Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 275 - 294 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.22813 İndeks Tarihi: 17-07-2020

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Öz:
Günümüzde başta ergenler olmak üzere hemen hemen herkesinternete ulaşmak için akıllı telefon kullanmaktadır. Bilgisayar kullanımıyaygın olmasına rağmen her zaman bilgisayar taşımak mümkün olmadığıiçin akıllı telefonlara olan rağbet artmıştır. Kolaylık ve ekonomikliksağlamasına rağmen akıllı telefonların aşırı kullanılması bazı problemlereneden olmaktadır ve bu durum akıllı telefon bağımlılığı olarak ifadeedilmektedir. Bu araştırmada amaç, ortaokulda eğitim gören öğrencilerinakıllı telefon bağımlılığı düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, yaş, algılananakademik başarı, sosyoekonomik düzey, anne eğitim durumu, babaeğitim durumu, akademik başarı ve akıllı telefonla interneti kullanmasüresi gibi bazı demografik değişkenler açısından farkına bakılmasıdır.Araştırmanın örneklemi, 2018-2019 öğretim yılında Silopi SelahattinEyyubi Ortaokulu’nda eğitim gören 566 ortaokul öğrencisioluşturmaktadır ve bu öğrenciler rastgele seçilmiştir. Örneklemin 313’ükızlardan (%55,3) ve 253’ü erkeklerden (%44,7) oluşmaktadır. ÇalışmadaAkıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği-Kısa Versiyon (ATBÖ-KV) ve Kişisel BilgiFormu (KBF) kullanılarak veriler toplanmıştır. Toplanan veriler SPSSistatistik paket programına girildikten sonra cinsiyet değişkeni içinbağımsız örneklem t-testi, diğer demografik değişkenler için ise tek yönlüvaryans analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğindeortaokul öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığının sınıf düzeyi, anneeğitim durumu ve akıllı telefonla interneti kullanma süresi bakımındanmanidar bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Cinsiyet, yaş, algılananakademik başarı, sosyoekonomik durum, baba eğitim durumu veakademik başarıya göre ise anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Eldeedilen bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılmış ve araştırmacılara,öğretmenlere, okul psikolojik danışmanlarına önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

EXAMINATION OF SMART TELEPHONE ADDICTION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN TERMS OF VARIOUS VARIABLES

Öz:
Today, almost everyone, especially adolescents, uses the smartphone to reach the internet. Although the use of computers is widespread, the demand for smartphones has increased because it is not always possible to carry the computer. Despite the convenience and affordability, overuse of smartphones causes some issues and this is expressed as smartphone addiction. The aim of this study is to determine whether there is a significant difference between secondary school students' smartphone addition and gender, class level, age, perceived academic achievement, socioeconomic level, parents’ education status, academic achievement, and time of using internet on smartphones. The sample of the study is 566 secondary school students studying in Silopi Selahattin Eyyubi Secondary School in the 2018-2019 academic year. In these 566 students, 313 participants were randomly selected (girls: 55.3% & boys: 44.7%). In this study, Smart Phone Addiction Scale-Short Version and personal information form were used to collect data. The data were analyzed with SPSS statistical package program. According to the findings, it was determined that secondary school students' smartphone addition was significantly different in terms of class level, mother education status and the duration of using the internet by smartphone. However, there was no significant difference between secondary school students' smartphone addition and gender, age, perceived academic achievement, socioeconomic status, father education level and academic achievement. The findings were discussed with the related literature and suggestions were offered for researchers, teachers and school counselors.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ada, S. ve Tatlı, H. S. (2013). Akıllı telefon kullanımını etkileyen faktörler üzerine bir araştırma. 27.11.2018 tarihinde http://ab.org.tr/ab13/bildiri/74.pdf adresinden erişildi.
  • Aktaş, H. ve Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85- 100.
  • Aljomaa, S. S., Qudah, M. F., Bursan, I. & Abduljabbar, A. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155-164.
  • Atıcı, Ö. B. (2017). Ergenlerin akıllı telefon bağımlılığı ve kontrol hissi düzeyleri arasında ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
  • Augner, C. & Hacker, G. W. (2012). Associations between problematic mobile phone use and psychological parameters in young adults. International Journal of Community Medicine and Public Health, 57(2), 437-441.
  • Bae, S. M. (2015). The relationships between perceived parenting style, learning motivation, friendship satisfaction, and the addictive use of smartphones with elementary school students of South Korea: Using multivariate latent growth modeling. School Psychology International, 36(5), 513-531.
