BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI
Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 447 - 460 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.32697 İndeks Tarihi: 17-07-2020
BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI
Öz: Bilgisayar oyunları hızla gelişen teknolojinin getirilerinden payınıalmış ve günümüzde özellikle gençler tarafından en çok tercih edilenaktivitelerden biri haline gelmiştir. Fakat bu aktivite bağımlılığadönüşmeye başladığında, bireyler üzerinde birçok olumsuz etki ortayaçıkmaktadır. Bu çalışma, oyun alışkanlıklarının ve bağımlılıkdüzeylerinin ölçülebilmesi amacıyla Bursa’nın merkeze yakın küçükyerleşim bölgelerinde yapılmıştır. Çalışmada anket yöntemi kullanılmışve çalışmanın örneklemini, Bursa merkeze yakın kırsalda yaşayan 182katılımcı oluşturmaktadır. Anket verilerinin analizi için SPSS 25.0paket programı kullanılmıştır. Oyun bilinci anketinin ilk bölümündekatılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için anket formundadört soru, katılımcıların oyun oynama özelliklerini ortaya çıkartmakiçin beş soru ankette yer verilmiştir. İkinci bölümde ise, oyunoynamanın etkilerini belirlemek ve oyun oynadıktan sonra bireylerdekideğişiklikleri gözlemlemek için on dört soru belirlenmiş ve bu sorularyöneltilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen veriler dört alt gruptaincelenmiştir. Çalışmada sonuç olarak; katılımcıların günlük internetkullanımlarının en çok 4 saat ve üzeri, oyun oynama saatinin ise en çok1-2 saat olduğu görülmektedir. Oyun oynayan bireylerin en çok tercihettikleri oyun türü savaş oyunları, en çok tercih edilen telefon markasıise Samsung’dur. Alt gruplar ile günlük oyun süresi ve oynananoyunun türü incelendiğinde ise istatistiksel olarak anlamlı düzeydefarklılıklar ortaya çıkmaktadır. Alt gruplar arasındaki korelasyon ilişkisiincelendiğinde ise pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelime: VIDEO GAME ADDICTION AMONG RURAL RESIDENTS IN CITY OF BURSA, TURKEY
Öz: Video game development gains a share as the fastest growing industries in the digital technologies and today it has become one of the most preferred activities especially by young people. However, when this activity begins to turn into an addiction, there are many negative effects that could possibly occur on individuals. This study was carried out in small residential areas close to the centre of Bursa City in order to measure gaming habits and addiction levels of the residents. In this study, the survey method was used and the sample of the study consisted of 182 women and 218 men with a total of 400 participants living in rural areas. The SPSS 25.0 package program was used for the analysis. In the first part of the game consciousness questionnaire, four questions were asked to determine the demographic characteristics of the participants and five questions were asked to determine the playing game characteristics of the participants. In the second part, in order to determine the effects of playing games and to observe the changes in individuals after playing the game, fourteen questions were asked. The data obtained from the analysis were analyzed in four subgroups. As a result; the daily internet usage of the participants was 4 hours (27.3%) and the playing time was 1-2 hours (58%). The most preferred type of games for the individuals playing games is battle games, while the most preferred phone brand is Samsung. There is no significant difference between gender and game addiction level. Same with this, there is also no significant difference found between demographic factors (age, job and monthly income) and level of game addiction of the participants. When the game duration and the type of the game played daily with subgroups are analyzed, statistically significant differences occur. When the correlation between subgroups is examined, it can be said that there is a positive relationship.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ayhan, B. (2016). Bilgisayar oyunları ve bağımlılık: üniversite öğrencileri üzerine bir alan araştırması (Computer games and addiction: a field study on university students). İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43, 264–289.
- Bakar, A., Tüzün, H. ve Çağıltay, K. (2008). öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunu kullanımına ilişkin görüşleri: sosyal bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 27- 37.
- Basat, E. M. (2011). Modern dünyanın sanal mitleri: bilgisayar oyunları. Milli Folklor, 23(92), 143– 151.
