Yıl: 2019 Cilt: 12 Sayı: özel Sayfa Aralığı: 86 - 97 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-10-2020

KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”

Öz:
Yüzyıllara dayanan geçmişimiz ile gurur duyuyorsak bunun en önemli nedeni toplumun sanat kültür örfadet ve yaşanmışlıkları ile birlikte devlet geleneğinin olmasıdır. Kültürel miras sadece yapılar sadecekitaplar sadece anıt eserlerle değil toplumun her katmanında kendi belleğini benimsemekle yaşar devameder ve gelecek nesillere aktarılabilinir. Kültür ve sanatın yapı taşlarından olan geleneksel sanatlarımızyüzyıllardır süre gelen yapılanması ve kurallar bütünüyle kültürel mirasımızın farkındalığını yaratan enönemli unsurlardır. Sanatımızda yüzyıllara farkındalığın damgasını vuran isimler yetiştirmiştir. Bugeleneğin devamlılığı kültürel mirasında korunma kilitlerindendir. Türk toplumunun sosyal, kültürel vegünlük yaşamında belirleyici bir öğe olan sanat; toplumu bir arada tutan örf, adet, gelenek, görenek vekültürel yapı ile bir bütündür. Orta Asya’dan Anadolu coğrafyasına göç eden bu kültür, Tezhip, Hat,Minyatür, Cilt, Çini, Kalemişi, halı ve dokumacılık gibi pek çok sanatı da meydana getirmişlerdir. Elyazmasıkitapların ve hüsn-ü hat levhaların altın ve boya ile yapılan kenar süslemelerine verilen isim olan tezhib,stilize ve yarı stilize doğadan yorumlanmış motiflerle yapılan süslemelerdir.
Anahtar Kelime:

“TRADITION IS THE FUTURE" IN THE CONTEXT OF CULTURAL HERITAGE AWARENESS

Öz:
Tezhip “the art of illumination” is one of the most important branches of turkish traditional arts. The base of the word “Tezhip” in arabic is “zeheb” which means “gilding” or “illumination”. This illumination art is basically used for the ornamentation of the Korans. The literary and religious manuscript sand firmans (imperialorders), the divans which are the collection of poetry are all or namented mainly by “tezhip”. The story boks called “mesnevi” with miniatures are also or namented by “tezhip”. The origin of “tezhip art” goes back to 8th and 9th centuries in the Middle Asia and enrichened through ages especially in Anatolia where this art reached its peak during the Ottomans. Consequently “tezhip” is the touchstone of turkish traditional arts. By keeping to the techniques of the pattern sand for ms , our mission is to carr you this traditional art for the next generations. Hence, the main intention of this presentation will be about the history of “tezhip art” throughout the ages and mainly it will be about the evolution and the improvement of this art in the century we live in regarding the universal esthetic criteria of art making. On the other hand, the main concern of this paper on “tezhip art” is to clarify that the traditional art is not only the work of traditional craftsmen but the work of creative artists nourished from classical roots within collective consciousness of visual richness enabling them to synthetisetheir personal artistic trait sand findings. Contemporary critics who pretent that classical arts should remain classical, would probably harshly criticize sixteenth century calligrapher Karahisari's master designs. In contemporary art of painting we witness that artists incline to be more creative after accomplished sketching classical works. Artists like Picasso, Kandinski, Miro and Klee walked in this path and introduced innovations to Western art with their abtract designs.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atasoy, N. (2005). 15. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Osmanlı Bahçeleri ve Hasbahçeler, İstanbul,
  • Binark, İ. (1978). “Türklerde Resim ve Minyatür Sanatı”, Vakıflar Dergisi, Sayı 12, Ankara, ,s.227.
  • Demiriz, Y. (1986). Osmanlı Kitap Sanatında Naturalist Üslûpta Çiçekler, İstanbul.
  • Keskiner, C. (2002). Türk Süsleme Sanatında Stilize Çiçekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Mesara, G. (1987). “Türk Tezhip ve Minyâtür Sanatı”, Sandoz Bülteni, Sayı 25, İstanbul, s. 18-30.
  • Mesara, G., Can , Ş. (1997). “Müzehhip Kara Memi”, AD Dergisi, Sayı 49, İstanbul, s. 108-115
  • Mustakımzade, S. S. E. (1928). Tuhfe-i Hattatin, İstanbul.
  • Tanındı, Z. (1996). “Mimar Sinan Çağında Türk Kitap Sanatının Ünlü Ustaları”, Uluslararası Mimar Sinan Sempozyumu Bildirileri, Dizi 3, Ankara,, s.139-157.
  • Uluç, L. (2006). XVI. Yüzyıl Şiraz El Yazmaları, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul
  • Üçer, M., Üçer, K. (2007). Meâsir-i Münevverân, İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Yayınları, İstanbul.
  • Üçer, M. (2017). Türk Sanatının Yapı Taşları II, Tezhib, Zonguldak.
  • Üçer, M. (2018). ”Tezhib Sanatı”,Ardında İz Bırakanlar, Dünden Bugüne Tezhip Sanatı, Üsküdar Belediyesi Yayını, s.35.
  • Üçer, M. (2017). “Tezhib”,Türk Sanatının Yapı Taşları II, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak, s.36.
APA ÜÇER M (2019). KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”. , 86 - 97.
Chicago ÜÇER Münevver KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”. (2019): 86 - 97.
MLA ÜÇER Münevver KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”. , 2019, ss.86 - 97.
AMA ÜÇER M KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”. . 2019; 86 - 97.
Vancouver ÜÇER M KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”. . 2019; 86 - 97.
IEEE ÜÇER M "KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”." , ss.86 - 97, 2019.
ISNAD ÜÇER, Münevver. "KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”". (2019), 86-97.
APA ÜÇER M (2019). KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”. Art-e Sanat Dergisi, 12(özel), 86 - 97.
Chicago ÜÇER Münevver KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”. Art-e Sanat Dergisi 12, no.özel (2019): 86 - 97.
MLA ÜÇER Münevver KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”. Art-e Sanat Dergisi, vol.12, no.özel, 2019, ss.86 - 97.
AMA ÜÇER M KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”. Art-e Sanat Dergisi. 2019; 12(özel): 86 - 97.
Vancouver ÜÇER M KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”. Art-e Sanat Dergisi. 2019; 12(özel): 86 - 97.
IEEE ÜÇER M "KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”." Art-e Sanat Dergisi, 12, ss.86 - 97, 2019.
ISNAD ÜÇER, Münevver. "KÜLTÜREL MİRAS FARKINDALIĞI BAĞLAMINDA "GELENEK GELECEKTİR”". Art-e Sanat Dergisi 12/özel (2019), 86-97.