  • Bağcı, H. (2018). Lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılıklarının farklı değişkenler açısından incelenmesi: Sakarya örneği, Information Technologies & Applied Sciences Volume 13/21 Summer 2018, p. 47-60, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13944, ANKARA-TÜRKİYE.
  • Balantekin, Y. (2009). 10-14 yaş arası çocuklarda televizyon bağımlılığı üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Balcı, Ş. ve Gülnar, B. (2009). Üniversite öğrencileri arasında internet bağımlılığı ve internet bağımlılarının profili. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(1), 5-22.
  • Beard, K. W. (2005). Internet Addiction: A review of current assessment techniques and potential assessment questions. CyberPsychology and Behavior, 8(1), 7-14.
  • Beranuy, M., Oberst, U., Carbonell X. & Chamarro, A. (2009). Problematic internet and mobile phone use and clinical symptoms in college students: The role of emotional intelligence. Computers in Human Behavior, 25(5), 1182-1187.
  • Bianchi, A. & Philips, J. G. (2005). Psychological predictors of problem mobile phone use. Journal of CyberPsychology and Behavior, 8(1), 39-51.
  • Billieux, J., & Van der Linden, M. (2012). Problematic use of the internet and self-regulation: A review of the initial studies. The Open Addiction Journal, 5, 24–29.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2013). Sosyal bilimler için istatistik (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceyhan, E. (2008). Ergen ruh sağlığı açısından bir risk faktörü: İnternet bağımlılığı. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 15(2), 109-116.
  • Ceyhan, E. (2010). Problemli internet kullanım düzeyi üzerinde kimlik statüsünün, internet kullanım amacının ve cinsiyetin yordayıcılığı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1323- 1355.
  • Chen, L., Yan, Z., Tang, W., Yang, F., Xie, X. & He, J. (2016). Mobile phone addiction levels and negative emotions among Chinese young adults: The mediating role of inter-personal problems. Computers in Human Behavior, 55, 856-866.
  • Chiu, S. I., Hong, F. Y. & Chiu, S. L. (2013). An analysis on the correlation and gender difference between college students internet addiction and mobile phone addiction in Taiwan. ISRN Addiction, 1-10.
  • Chiu, S. I. (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on Taiwanese university students: A mediation model of learning self-efficacy and social self efficacy. Computers in Human Behavior, 34, 49-57.
  • Choliz, M. (2012). Mobile-phone addiction in adolescence: The test of mobile phone dependence (TMD). Progress in Health Sciences, 2(1), 33-44.
  • Clark, M. & Calleja, K. (2008). Shopping addiction: A preliminary investigation among Maltese University students. Addiction Research and Theory, 16(6), 633-649.
  • Çakır, Ö. ve Oğuz, E. (2017). Lise öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 418-429.
  • Darcin, A. E., Noyan, C., Nurmedov, S., Yılmaz, O. ve Dilbaz, N. (2015). Smartphone addiction in relation with social anxiety and loneliness among university students in Turkey. European Psychiatry, 30(1), 591-599.
  • Davis, R.A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Computers in Human Behavior, 17(2), 187-195.
  • Demir, S. (2018). Lise öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının duygusal zekâ ile ilişkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Dikeç, G. ve Kebapçı, A. (2018). Smartphone addiction level among a group of university students. Journal of Dependence, 19(1), 1-9.
  • Dirik, K. (2016). Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile özgüven arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
  • Doğan, U. ve Tosun İlçin, N. (2016). Lise öğrencilerinde problemli akıllı telefon kullanımını sosyal kaygı ve sosyal ağların kullanımına aracılık etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(22). 99-128.
  • Durak, H. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Ortaokul öğrencilerinin akıllı telefon kullanımları ve bağımlılık düzeyleriyle ilgili bir inceleme. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 1-23.
  • Dursun, S. (2017). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi 1. ve 6. sınıf öğrencileri arasında akıllı telefon bağımlılığının araştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Eker, Ö. (2016). Lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılıkları ile öznel iyi oluşlarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
  • Elhai, J. D., Dvorak, R. D., Levine, J. C. & Hall, B. J. (2017). Problematic smartphone use: A conceptual overview and systematic review of relations with anxiety and depression psychopathology. Journal of Affective Disorders, 207, 251-259.
  • Elmas, O., Kete, S., Hızlısoy, S. S. ve Kumral, H. N. (2015). Teknolojik cihaz kullanım alışkanlıklarının okul başarısı üzerine etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 49- 54.
