Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1269 - 1290 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21325/jotags.2020.607 İndeks Tarihi: 22-10-2020

Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği

Öz:
Rekabetçilik, tüm destinasyonlar açısından en önemli konulardan biridir. Ancak literatürgenel olarak büyük ölçekli destinasyonların rekabetçiliğine odaklanmaktadır. Kış turizmiliteratüründe de durum farklı değildir. Bu noktadan hareketle, mevcut çalışma, küçükölçekli bir destinasyon olan Zigana Kış Turizmi Merkezi’nin rekabetçiliğinin ortayakonulması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Destinasyon paydaşlarıyla (n=9) yapılan yarıyapılandırılmış görüşmelerle elde edilen nitel veriler, Ritchie ve Crouch’un destinasyonrekabetçiliği teorisi çerçevesinde incelenmiştir. Bulgular, Zigana’nın pek çok rekabetçilikboyutunda zayıflıkları olduğunu, özellikle “ana kaynaklar ve çekicilikler” kapsamındakiüstyapı konusunda rekabetçiliğinin çok düşük olduğunu göstermektedir. Bu çerçevede,destinasyonun pist çeşitliliği sunamaması ve bölgedeki tek konaklama tesisinin yapısaleksiklikleri dikkat çekmektedir. Destinasyonun rekabetçiliğinin zayıf olmasının temelindeise tarihsel süreç içinde yapılan planlama ve yatırım hataları yatmaktadır. Bir kayak merkeziiçin gerekli coğrafi şartlara ve jeomorfolojik kaynaklara sahip olan bölgenin geleceğinin,mevcut pistin karşısındaki yamaca yeni pist yatırımı yapılmasına bağlı olduğudüşünülmektedir. Destinasyonun, günümüz kış turizmi pazarının beklentilerinikarşılayabilmesi, mevcut haliyle çok olası görünmemektedir. İlgili öneriler çalışmadasunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Destination Competitiveness in Small-Scale Ski Centers: The Case of Zigana Winter Tourism Center

Öz:
Competitiveness is one of the most important issues for all destinations. However, the literature generally focuses on the competitiveness of large-scale destinations. The situation is no different in the winter tourism literature. From this point of view, the current study was carried out to demonstrate the competitiveness of the Zigana Winter Tourism Center which is a small-scale destination. Qualitative data obtained through semi-structured interviews with destination stakeholders (n = 9) were analyzed within the framework of Ritchie and Crouch's theory of destination competitiveness. Findings show that Zigana has weaknesses in many competitiveness dimensions. Its competitiveness is very low especially in terms of superstructure which is a part of the dimension of “main sources and appeals”. In this context, the inability of the destination to offer runway variety and the structural shortcomings of the single hotel in the region draw attention. Planning and investment mistakes made in the historical process underlie the weakness of the destination's competitiveness. The future of the region, which has the necessary geographical conditions and geomorphological resources for a ski resort, is thought to depend on the new runway investment on the slope opposite the existing runway. It seems unlikely that the destination will meet the expectations of today's winter tourism market. Related suggestions are presented in the study.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Armenskia, A., Omerzel Gomezelj, D., Djurdjeva, B., Đeria, L. & Aleksandraa, D. (2011). Destination competitiveness: A challenging process for Serbia. Human Geographies, 5(1), 19‐33.
  • Caber M., Albayrak T. & Matzler K. (2012). Classification of the destination attributes in the content of competitiveness (by revised importance-performance analysis). Journal of Vacation Marketing, 18(1), 43-56.
  • Chen, C-M., Chen, S. H. & Lee, H. T. (2011). The destination competitiveness of Kinmen’s tourism industry: Exploring the interrelationships between tourist perceptions, service performance, customer satisfaction and sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 19(2), 247-264.
  • Cho, D-S. (1998). From national competitiveness to bloc and gobal competitiveness. Competitiveness Review, 8(1), 11-23.
  • Cracolici, M. F. & Nijkamp, P. (2008). The attractiveness and competitiveness of tourist destinations: A study of Southern Italian regions. Tourism Management, 30, 336-344.
  • Crouch, G. I. (2011). Destination competitiveness: an analysis of determinant attributes. Journal of Travel Research, 50(1), 27-45.
  • Crouch, G. I. & Ritchie J. R. B. (1999). Tourism, competitiveness and societal prosperity. Journal of Business Research, 44(3), 137-52.
