Yıl: 2018 Cilt: 75 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 53 - 64 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5505/TurkHijyen.2018.99710 İndeks Tarihi: 20-07-2020

Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”

Öz:
Amaç: Gıda güvenliğini bilmek ve gıda okuryazarlığı;sağlıklı gıdaya ulaşma konusundaki yeteneğimizi ifadeetmektedir. Beslenme ve gıda alışkanlıkları insan sağlığınıetkileyen en temel faktörlerdendir. Tüketicileringüvenli gıdaya ulaşma ve gıda okuryazarlığı konusundakibilgilerinin ölçülmesi ve bu alana müdahale edilmesitoplum sağlığını iyileştirmede önemli bir adım olacaktır.Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığıve gıda güvenliği hakkındaki bilgilerini ölçmek, konuyailişkin tutum ve davranışlarını belirlemek amacıylayapılmıştır.Yöntem: Bu çalışma 2016 yılının Mayıs-Haziranayları arasında Amasya Üniversitesi Sağlık HizmetleriMeslek Yüksekokulunda okuyan 18 yaş ve üstü bireylerdeyapılmıştır. Yüz yüze görüşme yöntemi ile literatüredayalı olarak hazırlanmış anket formu veri toplamadakullanılmıştır. Anket formunda yer alan gıda güvenliği,gıda okuryazarlığı, gıda için aylık ortalama harcamatutarları, gıda tercihlerini etkileyen faktörleri içerensorular öğrencilere yöneltilmiştir. Veriler bilgisayarortamında SPSS 21 programı ile değerlendirilmiştir.Frekans tabloları ve kategorik verilerin değerlendirilmesiiçin Ki-kare testi kullanılmıştır.Bulgular: Araştırmaya 470 kişi katılmış oluparaştırma grubunun yaş ortalaması 20,05±2,61’dir.Gıda güvenliği ve gıda okuryazarlığı kavramını doğruyapanların oranı ise sırası ile %15,3 ve 14,7’dir.Çalışmaya katılan öğrencilerin sadece %8,7’si Alo 174hattını doğru bildiklerini belirtmişlerdir. Gıda güvenliğikonusunda üniversite (%56,2), bilimsel dergiler vekitaplar (%48,3) ve sağlık personeli (%47,9) en güvenilirkaynaklar olarak tespit edilmiştir. Tüketicilerin gıdatercihlerini etkileyen faktörler incelendiğinde aileninistekleri ve ekonomik durumun belirleyici olduğu,gıda alımını en fazla oranda marketten yaptıkları veambalajlı ürünleri tercih ettikleri görülmüştür.Sonuç: Öğrencilerin gıda okuryazarlığı ve gıdagüvenliği kavramlarını yeterli düzeyde bilmediklerisaptanmıştır. Ayrıca yapılan analizde öğrencilerin öğrenimgördükleri bölüm, yaş, cinsiyet, ekonomik durum ve gıdaiçin aylık harcama miktarı kriterlerinin gıda güvenliğikavramını tanımalarında etkili olmadığı saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

University students food literacy and food safety knowledge, attitudes and behaviors “Example of Amasya University Sabuncuoğlu Şerefeddin Health Services Vocational School”

Öz:
Objective: Know food safety and food literacy refers to our ability to reach healthy food. Nutrition and food habits are one of the most important factors affecting people’s health. Measuring and reaching consumers safe food levels and measures of food literacy will be an important step in improving public health. This study was conducted to measure the knowledge of university students about food literacy and food safety and to determine attitudes and behaviors related to the topic. Methods: This study was conducted between May and June 2016 at the age of 18 years and over in Amasya University Health Services Vocational School. Survey form data based on the face-to-face interview method and the literature was used in the whole. Questionnaires were directed to students who included food safety, food literacy, average monthly spending on food, and factors affecting food choices. The data were evaluated by SPSS 21 program in computer environment. Chi-square test was used to evaluate frequency tables and categorical data. Results: 470 people participated in the survey. The average age of the study group is 20.05 ± 2.61. The ratio of those who are right to food safety and food literacy is 15.3% and 14.7% respectively. Only 8.7% of the students who participated in the study stated that they knew Alo 174 line correctly. Universities (56.2%), scientific journals and books (48.3%) and health personnel (47.9%) were the most reliable sources of food safety. When the factors affecting the consumers’ food preferences are examined, it is seen that the wishes of the family and the economic situation are determinant, the food purchasing is mostly done in the market and they prefer the packaged products. Conclusion: It has been determined that students do not know enough to about food literacy and food safety concepts. In addition, it has been determined that there are no effective factors in determining the concept of food safety by the part of education, age, gender, economic situation and amount of monthly expenditure for food.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Dölekoğlu CÖ, Yurdakul O. Adana ilinde hane halkının beslenme düzeyleri ve etkili faktörlerin logit analizi ile belirlenmesi. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 2004; (8):62-86.