  • Erdem, H., Türen, U. ve Kalkın, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (Nomofobi) yayılımı: Türkiye'den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12.
  • Fisher, S. (1994). Identifying video game addiction in children and adolescents. Addictive Behaviors, 19, 545-553.
  • Friebel, G. & Seabright, P. (2011). Do women have longer conversations? Telephone evidence of gendered communication strategies. Journal of Economic Psychology, 32(3), 348- 356.
  • Genç Demirağ, D. (2017). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ve Tıp Fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile depresyon ve anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Tıpta Uzmanlık Tezi). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Ankara.
  • Griffiths, M. (2003). Internet gambling: Issues, concerns, and recommendations. CyberPsychology and Behavior, 6(6), 557-568.
  • Gümüş, İ. ve Örgev, C. (2015). Ön lisans öğrencilerinin akıllı cep telefon kullanmalarının başarı ve harcama düzeylerine olası etkileri üzerine bir çalışma. Akademik Platform, 310-315.
  • Gümüş, A. (2018). Tıp fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ve depresyon durumlarının değerlendirilmesi (Tıpta Uzmanlık Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Hadlington, L. J. (2015). Cognitive failures in daily life: Exploring the link with internet addiction and problematic mobile phone use. Computers in Human Behavior, 51, 75-81.
  • Hong, F. Y., Chiu, S. I. & Huang, D. H. (2012). A model of the relationship between psychological characteristics, mobile phone addiction and use of mobile phones by Taiwanese university female students. Computers in Human Behavior, 28(6), 2152-2159.
  • Haug, S., Castro, R. P., Kwon, M., Filler, A., Kowarsch, T. & Schaub, M. P. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in Switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307.
  • Han, L., Geng, J., Jou, M., Gao, F. & Yang, H. (2017). Relationship between shyness and mobile phone addiction in Chinese young adults: Mediating roles of self-control and attachment anxiety. Computers in Human Behavior, 76, 363-371.
  • Hawi, N. S. & Samaha, M. (2016). To excel or not to excel: Strong evidence on the adverse effect of smartphone addiction on academic performance. Computers & Education, 98, 81-89.
  • Hooper, V. & Zhou, Y. (2007). Addictive, dependent, compulsive? A study of mobile phone usage. BLED 2007 Proceedings, 38, 272-285.
  • İşleyen, F. (2013). Lise öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeylerinin kişisel ve ailesel faktörlerle ilişkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kahyaoğlu Şut, H., Kurt, S., Uzal, Ö. ve Özdilek, S. (2016). Effects of smartphone addiction level on social and educational life in health sciences students. Eurasian Journal of Family Medicine, 5(1), 13-19.
  • Kalen, S. (2018). Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile algılanan anne baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Khan, M. M. (2008). Adverse effects of excessive mobile phone use. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 21(4), 289–293.
  • Kır, İ. ve Sulak, Ş. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(51), 150-167.
  • Kızıltoprak, A. (2018). Lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı ile iletişimci biçimleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Kim, Y., Seob, M. & David, P. (2015). Alleviating depression only to become problematic mobile phone users: Can face-to-face communication be the antidote?. Computers in Human Behavior, 51, 440-447.
  • Koç, M. ve Gülyağcı, S. (2013). Facebook addiction among Turkish college students: The role of psychological health, demographic, and usage characteristics. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 16(4), 279-284.
  • Kubey, R. (1996). Television dependence, diagnosis and prevention: With commentary on video games, pornography and media education. In Tuning In To Young Viewers: Social Science Perspectives on Television, edited by Tannis M.Williams.
  • Kutlu, M. ve Pamuk, M. (2017). Üniversite öğrencilerinde cep telefonunun problemli kullanımının kişilik bağlamında incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(2), 1263-1272.
  • Kwon, M., Kim, D. J., Cho, H. & Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale: Development and validation of a short version for adolescents. PLoS One 2013; 8(12), 1-7.
  • Lee, C. & Lee, S. J. (2017). Prevalence and predictors of smartphone addiction proneness among Korean adolescents. Children and Youth Services Review, 77, 10-17.
  • Lee, S., Tam, C. L. & Chie, Q. T. (2013). Mobile phone usage preferences: The contributing factors of personality, social anxiety and loneliness. Social Indicators Research, 118(3), 1205-1228.
  • Lee, C. & Lee, S. J. (2017). Prevalence and predictors of smartphone addiction proneness among Korean adolescents. Children and Youth Services Review, 77, 10-17.