  • Demiroğlu, O. C. (2014). Kış turizmi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Dwyer, L. & Kim, C. (2003). Destination competitiveness: determinants and indicators. Current Issues in Tourism, 6(5), 369-414.
  • Enright, M. J. & Newton, J. (2005). Determinants of tourism destination competitiveness in Asia Pacific: Comprehensiveness and universality. Journal of Travel Research, 43(4), 339-350.
  • Ercan, T.F. (2019). Kış turizmi destinasyonlarının rekabet gücünün belirlenmesine yönelik bir araştırma: Erzurum, Erzincan ve Kars İlleri örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Binali Yıldırım Üniversitesi/Sosyal Bilimler Üniversitesi, Erzincan.
  • Evren, S. (2016). Türkiye’de kış turizmi destinasyonlarının rekabetçi konumlandırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi/Sosyal Bilimler Üniversitesi, Eskişehir.
  • Evren, S. & Kozak, N. (2018). Kış Turizmi Destinasyonlarının Sürdürülebilir Rekabetçiliği: Arz Tarafı Bakış Açısıyla Uludağ-Kartalkaya Kıyaslaması. II. Uluslararası Sürdürülebilir Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (ss.91-104). 20-22 Eylül 2018, Gümüşhane, Türkiye.
  • Feng, M. (2006). An examination of destination competitiveness from the tourists’ perspective: The relationship between quality of tourism experience and perceived destination competitiveness. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Virginia: Virginia Polytechnic Enstitüsü ve Eyalet Üniversitesi.
  • GoogleEarth (2019). Zigana Kış Turizmi Merkezi. https://earth.google.com/web/@40.63999387,39.40558887,2028.07948051a,2318.7498976d,35y,119.4660724 6h,43.43378166t,-0r, (Erişim tarihi: 02.11.2019).
  • Hallmann, K., Müller, S. & Feiler, S. (2014). Destination competitiveness of winter sport resorts in the Alps: how sport tourists perceive destinations. Current Issues in Tourism, 17(4), 327-349.
  • Hallmann, K., Müller, S. & Peters, M. (2015). The assessment of competitiveness: the case of three Alpine Winter Sports Destinations. Tourism Analysis, 20(6), 677-687.
  • Hallmann, K., Müller, S., Feiler, S., Breuer, C. & Roth, R. (2012). Suppliers' perception of destination competitiveness in a winter sport resort. Tourism Review, 67(2), 13-21.
  • Heath, E. (2002). Towards a model to enhance destination competitiveness: A Southern African perspective. Journal of Hospitality and Tourism Management, 10(2), 124-141.
  • Hong, W-C. (2008). Competitiveness in the tourism sector. Physica-Verlag: Heidelberg.
  • Hudson, S., Ritchie, J. R. B. & Timur, S. (2004). Measuring destination competitiveness: an empirical study of Canadian Ski Resorts.” Tourism Hospitality Planning and Development, 1(1), 79-94.
  • Kozak, M. (2003). Measuring competitive destination performance: A study of Spain and Turkey. Journal of Travel and Tourism Marketing, 13(3), 83-110.
  • Kozak, M. & Baloğlu, Ş. (2011). Managing and marketing tourist destinations: strategies to gain a competitive edge. New York: Routledge.
  • Kozak, M. & Rimmington, M. (1999). Measuring tourist destination competitiveness: Conceptual considerations and empirical findings. International Journal of Hospitality Management, 18(3), 273-284.
  • Kozak, M., Baloğlu, Ş. & Bahar, O. (2009). Measuring destination competitiveness: Multiple destinations versus multiple nationalities. Journal of Hospitality Marketing and Management, 19(1), 56-71.
  • Moon, H. C., Rugman, A. M. & Verbeke, A. (1995). The generalized double diamond approach to international competitiveness. Beyond the diamond (Research in global strategic management: Volume 5). (Ed: A. Rugman, J. Van Den Broeck and A. Verbeke). Greenwich, CT: JAI Press. ss. 97–114.
  • Muller, S., Hallmann, K. & Brother, G. (2016). Stakeholder perceptions on the interdependencies of destination competitiveness and satisfaction in winter sport destinations. Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research.Globally. https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1852&context=ttra. (Erişim Tarihi: 02.03.2020).