  • 2. Topuzoğlu A, Hıdıroğlu S, Ay P, Önsüz F, İkiışık H. Tüketicilerin gıda ürünleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve sağlık risklerine karşı tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2007; 6(4): 253-8.
  • 3. Anonymous. Food Hygiene, World Health Organization, Food and Agriculture Organization. Pan European conference on food safety and quality; 25-28 February, Italy, 2002.
  • 4. Etiler N. Gıda hijyeni. Sağlık ve Toplum Dergisi, 2001; (3): 6-12.
  • 5. Bosi AT. Gıda güvenliği ve güvencesi. Türk Belediyecilik Sempozyumu 2003 (SABEM) http:// www.sabem.saglik.gov.tr/kaynaklar/2989.pdf [Erişim tarihi:21.08.2016].
  • 6. Hekimci F. Tüketici bilincinin milli ekonomiye katkıları. www.tupadem.hacettepe.edu.tr [Erişim tarihi: 18.09.2016].
  • 7. Demirel Y, Yoldaş MA. Yeni ekonomide tüketici satın alma davranışlarını etkileyen faktörler. Pazarlama Dünyası Dergisi, 2005; (3): 60-4.
  • 8. Velardo S. The nuances of health literacy, nutrition literacy, and food literacy. Journal Of Nutrition Education And Behavior, 2015; 47(4): 385-9.
  • 9. Vidgen HA, Gallegos D. What is food literacy and does it influence what we eat: a study of Australian food experts. Queensland University of Technology, Brisbane, Queensland, Australia. 2011. http:// eprints.qut.edu.au/45902/1/45902P.pdf [Erişim tarihi:01.08.2016].
  • 10. Brooks N, Begley A. Adolescent food literacy programmes: a review of the literature. Nutrition & Dietetics, 2014; 71(3): 158-71.
  • 11. Thomas H, Irwin J. Cook ıt up! A community-based cooking program for at-risk youth: overview of a food literacy ıntervention. Bmc Research Notes, 2011; 4(1): 495.
  • 12. Kimura A. Food education as food literacy: privatized and gendered food knowledge ın contemporary japan. Agriculture And Human Values, 2011; 28(4): 465-82.
  • 13. Block L, Grier S, Childers T, Davis B, Ebert J, Kumanyika S, et al. From nutrients to nurturance: a conceptual ıntroduction to food well-being. Journal Of Public Policy & Marketing, 2011; 30(1): 5-13.
  • 14. Sumner J. Food literacy and adult education: learning to read the world by eating. The Canadian Journal For The Study Of Adult Education (Online), 2013; 25(2): 79-91.
  • 15. Robertson C. Safety, Nutrition and health in early education. New York: Delmar Publishers. 1998.
  • 16. Garayoa R, Cordoba M, Garcia-Jalon I, SanchezVillegas A, Vitas A.I. Relationship between consumer food safety knowledge and reported behavior among students from health sciences in one region of spain. Journal of Food Protection, 2005; 68 (12): 2631-6.
  • 17. Bal HSG, Göktolga ZG, Karkacier O. Gıda güvenliği konusunda tüketici bilincinin incelenmesi. Tokat ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 2006; 12(1): 9-18.
  • 18. Brewer MS, Rojas M. Consumer attitudes toward ıssues in food safety. Journal of Food Safety, 2008; 28: 1-22.
