Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 107 - 132 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.29228/TurkishStudies.22756 İndeks Tarihi: 17-07-2020

PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY

Öz:
Digital natives are the generation of people who are born into andraised in digital technology, accept digital instruments as a part of theirlives, see technology as an ordinary part of their everyday lives, and createa unique lifestyle shaped by digital media. These people differ fromindividuals of former generations with their unique characteristics.Especially while learning, they exhibit different attitudes, perceptionsand behaviors from individuals of former generations in processes suchas searching, accessing, using, sharing information, etc. Due to thesedifferences, it is inevitable for education and culture institutions todevelop new methods, services and applications intended for digitalnatives. One of these educational institutions is the public libraries.Today, it is essential to take into consideration the changing needs andexpectations of digital natives, who are the most important users of publiclibraries’ services and applications. In this study, with which efficacy ofdigital native-oriented services and policies that public libraries in Turkeyhave developed have been questioned, it has been aimed to determine theperceptions, thoughts and expectations of the librarians, administratorsand clerks working in the public libraries regarding the services andapplications provided to digital natives in the libraries they work. Withinthis framework, a questionnaire has been executed covering 399participants selected randomly from administrators, librarians andclerks working in public libraries in Turkey. The data obtained from thequestionnaire have been analyzed on SPSS 24.00. From the data beinganalyzed, the conclusion drawn is that a great majority of the participantshave negative perceptions regarding the services and applicationsprovided to the digital natives. Within the context of the results gainedfrom the study, some suggestions regarding the public libraries in Turkeyhave been developed.
Anahtar Kelime:

HALK KÜTÜPHANELERİ VE DİJİTAL YERLİLER: TÜRKİYE’DE DURUM

Öz:
Dijital yerliler, dijital dünyanın içinde doğup büyüyen, dijital araç ve aletleri yaşamlarının bir parçası olarak kabul eden, teknolojiyi gündelik hayatlarının sıradan bir parçası olarak gören ve içinde bulunduğu dijital teknolojinin şekillendirdiği kendine özgü bir yaşam tarzı oluşturan bir kuşaktır. Onlar kendilerine özgü özellikleriyle kendinden önceki kuşaklardan ayrılmaktadır. Özellikle öğrenirken bilgiyi arama, erişme, kullanma, paylaşma vb. süreçlerde önceki kuşaklardan çok farklı tutum, algı ve davranışlar sergilemektedirler. Bu farklılıklarından dolayı eğitim ve kültür kurumlarının dijital yerlilere yönelik yeni yöntem, hizmet ve uygulamalar geliştirmeleri kaçınılmazdır. Bu eğitim ve kültür kurumlarından birisi de halk kütüphaneleridir. Günümüzde halk kütüphanelerinin hizmet ve uygulamalarında en önemli kullanıcıları olan dijital yerlilerin değişen gereksinim ve beklentilerini göz önünde bulundurulması olmazsa olmaz bir zorunluluktur. Türkiye’deki halk kütüphanelerinin dijital yerlilere yönelik geliştirdikleri hizmet ve politikaların yeterliliğinin sorgulandığı bu çalışmada, Halk kütüphanelerinde görev yapan yönetici, kütüphaneci ve memurların, çalıştıkları kütüphanelerde dijital yerlilere yönelik sunulan hizmet ve uygulamalara ilişkin algı, düşünce ve beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda çalışmada Türkiye’deki halk kütüphanelerinde çalışan yönetici, kütüphaneci ve memurlardan rastgele belirlenen 399 katılımcıyı kapsayan bir anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışmasından elde edilen veriler SPSS 24.00 istatistik programında analiz edilmiştir. Analiz edilen verilerden katılımcıların büyük bir çoğunluğunun çalıştıkları kütüphanelerde dijital yerlilere yönelik verilen hizmet ve uygulamalar konusunda olumsuz bir bakış açısına sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar çerçevesinde de Türkiye’deki halk kütüphanelerine yönelik bazı öneriler geliştirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbuğa, T. (2014). Uses of social network sites amon digital natives: The case of facebook use amang METU students. Unpublished master thesis, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Altay, A. (2017). The public library services in Turkey and Bulgaria in the transition process to information society. İstanbul: İdeal Kültür Yayınları.
