Yıl: 2019 Cilt: 22 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 291 - 296 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 22-10-2020

OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM

Öz:
Okul çağı çocuklarının gelişimsel dönemleri gereği sorunlarla baş etmek için yeterli donanıma sahip olmadıklarıdüşünülmektedir. Çocuklarda günlük hayatın zorlukları ve yaşamdaki aşırı talep ve beklentilerle başa çıkmalarınısağlayan becerilerin kazandırılması oldukça önemlidir. Hemşireler, bireyler için gerekli psiko sosyal yaşambecerilerini sağlamada felsefik kurama dayalı eğitim ve danışmanlık yapabilmektedirler. Rasyonel DuygucuDavranışçı Terapi kuramı ampirik temelli bilimsel bir yöntem olup hemşireler tarafından danışmanlıkfaaliyetlerinde kullanılabilmektedir. Rasyonel Duygucu Davranışçı Eğitim (RDDE) ise bu kuramın okullardauygulanan eğitim türevidir. Eğitimde okul çağı çocuklarına, kendisi ve dünyayaya yönelik, rasyonel yaşamfelsefesi geliştirme becerisi öğretilerek pozitif ruh sağlığını geliştirme, okul içerisinde olumlu bir sınıf atmosferioluşturma, akranlar arasında günlük yaşam problemlerini çözebilme, motivasyon ve yaşam doyumunu artırma,anksiyete ve depresyonu önleme gibi faaliyetler yapılmaktadır. Okul sağlığı hizmetlerinde kullanabilecek vebireyde felsefik gelişimler yaratan eğitim programlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Derleme niteliğindeki bumakalede Rasyonel Duygucu Davranışçı Eğitimin okullarda pozitif ruh sağlığını gelişitirme çalışmalarında rehbernitelikte olacağı ve ülkemiz literatürüne katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Psycho-Training Proposal for Improving Positive Mental Health in School Age Children: Rational Emotional Behavioral Education