- Başol, G. ve Kaya, A. B. (2018). Motives and consequences of online game addiction: a scale development study. Noro Psikiyatr Ars. 2018 Sep; 55(3): 225–232. https://doi: 10.5152/npa.2017.17017
- Bekiroğlu, H. A. ve Şahin, E. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım yoğunluğu ve saldırganlık davranışı gösterme ilişkisi, Turkish Studies, Social Sciences, 14(3), 2019, p. 215- 236 https://doi.org/ 10.29228/TurkishStudies.22906
- Bushman, B. J. ve Anderson, C. A. (2009). Desensitizing effects of violent media on helping others. Association for Psychological Science, 20(3), 273–277.
- Carnagey, N. L. ve Anderson, C. A. (2005). The Effects of reward and punishment in violent video games on aggressive affect. American Pyschological Society, 16(11), 882–889. https://doi.org/ 10.1111/j.1467-9280.2005.01632.x
- Eryılmaz, S. ve Çukurluöz, Ö. (2018). Lise öğrencilerinin dijital bağımlılıklarının incelenmesi: Ankara İli Çankaya ilçesi örneği, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 889-912.
- Durdu, O. P., Hotomaroğlu, A. ve Çağıltay, K. (2004). Türkiye’deki öğrencilerin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıları ve oyun tercihleri: Odtü ve Gazi Ünivesitesi öğrencileri arası bir karşılaştırma. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı, http://simge.metu.edu.tr/conferences/btie-pinar-asli-kursat.pdf Erişim Tarih: 26.08.2019
- Ertemel, A.V. ve Aydın, G. (2018). Dijital ekonomide teknoloji bağımlılığı ve çözüm önerileri. Addicta: the Turkish Journal on Addictions, 5(4), 665–690. https://doi.org/10.15805/addicta.2018.5.4.0038
- Gee, J. P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Palgrave/Macmillan.
- Grüsser, S. M., Thalemann, R. ve Griffiths, M. D. (2007). Excessive computer game playing: evidence for addiction and aggression? CyberPsychology & Behavior, 10(2), 290–292. https://doi.org/10.1089/cpb.2006.9956
- Günüç, S. ve Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 39, 220–232.
- Hazar, Z. (2016). Fiziksel hareketlilik içeren oyunların 11-14 yaş grubu ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığına etkisi. Basılmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi.
- Kelleci, M. (2008). İnternet, cep telefonu, bilgisayar oyunlarının çocuk ve gençlerin ruh sağlığına etkileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(3), 253-256.
- Kılınç, M. ve Doğan A. (2014). Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin internet bağımlılığı ile biliş üstü farkındalıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 1385-1396.
- Kirriemuir, J. (2002). Video gaming, education and digital learning technologies. D-Lib Magazine, 8(2). https://doi.org/10.1045/february2002-kirriemuir
- Kubey, R.W. Lavin, M.J ve Barrows, J.R. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrements: early findings. Journal of Communication., 51(2), 366- 382.
- Lynch, P. J., Gentile, D.A., Olson, A.A. ve Van Brederode, T. M. (2001). The effects of violent video game habits on adolescent aggressive attitudes and behaviors. Journal of Adolescence, 27, 5– 22.
- Mayanja, I. ve Tipi, T. (2018). A study of the profitability of oyster mushroom Cultivation in Kampala metropolitan area, Uganda, Custos e Agronegocıo on Lıne, 14 (4), 80-97.
- Mayanja, I. ve Tipi, T. (2019). A study analysıng the technıcal effıcıency of oyster mushroom farms in kampala metropolıtan area, Uganda. Fresenıus Envıronmental Bulletın. 28(7), 5667-5674.
