Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 233 - 253 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.528015 İndeks Tarihi: 15-10-2020
Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi
Öz: Bu çalışma, 3-6 yaş grubu çocuklarına yönelik olarak yerli ve yabancı yazarlar tarafından yazılmış olan resimli öykü kitaplarının resim ve metin kısımlarında, temel matematik becerilerine ne oranda yer verildiğini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. İncelenen kitaplar, 2005-2017 yılları arasında yayımlanmış, 3-6 yaş çocuklarına yönelik, kitapların metin ve/veya resim kısmında temel matematik becerilerine yer verilen toplam 147 kitaptan oluşmuştur. Elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Matematik becerileri açısından bakıldığında öykü kitaplarının metin kısımlarının %18,88’inde, resim kısımlarının ise %34,22’sinde bu becerilere yer verildiği bulunmuştur. Resimli öykü kitaplarının metin kısımlarında geçen temel becerilerinin dağılımlarına bakıldığında en çok sayma, karşılaştırma ve sıralama becerilerine rastlanırken en az birebir eşleme ve gruplama becerilerine yer verildiği belirlenmiştir. Resimli öykü kitaplarının resim kısımlarında geçen temel matematik becerilerinin dağılımlarına bakıldığında ise en fazla sayma, karşılaştırma ve sıralama becerilerine rastlanırken en az birebir eşleme ve gruplama becerilerine yer verildiği belirlenmiştir. İncelenen dokuz kitapta çocukların gelişimsel özelliklerine uygun olmayan şiddet içerikli metin ve resimlere rastlanmıştır. Bu sonuç, çocukların yüksek yararı düşünüldüğünde onların gelişimini olumsuz etkileyecek herhangi bir durumla karşılaşmamaları konusunda oldukça hassas davranılması ve bu bağlamada sorumluluğu olan bütün paydaşların bilinçli olması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime: Study of Basic Mathematical Skills of Picture Story Books
Öz: This study was conducted in order to determine how the pictures and text parts of the picture story books written by the local and foreign writers for the 3-6 age group children were included in the basic mathematical skills. The study group consisted of 147 books which were published between 2005 and 2017, and for the children aged 3-6, in the text and /or picture section of books, the basic mathematical skills were included. In terms of mathematical skills, it was found that 18.88 % of the text parts of the story books and 34.22 % of the picture parts included these skills. When it was looked at the distributions of basic mathematical skills in the text parts of the picture story books, it was determined that the most counting, comparison and sorting skills were found, and at least one-to-one correspondence and grouping skills were included. When it is looked at the distributions of the basic mathematical skills in the picture parts of picture story books, the most counting, comparison and sorting skills are found, and at least oneto-one correspondence and grouping skills are found. In general, it has been determined that the number concepts and at least one-to-one correspondence skills are included in the text and picture section of the books. When the books were examined in terms of their suitability for the development of children, it was found that nine books had basic skills. In the nine books that were examined it was come across violent text and images which were not suitable for the developmental characteristics of children. This result suggests that when the best interests of the children are considered, they should be treated very sensitively in order not to encounter any situation that will adversely affect their development and that all stakeholders should be conscious in this context.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktaş Arnas, Y. (2002). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel.
- Aktaş-Arnas, Y. (2013). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Ankara: Nobel.
- Aktaş-Arnas, Y., Deretarla- Gül, E. ve Sığırtmaç, A. (2003). 48-86 ay çocuklar için sayı ve işlem kavramları testinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(12), 147-157.
- Akuysal Aydoğan, S. ve Şen, S. (2011). 6 yaş çocuklarının sayı kavramının gelişiminde kavram eğitim programının etkisinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 38-51.
- Angın, D.E. (2013). Proje temelli eğitim programının 60-71 aylık çocukların kavram gelişimine etkisi (Doktora tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Aslan, D. ve Aktaş-Arnas, Y. (2010). Okul öncesi eğitim materyallerinde geometrik şekillerin sunuluşuna ilişkin içerik analizi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 69-80.
- Bruce, B. ve Threlfall, J. (2004). One, two, three and counting. Educational Studies in Mathematics, 55, 3-26.
