Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 32 - 40 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31590/ejosat.565364 İndeks Tarihi: 25-09-2020

Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz

Öz:
Dünyada ve Türkiye’de kaz yetiştiriciliği, diğer kümes hayvanlarına nazaran üreme seviyelerinin düşük olması sebebiyle geridekalmıştır. Ancak, kaz etinin önemli düzeydeki besleyici değeri, yüksek protein seviyesi, düşük kolesterol içeriği, karaciğerinin zenginvitamin değerine sahip olması ve kaz tüyünün de oldukça kıymetli olması kaz yetiştiriciliğinin önemini de son yıllarda artırmıştır.Birçok ülkede kaz eti tüm bu özellikleri nedeniyle tüketilmesine rağmen Türkiye’de sadece belirli bölgelerde yöresel kültürün bir parçasıolarak tüketilmekte ve ülke genelinde yeterince tanınmamaktadır. Bu çalışmada, geleneksel ve arka bahçe yetiştiriciliği ile Doğu veOrta Anadolu bölgelerinde üretilen ve tüketilen kazın son yıllarda farklı bölgelerde de talep edilmesi ile özellikle iç ve dış piyasadaönemli bir pazar yaratacağı öngörüsüyle, kaz eti tüketimi ile ilgili duyusal analiz ve tüketim araştırması yapılması amaçlanmıştır.Çalışmanın materyalini Kars, Ardahan ve Iğdır illerinden katılımcıların oluşturduğu, Adana'da organize edilen “Geleneksel Kaz Gecesi”etkinliğine katılanlar arasından kolayda örnekleme tekniği ile seçilen 363 kişiyle yüz yüze görüşme tekniği ile gerçekleştirilen anketformlarından elde edilen veriler oluşturmaktadır. Anketler, kaz etinin kırmızı et, tavuk eti ve hindi etine göre görünüş, koku, doku, tatve genel kabul edilebilirlik kriterlerinin karşılaştırılarak duyusal açıdan kişilerin tercihlerinin belirlenmesi ve sonucunda da ikameürünlere göre tüketimde tercih edilebilirliğinin daha net ölçülebilmesi için, katılımcılara kaz eti ikramından sonra uygulanmıştır. Eldeedilen verilere normallik varsayımı sağlanmadığından dolayı parametrik olmayan istatistiksel testler uygulanmış ve katılımcılarıncinsiyetleri, eğitim durumları ve gelir seviyelerinin et tercihleri ve özelde kaz eti tercihi üzerinde anlamlı bir farklılık yaratıp yaratmadığıtespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Sensory Analysis with Goose Consumption Preferences and Substitute Products

Öz:
Goose breeding in the World and Turkey, remained behind the growth levels due to low relative to other poultry. However, the significant nutritional value of goose meat, the high protein level, low cholesterol content, the rich vitamin value of the liver and the fact that the goose feather are also highly valuable have also increased the importance of goose breeding in recent years. Although in many countries goose meat is consumed due to all these characteristics it is consumed as a part of the local culture in Turkey only in certain regions and across the country are not recognized enough. Goose is produced and consumed in the Eastern and Central Anatolia regions with its traditional and backyard cultivation. In recent years, it is expected to create an important market especially in the domestic and foreign markets due to demand in different regions. In this study it is aimed to conduct sensory analysis and consumption research related to goose meat consumption. The study was carried out with the participants of Traditional Goose Night Event organized in Adana, where participants from Kars, Ardahan and Iğdır provinces. The data obtained from the questionnaire forms, which were conducted by face to face interview technique, consisted of 363 people selected with the sampling technique. The questionnaires are based on comparison of the appearance, odor, texture, taste and general acceptability criteria of red meat, chicken meat and turkey meat. In order to determine the preferences of the people from the sensory point of view and as a result of the preference of the products in the consumption according to the substitution products, it was applied to the participants after the goose meat catering. As the normality assumption was not obtained, non-parametric statistical tests were applied. It was determined that the participants' gender, educational status and income levels did not make a significant difference on meat preferences and in particular goose meat preference.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA gündüz s, Özçiçek Dölekoğlu C, Say D (2019). Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz. , 32 - 40. 10.31590/ejosat.565364
Chicago gündüz selim,Özçiçek Dölekoğlu Celile,Say Dilek Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz. (2019): 32 - 40. 10.31590/ejosat.565364
MLA gündüz selim,Özçiçek Dölekoğlu Celile,Say Dilek Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz. , 2019, ss.32 - 40. 10.31590/ejosat.565364
AMA gündüz s,Özçiçek Dölekoğlu C,Say D Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz. . 2019; 32 - 40. 10.31590/ejosat.565364
Vancouver gündüz s,Özçiçek Dölekoğlu C,Say D Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz. . 2019; 32 - 40. 10.31590/ejosat.565364
IEEE gündüz s,Özçiçek Dölekoğlu C,Say D "Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz." , ss.32 - 40, 2019. 10.31590/ejosat.565364
ISNAD gündüz, selim vd. "Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz". (2019), 32-40. https://doi.org/10.31590/ejosat.565364
APA gündüz s, Özçiçek Dölekoğlu C, Say D (2019). Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 0(16), 32 - 40. 10.31590/ejosat.565364
Chicago gündüz selim,Özçiçek Dölekoğlu Celile,Say Dilek Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi 0, no.16 (2019): 32 - 40. 10.31590/ejosat.565364
MLA gündüz selim,Özçiçek Dölekoğlu Celile,Say Dilek Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, vol.0, no.16, 2019, ss.32 - 40. 10.31590/ejosat.565364
AMA gündüz s,Özçiçek Dölekoğlu C,Say D Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019; 0(16): 32 - 40. 10.31590/ejosat.565364
Vancouver gündüz s,Özçiçek Dölekoğlu C,Say D Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019; 0(16): 32 - 40. 10.31590/ejosat.565364
IEEE gündüz s,Özçiçek Dölekoğlu C,Say D "Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz." Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 0, ss.32 - 40, 2019. 10.31590/ejosat.565364
ISNAD gündüz, selim vd. "Kaz Eti Tüketim Tercihleri ve İkame Ürünlerle Duyusal Analiz". Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi 16 (2019), 32-40. https://doi.org/10.31590/ejosat.565364