  • 19. Gözener B, Büyükbay EO, Sayılı M. Gıda güvenliği konusunda öğrencilerin bilgi düzeylerinin incelenmesi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 2009; 26(2): 45-53.
  • 20. Unusan N. Consumer food safety knovledge and practices in the home in Turkey. Food Control, 2007; 18: 45-51.
  • 21. Alpuğuz G, Erkoç F, Mutluer B, Selvi M. Gençlerin (14-24 yaş) gıda hijyeni ve ambalajlı gıdaların tüketimi konusundaki bilgi ve davranışlarının incelenmesi. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 2009;66 (3): 107-15.
  • 22. Demirdağ K, Ova G, Gölge E, Düşel D, Akın V. Gıda reklamlarının tüketici üzerine etkileriyle ilgili bir araştırma. Gıda, Aralık, 2003; 71-5.
  • 23. Yaman M, Özgen L. Üniversite öğrencilerinin yurtlarındaki besin hijyeni yaklaşımları ve besin hazırlama uygulamaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007; (20): 28-38.
  • 24. Yurdagül M. Tüketicilerin gıda katkı maddeleri ile ilgili bilgi ve uygulamaları. Beslenme ve Diyet Dergisi, 1991; 20 (2): 199-208.
  • 25. Sağlık E. Perakende gıda ürünlerinde etiketin önemi, tüketiciler üzerindeki etkileri ve Erzurum ölçeğinde bir alan araştırması. Atatürk Üniversitesi. Yüksek Lisans Tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2003.
  • 26. Kolodinsky J, Green J, Michahelles M, Harvey-Berino JR. The use of nutritional labels by college students in a food-court setting. Journal of American College of Health, 2008; 57(3): 297-301.
  • 27. Albayrak M. Ankara İlinde gıda maddeleri paketleme ve etiketleme bilgileri hakkında tüketicilerin bilinç düzeyinin ölçülmesi. Gıda maddeleri alım yerleri ve ambalaj üzerine bir çalışma. Ankara: Türkiye Ziraat Odaları Birliği Yayınları, 2000.
APA İNCEDAL SONKAYA Z, BALCI E, AYAR A (2018). Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”. , 53 - 64. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
Chicago İNCEDAL SONKAYA ZEHRA,BALCI Elçin,AYAR ARIF Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”. (2018): 53 - 64. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
MLA İNCEDAL SONKAYA ZEHRA,BALCI Elçin,AYAR ARIF Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”. , 2018, ss.53 - 64. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
AMA İNCEDAL SONKAYA Z,BALCI E,AYAR A Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”. . 2018; 53 - 64. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
Vancouver İNCEDAL SONKAYA Z,BALCI E,AYAR A Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”. . 2018; 53 - 64. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
IEEE İNCEDAL SONKAYA Z,BALCI E,AYAR A "Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”." , ss.53 - 64, 2018. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
ISNAD İNCEDAL SONKAYA, ZEHRA vd. "Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”". (2018), 53-64. https://doi.org/10.5505/TurkHijyen.2018.99710
APA İNCEDAL SONKAYA Z, BALCI E, AYAR A (2018). Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 75(1), 53 - 64. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
Chicago İNCEDAL SONKAYA ZEHRA,BALCI Elçin,AYAR ARIF Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 75, no.1 (2018): 53 - 64. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
MLA İNCEDAL SONKAYA ZEHRA,BALCI Elçin,AYAR ARIF Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi, vol.75, no.1, 2018, ss.53 - 64. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
AMA İNCEDAL SONKAYA Z,BALCI E,AYAR A Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi. 2018; 75(1): 53 - 64. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
Vancouver İNCEDAL SONKAYA Z,BALCI E,AYAR A Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi. 2018; 75(1): 53 - 64. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
IEEE İNCEDAL SONKAYA Z,BALCI E,AYAR A "Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”." Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 75, ss.53 - 64, 2018. 10.5505/TurkHijyen.2018.99710
ISNAD İNCEDAL SONKAYA, ZEHRA vd. "Üniversite öğrencilerinin gıda okuryazarlığı ve gıda güvenliği konusunda bilgi, tutum ve davranışları “Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği”". Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 75/1 (2018), 53-64. https://doi.org/10.5505/TurkHijyen.2018.99710