  • Leena, K., Tomi, L. & Arja, R. (2005). Intensity of mobile phone use and health compromising behaviours—how is information and communication technology connected to health-related lifestyle in adolescence? Journal of Adolescence, 35-47.
  • Lepp, A., Barkley, J. & Karpinski, A. (2014). The relationship between cell phone use, academic performance, anxiety and satisfaction with life in college students. Computers in Human Behavior, 31, 343-350.
  • Lin, Y. H., Pan, Y. C., Lin, S. H. & Chen, S. H. (2016). Development of short-form and screening cut off point of the smartphone addiction inventory. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 1-6.
  • Martinotti, G., Villella, C., Di Thiene, D., Di Nicola, M., Bria, P., Conte, G. et al. (2010). Problematic mobile phone use in adolescence: A cross-sectional study. Journal of Public Health, 19(6), 545- 551.
  • Meral, D. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının yalnızlık, yaşam doyumu ve bazı kişisel özellikler bakımından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Minaz, A. ve Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21) [ÖZEL SAYI], 268-286.
  • Morahan-Martin, J. & Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16(1), 13-29.
  • Oulasvirta, A., Rattenbury, T., Ma, L. & Raita, E. (2012). Habits make smartphone use more pervasive. Personal and Ubiquitous Computing, 16(1), 105-114.
  • Özer, Ö. ve Özer, E. (2018). Cep Telefonu Bağımlılığında Aşerme Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, Social Sciences Volume 13/26 Fall 2018, p. 953-970, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: 10.7827/TurkishStudies.14285, Skopje/MACEDONIA-Ankara/Türkiye.
  • Özkoçak, Y. (2016). Türkiye'de akıllı telefon kullanıcılarının oyalanma amaçlı tercih ettikleri mobil uygulamalar. Global Media Journal Edition, 6(12), 106-129.
  • Park, N., Kim, Y. C., Shon, H. Y. & Shim, H. (2013). Factors influencing smartphone use and dependency in South Korea. Computers in Human Behavior, 29, 1763-1770.
  • Pınarcı, G. (2014). Üniversite öğrencilerinde kumar oynama, patolojik kumar bağımlılığı ve ilişkili karakter özellikleri (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Poushter, J. (2016). Smartphone ownership and Internet usage continues to climb in emerging economies. http://www.pewglobal.org/2016/02/22/smartphone-ownership and-internetusage-continues-to-climb-in-emerging-economies. 27.11.2018 tarihinde erişildi.
  • Pundir, P., Andrews, T., Binu, V. S. & Kamath, R. (2016). Association of problematic mobile phone use with psychological distress and self-esteem among college students in South India: A crosssectional study. International Journal of Community Medicine and Public Health, 3, 2841-2849.
  • Raylu, N. & Oei, T. P. (2004). Role of culture in gambling and problem gambling. Clinical Psychology Review, 23, 1087-1114.
  • Sánchez Martinez, M. & Otero, A. (2009). Factors associated with cell phone use in adolescents in the community of Madrid (Spain). CyberPsychology and Behavior, 12, 131-137.
  • Sevi, M. O., Odabaşıoğlu, G., Genç, Y., Soykal, İ. ve Öztürk, Ö. (2014). Cep telefonu envanteri: Standardizasyonu ve kişilik özellikleriyle ilişkisinin incelenmesi. Bağımlılık Dergisi, 15(1), 15- 22.
  • Soner, O. (1995). Aile uyumu, öğrenci özgüveni ve akademik başarı arasındaki ilişkiler (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Süler, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı düzeylerinin öznel mutluluk düzeyleriyle ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Şahin, M. (2007). Madde bağımlılığı konusunda Türkiye’de yapılmış olan lisansüstü tezler üzerine bir değerlendirme (Tezsiz Yüksek Lisans Dönem Projesi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Şakiroğlu, M. ve Poyraz Akyol, C. (2018). Çocukları sanal dünyada(n) koruma kılavuzu. İstanbul: Hayygrup.
  • Şata, M., Çelik, İ., Ertürk, Z. ve Taş, U. E. (2016). Akıllı telefon bağımlılığı ölçeğinin (ATBÖ) Türk lise öğrencileri için uyarlama çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 156-169.
  • Şata, M. ve Karip, F. (2017). Akıllı telefon Bağımlılığı Ölçeği-kısa versiyonunun ergenler için Türk kültürüne uyarlanması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 6(4), 426-437.
  • Takao, M., Takahash, S. & Kitamura, M. (2009). Addictive personality and problematic mobile phone use. CyberPsychology and Behavior, 12(5), 501-507.
