Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü

Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 491 - 505 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.13114/MJH.2019.504 İndeks Tarihi: 19-08-2020

Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü

Öz:
Modernleşme sürecinde fotoğraf, dönüşen yaşamın kaydını tutmaktan çok daha fazlasını ifade eder.Modern kimliklerin, aidiyetlerin nasıl tanımlanacağı, yaşamın hangi yanlarının görünür kılınacağı ve gelecekkuşakların belleğine nasıl aktarılacağı sorularının yanıtlarını bulacağımız mecralardan biridir. Bu metindefotoğraf, sosyolojik bakışın aracı olarak konumlandırılıyor. 19. yüzyılın modernleşmesinde toplumsal yaşamınbütününe yayılan dönüşümlerin sorgu nesnesi olarak kavranıyor. Bu bağlamda fotoğraf, yeni şekillenmekteolan toplumsal ve iktisadi yapıları açıklamanın ve iktidarların işleyişini anlamanın yollarından biri olaraköneriliyor. Günümüzde görüntülerin toplumsal işlevlerine dair tartışmalar, teknik yolla görüntü üretiminin ilkdönemlerinde filizlenmiştir. Önceki dönemlerin görüntü üretme teknolojilerinin sorgulanması, bugün arkaarkaya gelen yeni teknolojilerin geçmişle bağını kurarak anlaşılmasını sağlar. Dağıtım ağlarının toplumsalişlevlerine dair tartışmalara katkıda bulunur. Bu metinde, görme rejimi, gözlemci özne kavramları yenidendüşünülerek, teknik yolla üretilen görüntülerin ilk örneklerinden günümüze kadar süregelen tartışmalar arasında bağlar kurmak hedefleniyor. Böylece, günümüz görüntü pazarının toplumsal işlevleri değişmeyen görüntüleri ile toplumsal belleğin inşası arasındaki ilişkilere dikkat çekiliyor. Fotoğrafik kayıtların belge olarakanlamlarını yeniden değerlendirmek, onların kullanım değerindeki süreklilikleri görmemizi sağlar. Özellikle,medyada geniş yer kaplayan, şiddet olaylarına ve savaşlara ait görüntüler, toplumsal yargı oluşturmada güçlüetkiye sahiptirler. Bu bağlamda araştırma, toplumsal etkileri güçlü olan görüntülere odaklanarak, günümüzdegörüntülerin yaydığı etki üzerine sürmekte olan tartışmalara katkı sunmayı hedefliyor.
Anahtar Kelime:

What is Actually a Photograph as a Document? The Sociality of Photography and It’s Unchanging Role in Debates on the Media and Reality