  • Altay, A. ve Todorova, T. (2016). Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde Türkiye’de ve Bulgaristan’da Halk Kütüphaneleri: Karşılaştırmalı Bir Araştırma / The Public Librarıes in Turkey and Bulgaria in the Transition Process to Information Society: A Comparative Research”, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Hayati Akyol Armağanı), Volume 11/2 Winter 2016, ANKARA /TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8823, p. 1-28.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arabacı, İ. B. ve Polat, M. (2013). Dijital yerliler, dijital göçmenler ve sınıf yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi / Electronic Journal of Social Sciences, 12 (47), 11-20.
  • Bayter, M. (2018). Teknolojinin kütüphane kullanımı etkisi üzerine bir araştırma / A Research on the Effects of Technological Library Use, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ISSN: 1308-2140, Volume 13/21 Summer 2018, ANKARA-TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14015, p. 61-72.
  • Bennett, S., Maton, K., ve Kervin, L. (2008). The 'digital natives' debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), s.775-786.
  • Bilgiç, H.G., Duman, D. ve Seferoğlu, S.S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim, 2(4), 1-7.
  • Brown, J. (2002). Growing up digital: how the web changes work, education, and the ways people learn. The United States Distance Learning Online Journal, 16(2), 11-20.
  • Colbert, A., Yee, N. ve George, G. (2016). From the editors the digital workforce and workplace of the future. Academy of Management Journal, 59(3) 731-739.
  • Cvetkovıc, V.B. ve Lackie, R.J. (2009). Teaching generation m: a handbook for librarians and educators. Neal-Schuman Publishers, USA.
  • Çetin, M. ve Özgiden, H. (2013). Dijital kültür sürecinde dijital yerliler ve dijital göçmenlerin twitter kullanım davranışları üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(1), 172-189.
  • Çukurbaşı, B. ve İşman, A. (2014). Öğretmen adaylarının dijital yerli özelliklerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 28-54.
  • Demirbilek, M. (2014). The digital natives debate: an investigation of the digital propensities of üniversity students. Eurasia Journal of Mathematics Science, Technology, Education, 10(2), 115-123.
  • Emanuel, J. (2013). Digital native librarians, technology skills, and their relationship with technology. Information Technology and Libraries, 32(3), 20–33.
  • Eşgi, N. (2013). Dijital yerli çocukların ve dijital göçmen ebeveynlerin internet bağımlılığına ilişkin algılarının karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (3), 181-194.
  • Frıtsch, T. (2010). Actor models and digital natives: an empiric research approach for online communities. Unpublished master thesis, 26 Ocak 2019 tarihinde https://books.google.com.tr/books?id=um0lrguewUoC&printsec=frontcover&dq=Acto r+Models+and+Digital+Natives:+An+Empiric+Research+Approach+for+Online+Com munities.&hl=tr&sa=X&ved=0ahUKEwiuw9vo04LbAhUBWywKHYmiD4QQ6AEIKjAA#v =onepage&q=Actor%20Models%20and%20Digital%20Natives%3A%20An%20Empiri c%20Research%20Approach%20for%20Online%20Communities.&f=false adresinden erişildi.
  • Gu, X., Zhu, Y. ve Guo, X. (2013). Meeting the “digital natives”: understanding the acceptance of technology in classrooms. Educational Technology, Society, 16(1), 392–402.
  • Günüç, S. (2011). Dijital yerlilerde çalışan bellek ve çoklu görev. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium 22-24 September 2011. Fırat Üniversitesi, Elazığ, 28 Ocak 2019 tarihinde http://web.firat.edu.tr/icits2011/papers/27845.pdf adresinden erişildi.
