Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 958 - 970 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21325/jotags.2020.589 İndeks Tarihi: 22-10-2020

Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Anadolu Medeniyetleri Müzesi'ni ziyaret eden yerli kültür turistitipolojilerinin belirlenmesi ve bu tipolojilerin demografik özellikler açısından farklılaşıpfarklılaşmadığının belirlenmesidir. Anadolu Medeniyetleri Müzesi'nde yapılan anketçalışması sonucu çalışmaya toplam 410 adet kültür turisti katılmıştır. Kültür turistitipolojilerinin belirlenebilmesi amacıyla McKercher ve DuCros’un 2003 yılında yaptıklarısınıflandırma kullanılmıştır. Tipoloji dağılımlarının ve demografik değişkenlerin ortayakonulması amacıyla frekans analizi, demografik değişkenlerdeki farklılıkların belirlenmesiiçin ise bağımsız iki örnek t-testi ve varyans testi uygulanmıştır. Araştırma sonucundamedeni durum dışında dikkate alınan tüm demografik faktörler ile kültür turisti tipolojileriarasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Buna ek olarak demografik faktörlere görekazara-yüzeysel kültür turisti tipolojisinde de anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır.
Anahtar Kelime:

Determination of Cultural Tourist Typologies: Example of Museum of Anatolian Civilizations