Öz:
It is thought that school-age children do not have sufficient equipment to cope with the problems due to their developmental periods. It is very important for children to acquire the skills that enable them to cope with the challenges of daily life and the extreme demands and expectations in life. Nurses can provide training and counseling based on philosophical theory in providing the necessary psycho-social life skills for individuals. Rational Emotional Behavioral Therapy theory is an empirical scientific method and can be used by nurses in counseling activities. As for Rational Emotional Behavioral Education (REBE), it is the education derivative of this theory applied in schools. In education, while school age children are taught the ability to develop rational life philosophy for themselves and the world, on one hand, developing positive mental health, creating a positive classroom atmosphere within the school, solving daily life problems among peers, increasing motivation and life satisfaction, and preventing anxiety and depression. There is a need for educational programs that can be used in school health services and create philosophical developments in the individual. In this review article, it is thought that Rational Emotional Behavioral Education will be a guide for positive mental health improvement activities in schools and will contribute to the literature.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Artıran M. Rasyonel Duygucu Davranışçı Terapi ve Bilişsel Davranışçı Terapi Eğitim Notları 1. Rasyonel Psikoloji, Beşiktaş, İstanbul 2017:2-10
  • Balevre PS. Rational nursing: A concept analysis for practical application. Journal for Nurses in Professional Development, 2002;18(3):146-151.
  • Bernard ME. Albert Ellis Coaches Problems of Daily Living. In Coaching for Rational Living 2018: 25-49. Springer, Cham
  • David D, Cotet C, Matu S, Mogoase C, Stefan S. 50 years of rational emotive and cognitive behavioral therapy: A systematic review and metaanalysis. Journal of clinical psychology 2017;74(3):304-318.
  • Domitrovich, CE, Durlak JA, Staley KC, Weissberg RP. Social emotional competence: An essential factor for promoting positive adjustment and reducing risk in school children. Child development 2017;88(2):408- 416.
  • Donegan AL, Rust JO. Rational emotive education for improving selfconcept in second-grade student. Journal of Humanistic Education & Development 1998;(36):4.
  • DiGiuseppe R, David OA. In Prout HT. Brown DT (Eds). Counseling and psychotherapy with children and adolescents: Theory and practice for school and clinical settings. 4th. Ed. John Wiley & Sons Inc. Hoboken, New Jersey, 2015:155–215.
  • Dryden W. Self-disclosure in rational-emotive therapy. Self-disclosure in the therapeutic relationship. New York: Plenum Press 1990:61-74.
  • Ellis A, Dryden W. Rational-emotive therapy: an excellent counseling theory for NPs. The Nurse Practitioner 1987;12(7):16-21.
  • Ellis A, David D, Lynn SJ. Rational and irrational beliefs: A historical and conceptual perspective. In D. David, S. J. Lynn, & A. Ellis (Eds.), Rational and irrational beliefs: Research, theory, and clinical practice. New York, NY: Oxford University Press 2010;(3):22.
  • Gossette RL, O'Brien RM. Efficacy of rational emotive therapy (RET) with children: A critical reappraisal. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 1993;24(1):15-25.
  • Kabasakal E. Kaynaştırma Öğrencisi Bulunan Sınıflarda Rasyonel Duygucu Eğitimin Diğer Öğrencilerin, Rasyonel Düşünme, Öznel İyi Oluş, Öz Yeterlilik ve Sosyal Kabul Düzeyine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2018.
  • Kendall PC, Haaga DA, Ellis A, Bernard M, DiGiuseppe R, Kassinove H. Rational-emotive therapy in the 1990s and beyond: Current status, recent revisions, and research questions. Clinical Psychology Review 1995;15(3):169-185.
  • Knaus WJ, Bokor S. The effects of rational-emotive education lessons on anxiety and self-concept in sixth grade students. Rational Living 1975;(11):25-28.
  • MacLaren C, Doyle KA, DiGiuseppe R. Rational emotive behavior therapy (REBT): Theory and practice. Contemporary theory and practice in counseling and psychotherapy 2016:233-263.
  • Malhotra N, Kaur R. Rational emotive approaches among adolescents. Indian Journal of Health and Wellbeing 2015;6(4):448.
  • Maultsby M, Knipping P, Carpenter L. Teaching self-help in the classroom with rational selfcounseling. Journal of School Health 1974;(44):445- 448.
  • Miller NJ. Effects of behavior rehearsal, written homework, and level of intelligence on the efficacy of rational-emotive education in elementary school children. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences & Engineering 1977;39(08-B):3899.
  • Ogbuanya TC, Eseadi C, Orji CT, Anyanwu JI, Ede MO, Bakare J. Effect of Rational Emotive Behavior Therapy on Negative Career Thoughts of Students in Technical Colleges in Nigeria. Psychological reports 2018;121(2), 356-374
  • Rosenbaum T. The effects of rational-emotive education on locus of control, rationality and anxiety in primary school children. Australian Journal of Education 1991;(35):187-200.
  • Streeter KR. The effects of Rational-Emotive Education on academic performance and career perspectives of at-risk elementary students. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences & Engineering 1999;59(7-B):3728.
  • Türk F, Buğa A, Çekiç A, Hamamcı Z. Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grup Müdahalelerinin Çocuk ve Ergenlerin İşlevsel Olmayan Düşünceleri Üzerindeki Etkisi: Meta-Analiz Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2017:8(49):45-61.
  • Vernon A, Bernard ME. Application of REBT in schools prevention, promotion, intervention. A. Ellis, M.E. Bernard (Ed). Rationa emotive behavioural approach to childhood disorders. New York: Plenum Press 2006, p: 415-416.
  • Vernon A. Rational emotive behavior therapy. ACA Counseling and Psychotherapy: Theories and Interventions 2016:283-310.
  • Warren JM, Hale RW. Fostering Non-Cognitive Development of Underrepresented Students through Rational Emotive Behavior Therapy: Recommendations for School Counselor Practice. Professional Counselor 2016;6(1):89-106.
  • Watter ND. Rational- Emotive Education: A Review of the Literature, Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 1988;(6):139-145.
  • Wilde J. The effects of the let’s get rational board game on rational thinking, depression, and selfacceptance in adolescents. The Journal of RationalEmotive and Cognitive-Behavior Therapy 1994;(12):189-196.
  • Wilde J. The efficacy of short-term rational-emotive education with fourth-grade students. Elementary School Guidance & Counseling 1996;31(2):131-138.
APA ATASOY A (2019). OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM. , 291 - 296.
Chicago ATASOY Assoc. Prof. Dr. Esma OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM. (2019): 291 - 296.
MLA ATASOY Assoc. Prof. Dr. Esma OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM. , 2019, ss.291 - 296.
AMA ATASOY A OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM. . 2019; 291 - 296.
Vancouver ATASOY A OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM. . 2019; 291 - 296.
IEEE ATASOY A "OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM." , ss.291 - 296, 2019.
ISNAD ATASOY, Assoc. Prof. Dr. Esma. "OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM". (2019), 291-296.
APA ATASOY A (2019). OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(4), 291 - 296.
Chicago ATASOY Assoc. Prof. Dr. Esma OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 22, no.4 (2019): 291 - 296.
MLA ATASOY Assoc. Prof. Dr. Esma OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.22, no.4, 2019, ss.291 - 296.
AMA ATASOY A OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 22(4): 291 - 296.
Vancouver ATASOY A OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 22(4): 291 - 296.
IEEE ATASOY A "OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM." Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 22, ss.291 - 296, 2019.
ISNAD ATASOY, Assoc. Prof. Dr. Esma. "OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA POZİTİF RUH SAĞLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK PSİKO EĞİTİM ÖNERİSİ: RASYONEL DUYGUCU DAVRANIŞÇI EĞİTİM". Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 22/4 (2019), 291-296.