Öz:
During the course of modernization, photography expresses much more than simply keeping a record of the transformed life. It is one of the channels in which we find answers to the questions of how modern identities and belonging are defined, how aspects of life will be made visible and how they will be transferred to the memory of future generations. In this article photography is positioned as a tool of a sociological perspective. In the modernization of the 19th century, photography was perceived as the object of inquiry about the transformations spreading through the whole of social life. In this context, we propose the photograph was one of the ways of explaining capitalist economies that are taking shape and the functioning of social power. The debates on the social functions of images currently in progress arose in the early stages of image production. Questioning the technologies of image production of this period enables us to understand the new technologies coming together in the past. It nourishes our discussions on the social functions of distribution networks. In this context, we aim to make connections between the first examples of technically generated images and the debates continuing to the present day, by opening up the visual regime, rethinking the concepts of the observer subject. These links draw attention to the relationship between the unchanging images of the image market and the construction of social memory. Re-evaluating the meaning of photographic records as documents enables us to see continuities in their value of use. In particular, images of violence and wars, which obtain a large footprint in the media, have had a strong influence in the formation of social justice. In this context, this research aims to contribute to the on-going debates on the impact of images today by focusing upon images with strong social impact.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bajac O. (2005). Karanlık Odanın Sırları. Çev. A. Berktay. İstanbul 2005.
  • Barthes R. (1996). Camera Lucida. Çev. R. Akçakaya. İstanbul 1996.
  • Banks M. (2001). Visual Methods in Social Research. London 2001.
  • Baudrillard J. (1995). The Gulf War did not Take Place. Bloomington 1995.
  • Baudrillard J. (1998). Simülakrlar ve Simülasyon. Çev. O. Adanır. İzmir 1998.
  • Baudrillard J. (2006). Kusursuz Cinayet. Çev. N. Sevil. İstanbul 2006.
  • Becker H. (1974). “Photography and Sociology”. Studies in the Anthropology of Visual Communication. (1) (1974) 3-26. Northwestern.
  • Becker, H. (1998). “Visual Sociology, Documentary Photography, and Photojournalism: It‟s (Almost) All a Matter of Context.” Ed. J. Prosser. Image-Based Research (1998) 84-97. London.
  • Benjamin W. (2012). Fotoğrafın Kısa Tarihi. Çev. O. Akınhay. İstanbul 2012.
  • Berger J. (2002). Görme Biçimleri. Çev. Y. Salman. İstanbul 2002.
  • Berman M. (1994). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor. Çev. Ü. Altuğ ve B. Peker. İstanbul 1994.
  • Burke P. (2003). Tarihin Görgü Tanıkları. Çev. Z. Yelçe. İstanbul 2003.
  • CLARK T. (2004). Sanat ve Propaganda. Çev. E. Hoşsucu. İstanbul 2004.
  • Collier J & Collier, M. (1999). Visual Antropology. Mexico 1999.
  • Crary J. (2004). Gözlemcinin Teknikleri. Çev. E. Daldeniz. İstanbul 2004.
  • Flusser V. (1991). Bir Fotoğraf Felsefesine Doğru. Çev. İ. Derman. İstanbul 1991.
  • Frizot M. (1998). The New History of Photography. Köln 1998.
  • Foucault M. (2007). İkt darın Gözü: Seçme Yazılar 4. Çev. I. Ergüden. İstanbul 2007.
  • Freund G. (2007). Fotoğraf ve Toplum. Çev. Ş. Demirkol. İstanbul 2007.
  • Griffin, M. (1999). “The Great War Photographs: Constructing Myths of History and Photojournalism”. Ed. Brennen B. and Hardt H. Picturing the Past: Media, History, and Photography, (1999) 122-157.
  • Harper D. (2012). Visual Sociology. London 2012.
  • Lury C. (1998). Prosthetic Culture, Photography, Memory and İdentity. New York 1998.
  • Lutz C.A. & Collins J.L. (2005). “National Geographic”i Doğru Okumak. Çev. M. Bayatlı. İstanbul 2005.
  • Margolis E. & Pauwels, L. (ed.). (2011). Visual Research Methods. London 2011.
  • Mac Dougall D. (2011). “Anthropological Filmmaking: An Empirical Art.” Ed. E. Margolis & L. Pauwels. Visual Research Methods. (2011) 99-114. London.
  • Pauwels L. (2010). “Visual Sociology Reframed: An Analytical Synthesis and Discussion of Visual Methods in Social and Cultural Research”. Sociological Methods and Research 38(4). (2010) 545 581. Doi: 10.1177/0049124110366233.
  • Pauwels L. (2011). “An Integrated Conceptual Framework for Visual Social Research”. Ed. E. Margolis & L. Pauwels. Visual Research Methods. (2011) 3-24 London.
  • Poole D. (1997). Vision, Race and Modernity. New Jersey 1997.
  • Price M. (2004). Fotoğraf. Çev. A. ve K. Koş. İstanbul 2004.
  • Prosser J (ed.). (1998). Image-based Research. London 1998.
  • Robins K. (1999). İmaj. Çev. N. Türkoğlu. İstanbul 1999.
  • Rose G. (2001). Visual Methodologies, An Introduction to Researching with Visual Materials. London 2001.
  • Sontag S. (1999). Fotoğraf Üzerine. Çev. R. Akçakaya. İstanbul 1999.
  • Sontag S. (2004). Başkalarının Acısına Bakmak. Çev. O. Akınhay. İstanbul 2004.
  • Tagg J. (1988). The Burden of Representation: Essays on Photographies and Histories. Massachusetts 1988.
  • Trachtenberg A. (1989). Reading American Photographs: Images as History, Mathew Brady to Walker Evans. New York 1989.
  • Wagner J. (1979). Images of Information. London 1979.
  • Wagner J. (2011). “Seeing Things: Visual Research and Material Culture”. Ed. E. Margolis & L. Pauwels. Visual Research Methods (2011) 72-97. London.
  • Williams R. (1989). İkibin‟e Doğru. Çev. E. Tarım. İstanbul 1989.
  • Yavuz U. G. (2012). “Savaş Fotoğrafı Tarihinde Dijitalleşme Süreci ve Fotoğrafik Etkisi”. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2(2). (2012) 79-88.
APA Toksoy N (2019). Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü. , 491 - 505. 10.13114/MJH.2019.504
Chicago Toksoy N. Gamze Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü. (2019): 491 - 505. 10.13114/MJH.2019.504
MLA Toksoy N. Gamze Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü. , 2019, ss.491 - 505. 10.13114/MJH.2019.504
AMA Toksoy N Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü. . 2019; 491 - 505. 10.13114/MJH.2019.504
Vancouver Toksoy N Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü. . 2019; 491 - 505. 10.13114/MJH.2019.504
IEEE Toksoy N "Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü." , ss.491 - 505, 2019. 10.13114/MJH.2019.504
ISNAD Toksoy, N. Gamze. "Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü". (2019), 491-505. https://doi.org/10.13114/MJH.2019.504
APA Toksoy N (2019). Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 9(2), 491 - 505. 10.13114/MJH.2019.504
Chicago Toksoy N. Gamze Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 9, no.2 (2019): 491 - 505. 10.13114/MJH.2019.504
MLA Toksoy N. Gamze Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.9, no.2, 2019, ss.491 - 505. 10.13114/MJH.2019.504
AMA Toksoy N Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2019; 9(2): 491 - 505. 10.13114/MJH.2019.504
Vancouver Toksoy N Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2019; 9(2): 491 - 505. 10.13114/MJH.2019.504
IEEE Toksoy N "Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü." Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 9, ss.491 - 505, 2019. 10.13114/MJH.2019.504
ISNAD Toksoy, N. Gamze. "Fotoğraf Aslında Neyin Belgesi? Fotoğrafın Toplumsallığı ve Medya ve Gerçeklik Tartışmalarında Değişmeyen Rolü". Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 9/2 (2019), 491-505. https://doi.org/10.13114/MJH.2019.504