Öz:
The aim of this study is to determine the local culture tourist typologies visiting the Anatolian Civilizations Museum and to determine whether these typologies differ in terms of demographic features. Because of the survey conducted in Anatolian Civilizations Museum, 410 cultural tourists participated in the study. To determine the culture tourist typologies, the classification made by McKercher and Du Cros in 2002 was used. Frequency analysis was used to reveal typology distributions and demographic variables, and two independent t-tests and variance tests were used to determine the differences in demographic variables. Because of the research, a significant difference was found between all demographic factors considered except for the marital status and typologies of culture tourists. In addition, there was no significant difference in accidental-superficial culture tourist typology according to demographic factors.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AB. (2016). Erişim: https://ec.europa.eu/growth/sectors/tourism/offer/cultural_bg, Erişim tarihi: 15.03.2020.
  • Altunel, M. C. & Kahraman, N. (2012). Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(1): 7-18.
  • DÖSİMM. (2020). Erişim: http://www.dosim.gov.tr/muze/4 , Erişim tarihi: 14.03.2020.
  • DÖSİMM. (2019). Erişim: http://www.dosim.gov.tr/assets/documents/2019-ZIYARETCI-WEB-SITESI.pdf, Erişim tarihi: 14.03.2020.
  • Duran, E. (2011). Turizm, kültür ve kimlik ilişkisi; Turizmde toplumsal ve kültürel kimliğin sürdürülebilirliği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19): 291-313.
  • Fernandez, J.I.P. & Rivero, M.S. (2010). Attitudes of the cultural tourist: A latent segmentation approach. Journal of Cultural Economics, 34(2): 111-129.
  • Gülcan, B. (2010). Türkiye'de Kültür turizminin ürün yapısı ve somut kültür varlıklarına dayalı ürün farklılaştırma ihtiyacı. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2/1: 99-118.
  • Huh, J., Uysal, M. & McCleary, K. (2006). Cultural/heritage destinations: Tourist satisfaction and market segmentation. Journal of Hospitality&Leisure Marketing, 14(3): 81-99.
  • ICOMOS. & WTO. (1993). Cultural tourism–tourism at world heritage sites: The site manager’s handbook (2nd Edition), Madrid.
  • Johanson, L.B. & Olsen, K. (2008). Alta museum as a tourist attraction: The importance of location. Journal of Heritage Tourism, 5(1): 1-16.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü (2020). Erişim: https://muze.gov.tr/muzedetay?SectionId=AMM01&DistId=AMM, Erişim tarihi: 15.03.2020.
  • Larsen, J. & Svabo, C. (2014). The tourist gazeand “family treasure trails” in museums. Tourist Studies, 14(2): 105- 125.
  • McHone, W. & Rungeling, B. (2000). Practical issues in measuring the impact of a cultural tourist event in a major tourist destination. Journal of Travel Research, 38(3): 300-303.
  • McKercher, B. (2002). Towards classification of cultural tourists. International Journal of Tourism Research, 4(1): 29-38.
  • McKercher, B. ve DuCros, H. (2003). Testing a cultural tourism typology. International Journal of Tourism Research, 5(1): 45-58.
  • McKercher, B., SzeMei, W. & Tse, T.S.M. (2006). Are short duration cultural festivals tourist attractions? Journal of Sustainable Tourism, 14(1): 55-66.
  • Niemczyk, A. (2013). Cultural tourists: An attemptto classify them. Tourism Management Perspectives, 5(1): 24-30.
  • Nowacki, M.M. (2005). Evaluating a musemum as a tourist product using the servqual method. Museum Management and Curatorship, 20(3): 235-250.
  • Pizam, A. & Gang-Hoan, J. (1996). Cross-cultural tourist behavior: Perceptions of Korean tour-guides. Tourism Management, 17(4): 277-286.
  • Qi, S., Wong, C.U., Chen, N., Rong, J. & Du, J. (2018). Profling Macau cultural tourists by using user-generated content from online social media. Information Technology and Tourism, 20(2): 217-236.
  • Richards, G. (1996). Productionand consumption of European cultural tourism. Annals of Tourism Research, 23(2): 261–283.
  • Richards, G. (2001). Cultural attractions and European tourism. In G. Richards (Eds.), The Development of Cultural Tourism in Europe (pp. 3-29). London: CABI Publishing.
  • Saçlı, Ç. & Ersöz, B. (2019). Şeb-i Arus törenlerine katılan yerli turistlerin kültür turisti tipolojileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 41(1): 84-95.
  • Sekaran, U. (2000). Resarch methods for business: A skill-building approach. (3rd Edition), UK: Wiley&Sons.
  • Silberberg, T. (1995). Cultural tourism and business opportunities for museums and heritage sites. Tourism Management, 16(5): 361–365.
  • Stebbins, A. R. (1996). Cultural tourism as serious leisure, Annals of Tourism Research, 23(4): 948-950.
  • TDK. (2020). Erişim: https://sozluk.gov.tr/?kelime=k%C3%BClt%C3%BCr , Erişim tarihi: 14.03.2020.
  • Uygur, S.M & Baykan, E. (2007). Kültür turizmi ve turizmin kültürel varlıklar üzerindeki etkileri. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2: 30-49.
  • Vong, F. (2013). Application of cultural tourist typology in a gaming destination-Macao. Current Issues in Tourism, 19(9): 949-965.
  • Werking, R. H. (2003). Vessels and voyagers: Some thoughts on reading and writing boks and libraries. Libraries and Academy 3(1): 1-12.
  • Yun, D., Hennessey, S., Macdonald, R. & Maceachern, M. (2008). Typology of cultural tourists: An island study, in culture and the construction of islandness, The 3rd International Small Island Cultures Conference Book, (pp. 101-111). Charlottetown, Canada.
APA Celep M, KAVLAK H, GÖKÇE A, ALTUNÖZ Ö (2020). Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği. , 958 - 970. 10.21325/jotags.2020.589
Chicago Celep Mehtap,KAVLAK Hasan Tahsin,GÖKÇE Akif,ALTUNÖZ Özlem Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği. (2020): 958 - 970. 10.21325/jotags.2020.589
MLA Celep Mehtap,KAVLAK Hasan Tahsin,GÖKÇE Akif,ALTUNÖZ Özlem Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği. , 2020, ss.958 - 970. 10.21325/jotags.2020.589
AMA Celep M,KAVLAK H,GÖKÇE A,ALTUNÖZ Ö Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği. . 2020; 958 - 970. 10.21325/jotags.2020.589
Vancouver Celep M,KAVLAK H,GÖKÇE A,ALTUNÖZ Ö Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği. . 2020; 958 - 970. 10.21325/jotags.2020.589
IEEE Celep M,KAVLAK H,GÖKÇE A,ALTUNÖZ Ö "Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği." , ss.958 - 970, 2020. 10.21325/jotags.2020.589
ISNAD Celep, Mehtap vd. "Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği". (2020), 958-970. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.589
APA Celep M, KAVLAK H, GÖKÇE A, ALTUNÖZ Ö (2020). Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 958 - 970. 10.21325/jotags.2020.589
Chicago Celep Mehtap,KAVLAK Hasan Tahsin,GÖKÇE Akif,ALTUNÖZ Özlem Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 8, no.2 (2020): 958 - 970. 10.21325/jotags.2020.589
MLA Celep Mehtap,KAVLAK Hasan Tahsin,GÖKÇE Akif,ALTUNÖZ Özlem Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.8, no.2, 2020, ss.958 - 970. 10.21325/jotags.2020.589
AMA Celep M,KAVLAK H,GÖKÇE A,ALTUNÖZ Ö Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2020; 8(2): 958 - 970. 10.21325/jotags.2020.589
Vancouver Celep M,KAVLAK H,GÖKÇE A,ALTUNÖZ Ö Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2020; 8(2): 958 - 970. 10.21325/jotags.2020.589
IEEE Celep M,KAVLAK H,GÖKÇE A,ALTUNÖZ Ö "Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8, ss.958 - 970, 2020. 10.21325/jotags.2020.589
ISNAD Celep, Mehtap vd. "Kültür Turisti Tipolojilerinin Belirlenmesi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 8/2 (2020), 958-970. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.589