  • Omerzel Gomezelj, D. & Mihalic, T. (2008). Destination competitiveness-applying different models, the case of Slovenia. Tourism Management, 29(2), 294‐307.
  • Porter, M. E. (1990). The competitive advantage of nations. New York: Free Press, MacMillan.
  • Ritchie, J. R. B. & Crouch, G. I. (2003). The competitive destination: A sustainable tourism perspective. Wallingford, UK: CABI.
  • Rugman, A. M. (1992). Porter takes the wrong turn. Business Quarterly, 56(3), 59-64.
  • Rugman, A. M. & D’Cruz, J. R. (1993). The double diamond model of international competitiveness: Canada’s experience. Management International Review, 33(2), 17-39.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2019). Kış Sporları Turizm Merkezlerine İlişkin Genel Bilgiler. https://yigm.ktb.gov.tr/TR-10177/kis-sporlari-turizm-merkezlerine-iliskin-genel-bilgiler.html. (Erişim tarihi: 01.11.2019).
  • Ülker, İ. (2006). Dağlarımız: Dağ sporları ve dağ turizmi, yüksek dağlarımız ve kayak merkezleri. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Vanat, L. (2020). 2020 International Report on Snow and Mountain Tourism. https://www.vanat.ch/RM-worldreport-2020.pdf. [Erişim Tarihi: 07.05.2020].
  • WEF, (2019). The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019: Travel and Tourism at a Tipping Point. http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf (Erişim Tarihi: 18.03.2020).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yoon, Y. (2002). Development of a structural model for tourism destination competitiveness from stakeholders’ perspectives. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Virginia: Virginia Polytechnic Enstitüsü ve Eyalet Üniversitesi.
  • Zehrer, A., Smeral, E. & Hallmann, K. (2017). Destination competitiveness-A comparison of subjective and objective ındicators for winter sports areas. Journal of Travel Research, 56(1), 55-66.
  • Zigana Kış Turizmi Merkezi (2019). Kayak Pisti. http://www.ziganakayakmerkezi.com/kayak-pisti. (Erişim Tarihi: 01.11.2019).
APA Evren S, ZEYBEK H, TAŞ S (2020). Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği. , 1269 - 1290. 10.21325/jotags.2020.607
Chicago Evren Savaş,ZEYBEK HALİL İBRAHİM,TAŞ SEDAT Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği. (2020): 1269 - 1290. 10.21325/jotags.2020.607
MLA Evren Savaş,ZEYBEK HALİL İBRAHİM,TAŞ SEDAT Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği. , 2020, ss.1269 - 1290. 10.21325/jotags.2020.607
AMA Evren S,ZEYBEK H,TAŞ S Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği. . 2020; 1269 - 1290. 10.21325/jotags.2020.607
Vancouver Evren S,ZEYBEK H,TAŞ S Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği. . 2020; 1269 - 1290. 10.21325/jotags.2020.607
IEEE Evren S,ZEYBEK H,TAŞ S "Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği." , ss.1269 - 1290, 2020. 10.21325/jotags.2020.607
ISNAD Evren, Savaş vd. "Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği". (2020), 1269-1290. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.607
APA Evren S, ZEYBEK H, TAŞ S (2020). Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1269 - 1290. 10.21325/jotags.2020.607
Chicago Evren Savaş,ZEYBEK HALİL İBRAHİM,TAŞ SEDAT Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 8, no.2 (2020): 1269 - 1290. 10.21325/jotags.2020.607
MLA Evren Savaş,ZEYBEK HALİL İBRAHİM,TAŞ SEDAT Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.8, no.2, 2020, ss.1269 - 1290. 10.21325/jotags.2020.607
AMA Evren S,ZEYBEK H,TAŞ S Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2020; 8(2): 1269 - 1290. 10.21325/jotags.2020.607
Vancouver Evren S,ZEYBEK H,TAŞ S Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2020; 8(2): 1269 - 1290. 10.21325/jotags.2020.607
IEEE Evren S,ZEYBEK H,TAŞ S "Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8, ss.1269 - 1290, 2020. 10.21325/jotags.2020.607
ISNAD Evren, Savaş vd. "Küçük Ölçekli Kayak Merkezlerinde Destinasyon Rekabetçiliği: Zigana Kış Turizmi Merkezi Örneği". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 8/2 (2020), 1269-1290. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.607