  • Günther, J. (2007). Digital natives & digital immigrants. Hamburg: Studienverlag.
  • Helsper, E., ve Eynon, R. (2010). Digital natives: where is the evidence?. British Educational Research Journal, 36(3), s. 503-520.
  • Jukes, I., Mccain, T. ve Crockett, L. (2010). Understanding the digital generation: teaching and learning in the new digital landscape. Canada : 21st Century Fluency Project co-published with Corwin
  • Kaıser Family Foundation (2003). New study finds children age zero to six spend as much time with TV, computers, and video games as playing outside. Erişim adresi: http://www.kff.org/entmedia/entmedia102803nr.cfm
  • Kakırman Yıldız, A. (2012). Sosyal paylaşım sitelerinin dijital yerlilerin bilgi edinme ve mahremiyet anlayışına etkisi. Bilgi Dünyası, 13(2), 529-542.
  • Koutropoulos, A. (2011). Digital natives: ten years after. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 7(4), 26 Ocak 2019 tarihinde http://jolt.merlot.org/vol7no4/koutropoulos_1211.htm adresinden erişildi.
  • Kurt, A.A., Günüç, S. ve Ersoy, M. (2013). The current state of digitalization: digital native, digital immigrant and digital settler. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 46(1), 1-22.
  • Kütüphaneler ve Yayınlar Genel Müdürlüğü. (2018). 2013-2017 Yılları halk kütüphaneleri personel durumu. 26 Ocak 2019 tarihinde http://www.kygm.gov.tr/Resim/238691,2013-2017- yillari-personel-durumujpg.png?0 adresinden erişildi.
  • Lancaster, L.C. ve Stillman, D. (2010). The M-Factor: how the millennial generation is rocking the workplace. New York : HarperBusiness.
  • Leı, J. (2009). Digital natives as preservice teachers: what technology preparation is needed?. Journal of Computing in Teacher Education, 25(3), 87-97.
  • Mccrındle, M. ve Wolfinger, E. (2010). The abc of xyz: understanding the global generations. Sydney : University of New South Wales Press.
  • Nelms, K.R. (2015). Technology knowledge self-assessment and pre-test perpormance among digital natives. Journal of Learning in Higher Education, 11(1), 99-108.
  • Oh, E., ve Reeves, T. (2014). Generational differences and the integration of technology in learning, instruction, and performance. J. Spector, M. Merrill, J. Elen, & M. Bishops (editör). Handbook of Research on Educational Communications and Technology inside (s. 819-828). New York: Springer Science+Busiiness Media.
  • Pallfrey, J., ve Gasser, U. (2008). Born digital: understanding the first generation of digital natives. New York : Basic Books.
  • Prensky, M.C. (2001). Digital natives digital immigrants. MCB University Press, 9(5), 1-6. 26 Ocak 2019 tarihinde https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20- %20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf adresinden erişildi.
  • Prensky, M. (2004). The emerging online life of the digital native: what they fo differently because of technology, and how they do it. 26 Ocak 2019 tarihinde http://www.marcprensky.com/writing/PrenskyThe_Emerging_Online_Life_of_the_Digital_Native-03.pdf adresinden erişildi.
  • Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: partnering for real learning. California: Corwin Press.
  • Rayport, J. F. (2009). Social networks are the new web portals. 26 Ocak 2019 tarihinde http://www.washingtonspeakers.com/images/pdfs/RayportJeffrey.SocialNetworksAret heNewWebPortals adresinden erişildi.
  • Rıdeout, V., Roberts, D., ve Foehr, U. (2005). Generation m: media in the Lives of 8-18 yearolds. A Kaiser Family Foundation. 26 Ocak 2019 tarihinde https://kaiserfamilyfoundation.files.wordpress.com/2013/01/generation-m-media-inthe-lives-of-8-18-year-olds-report.pdf adresinden erişildi.
