Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1713 - 1730 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.22098 İndeks Tarihi: 28-07-2020

WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*

Öz:
Çalışmada Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği’nin (WEMİOÖlçeği) Türk öğretmenlerden oluşan 348 kişilik bir grup üzerinde geçerlikve güvenirliği incelenmiştir. Çalışmanın amacı var olan bir faktöryapısının farklı bir kültüre ve dile uyarlanışı olduğu için doğrulayıcıfaktör analizi ile ölçeğin model uyumu test edilmiş ve yapı geçerliliğideğerlendirilmiştir. Çalışmada X2/sd oranı 4,01; RMSEA=0,09; GFI=0,89; AGFI= 0,85; RMR= 0,045; SRMR= 0,063 olarak bulunmuş; CFI,NFI, NNFI, IFI ve RFI değerlerinin ise 0,90’ın üzerinde olduğugörülmüştür. Gözlenen değişkenlere ilişkin en düşük t değeri 6,75; enyüksek t değeri ise 17,55’dir. En düşük madde faktör yük değeri 0,37;en yüksek yük değeri ise 0,80'dir. WEMİO-Ölçeği’ne ilişkin DFA sonuçlarıincelendiğinde ölçme aracının 14 maddeden oluşan tek boyutlu yapısınınTürkiye’de öğretmenlerin mental iyi oluş düzeylerini belirlemede birmodel olarak doğrulandığı söylenebilir. Araştırma sonuçları WEMİOÖlçeği’nin orijinal formunun faktör yapısıyla Türk öğretmenlerden oluşangrup üzerinde uygulanan Türkçe’ye uyarlanmış formunun faktöryapısının örtüştüğünü göstermektedir. Güvenirlik çalışmalarındaWEMİO-Ölçeği’nin Cronbach's Alfa iç tutarlık güvenirlik katsayısı ölçmearacının bütününde 0,87 bulunmuştur. Test tekrar test güvenirliğikararlılık katsayısı ise 0,79’dur. Bu sonuçlar, ölçme aracının güvenilirolduğunu göstermektedir. Sonuç olarak Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği’nin 14 maddeden oluşan tek boyutlu yapısının Türkiye’deöğretmenlerin mental iyi oluş düzeylerini belirlemede kullanılabilecekgüvenilir ve geçerli bir araç olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelime:

WARWICK-EDINBURGH MENTAL WELL-BEING SCALE: A VALIDITY and RELIABILITY STUDY of TURKISH FORM for TEACHERS

Öz:
In the study, the validity and reliability of the Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale (WEMWBS) on a group of 348 Turkish teachers were examined. Because the purpose of the study is to adapt an existing factor structure to a different culture and language, the model fit of the scale was tested by confirmatory factor analysis and then structural validity the scale was assessed. X2/sd ratio in the study is 4.01; RMSEA= 0,09; GFI= 0,89; AGFI= 0,85; RMR= 0,045; SRMR= 0,063; CFI, NFI, NNFI, IFI and RFI values were found to be above 0,90. The minimum t-value is 6,75 and the maximum one is 17,55 for the observed variables. The least item factor loading is 0,37 and the biggest one is 0,80. According to the confirmatory factor analysis results of the scale, the 14-item and onedimensional structure of the scale was validated as a model to determine the mental well-being levels of teachers in Turkey. The results of the study show that the factorial structure of the Turkish form of WEMWBS applied on a group of Turkish teachers overlaps the factor structure of the original form of the WEMWBS. Internal consistency reliability coefficient (Cronbach's Alpha) of the WEMWBS was found to be 0,87. The test-retest reliability coefficient is 0,79. These results show that the measuring tool is reliable. As a result, the 14-item and one-dimensional structure of the WEMWBS is a valid and reliable scale that can be used to measure the mental well-being levels of teachers in Turkey.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ŞAHİN A, GÖK R, SABANCI A (2019). WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. , 1713 - 1730. 10.29228/TurkishStudies.22098
Chicago ŞAHİN Ahmet,GÖK Ramazan,SABANCI Ali WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. (2019): 1713 - 1730. 10.29228/TurkishStudies.22098
MLA ŞAHİN Ahmet,GÖK Ramazan,SABANCI Ali WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. , 2019, ss.1713 - 1730. 10.29228/TurkishStudies.22098
AMA ŞAHİN A,GÖK R,SABANCI A WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. . 2019; 1713 - 1730. 10.29228/TurkishStudies.22098
Vancouver ŞAHİN A,GÖK R,SABANCI A WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. . 2019; 1713 - 1730. 10.29228/TurkishStudies.22098
IEEE ŞAHİN A,GÖK R,SABANCI A "WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*." , ss.1713 - 1730, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22098
ISNAD ŞAHİN, Ahmet vd. "WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*". (2019), 1713-1730. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22098
APA ŞAHİN A, GÖK R, SABANCI A (2019). WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. Turkish Studies (Elektronik), 14(3), 1713 - 1730. 10.29228/TurkishStudies.22098
Chicago ŞAHİN Ahmet,GÖK Ramazan,SABANCI Ali WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. Turkish Studies (Elektronik) 14, no.3 (2019): 1713 - 1730. 10.29228/TurkishStudies.22098
MLA ŞAHİN Ahmet,GÖK Ramazan,SABANCI Ali WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. Turkish Studies (Elektronik), vol.14, no.3, 2019, ss.1713 - 1730. 10.29228/TurkishStudies.22098
AMA ŞAHİN A,GÖK R,SABANCI A WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. Turkish Studies (Elektronik). 2019; 14(3): 1713 - 1730. 10.29228/TurkishStudies.22098
Vancouver ŞAHİN A,GÖK R,SABANCI A WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. Turkish Studies (Elektronik). 2019; 14(3): 1713 - 1730. 10.29228/TurkishStudies.22098
IEEE ŞAHİN A,GÖK R,SABANCI A "WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*." Turkish Studies (Elektronik), 14, ss.1713 - 1730, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22098
ISNAD ŞAHİN, Ahmet vd. "WARWICK-EDINBURGH MENTAL İYİ OLUŞ ÖLÇEĞİ: ÖĞRETMENLER İÇİN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*". Turkish Studies (Elektronik) 14/3 (2019), 1713-1730. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22098