Yıl: 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1393 - 1417 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-10-2020

Fiilî Tefsir Tarzları

Öz:
Müslümanlar Kur’ân’ı anlamak amacıyla her asırda tefsirle iştigal etmişlerdir. Şüphesiz bu konuda onların en mühim modeli Hz. Peygamber ve onunashabı olmuştur. Yakından incelendiğinde Hz. Peygamber’in, Kur’ân’ı sadecesözel olarak açıklamadığı görülmektedir. O, Kur’ân’ı tebliğ ve tebyin ederkensoru-cevap, temsilî anlatım, beden dili, yaparak öğretme, olayı ayetle ilişkilendirme gibi fiilî tefsir tarzlarını da kullanmıştır. Sahabe ve tabiîn dönemiâlimleri bu fiilî tefsir tarzlarını sonraki kuşaklara nazaran daha aktif kullanmışlardır. Hatta İbn Mes’ûd bir nevi empati yapmak için Kur’ân’da ismi geçenbazı bölgelere seyahat etmiştir. İşte bu makalede fiilî tefsir tarzları örneklereşliğinde ele alınmaktadır. Bu örnekler aynı zamanda Hz. Peygamber ve sahabenin Kur’ân’ı anlama ve anlatma biçimine ilişkin önemli ipuçları da vermektedir. Ancak Hz. Peygamber ve sahabe devrindeki tefsir tarzının, tefsirinsistemleşmesinden sonraki tefsir tarzından farklılıklar arz ettiği hatırda tutulmalıdır.
Anahtar Kelime:

