LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ
Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 251 - 274 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.22663 İndeks Tarihi: 17-07-2020
LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ
Öz: Bazı teknolojiler toplum tarafından kolayca benimsenmekte vekullanılmaktadır. Akıllı cep telefonlarının kısa sürede hızla yaygınlaşmasıbunun bir örneğidir. Ülkemizde özellikle gençler arasında akıllı ceptelefonu kullanımı son derece yaygındır. Genellikle iletişim, internettenyararlanma ve multi medya özelliklerinin sağladığı olanaklarla, bireylerinceplerinde her an her yere taşıyabildiği bu teknolojik cihazlar yaşamıkolaylaştırmaktadır. Fakat, ortaya çıkan bazı davranış değişikliklerinedeniyle okul ve aile yaşamında çeşitli sorunlara neden olmaktadır.Gerekli literatür taraması sonrasında, 2017-2018 öğretim yılıbahar yarıyılında 21.081 lise öğrencisinin araştırma evreninioluşturduğu Sivas merkez ilçede onbir ayrı lisenin 9-10-11 ve 12.sınıflarda öğrenim gören 537 öğrenci tesadüfi örnekleme yöntemi ilearaştırmaya dahil olmuştur. Araştırmacı tarafından geliştirilen ve 57sorudan oluşan bir anket formu deneklere uygulanmış ve elde edilenveriler, SPSS 23 programında değerlendirilerek, elde edilen bulgular buçalışmaya konu edilmiştir.Araştırmada, lise öğrencilerinin içinde bulundukları sosyoekonomik koşullar doğrultusunda, okul ve ev ortamında akıllı ceptelefonu kullanma davranışı çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir.Elde edilen veriler, lise öğrencileri arasında akıllı cep telefonu edinmeninbir zorunluluk olarak görüldüğünü, kullanımının son derece yaygınolduğunu, erken yaşlarda telefon sahibi olunduğunu ve önemli birbağımlılık sorunu yaşandığını ortaya koymaktadır. Okul ve ev ortamındaakıllı cep telefonu kullanımının ikili ilişkilerde çeşitli sorunlar yarattığıortaya konmakta, özellikle derslerin işlenişi sırasında açık tutulan vederste kullanılan cep telefonlarının önemli bir sorun kaynağı olduğuverilerle desteklenmektedir.
Anahtar Kelime: SCHOOL STUDENTS OF USING SMARTPHONES IN TERMS OF THEIR EFFECTS ON THEIR FAMILY AND SCHOOL ENVIRONMEN
Öz: Some technologies are easily adopted and used by the society. An example of this is the prevalence of smartphones in a really short time. Usage of smartphones is highly widespread in Turkey, especially among youngsters. In general, due to their opportunities such as communication, utilization of the internet and multimedia characteristics, these technological devices which could be carried everywhere make life easier. However, because of the changes in some behaviors that are observed, these devices pose some problems in the school and family life. As a result of the literature review, 537 students who were enrolled at eleven different high schools in the central province of Sivas in Turkey in the academic year of 2017-2018 among the respective population of 21,081 by random sampling. A questionnaire form consisting of 57 questions that was developed by the researcher was applied to the subject, and the data that were obtained were analyzed by using SPSS 23, and the findings that were obtained are included in this study. The study investigated the smartphone usage statistics of high school students at home and at the school based on different variables and their socioeconomic characteristics. The data that were obtained showed that owning a smartphone was seen as a requirement among high school students, the prevalence of using these devices was really high, people owned smartphones at very early ages, and there was a serious problem of addiction. It is demonstrated by data that using smartphones in the school or home environment creates various problems in bilateral relationships, and especially smartphones that are kept as turned on and used in classes are a significant source of problems.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Bal Enes (2013). Teknoloji Çağında Cep Telefonu Kullanım Alışkanlıkları ve Motivasyonlar: Selçuk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme. Basılmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Bargh John A., McKenna KYA. (2004). The internet and social life. Annual Review of Psychology. (55) 573–590. www.annualreviews.org. Doi/abs/10.1146/ annurev.psych.55.090902.141922
- Bayraktar Erkan, Tatoğlu Ekrem, Türkyılmaz Ali, Delen Dursun, Zaim Selim(2012). “Measuring the Efficiency of Customer Satisfaction and Loyalty for Mobile Phone Brands with DEA”. Expert Systems with Applications, 39(1). 99–106. https://doi.org/10.1016
- Bulduklu Yasin, Özer Nuri P. (2016).Gençlerin Akıllı Telefon Motivasyonları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. Cilt :5 (8). S:2963-2986.