- Casey, B. M., Andrews, N., Schindler, H., Kersh, J. E., Samper, A. ve Copley, J. (2008). The development of spatial skills through interventions involving block building activities. Journal Cognition and Instruction, 26(3), 269-309.
- Charlesworth, R. (2005). Prekindergarden mathematics connecting with national standarts. Early Childhood Education Journal, 32(4), 229-236.
- Charlesworth, R. ve Lind, K. K. (2013). Math and science for young children. (7th Edition) Wadsworth: Congage Learning.
- Çabuk, B., Baş, T. ve Teke, N. (2017). Resimli öykü kitaplarındaki görseller ve metinler masum mu? İletilen doğal çevre mesajları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 984-1016.
- Dağlıoğlu, H. E. ve Çamlıbel Çakmak, Ö. (2009). Okul öncesi çocuklarına yönelik yayınlanan hikaye kitaplarının şiddet ve korku öğeler açısından incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği 23(3), 510-534.
- Dibek, E. (2017). Sayma-sayılar ve işlemler. İ. Ulutaş (Yay. haz.). Okul öncesi matematik eğitimi içinde (ss.105-122). Ankara: Hedef.
- Durmuşoğlu, M. C. (2013). Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. Cito Eğitim Kuram ve Uygulama Dergisi, 19(2), 18-30.
- Er, H. N. (2008). Zaman kavramıyla zenginleştirilmiş Türkçe dil etkinliklerinin 5-6 yaş çocuklarında zaman kavramı gelişimine etkisinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Erdoğan, S., Parbucu, N. ve Boz, M. (2017). Sayı ve işlemlerle ilgili eğitim materyallerinin okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerisine etkisi. İlköğretim Online, 16(4), 1777- 1791.
- Erdoğan, S. ve Baran, G. (2003). Erken çocukluk döneminde matematik. Eğitim ve Bilim, 28 (130), 32-40.
- Fırat, H., Güleç, H. ve Şahin, Ç. (2013). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik hazırlanan masal ve öykü kitaplarının korku ve şiddet öğeleri açısından incelenmesi. The Journal of Acadenic Social Science Studies, 6(5), 217-241.
- Fırat, Z. S. ve Dinçer, Ç. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin matematiksel ifadeleri kullanımlarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 895-914.
- Gelman, R. ve Gallistel, C. (1978). The child's understanding of number. Cambridge, MA. Harvard University.
- Gönen, M. ve Veziroğlu, M. (2012). Resimli çocuk kitaplarının M.E.B okul öncesi eğitim programındaki kazanımlara uygunluğunun incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(163), 227-238.
- Güneş, F. (2000). Çocuk kitaplarında okunabilirlik ilkeleri. Yaşadıkça Eğitim, 67, 35-40.
- Güven,Y.(1997). Erken Matematik Yeteneği Testi-2'nin geçerlik, güvenirlik, norm çalışması ve sosyo-kültürel faktörlerin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi) Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Güven, Y. (2002). Erken çocukluk döneminde sezgisel düşünme ve matematik. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresinde sunulmuş bildiri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi Bölümü, Ankara.
- Güven, Y. (2005). Matematik eğitiminde cinsiyet farklılığı. M. Sevinç (Yay. haz.) Erken Çocuklukta Gelişim Ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, içinde (ss. 205-211). İstanbul: Morpa.
- Güven, Y. ve Uyanık-Balat, G. (2006). 1. ve 2. Sınıf öğrencilerinin matematik yeteneğinin okul öncesi eğitim alıp almama ve kurunmda veya ailesinin yanında kalma durumlarına göre karşılaştırılması. 1. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı 1. Cilt, içinde (ss. 384-397). İstanbul:Ya-Pa.
- Hayes, A. F. ve Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability measure for coding data. Communication Methods and Measures, 1, 77-89.
- Hong, H. (1996). Effects of mathematics learning through children’s literature on math achievement and dispositional outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 11, 477- 494.
- Kandır, A. ve Orçan, M. (2010). Okul öncesi dönemde matematik. İstanbul: Morpa
- Kefi, S., Çeliköz, N. ve Erişen, Y. (2013). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin temel bilimsel süreç becerilerini kullanım düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 2146-9199.
