Yıl: 2018 Cilt: 20 Sayı: 20 Sayfa Aralığı: 477 - 503 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-08-2020

KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ

Öz:
Bu çalışmada, Ankara’nın Güdül ilçesine bağlı, ekolojik tarımın yapıldığı Tahtacıörencikköyünde kırsal rekreasyon kapsamında gerçekleştirilen eğitici aktivitelerin tarım kültürünün korunması ve yaşatılması açısından rolü araştırılmıştır. Araştırma verileri, köydegerçekleştirilen eğitimde yapılan gözlemlerin yanı sıra köyde yaşayan ekolojik tarım vehayvancılıkla uğraşan yerel halk, eğitimi düzenleyen “Dört Mevsim Ekolojik YaşamDerneği, “TahtacıörencikYaşam Kolektifi” çalışanları ve eğitimde yer alan katılımcılarileyapılan görüşmeler sonucunda elde edilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre, Tahtacıörencikköyünde kırsal rekreasyon kapsamında gerçekleştirilen eğitici aktiviteler; ziyaretçilerehem kırsal alanda zaman geçirme fırsatı sunmakta, hem de tarım uygulamalarının korunması ve yaşatılmasına katkı sağlamaktadır. Bu eğitimler sayesinde ziyaretçiler sorumlu tüketim ve üretime yönelik davranışlarda bulunmakta, günümüzde önemini yitirmiş olan tarım uygulamaları da yeniden canlandırılmaktadır.
Anahtar Kelime:

THE IMPORTANCE OF EDUCATIONAL ACTIVITIES IN RURAL RECREATION IN TERMS OF AGRICULTURE SUSTAINABILITY: THE CASE OF ANKARA‐ GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK

Öz:
The role of educational activities, carried out in the context ofruralrecreation in Tahtacıörencik village of Güdül district in Ankara where ecological agriculture is done, in terms of preservation and conservation of agricultural cultures wassearched in thisstudy. The survey data were obtai‐ ned from the observations madein the education in the village and the interviews conducted with thestaff of “Dört Mevsim Ekolojik Yaşam Derneği, Tahtacıörencik Yaşam Kolektifi,” the partici‐ pants of the education programme, and thelocal people doing ecological agriculture and animal husbandry. According to the results of the study, theeducational activities carried out within the context ofruralrecreation in Tahtacıörencik village; offer visitors the opportunity to spend time in the rural area and contribute to the preservation and maintenance of agricultural practices as well. Thanksto these educational activities, the visitors develop responsible consumption and production attitudes and agricultural practices that havelost their importancethese days are also being revita‐ lized.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ‐Agenda 21, https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf, tarih: 22.06.2018.
  • ‐Akyol, Ayhan, Visitors’ Preferences in terms of Sustainable Tourism Applications: Pastoral Valley Ecological Life Farm Example, Turkish Journal of Forestry, 18(2): 133‐139, 2017.
  • ‐Altieri, Miguel, Agroecology, The Science of Sustainable Agriculture, Taylor&Francis Group, 2. Baskı, 2018.
  • ‐Anonymous, LLOOF (Living and Learning on Organic Farms)‐Organik Çiftliklerde Yaşama ve Öğrenme Kılavuzu, 2016.
  • ‐Artı Yaşam Turizm ve Seyahat Organizasyonları, http://www.artiyasam.com/ankara‐cikisli‐kultur‐doga‐kalmali‐turlar/6782‐ Cocuk‐Ve‐Doga‐Kampi‐%E2%80%9CKazan‐Utopya‐Bahce‐15‐17‐Haziran‐ 2018, tarih: 03.08.2018.
  • ‐Aydın Tükeltürk, Şule, Boz, Mustafa, Turizmde Güncel Konu ve Eğilimler, Detay Yayıncılık, 1. Baskı, 2013, Ankara.
  • ‐Ballantyne, Roy, Packer, Falk, John, Visitors’ Learning for Environmental Sustainability: Testing Short‐ and Long‐Term Impacts of Wildlife Tourism Expe‐ riences. Tour Manage, 32(6):1243–1252, 2011a.
  • ‐Ballantyne Roy, Packer John, Sutherland Lucy, Visitors’ Memories Of Wildlife Tourism: Implications for the Design of Powerful Interpretive Experiences. Tour Manage 32(4):770–779, 2011b.
  • ‐Barker, Lindsey, Dawsen, Chad, Exploring The Relationship Between Outdoor Recreation Activities, Community Participation, and Environmental Attitudes, Proceedings Of The 2010 Northeastern Recreation Research Symposium, ss. 190‐196, 2010.
  • ‐Berns, Gretchen Newhouse, Simpson, Steven, Outdoor Recreation Participation and Environmental Concern: A Research Summary, Journal of Experiential Education, Volume 32, No 1, 2009.
  • ‐Climate Action Tool, https://climateactiontool.org/content/practice‐responsible‐ recreation‐follow‐best‐boating‐techniques, 04.08.2018.