- Ceyhan Esra (2008). Ergen ruh sağlığı açısından bir risk faktörü: İnternet bağımlılığı. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 15(2), 109–116.
- Ceyhan Esra, Ceyhan A. Aykut (2011). Çocuk ve Ergenlerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Gelişimsel Sonuçları. Editör: A. Kuzu, Bilgisayar II içinde (s. 165–188). Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
- Çakır Fatma, Demir Neslihan (2014).Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Satın Alma Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Cilt 2(1).213-243.
- Deloitte (2017). Dijitalleşen Hayatımızda Mobil Teknolojilerin Yeri. Deloitte Global Mobil Kullanıcı Anketi 2017: Türkiye Yönetici Özeti.
- Durusoy Raike, Hassoy Hür, Özkurt Ahmet, Karababa Osman A. (2017). Mobile phone use, school electromagnetic field levels and related symptoms: a cross-sectional survey among 2150 high school students in Izmir. Environmental Health. https://doi.org/10.1186/s12940-017-0257-x
- Elibol Halil (2005). “Bilişim Teknolojileri Kullanımının İşletmelerin Organizasyon Yapıları Üzerindeki Etkileri”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, s. 155-162.
- Ergin Ahmet, Uzun Utku S., Bozkurt İhsan A. (2014). Lise Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanma Davranışları ve Cep Telefonları Hakkındaki Görüşleri. Dicle Tıp Dergisi. 41 (3). S:542-547. doi: 10.5798/diclemedj.0921.2014.03.0471.
- Geray Haluk (1999). 1980 Sonrası Yeni Teknolojiler ve İkitelli Medyası (Der: K. Alemdar), Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar. İstanbul: Afa Yayınları. s:108-121.
- Güler Hasan, Şahinkayası Yunis, Şahinkayası Hamide(2017). İnternet ve Mobil TeknolojilerinYaygınlaşması: Fırsatlar ve Sınırlılıklar. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 7 (14). 8186-207.
- Günlü Aykut, Ceyhan A. Aydoğan (2017). Ergenlerde İnternet ve Problemli İnternet Kullanım Davranışının İncelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 4, 75–117. http://dx.doi.org/10.15805/addicta.2017.4.1.0016
- Kalba Kas (2008). “The Adoption of Mobile Phones in Emerging Markets: Global Diffusion and The Rural Challenge”. International Journal of Communication, 2, 631–661.
- Kamiloğlu Fatma, Yurttaş Özge U. (2014). Sosyal Medyanın Bilgi Edinme ve Kişisel Gelişim Sürecine Katkısı ve Lise Öğrencileri Üzerine Bir Alan Çalışması. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi. Sayı:21. S:129-150.
- Kayabaş Buket K. (2013). Mobil Yaşam. Yeni İletişim Teknolojileri. (Edit: T. V. Yüzer, M. E. Mutlu). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
- Kuyucu Mihalis (2017). Gençlerde Akıllı Telefon Kullanımı Ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Sorunsalı: “Akıllı Telefon(Kolik)” Üniversite Gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14). S:328- 359.
- Lobet-Maris Claire (2003). Mobile phone tribes: Youth and social identity. In: Fortunati L., Katz J. E., Riccini R., editors. Mediating the Human Body: Technology, Communication and Fashion. New York, NY: Lawrence Erlbaum; p. 93–102.
- McQuail Denis, Windahl Sven (1993).İletişim Modelleri. (Çev:M. Küçükkurt).Ankara: İmaj Yayınları. Marketing Türkiye (2004). Markanın Gençlikle Buluştuğu Mecra: Kampus, http://www.marketingturkiye.com/kapak/sayi=48.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Okullarda Güvenlik Önlemlerinin Alınmas. 26.04.2018 tarih ve 2018/10 sayılı genelge. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1935.pdf (Erişim: 4.1.2019).
