Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 233 - 262 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21550/sosbilder.339808 İndeks Tarihi: 23-07-2020

SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ

Öz:
Değişen koşullar kuşkusuz beraberinde sosyal yapıda bir takım değişimleride beraberinde getirmektedir. Sosyal patoloji bu durumdan etkilenerek zaman zamanfarklı neden ile kendini gösterse de temelde yatan problem toplumun mikrobirimlerinde varlığını her zaman korumaktadır. Bu problemlerden biri de kuşkusuzkadına yönelik şiddet sorunsalıdır. Kadına uygulanan şiddetin çeşitli besleyicileriolduğu açıktır. Bunlardan biride sosyal öğrenme ile nesilden nesile geçen biçimidir.Yapılan araştırmada şiddetin sosyal öğrenme ile aktarımı incelenmiş ve aralarındakibağlantı analiz edilmeye çalışılmıştır. Buradan hareketle Bursa ilinde yaşayan veşiddet gören 31 kadın ile derinlemesine mülakat gerçekleştirilmiştir. Çalışmanınsonunda şiddetin öğrenilen boyutu ortaya koyulmuş ve ailesinde şiddet gören ya datanık olan bireylerin şiddet uygulamaya yatkın olduğu sonucu temellendirilmiştir.
Anahtar Kelime:

The Effect of Social Learning on Domestic Violence ABSTRACT

Öz:
There is no doubt that changing conditions herewith bring several certain variations into social structures. Occasionally, social pathology is emerged and affected due to several reasons and basically, underlying problem exists on the society’s micro units invariably. The one of the deterministic problem is definitely domestic violence against women and its problematique. There are several assistive factors regarding violence against women. One of those is passing down through social learning as well. In this research paper, the concept of violence is examined via social learning and its passing down process by analysing the relationship between variables. From this point of view, interviews have been done with 31 abused women that they live in Bursa. In conclusion part, the learning from violence is revealed clearly by providing so many solutions and the person who faced or atleast witnessed family violence tend to engage in violence.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altıparmak, İpek Beyza (2014). “Öğrencilerin Siyasal Sosyalleşme Algısı Üzerinde Ailenin Etkisi”. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 14, S. 3, s. 261-280.
  • Altunışık, Remzi vd. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Ayan, Sezer (2010). Aile ve Şiddet: Aile İçinde Çocuğa Yönelik Şiddet. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Bal, Hüseyin (2003). Hukuk Sosyolojisi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Basımevi.
  • Bandura, Albert (1969). “Social-Learning Theory of Identificatory Processes”. Handbook of Socialization Theory and Research. Ed. David A. Goslin, New York: Rand McNally& Company.
  • Bandura, Albert (1977). Social Learning Theory. New Jersey: Prentice Hall.
  • Bandura, Albert (1986). Social Foundations of Thought & Action a Social Cognitive Theory. New Jersey: Prentice Hall.
  • Baygal, Azize (2010). “Şiddetin Aile İçi Görünümleri”. Değişen Toplumda Değişen Aile. Ed. Nurşen Adak, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bugay, Aslı ve Delevi, Raquel (2012). “Türkiye’de Kadın Rol ve Haklarına Yönelik Tutum ve Fiziksel Şiddet”. Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu, Ankara: Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları.
  • Freedman, Jonathan; Sears, David O. & Carlsmith, Jonathan (2003). Sosyal psikoloji. Çev: Ali Dönmez, İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Heise, Lori (1993). “Violence Against Women; The Hidden Health Burden”. World Health Statistic Quarterly, C. 1, S. 46, s. 78-85.
  • İçli, Günşen Tülin (1994). “Aile İçi Şiddet: Ankara-İstanbul ve İzmir Örneği”. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, C. 11, S. 1- 2, s. 7-20.
  • Jewkes, Rahcel. (2000). “Violence Against Women: An Emerging Health Problem”. International Clinical Psychopharmacology, S. 3, s. 37-45.
  • Kaymak Özmen, Suna (2004). “Aile İçinde Öfke ve Saldırganlığın Yansımaları”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C. 37, S. 2, s. 27-39.
  • Kocacık, Faruk ve Çağlayandereli, Mustafa (2009). “Ailede Kadına Yönelik Şiddet Denizli İli Örneği”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, C. 6, S. 2, s. 24-43.
  • Kocadaş, Bekir ve Kılıç, Metin (2012). “ Düşük Sosyo-Ekonomik Yapıdaki Kadın ve Çocuğun Şiddet Algısı”, Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu, Ankara: Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları.
  • Krantz, Gunilla ve Garcia-Moreno, Claudia (2005). “Violence Against Women”. Journal of Epidemiol Community Health, S. 59, s. 818-821.
  • Özdemir, Ali (2008). Yönetim Biliminde İleri Araştırma Yöntemleri ve Uygulamalar. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Özgentürk, İlyas, Karğın, Vedat ve Baltacı, Halil (2012). “Aile İçi Şiddet ve Şiddetin Nesilden Nesile İletilmesi”. Polis Bilimleri Dergisi, C. 4, S. 14, s. 55-77.
  • Öztürk, Emine (2010). Türkiye’de Aile, Şiddet ve Kadın Sığınma Evleri. İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Seçilmiş Göstergelerle Bursa 2013 http://www.tuik.gov.tr/ilGostergeleri/iller/BURSA.pdf, [25.05.2017]
  • Şenol, Dolunay ve Yıldız, Sıtkı (2013). “Kadına Yönelik Şiddet Algısı”. Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu, Ankara: Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları.
  • Şentürk, Ünal (2010). “Popülerleşen Kadın ve Çocuğa Yönelik Şiddetin Kültürel Dayanağı”. Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu, Ankara: Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları.
  • Tarde, Gabriel (1912). Penal Philosophy. Translate by: Rapelje Howell, Boston: Little, Brown and Company.
  • Taylor, Shelley E. Peplau, Letitia A. & Sears, David O. (2007). Sosyal psikoloji. Çev: Ali Dönmez, Ankara: İmge Kitabevi.
  • TÜİK İstatistiklerde Kadın 2012, file:///C:/Users/%C4%B0pek/Desktop/6275437897830201992..pdf [Erişim: 26.05.2017]
  • Vahip, Işıl ve Doğanavşargil Özge (2006). “Aile İçi Fiziksel Şiddet ve Kadın Hastalarımız”. Türk Psikiyatri Dergisi, C. 2, S. 17, s. 107-114.
  • Vatandaş, Celalettin (2003). Aile ve Şiddet: Türkiye’de Eşler Arası Şiddet. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları. www.yildirim.bel.tr [Erişim: 07.08.2017]
  • Yıldız, Sıtkı ve Bilici, Merve (2012). “Kadın Cinayetlerinin Medyada Ele Alınışı- Habertürk Gazetesi Örneği-“. Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu, Ankara: Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları.
APA ALTIPARMAK İ (2018). SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ. , 233 - 262. 10.21550/sosbilder.339808
Chicago ALTIPARMAK İpek Beyza SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ. (2018): 233 - 262. 10.21550/sosbilder.339808
MLA ALTIPARMAK İpek Beyza SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ. , 2018, ss.233 - 262. 10.21550/sosbilder.339808
AMA ALTIPARMAK İ SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ. . 2018; 233 - 262. 10.21550/sosbilder.339808
Vancouver ALTIPARMAK İ SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ. . 2018; 233 - 262. 10.21550/sosbilder.339808
IEEE ALTIPARMAK İ "SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ." , ss.233 - 262, 2018. 10.21550/sosbilder.339808
ISNAD ALTIPARMAK, İpek Beyza. "SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ". (2018), 233-262. https://doi.org/10.21550/sosbilder.339808
APA ALTIPARMAK İ (2018). SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ. Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(34), 233 - 262. 10.21550/sosbilder.339808
Chicago ALTIPARMAK İpek Beyza SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ. Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 19, no.34 (2018): 233 - 262. 10.21550/sosbilder.339808
MLA ALTIPARMAK İpek Beyza SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ. Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.19, no.34, 2018, ss.233 - 262. 10.21550/sosbilder.339808
AMA ALTIPARMAK İ SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ. Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 19(34): 233 - 262. 10.21550/sosbilder.339808
Vancouver ALTIPARMAK İ SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ. Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 19(34): 233 - 262. 10.21550/sosbilder.339808
IEEE ALTIPARMAK İ "SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ." Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, ss.233 - 262, 2018. 10.21550/sosbilder.339808
ISNAD ALTIPARMAK, İpek Beyza. "SOSYAL ÖĞRENMENİN AİLE İÇİ ŞİDDETE ETKİSİ". Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 19/34 (2018), 233-262. https://doi.org/10.21550/sosbilder.339808