  • ‐Climate Action Tool, https://climateactiontool.org/content/practice‐responsible‐ recreation‐use‐best‐methods‐catch‐and‐release‐fishing, tarih: 04.08.2018.
  • ‐Cooper, Chris, Fletcher, John, Fyall, Alan, Gilbert, David, Wanhill, Stephen, Tourism Principles and Practice. Fourth Edition. Harlow: Prentice Hall, Pearson Education Limited, 2008.
  • ‐Çıkın, Ayhan, Çeken Hüseyin, Uçar Metin, Turizmin Tarım Sektörüne Etkisi, Agro‐Turizm ve Ekonomik Sonuçları, Tarım Ekonomisi Dergisi, Sayı 15, Cilt 1, 2009, ss. 1‐8.
  • ‐DBB, https://tahtaciorencik.org/dogal‐besin‐bilincli‐beslenme‐grubu/, tarih: 18.07.2018.
  • ‐DBB, https://ankaradbb.wordpress.com/, tarih: 17. 07.2018.
  • ‐Donohoe, Holly, Gilmore, Todd, Responsible recreation planning in Gatineau Park, Québec, Canadian Association for Leisure Studies, 2011.
  • ‐Duffy, Rosaleen, A Trip Too Far‐Ecotourism, Politics and Exploitation, 2002, London:Earthscan.
  • ‐Eko Çıralı, http://www.ekocirali.com/index.asp?mod=lpages&list_id=1&page_id=1, ta‐ rih: 16.07.2018.
  • ‐European Rural Parliament, http://www.europeanruralparliament.com/, tarih: 26.6.2018.
  • ‐Friedmann, John, Planning theory revisited. European Planning Studies, 6, 245– 253, 1998.
  • ‐Gallent, Nick, Iqbal Hamiduddin, Juntti, Meri, Kidd, Sue., Shaw, Dave, Introduction to rural planning. Routledge, Taylor and Francis Group, 2008.
  • ‐Gulam, Aafid, Recreation‐ Need and importance in modern society, International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education, 1(2): 157‐160, 2016.
  • ‐Güneş, Gül, Toplum Temelli Ekoturizm, I. Ulusal Alternatif Turizm Kongresi, ss. 40‐45, 2016, Erzincan.
  • ‐Güneş, Gül, “Kent Yakınındaki Kırsal Alanların Kaynaklarının Akılcı Kullanımı: Ankara‐Nallıhan Örneği”. Peyzaj Mimarlığı IV. Kongresi, 21‐24 Ekim 2011, 189‐200 pp., Kuşadası.
  • ‐Hall, Michael, Page, Stephen, The Geography of Tourism and Recreation: Environment, Place and Space. Oxon: Routledge, 2006.
  • ‐Honey, Martha, Ecotourism and Sustainable Develeopment: Who Owns Paradise?, Island Press, 1999.
  • ‐IUCN (International Union for Conservation of Nature), https://www.iucn.org/theme/protected‐areas/about/protected‐areas‐ categories/category‐v‐protected‐landscapeseascape, tarih: 12.06.2018.
  • ‐IUCN World Comission on Protected Areas, https://portals.iucn.org/library/sites/library/files/documents/2005‐006.pdf, tarih: 9.7.2018.
  • ‐Jackson, Edgar, Outdoor recreation participation and attitudes to the environ‐ ment. Leisure Studies. 5: 1‐23, 1986.
  • ‐Kayın, Emel, Bir “Kültürel Manzara‐Kültürel Peyzaj” Öğesi Olarak Kırsal Yerleşimlerin Korunmasına Yönelik Kavramsal ve Yasal İrdelemeler, Mimarlık Dergisi, Eylül‐Ekim 2012.
  • ‐Kır Çocukları, https://kircocuklari.wordpress.com/2017/10/15/5‐kasim‐sabunve‐merhem/ tarih: 16.07.2018.
  • ‐Leave No Trace, http://queticosuperior.org/blog/watch‐video‐and‐song‐ celebrating‐responsible‐wilderness‐recreation#.WxPBdUiFPIU, tarih: 19.07.2018.
  • ‐Leave No Trace, https://lnt.org/sites/default/files/styles/uc_product_full/public/Frontcountry %20Poster.jpg?itok=xSatGKRn, tarih: 19.07.2018.
  • ‐Lee, Tsung Hung, How Recreation Involvement, Place Attachment and Conservation Commitment Affect Environmentally Responsible Behavior, Journal of Sustainable Tourism, September 2011.
  • ‐Tsung Hung Lee, Tsung Hung, Jan, Fen‐Hauh, The Effects of Recreation Experience, Environmental Attitude, and Biospheric Value on the Environmentally Responsible Behavior of Nature‐Based Tourists, Environmental Mana‐ gement, 56:193–208, 2015.
  • ‐Newsome, David, Moore, Susan, and Dowling, Rose, Aspects of Tourism 4: Natural Area Tourism‐Ecology, Impacts and Management. Clevedon: Channel View Publications, 2007.
