Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 31 - 42 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21612/yader.2017.011 İndeks Tarihi: 12-08-2020

Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi

Öz:
Sanat eğitimi özelinde “Müze Eğitimi” kavramı ülkemizde son yıllarda önemkazanmaya ve örgün eğitim kurumlarında klasik gezi hareketliliği dışındatanımlanmaya başlanmıştır. Bunun yanında gezi hareketliliği klasik gez, gör, soru,cevapla anlayışından çıkarak, gez, gör, yaşa, içselleştir ve yeni bağlantılar kurbaşlıklarına doğru everilmektedir.Bu araştırma, okul öncesi öğretmenliği programının sekizinci yarıyılındaki seçmeliderslerden biri olan Müze Eğitimi dersini alan okul öncesi öğretmen adaylarının,programlarında yer alan seçmeli müze eğitimi dersinin programdaki gerekliliğineilişkin görüşlerinin neler olduğunu açığa çıkarma amacını taşıyan betimselbir çalışmadır. Eğitim alanında var olan sorunları açığa çıkararak betimlemeyapılmaksızın derinlikli çalışmalara geçmek çoğu zaman olanaklı değildir.Betimsel nitelik taşıyan bu çalışmada veri toplama aracı olarak açık uçlu sorularlaoluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma grubunu2012 yılı bahar döneminde seçmeli “Müze Eğitimi” dersini seçen ve Ege ÜniversitesiEğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü2 okul öncesi ö ğretmenliği lisans programı4.sınıf öğrencisi 25 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde yarıyapılandırılmış açık uçlu görüşme sorularıyla bireysel görüşmeler yapılmıştır. Bugörüşmeler sonucunda elde edilen veriler betimsel analizle çözümlenmiştir. Verianalizi sonucunda ulaşılan kodlar ve temalar doğrultusunda seçmeli olan dersinzorunlu olup olmaması gerektiği konusu öğretmen adaylarının bakış açısına göreortaya konmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Exploring Views of Prospective Early Childhood Teachers on The Importance of The Elective Museum Education Course in The Early Childhood Education Curriculum