- Oksman Virpi, Turtiainen Jussi (2004). Mobile Communication as a Social Stage. The Meanings of Mobile Communication among Teenagers In Finland. Med Soc, ( 6) 319–39.
- Ögel, Kültegin. (2014). İnternet Bağımlılığı İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
- Özcan Y. Ziya, Koçak Abdullah (2003). Research Note: A Need or a Status Symbol?: Use of Cellular Telephones in Turkey. European Journal of Communication, 18(2): 241–254.
- Özer Ömer, Özer Elife (2018). Cep telefonu Bağımlılığında Aşerme Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies Social Sciences. ISSN: 1308-2140 Volume 13/26, Fall 2018, p. 953-970. DOI: 10.7827/TurkishStudies.14285
- Rice Ronald E., Katz, James. E. (2008). Assessing New Cell Phones Text and Video Services. Telecommunications Policy. 32. 455-467.
- Scarrsella, Anthony, Stofega, William (2017). Worldwide Smartphone Forecast Update, 2017–2021. https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=US42776317 . (Erişim:22.01.2019).
- Tosun Nilgün (2016). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanma Alışkanlıkları ve Sosyal Ağ Kullanımına İlişkin Görüşleri. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. Cilt:2 (2). S:114-149.
- TÜİK (2013). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı Ve Medya, 2013. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=15866. (Erişim:15.01.2019).
- TÜİK (2016). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması-2016. Haber Bülteni. Sayı:21779. 18 Ağustos 2016. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779. (Erişim:22.01.2019).
- TÜİK (2018). Sabit telefon, Cep telefonu ve İnternet Abone Sayısı. http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist. (Erişim:21.01.2019).
- Tüketici Akademisi (2017) Türkiye İsraf Raporu. T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü. http://www.tuketiciakademisi.gov.tr/trtr/bilgi-bankasi/bilimsel-yayinlar/rapor/turkiye-israf-raporu (Erişim:23.01.2019).
- Wei Ran, Lo Ven-Hwei (2006). Staying connected while on the move: Cell phone use and social connectedness. New Media and Society, 8, 53–72.
- https://doi.org/10.1177/1461444806059870.
- Yahyagil Mehmet (2001). KOBİ’lerde Bilgisayar Teknolojileri Uygulamaları. No: 2001:26. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
- Yusufoğlu Ömer Şükrü (2017).Boş Zaman Faaliyeti Olarak Akıllı Telefonlar ve Sosyal Yaşam Üzerine Etkileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. Cilt:6 (5).S:2414-2434.
- https://www.cnnturk.com/ekonomi/turkiye/iste-yeni-aclik-ve-yoksulluk-siniri. (Erişim:27.09.2018).
- https://www.cnnturk.com/yasam/okullarda-akilli-telefon-kullanimi-yasaklandi. (Erişim:4.2.2019).
- https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/technology-mediatelecommunications/deloitte_gmcs_2017.pdf (Erişim:29.01.2019)
APA | Nair G (2019). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 251 - 274. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
Chicago | Nair Güney LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2019): 251 - 274. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
MLA | Nair Güney LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2019, ss.251 - 274. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
AMA | Nair G LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2019; 251 - 274. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
Vancouver | Nair G LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2019; 251 - 274. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
IEEE | Nair G "LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.251 - 274, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
ISNAD | Nair, Güney. "LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2019), 251-274. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22663 |
APA | Nair G (2019). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 14(2), 251 - 274. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
Chicago | Nair Güney LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences 14, no.2 (2019): 251 - 274. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
MLA | Nair Güney LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, vol.14, no.2, 2019, ss.251 - 274. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
AMA | Nair G LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences. 2019; 14(2): 251 - 274. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
Vancouver | Nair G LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences. 2019; 14(2): 251 - 274. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
IEEE | Nair G "LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ." Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 14, ss.251 - 274, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22663 |
ISNAD | Nair, Güney. "LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI CEP TELEFONU KULLANMA ALIŞKANLIKLARI VE SIKLIĞININ, AİLE VE OKUL ORTAMINA ETKİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ". Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences 14/2 (2019), 251-274. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22663 |