  • ‐Özhancı, Esra, Yılmaz, Hasan, Köy Ölçeğinde Yerel Değerler ve Kırsal Alan Kimliği Analizi: Bayburt Örneği, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Sayı 13, Cilt 7, 2017, ss. 927‐965.
  • ‐Öztürk, Fatih, Dölarslan, Melda, Gül, Ebru, Etnobotanik ve Tarihsel Gelişimi, Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 9 (2): 11‐13, 2016.
  • ‐PEAK, https://lnt.org/blog/responsible‐recreation‐it‐starts‐youth, tarih: 04.08.2018.
  • ‐Permakültür Platformu, http://permakulturplatformu.org/wp‐ content/uploads/PennyPastoral_rapor.pdf, tarih: 16.08.2018.
  • ‐Petroman, Cornelia, Mirea, Amelia, Lozici, Ana, Constantin, Elena Claudia, Mrin, Diana, Merc, Iuliana, The Rural Educational Tourism at the Farm, 3rd GLOBAL Conference on Business, Econoiıcs, Management and Tourism, 26‐28 November 2015, Rome, Italy.
  • ‐Pezikoğlu, Filiz, Sürdürülebilir Tarım ve Kırsal Kalkınma Kavramı İçinde Tarım‐Turizm‐Kırsal Alan İlişkisi ve Sonuçları, KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, Sayı 14, Cilt 22, 2012, 83‐92.
  • ‐Responsible Travel Handbook, http://www.transitionsabroad.com/listings/travel/responsible/responsible_t ravel_handbook.pdf, tarih: 18.06.2018.
  • ‐Sivek, Daniel, Hungerford, Harold, Predictors of responsible behavior in members of three Wisconsin conservation organizations. Journal of Environmen‐ tal Education, 21(2), 35‐40, 2010.
  • ‐TADYA, https://tahtaciorencik.org/2018/07/08/22‐temmuz‐pazartahtaciorencik‐koyu‐ciftlik‐ziyaretleri‐gezisi/, tarih: 16.07.2018.
  • ‐TADYA, https://tahtaciorencik.org/2017/08/17/davetimiz/, tarih: 17.07.2018.
  • ‐TADYA, https://tahtaciorencik.org/2018/08/01/11‐12‐agustos‐2018‐ tahtaciorencik‐kampli‐gezi/, tarih:20.07.2018.
  • ‐The International Ecotourism Society, http://www.ecotourism.org/what‐isecotourism, tarih: 15.06.2018.
  • ‐The International Ecotourism Society, https://www.ecotourism.org/news/ties‐ announces‐ecotourism‐principles‐revision, tarih 1.07.2018.
  • ‐Trauer, Birgit, Green tourism in the hotel and resort sector: International and New Zealand perspectives. Australian Parks and Leisure, 1(2), 5–9, 1998.
  • ‐Türk Dil Kurumu, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=TARIM, tarih: 14.7.2018.
  • ‐UNDP, http://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home/sustainable‐ development‐goals.html, tarih.:15.08.2018.
  • ‐UNEP ve WTO, Making Tourism More Sustainable: A Guide for Policy Makers, World Tourism Organization, 2005, 209s.
  • ‐UNEP,http://www.unep.fr/shared/publications/pdf/dtix0592xpatourismpolicyen.pdf, tarih:15.06.2018.
  • ‐UNESCO, https://en.unesco.org/, tarih: 6.6.2018.
  • ‐Wood, Megan Epler, Ecotourism: Principles, Practices and Policies for Sustainability, 2002, Burlington: UNEP and TIES.
APA Gunes G, DÜLGER A (2018). KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ. , 477 - 503.
Chicago Gunes Gul,DÜLGER Ayşe Selin KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ. (2018): 477 - 503.
MLA Gunes Gul,DÜLGER Ayşe Selin KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ. , 2018, ss.477 - 503.
AMA Gunes G,DÜLGER A KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ. . 2018; 477 - 503.
Vancouver Gunes G,DÜLGER A KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ. . 2018; 477 - 503.
IEEE Gunes G,DÜLGER A "KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ." , ss.477 - 503, 2018.
ISNAD Gunes, Gul - DÜLGER, Ayşe Selin. "KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ". (2018), 477-503.
APA Gunes G, DÜLGER A (2018). KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(20), 477 - 503.
Chicago Gunes Gul,DÜLGER Ayşe Selin KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 20, no.20 (2018): 477 - 503.
MLA Gunes Gul,DÜLGER Ayşe Selin KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.20, no.20, 2018, ss.477 - 503.
AMA Gunes G,DÜLGER A KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018; 20(20): 477 - 503.
Vancouver Gunes G,DÜLGER A KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018; 20(20): 477 - 503.
IEEE Gunes G,DÜLGER A "KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ." Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20, ss.477 - 503, 2018.
ISNAD Gunes, Gul - DÜLGER, Ayşe Selin. "KIRSAL REKREASYONDA EĞİTİCİ AKTİVİTELERİN TARIMIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ANKARA‐GÜDÜL TAHTACIÖRENCİK ÖRNEĞİ". Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 20/20 (2018), 477-503.