- Odabaşı, Ş. (2016). Üniversite öğrencilerinin onlıne oyun bağımlılığı düzeylerinin öznel mutluluk düzeyleriyle ilişkisi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
- Polman, H., De Castro, B. O. ve Van Aken, M. A. G. (2008). Experimental study of the differential effects of playing versus watching violent video games on children’s aggressive behavior. Aggressive Behavior, 34(3), 256–264. https://doi.org/10.1002/ab.20245
- Savcı, M. ve Aysan, F. (2017). The role of attachment styles, peer relations, and affections in predicting ınternet addiction. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(3), 401–432. https://doi.org/10.15805/addicta.2016.3.0028
- Sheese, B. E. ve Graziano, W. G. (2005). The effects of video-game violence on cooperative behav. Psychological Science, 16(5), 354–357. https://doi.org/10.1111/j.0956-7976.2005.01539.x
- Starcevic, V. (2013). Is Internet addiction a useful concept? Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 47(1), 16–19. https://doi.org/10.1177/0004867412461693
- Taylan, H. H. ve Işık, M. (2015). Sakarya’da ortaokul ve lise öğrencilerinde internet bağımlılığı, Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(6), 855-874, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8286
- Turhan, S. Rehber, E. ve Erdal, B. (2018). Toward an ıntegrated safe and sustaınable food system, Fresenıus Envıronmental Bulletın, 27(5), 3212-3217
- Turhan, S. (2019) Sustaınable consumptıon and organıc farmıng: the case of Bursa, Turkey, Fresenıus Envıronmental Bulletın, 28(5), 3805-3810.
- Tüzün, H. ve Özdinç, F. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve tercihlerine yönelik bir durum çalışması. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II. 16–18 Mayıs 2010 – Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~htuzun/html/academic/Tuzun-Ozdinc-2010.pdf. Erişim Tarihi: 26.08.2019
- Uluyol O (2013). Öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Gölbaşı Meslek Yüksekokulu örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 349–372
- Wood, R. T. A. (2008). Problems with the concept of video game “addiction”: Some case study examples. International Journal of Mental Health and Addiction. https://doi.org/10.1007/s11469-007-9118-0
- Young, K. (2009). Understanding online gaming addiction and treatment issues for adolescents. American Journal of Family Therapy, 37(5), 355–372. https://doi.org/10.1080/01926180902942191
- Zhu, J. Zhang, W. Yu, C. ve Bao, Z. (2015). Early adolescent Internet game addiction incontext: How parents, school, and peers impact youth.Computers in Human Behavior, 50, 159–168 https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.079.
APA | gurbuz i, Kadağan Ö (2019). BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI. , 447 - 460. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
Chicago | gurbuz ismail bulent,Kadağan Özgecan BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI. (2019): 447 - 460. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
MLA | gurbuz ismail bulent,Kadağan Özgecan BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI. , 2019, ss.447 - 460. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
AMA | gurbuz i,Kadağan Ö BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI. . 2019; 447 - 460. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
Vancouver | gurbuz i,Kadağan Ö BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI. . 2019; 447 - 460. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
IEEE | gurbuz i,Kadağan Ö "BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI." , ss.447 - 460, 2019. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
ISNAD | gurbuz, ismail bulent - Kadağan, Özgecan. "BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI". (2019), 447-460. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.32697 |
APA | gurbuz i, Kadağan Ö (2019). BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 14(3), 447 - 460. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
Chicago | gurbuz ismail bulent,Kadağan Özgecan BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences 14, no.3 (2019): 447 - 460. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
MLA | gurbuz ismail bulent,Kadağan Özgecan BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, vol.14, no.3, 2019, ss.447 - 460. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
AMA | gurbuz i,Kadağan Ö BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences. 2019; 14(3): 447 - 460. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
Vancouver | gurbuz i,Kadağan Ö BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences. 2019; 14(3): 447 - 460. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
IEEE | gurbuz i,Kadağan Ö "BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI." Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 14, ss.447 - 460, 2019. 10.29228/TurkishStudies.32697 |
ISNAD | gurbuz, ismail bulent - Kadağan, Özgecan. "BURSA İLİ KIRSALINDA YAŞAYANLARIN BİLGİSAYAR OYUN ALIŞKANLIKLARI". Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences 14/3 (2019), 447-460. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.32697 |