  • Rosen, L.D. (2010). Rewired: understanding the igeneration and the way they learn. New York : Palgrave Macmillan.
  • Roslı, M.S., Saleh, N.S., Aris, B., Ahmad, M.H. ve Salleh, S.M. (2016). Ubiquitous hub for digital natives. IJET, 11(2), 29-35.
  • Sıpahi, B., Yurtkoru, S. ve Çinko,M. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Sprenger, M. (2010). Brain-based teaching in the digital age. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Tapscot, D. (2009). Grown up digital. London: McGraw-Hill.
  • Thang, S.M., Nambiar, R.M.K., Wong, F.F., Jaafar, N.M. ve Amir, Z. (2015). A clamour for more technology in universities: What does an investgation into the ICT use and learning styles of Malaysian “digital natives” tell us. Asia-Pacific Educational Res, 24(2):353–361.
  • Uğraş, T. (2012). Türkiye’deki dijital yerlilerin yeni medya kullanım alışkanlıklarının bilgi toplumu bağlamında incelenmesi. Unpublished master thesis, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Wallıs, C. (2006, 27 Mart). genM: the multitasking generation. 27 Ocak 2019 tarihinde http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1174696-1,00.html adresinden erişildi.
  • Wang, S.K., Hsu, H.Y., Campbell, T., Coster, D.C. ve Longhurst, M. (2014). An investigation of middle school science teachers and students use of technology inside and outside. Education Tech Research Dev, (62), 637–662.
  • Yang, J., Huang, R. ve Kinshuk, (2015). The learning preferences of digital learners in K-12 schools in China. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(4), 1047-1064.
APA Altay A, AKIN GÜRDAL S, Biçen Aras B (2019). PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY. , 107 - 132. 10.29228/TurkishStudies.22756
Chicago Altay Ahmet,AKIN GÜRDAL Seda,Biçen Aras Bahar PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY. (2019): 107 - 132. 10.29228/TurkishStudies.22756
MLA Altay Ahmet,AKIN GÜRDAL Seda,Biçen Aras Bahar PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY. , 2019, ss.107 - 132. 10.29228/TurkishStudies.22756
AMA Altay A,AKIN GÜRDAL S,Biçen Aras B PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY. . 2019; 107 - 132. 10.29228/TurkishStudies.22756
Vancouver Altay A,AKIN GÜRDAL S,Biçen Aras B PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY. . 2019; 107 - 132. 10.29228/TurkishStudies.22756
IEEE Altay A,AKIN GÜRDAL S,Biçen Aras B "PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY." , ss.107 - 132, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22756
ISNAD Altay, Ahmet vd. "PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY". (2019), 107-132. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22756
APA Altay A, AKIN GÜRDAL S, Biçen Aras B (2019). PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 14(2), 107 - 132. 10.29228/TurkishStudies.22756
Chicago Altay Ahmet,AKIN GÜRDAL Seda,Biçen Aras Bahar PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences 14, no.2 (2019): 107 - 132. 10.29228/TurkishStudies.22756
MLA Altay Ahmet,AKIN GÜRDAL Seda,Biçen Aras Bahar PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, vol.14, no.2, 2019, ss.107 - 132. 10.29228/TurkishStudies.22756
AMA Altay A,AKIN GÜRDAL S,Biçen Aras B PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences. 2019; 14(2): 107 - 132. 10.29228/TurkishStudies.22756
Vancouver Altay A,AKIN GÜRDAL S,Biçen Aras B PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences. 2019; 14(2): 107 - 132. 10.29228/TurkishStudies.22756
IEEE Altay A,AKIN GÜRDAL S,Biçen Aras B "PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY." Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 14, ss.107 - 132, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22756
ISNAD Altay, Ahmet vd. "PUBLIC LIBRARIES AND DIGITAL NATIVES: THE SITUATION IN TURKEY". Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences 14/2 (2019), 107-132. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22756