos 2019’da alınmıştır.
  • İnternet-6: Works (2019). Bernhard Leitner. Web: https://www.bernhardleitner.at/works adresinden 19 Mayıs 2019’da alınmıştır.
  • Görsel 2.1: Chladni Plates. (2019). Harvard Natural Sciences Lecture Demonstrations. Web: https://sciencedemonstrations.fas.harvard.edu/presentations/chladni-plates adresinden 19 Ağustos 2019’da alınmıştır.
  • Görsel 2.2: Stinson, E. (2017). An Artist Uses an iPhone to Visualize Sounds in A.R. Wired. Web: https://www.wired.com/story/an-artist-uses-an-iphone-to-visualize-soundsin-ar/ adresinden 19 Ağustos 2019’da alınmıştır.
  • https://www.youtube.com/watch?v=uxYHlZQSADQ&t=3s adresinden 19 Ağustos 2019’da alınmıştır.
  • Görsel 2.3: Projects (2019). Jan Henrik Hansen. Web: www.jhh.ch/projects adresinden 19 Ağustos 2019’da alınmıştır.
  • Görsel 2.4: Projects (2019). Jan Henrik Hansen. Web: www.jhh.ch/projects adresinden 19 Ağustos 2019’da alınmıştır.
  • Görsel 2.5: Projects (2019). Jan Henrik Hansen. Web: www.jhh.ch/projects adresinden 19 Ağustos 2019’da alınmıştır.
  • Görsel 2.6: Works (2019). Bernhard Leitner. Web: https://www.bernhardleitner.at/works adresinden 19 Mayıs 2019’da alınmıştır.
  • Görsel 2.7: Works (2019). Bernhard Leitner. Web: https://www.bernhardleitner.at/works adresinden 19 Mayıs 2019’da alınmıştır.
  • Görsel 2.8: Feireiss, K. (1992). Daniel Libeskind. (C. Emerson, Ed.). Berlin: Ernst & Sohn.
  • Görsel 2.9: Libeskind, D. (2000). The Space of Encounter. New York: Universe Publishing.
  • Şekil 2.1: Musical Sculptures (2012). Tedx Zürih. Web:
  • Şekil 2.2: Libeskind, D. (2000). The Space of Encounter. New York: Universe Publishing
APA Olgen B, OZTURK O (2019). Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü. , 301 - 319.
Chicago Olgen Burcu,OZTURK Ozkal Baris Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü. (2019): 301 - 319.
MLA Olgen Burcu,OZTURK Ozkal Baris Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü. , 2019, ss.301 - 319.
AMA Olgen B,OZTURK O Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü. . 2019; 301 - 319.
Vancouver Olgen B,OZTURK O Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü. . 2019; 301 - 319.
IEEE Olgen B,OZTURK O "Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü." , ss.301 - 319, 2019.
ISNAD Olgen, Burcu - OZTURK, Ozkal Baris. "Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü". (2019), 301-319.
APA Olgen B, OZTURK O (2019). Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, 0(24), 301 - 319.
Chicago Olgen Burcu,OZTURK Ozkal Baris Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi 0, no.24 (2019): 301 - 319.
MLA Olgen Burcu,OZTURK Ozkal Baris Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, vol.0, no.24, 2019, ss.301 - 319.
AMA Olgen B,OZTURK O Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019; 0(24): 301 - 319.
Vancouver Olgen B,OZTURK O Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019; 0(24): 301 - 319.
IEEE Olgen B,OZTURK O "Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü." Sanat ve Tasarım Dergisi, 0, ss.301 - 319, 2019.
ISNAD Olgen, Burcu - OZTURK, Ozkal Baris. "Tasarım ve Müzik İlişkisinin Mekândaki İzdüşümü". Sanat ve Tasarım Dergisi 24 (2019), 301-319.