  • Taş, İ., Eker, H. ve Anlı, G. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin internet ve oyun bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 1(2), 37-57.
  • Taylan, H. H. ve Işık, M. (2015). Sakarya’da ortaokul ve lise öğrencilerinde internet bağımlılığı, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/6 Spring 2015, p. 855-874, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8286, ANKARA-TÜRKİYE.
  • Tekin, Ç. (2012). Cep telefonu problemli kullanım ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Tekin, Ç., Güneş, G. ve Çolak, C. (2014). Cep telefonu problemli kullanım ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Medicine Science, 3(3), 1361-1681
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK]. (2017). 2017 yılı hane halkı bilişim teknolojileri kullanımı araştırması sonuçları. Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni. Sayı 24862. Ankara.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK] (2015). Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması, 2004- 2014. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 27.11.2018 tarihinde erişildi.
  • Uğur, N. G. ve Koç, T. (2015). Mobile phones as distracting tools in the classroom: College students perspective. Alphanumeric Journal, 3(2), 57-64.
  • Ünal, M. H. (2015). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi (Tıpta Uzmanlık Tezi). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Ankara.
  • Üneri, Ö. Ş. ve Tanıdır, C. (2011). Bir grup lise öğrencisinde internet bağımlılığı değerlendirmesi: Kesitsel bir çalışma. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24, 265-272.
  • We Are Social. (2018). Digital in 2018. 22.11.2018 tarihinde https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018 adresinden erişildi.
  • Van Deursen, A. J., Bolle, C. L., Hegner, S. M. & Kommers, P. A. (2015). Modeling habitual and addictive smartphone behavior: The role of smartphone usage types, emotional intelligence, social stress, self-regulation, age, and gender. Computers in Human Behavior, 45, 411-420.
  • Yang, Y. S., Yen, J. Y., Ko, C. H., Cheng, C. P. & Yen, C. F. (2010). The association between problematic cellular phone use and risky behaviors and low self-esteem among Taiwanese adolescents. BMC Public Health, 10, 1-8.
  • Yıldırım, S. (2018). Ergenlerin öznel iyi oluş ve anne baba tutumu ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. American Behavioral Scientist, 402-415.
  • Young, K. S. & Case, C. J. (2004). Internet abuse in the workplace: New trends in risk management. CyberPsychology and Behavior, 7(1), 105-111.
  • Young, K. S. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology and Behavior, 1(3), 237-244.
  • Zorbaz, O. Ve Tuzgöl Dost, M. (2014). Lise öğrencilerinin problemli internet kullanımının cinsiyet, sosyal kaygı ve akran ilişkileri açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 298-310.
APA OKUR S, ÖZKAN E, Arslan Ü (2019). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 275 - 294. 10.29228/TurkishStudies.22813
Chicago OKUR Sinan,ÖZKAN Ersin,Arslan Ümüt ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2019): 275 - 294. 10.29228/TurkishStudies.22813
MLA OKUR Sinan,ÖZKAN Ersin,Arslan Ümüt ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2019, ss.275 - 294. 10.29228/TurkishStudies.22813
AMA OKUR S,ÖZKAN E,Arslan Ü ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2019; 275 - 294. 10.29228/TurkishStudies.22813
Vancouver OKUR S,ÖZKAN E,Arslan Ü ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2019; 275 - 294. 10.29228/TurkishStudies.22813
IEEE OKUR S,ÖZKAN E,Arslan Ü "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.275 - 294, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22813
ISNAD OKUR, Sinan vd. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2019), 275-294. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22813
APA OKUR S, ÖZKAN E, Arslan Ü (2019). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 14(2), 275 - 294. 10.29228/TurkishStudies.22813
Chicago OKUR Sinan,ÖZKAN Ersin,Arslan Ümüt ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences 14, no.2 (2019): 275 - 294. 10.29228/TurkishStudies.22813
MLA OKUR Sinan,ÖZKAN Ersin,Arslan Ümüt ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, vol.14, no.2, 2019, ss.275 - 294. 10.29228/TurkishStudies.22813
AMA OKUR S,ÖZKAN E,Arslan Ü ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences. 2019; 14(2): 275 - 294. 10.29228/TurkishStudies.22813
Vancouver OKUR S,ÖZKAN E,Arslan Ü ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences. 2019; 14(2): 275 - 294. 10.29228/TurkishStudies.22813
IEEE OKUR S,ÖZKAN E,Arslan Ü "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 14, ss.275 - 294, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22813
ISNAD OKUR, Sinan vd. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences 14/2 (2019), 275-294. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22813