Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 21 - 52 Metin Dili: Diğer DOI: 10.46353/k7auifd.648662 İndeks Tarihi: 27-09-2020

HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER

Öz:
Hz. Muhammed’in yaşam tarzı, sözleri, fiilleri ve takrirlerinden oluşan hadis metinleri, Müslümanların ahlakı ve hukuki yaşamlarını düzenleyen ve Kur’an’dan sonra ikinci kaynak olarak kabul edilmektedir. Müslümanlar, Hz. Muhammed’e izafeedilen bütün bu rivayetlere onun sünneti veya hadisleri demişlerdir. İslamiyet’teher iki kavram ona (s.a.v)’e izafe edilerek kullanılmıştır. Dolayısıyla Müslümanlar,peygamberin sözlerini, fiillerini ve kendisinin bulunduğu bir ortamda yaşanan olaykarşısında verdiği tepkileri ayrıca kendisinin bulunmadığı bir ortamda yaşanan olaykarşısında verdiği tepkileri, sünnet olarak değerlendirilmiştir ve hepsi hadis olaraktedvin edilmiştir. İslam alimleri hadisleri sahih, hasen ve zayıf şeklinde kısımlaraayırmışlardır. Sahih ve hasen hadisler makbul olarak değerlendirilen hadis çeşitlerindendir, zayıf hadis türü ise merdud kategorisinde değerlendirilmiştir. Bir hadis,senedini, ravilerini veya metnini araştırarak makbul veya merdud olarak değerlendirilir. Hadisin senedinde harhangi bir kopukluk yoksa, ravi de herhangi bir kusuryoksa veya hadisin metni bozuk değilse, ayrıca Kur’an ve sahih sünnet ile çelişmiyorsa, hadis makbuldur, böyle hadis ile amel edilir ve şer’i delil olarak alınır. Eğer birhadis bu şartların herhangi birini taşımıyorsa reddedilir ve onunla amel edilmez.
Anahtar Kelime:

THE METHODS IN DETERMINING THE AUTHENTICITY OF THE HADITH

Öz:
The hadith text that shows Hazrad Muhammad’s life style, utterances, deeds, and declarations regulate Muslims morals and lawful lives, and are accepted as the secondary source only next to the Gracious Koran. Muslims call the narratives attributed to Hazrad Muhammad His sunnah or hadith. In Islam both concepts have been attributed to Him (pbuH). Accordingly, Muslims regard the Prophet’s utterances, deeds, reactions to any incidents happened while He is absent or present as sunnah, and all these were compiled of as hadith. The scholars of Islam split hadith into the divisions of ‘sound’ (ṣaḥīḥ), ‘fair’ (ḥasan), and ‘weak’ (ḍa‘īf). While ṣaḥīḥ and ḥasan are considered as of the sorts of ahadith that are acceptable, the ḍa‘īf is considered to be falling into the category of the ahadith that is mardūd (unaccepted). To examine the certificate (sanad: the chain of conveyors), the text, and the conveyor (rāwī) of any hadith is to evaluate its degree of acceptability (its being maqbūl) and its degree of unacceptability (its being mardūd). If there isn’t any disconnection in the chain of conveyors in respect to a hadith, or if there isn’t any fault with its conveyors, or if the text of the hadith isn’t deformed or distorted, and if the hadith isn’t inconsistent with neither the Gracious Koran nor the Authentic (Ṣaḥīḥ) Sunna,then that hadith is considered maqbūl, and may be carried into effect, and is also considered as an evidence of shar’ī (lawful) kind, whether it is of the ṣaḥīḥ or the ḥasan. But if a hadith doesn’t have any of these qualities, it is rejected, and never to be carried into effect. According to this, any mardūd hadith is rejected if its chain is broken, or if any of its conveyors is vilified (becoming the target of the act of ta‘n) by anyone, or if there is any inconsistency with the Gracious Koran and the Authentic Sunna, or if its text is somehow deformed or distorted affiliated with flaws.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ali-Zade, Aydın. İslamskıy Entsiklopediçeskiy Slovar. Moskova: Ансар, 2007.
  • Aydınlı, Abdullah. “Şaz”. TDV İslam Ansiklopedisi. https://islamansiklopedisi.org. tr/saz--hadis (12.08.2019).
  • Аzami, A. Vvedenıe v Hadosovedenie. Kazan: Rossiyskiy Islamskiy Unıversitet, 2011.
  • el-Azami, Mustafa. İlk Devir Hadis Edebiyatı. çev. Hulusi Yavuz. İstanbul: İz Yayıncılık, 1993.
  • el-Bağdadi, Ahmed Ali el-Hatib. el-Kifaye fi ilmi’r-rivaye. I-II, b.y.: Daru’l-Huda, 2002.
  • Buhari, Muhammed b. İsmail. el-Camiu’s-sahih. Şam: Dar İbn el-Kesir, 2002.
  • Çakan, İsmail Lütfi. Hadis Usulü. İstanbul: MÜ İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2008.
  • el-Cudey, Abdullah b. Yusuf. Tahriru ulumi’l-hadis. I-II, Beyrut: er-Reyyan, 2003.
  • Ebu Şehbe, Muhammed b. Muhammed. el-Vasıt fi ulum ve mustalahi’l-hadis. Beyrut: Alemu’l-Ma’rife, 1983.
  • Efendioğlu, Mehmet. “Мuallel”. TDV İslam Ansiklopedisi. https://islamansiklopedisi.org.tr/muallel (28.08.2019).
  • Eren, Mehmet. “Hadis İlminde Rical Bilgisi ve İlk Kaynakları” Dini Araştırmalar 1, 2/6 (2000), 133-162.
  • Eren, Mehmet. “Hadis İlminde Rical Bilgisi ve İlk Kaynakları” Dini Araştırmalar 2, 3/7 (2000), 53-82.
  • Erul, Bünyamin. “Zabt”. TDV İslam Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org. tr/zabt (27.08.2019).
  • еl-Fadli, Abdulhadi. Usul ilmi’r-rical. Beyrut: Merkezu’l-Ğadir, 2. Basım, 2009.
  • Hatiboğlu İbrahim. “Ricalü’l-Hadis”. TDV İslam Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/ricalul-hadis (12.08.2019).
  • Haşim, Ahmed Ömer. Kavaidu usuli’l-hadis. Beyrut: Daru’l-Kitabi’l-Arabiyyi, 1984.
  • Itr, Nuruddin. Menhecu’n-nakd fi ulumi’l-hadis. Şam: Daru’l-Fikri, 1981.
  • İbn Hibban, Muhammed b. Ahmed. Kitabu’l-mecruhın mine’l-muhaddisin ve edduafa ve el-metrukin. thk. Mahmud İbrahim. Beyrut: Daru’l-Marife, 1992.
  • İbn Salah, Osman b. Abdurrahman es-Salah. Ulûmu’l-hadis. thk. Nuruddin Itr. Şam: Daru’l-Fikri, 1986.
  • Koçyiğit, Talat. Hadis Istılahları. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahyat Fakültesi Yayınları, 1980.
  • Koçyiğit, Talat. Hemmam ibn Münebbihin Sahifesi. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahyat Fakültesi Yayınları, 1967.
  • Kuliyev, Elmir. İslamovedeniy. Moskova: Мoskova İslam Üniversitesi Yayınları, 2008.
  • Lahim, İbrahim b. Abdullah. el-İttisal ve el-inkıta. Riyad: Mektebetu’r-Rüşd, 2005.
  • Leknevi, Muhammed Abdulhayy. el-Ecvibetü’l-fadile li es’ileti’l-aşarati’l-kamile. Mısır: Daru’s-Selam, 2007.
  • Müslim, Ebu ‘l-Huseyn b. Haccac el-Kuşeyri. el-Camiu’s-Sahih. Riyad: Dar etTayyibe, 2006.
  • Prozorov, S. M. İslam Entsiklopediçeskiy Slovar, Moskova: Nauka Yayınları, 1991.
  • Suyûti, Celaleddin. Tedribu’r-ravi fi şerhi Takrib en-Nevevi. 1–2, Şam: Dar el-Kelim et-Tayyib, 2005.
  • Tahhan, Mahmut. Posobiye Po Terminologii Hadisov. çev. Vladimir Abdullah Nirşa. Moskova: Umma, 2002.
APA ALİEV S (2020). HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER. , 21 - 52. 10.46353/k7auifd.648662
Chicago ALİEV SULTANBEG HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER. (2020): 21 - 52. 10.46353/k7auifd.648662
MLA ALİEV SULTANBEG HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER. , 2020, ss.21 - 52. 10.46353/k7auifd.648662
AMA ALİEV S HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER. . 2020; 21 - 52. 10.46353/k7auifd.648662
Vancouver ALİEV S HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER. . 2020; 21 - 52. 10.46353/k7auifd.648662
IEEE ALİEV S "HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER." , ss.21 - 52, 2020. 10.46353/k7auifd.648662
ISNAD ALİEV, SULTANBEG. "HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER". (2020), 21-52. https://doi.org/10.46353/k7auifd.648662
APA ALİEV S (2020). HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(1), 21 - 52. 10.46353/k7auifd.648662
Chicago ALİEV SULTANBEG HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7, no.1 (2020): 21 - 52. 10.46353/k7auifd.648662
MLA ALİEV SULTANBEG HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.7, no.1, 2020, ss.21 - 52. 10.46353/k7auifd.648662
AMA ALİEV S HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2020; 7(1): 21 - 52. 10.46353/k7auifd.648662
Vancouver ALİEV S HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2020; 7(1): 21 - 52. 10.46353/k7auifd.648662
IEEE ALİEV S "HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER." Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7, ss.21 - 52, 2020. 10.46353/k7auifd.648662
ISNAD ALİEV, SULTANBEG. "HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER". Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/1 (2020), 21-52. https://doi.org/10.46353/k7auifd.648662