Öz:
The museum education methodology has recently gained wide-spread use among formal education institutions. The museum education was defi ned outside the boundaries of classical fi eld trips. Furthermore fi eld trips has gone through a reformation moving away from the classical tour-observe-question-answer drills to a broader set of constructivist activities involving: touring, observing, experiencing, getting involved and establishing new connections. This descriptive study attempted to investigate the views of prospective Early Childhood Teachers regarding the importance of the elective Museum Education course for the program curriculum. Descriptive studies are a priori requirements before in depth intervention research. Research data were collected through one-onone semi-structured interviews with the participants. The participants of the study were 25 seniors studying at Ege University College of Education’s Early Childhood Education Program. All participants were enrolled in elective Museum Education course and volunteered to take part in the research. Data were descriptively analyzed. In light of the codes and themes emerging from the data, the participants’ views regarding the course was portrayed.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abacı, O. (2003). Müze ve eğitim. K. Tezcan Akmehmet (Ed.) Eğitim ortamları olarak müzeler, İstanbul: T.C. Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Yayını.
  • Abacı, O. (2008). Eğitimde müzelerden yararlanma. Muradiye Eğitim-Kültür-Sanat Dergisi, 4 (16), 58-65.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2000). Eğitim bilimlerinde (Güzel Sanatlar Eğitiminde) bir uzmanlık alanı olarak kültür pedagojisi, Yayımlanmamış doktora tezi, Anakara Üniversitesi, Ankara.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2004). Müzede eğitim ve drama. Abece dergisi, 212, 10-12.
  • Adıgüzel, Ö. (2006a). Bir öğrenme ortamı olarak müzeler, müze pedagojisi ve toplum ilişkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, Aralık, Ankara.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006b). Okul dışında farklı bir iletişim ve öğrenme ortamı olarak çocuk müzeleri. Eğitim Bilim ve Toplum Dergisi, 4(14), 32-41, Ankara.
  • Akmehmet Tezcan, K., & Ödekan, A. (2006). Mü ze eğ itiminin tarihsel geliş imi. İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 47-58.
  • Akmehmet, T. K., (2001). Müzelerin sosyal bilimler öğretiminde laboratuvar olarak kullanılması ve okul-müze işbirliği. Sosyal Bilimler Öğretiminde Alternatif Teknik ve Yöntemler, Sosyal Bilimler Sempozyumu (24 Mart 2001). İstanbul: Eyüboğlu Eğitim Kurumları Yay. No:4, 116-123.
  • Akmehmet, T. K., (2007). Müzelerin eğitim amaçlı kullanım projesi. Eğitim ve Müze Semineri, (Ed. San, İnci, 2008), Kök Yayınları, 175-188
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihî mekânlarla tarih öğretimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Creswell, J.W. (2013). Araştırma deseni. (Ed. S.Beşir Demir,Çev.). Ankara: Eğiten Kitap
  • Çınkır, Ş., & Demirkasımoğlu, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırması. Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu (Çev. Ed.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eğitmen, A. (1995). Arkeoloji müzelerinin eğitim ortamı olarak etkinliğinin arttırılmasında yaratıcı dramanın yeri ve önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Eğitmen, A. (2007). Ankara Etnografya Müzesi’nde “Anadolu’da Üreten Kadın” temasına yaratıcı drama yöntemiyle bakış. Eğitim ve Müze Semineri, (Ed. San, İnci, 2008), Kök Yayınları, 131-146.
  • Erem, E. (2015). Görsel sanatlar eğitimi ve drama. Okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya drama (Ed. Erdoğan, Tolga). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçak, S. K. (2010). İlköğretim görsel sanatlar eğitimi dersindeki müze etkinliklerine yönelik, öğrenci, öğretmen ve müze yetkililerinin görüşleri, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Okvuran, A. (2010). Çocuk müzeleri ve müzelerde yaratıcı drama eğitimi, Çocuk Müzeleri ve Yaratıcı Drama. (Ed. San, İnci, 2012), Naturel Yayıncılık. 43-55
  • San, İ . (1985). Sanat ve eğitimi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • San, İ. (Ed.) (2008). Eğitim ve müze semineri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı yayınları.
  • Şahin, Ş. (2007). Proje tabanlı ve disiplinlerarası gerçekleştirilen müzede eğitim uygulamalarından bir seçki.
  • Eğitim ve Müze Semineri, (Ed. San, İnci, 2008), Kök Yayınları, 121-130.
  • Şar, E., & Sağkol, T. (2013). Eğitim fakültelerinde müze eğitimi dersi gerekliliği üzerine. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 83-90.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel araştırma yöntemlerinin özellikleri. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri 3 Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1076, 51 428- 439.
  • Terwiel, C. D. (2007). Sanat eğitiminde bir yöntem olarak müzelerden yararlanma. Eğitim ve Müze Semineri, (Ed. San, İnci, 2008), Kök Yayınları, 147-155
APA EREM E (2017). Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. , 31 - 42. 10.21612/yader.2017.011
Chicago EREM Erdem Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. (2017): 31 - 42. 10.21612/yader.2017.011
MLA EREM Erdem Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. , 2017, ss.31 - 42. 10.21612/yader.2017.011
AMA EREM E Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. . 2017; 31 - 42. 10.21612/yader.2017.011
Vancouver EREM E Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. . 2017; 31 - 42. 10.21612/yader.2017.011
IEEE EREM E "Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi." , ss.31 - 42, 2017. 10.21612/yader.2017.011
ISNAD EREM, Erdem. "Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi". (2017), 31-42. https://doi.org/10.21612/yader.2017.011
APA EREM E (2017). Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 31 - 42. 10.21612/yader.2017.011
Chicago EREM Erdem Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi 12, no.2 (2017): 31 - 42. 10.21612/yader.2017.011
MLA EREM Erdem Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, vol.12, no.2, 2017, ss.31 - 42. 10.21612/yader.2017.011
AMA EREM E Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi. 2017; 12(2): 31 - 42. 10.21612/yader.2017.011
Vancouver EREM E Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi. 2017; 12(2): 31 - 42. 10.21612/yader.2017.011
IEEE EREM E "Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi." Yaratıcı Drama Dergisi, 12, ss.31 - 42, 2017. 10.21612/yader.2017.011
ISNAD EREM, Erdem. "Okul Öncesi Öğretmenliği Öğretim Programında Yer Alan Seçmeli Müze Eğitimi Dersinin Gerekliliğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi". Yaratıcı Drama Dergisi 12/2 (2017), 31-42. https://doi.org/10.21612/yader.2017.011