Actual Tafsir Styles

Öz:
Muslims engaged in exegesis in every century in order to understand the Qur’an. The Prophet and his companions have undoubtedly been their most important model in this regard. When examined closely ıt is seen that the Prophet did not explain the Qur’an only orally. While notifying and communicating the Qur’an, He also used actual tafsir styles such as question-answer, representative expression, body language, teaching by doing, and associating the event with verse. Scholars of the Sahabah and Tabieen periods used these actual tafsir styles more actively than the next generations. In fact, Ibn Masud has traveled to some of the regions mentioned in the Qur’an to make some kind of empathy. In this article, the actual tafsir styles are discussed with examples. These examples also provide important clues about the way the Prophet and Sahabah understand and narration the Qur’an. However, it should be remembered that the style of tafsir in the period of the Prophet and the Sahabah differed from the style of tafsir after the systemization of the tafsir
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Âlûsî, Şihâbüddîn es-Seyyid Mahmûd. Rûhu’l-Me‘ânî fî tefsîri’l-kur’âni'l-azîm ve’s-seb’i’l-mesânî. 30 Cilt. Beyrût: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, ts.
  • Aydın, Mehmet Zeki. Din Öğretiminde Yöntemler. 3. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2007.
  • Binbaşıoğlu, Cavit. Öğretim Metodu ve Uygulama. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi, 1973.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil. Sahîhu’l-Buhârî. Beyrût: Dâru İbn Kesîr,2002.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. 4. Baskı. Ankara: Fecr Yayınları, 2009.
  • Doğan, D. Mehmet. Büyük Türkçe Sözlük. 9. Baskı. Ankara: Rehber Yayınları, 1992.
  • Ebû Gudde, Abdulfettah. Bir Eğitimci Olarak Hz. Muhammed ve Öğretim Metotları. Trc. Enbiya Yıldırım. İstanbul: Yasin Yayınevi, 2011.
  • Erul, Bünyamin. “Hz. Peygamber ve Beden Dili”. Hz. Peygamber'in Tebliğ Metodu Işığında İslam’ın Güncel Sunumu. Ankara: TDV Yayınları, 2003: 219- 235.
  • Görener, İbrahim. “Tefsir Oluşturan Sorular ve Tefsir Formlarının Oluşum Süreci”, Tarihten Günümüze Kur’ân’a Yaklaşımlar. Ed. Bilal Gökkır vd. İstanbul: İlim Yayma Vakfı Kur’ân ve Tefsir Akademisi, 2010.
  • http://zeytinagacidergisi.com/dunyanin-en-uzun-yasayan-agaclari-4885. Erişim: 04 Kasım 2019.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tâhir. et-Tahrîr ve’t-tenvîr. 30 Cilt. Tunis: ed-Dâru’tTunisiyye, 1984.
  • İbn Atıyye, Ebî Muhammed Abdu’l-Hak el-Endelusî. el-Muharreru’l-vecîz fî tefsîri’l-kitâbi’l-azîz. 8 Cilt. Katar: Vizâratu’l-Evkâf ve’ş-Şu’uni’l-İslâmiyye, 2007.
  • İbn Ebî Hâtim. Tefsîru’l-kur’âni’l-azîm. Thk. Es‘âd Muhammed et-Tayyib. Riyâd: Mektebetu Nizâr Mustafa el-Bâz, 1997.
  • İbn Kesîr, İmâduddîn Ebî’l-Fidâ İsmâil. Tefsîru’l-kur’âni’l-azîm. Thk. Mustafâ es-Seyyid Muhammed vd. 15 Cilt. Kahire: Mu’essesetu Kurtuba, Mektebetu’l-Evlâdi’ş-Şeyh li’t-Turâs, 2000.
  • İbnu’l-Cevzî, Ebû’l-Ferec Cemâleddîn Abdurrahmân b. Ali b. Muhammed. Zâdu’l-mesîr fî ilmi’t-tefsîr. Beyrût: Dâru İbn Hazm, 2002.
  • Kara, Necati. Kur’ân’da Beden Dili. 2. Baskı. İstanbul: Bilge Yayıncılık, 2004.
  • Koç, Mehmet Akif. Erken Dönem Tefsir Faaliyetleri. Ankara: Kitâbiyât, 2003.
  • Kurtubî, Ebî Abdillah Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr. el-Câmi li-ahkâmi’lkur’ân. Thk. Abdulmuhsîn et-Turkî. 24 Cilt. Beyrût: Mu’essesetu’r-Risâle, 2006.
  • Müslim, Ebû’l-Huseyn Müslim b. Haccâc. Sahîhu müslim. Riyâd: Dâru’sSelâm, 2000.
  • Müslim, Mustafa. Menâhicu’l-müfessirîn. Riyâd: Dâru’l-Müslim, 1415.
  • Polat, Fethi Ahmet. “Tefsir Bir İlim midir? Başlıklı Tebliği Çerçevesinde Serbest Müzakere.” Tefsir Nasıl Bir İlimdir?, ed. Murat Sülün. İstanbul: Ensar Neşriyat 2011.
  • Râzî, Fahrüddîn. Mefâtîhu’l-ğayb. 32 Cilt.Beyrût: Dâru’l-Fikr, 1981.
  • Schunk, Dale H. Learning Theories An Educational Perspective. 6. Baskı. Boston: Pearson, 2012.
  • Suyûtî, Celâleddîn Abdurrahman Ebû Bekr. el-Itkân fi ulûmi’l-kur’ân. 2 Cilt. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, ts.
  • Suyûtî, Celâleddîn. ed-Dürrü’l-mensûr fi tefsîri’l-me’sûr. 8 Cilt. Beyrût: Daru’lFikr, 2011.
  • Taberî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr. Câmi‘u’l-beyân an te’vîli âyi’l-kur’ân, thk. Abdulmuhsîn et-Turkî. 26 Cilt. Kahire: Dâru Hecr, 2001.
  • Tütün, Sevgi. “Taberî Tefsir’inde Hz. Aişe’nin Rivayetleri ve Tefsir Metodu”, İstem, 8/16, (2010): 99-111.
  • Zemahşerî, Ebû’l-Kâsım Mahmûd b. Ömer. el-Keşşâf an haka’ikı gavâmizi’t-tenzîl ve uyûni’l-ekâvîl fî vücûhi’t-te’vîl. Thk. Âdil Ahmed Abdulmevcûd vd. 6 Cilt. Riyâd: Mektebetu’l-Ubeykân, 1998.
  • Zerkânî, Muhammed Abdulazîm. Menâhilu’l-İrfân fî Ulûmi’l-Kur’ân. Thk. Fevvâz Ahmed. 1. Baskı. 2 Cilt. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-Arabî, 1995.
APA Koçyiğit H (2019). Fiilî Tefsir Tarzları. , 1393 - 1417.
Chicago Koçyiğit Hikmet Fiilî Tefsir Tarzları. (2019): 1393 - 1417.
MLA Koçyiğit Hikmet Fiilî Tefsir Tarzları. , 2019, ss.1393 - 1417.
AMA Koçyiğit H Fiilî Tefsir Tarzları. . 2019; 1393 - 1417.
Vancouver Koçyiğit H Fiilî Tefsir Tarzları. . 2019; 1393 - 1417.
IEEE Koçyiğit H "Fiilî Tefsir Tarzları." , ss.1393 - 1417, 2019.
ISNAD Koçyiğit, Hikmet. "Fiilî Tefsir Tarzları". (2019), 1393-1417.
APA Koçyiğit H (2019). Fiilî Tefsir Tarzları. Tasavvur - Tekirdağ İlahiyat Dergisi (Online), 5(2), 1393 - 1417.
Chicago Koçyiğit Hikmet Fiilî Tefsir Tarzları. Tasavvur - Tekirdağ İlahiyat Dergisi (Online) 5, no.2 (2019): 1393 - 1417.
MLA Koçyiğit Hikmet Fiilî Tefsir Tarzları. Tasavvur - Tekirdağ İlahiyat Dergisi (Online), vol.5, no.2, 2019, ss.1393 - 1417.
AMA Koçyiğit H Fiilî Tefsir Tarzları. Tasavvur - Tekirdağ İlahiyat Dergisi (Online). 2019; 5(2): 1393 - 1417.
Vancouver Koçyiğit H Fiilî Tefsir Tarzları. Tasavvur - Tekirdağ İlahiyat Dergisi (Online). 2019; 5(2): 1393 - 1417.
IEEE Koçyiğit H "Fiilî Tefsir Tarzları." Tasavvur - Tekirdağ İlahiyat Dergisi (Online), 5, ss.1393 - 1417, 2019.
ISNAD Koçyiğit, Hikmet. "Fiilî Tefsir Tarzları". Tasavvur - Tekirdağ İlahiyat Dergisi (Online) 5/2 (2019), 1393-1417.