- Krippendorff, K. (2004). Content analysis: an introduction to its methodology. Thousand Oaks CA: Sage.
- Lind, K. K. (2000). Exploring science in early childhood education (3rd.ed.). Albany: Delmar.
- Albany Mayer, R. (2004). Should there be a three-strike rule against pure discovery learning? The case for guided methods of instruction. American Psychologist, 59, 14-19.
- Lowitt, C. ve Clarke, D. (1992). The mathematics curriculum and teaching program (MCTP): professional development package activity bank. Carlton: Curriculum Cooperation.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
- National Council of Teachers of Mathematics (NCTM), (2006). Curriculum local points for prekindergarden through grade & mathematics a quest for caberrence. RestonVA: Author.
- Nuhoğlu, H. ve Ceylan, R. (2012). Okul öncesi öğretim programında yer alan amaç ve kazanımların bilimsel temel süreç becerileri açısından değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 112-127.
- Oğuzkan, A. F. (1997). Yerli ve yabancı yazarlardan örneklerle çocuk edebiyatı. 5.Baskı, Ankara: Emel.
- Olkun, S., Çelik, E., Sönmez, M. T., ve Can, D. (2014). İlköğretim birinci sınıf Türk öğrencilerinde sayma ilkelerinin gelişimi. Başkent Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 115- 125.
- Olkun, S., Fidan, E. ve Babacan-Özer, A. (2013). 5-7 yaş çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim, 38(169), 236-248.
- Olkun, S., Yeşilpınar, M. ve Kışla, S. (2014). Birinci sınıf öğrencilerinde kardinalite ve ilişkili kavramların problem durumlarında kullanımı. İlköğretim Online, 13(1), 146-154.
- Orçan-Kaçan, M. ve Halmatov, M. (2017). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programında matematik planlama ve uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017(42), 149-161.
- Özer, A. (2006). Çocuk kitaplarındaki resimlerin “çocuğa göreliği”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (4-6 Ekim 2006), içinde (ss. 425-432). Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, No:203.
- Pekince, P. ve Avcı, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin erken çocukluk matematiği ile ilgili uygulamaları: Etkinlik planlarına nitel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2391- 2408.
- Powell, S. R. ve Haag-Nurnberger, J. (2015). Everybody counts, but usually just to 10! A systematic analysis of number representations ın children’s books. Early Education and Development, 26(3), 377-398.
- Rogers, R. M., Coopers, S., Nesmith, S. M. ve Cassidy-Purdum, B. (2015). Ways thet preservice teachers ıntegrate childrens literature ınto mathematic lessons. The Teacher Educator, 50(3), 170-186. http://doi.org/10.1080/08878730.2015.1038493
- Schiro, M. (1997). Integrating children’s literature amd mathematics in the classroom: children as meaning makers, problem solvers and literary critics. Newyork: Teachers College.
- Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyatı. Ankara: Kök.
- Şahin, G. (2014). Okul öncesi dönem çocuk kitaplarında görsel bir uyaran olarak resim. İnternational Periodical for The Languages Literature and History of Turkısh Or Turkic, 9(3), 1309-1324.
- Tarım, K., ve Bulut, S. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 152-164.
- Tekin, H.(2005). Çocuk edebiyatında şiddet korku ve sevgi üçgeni. Hece Edebiyat Dergisi, 104- 105, 304-306.
- Thomas, N., Mulligan, J.T. ve Goldin, G. A. (2002). Childrens representations and cognitive structural development of the counting sequence 1-100. Journal of Mathematıcal Behavior, 21, 117-133.
- Van Den Heuvel-Panhuizen, M., Van den Boogaard, S. ve Doig, B. (2009). Picture books stimulate the learning of mathematics. Australian Journal of Early Childhood, 34(3), 30- 39.
- Walcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: description, analysis and interpretation. London: SAGE Publications.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Dokuzuncu baskı), Ankara: Seçkin.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin.
- Yılmaz Genç, M. M., Akıncı Çoşgun, A. ve Pala, S. (2017). A study of mathematical content provided ın ıllustrated children’s books. Eurasion Journal of Educational Research, 69, 159-175.
- Young-Loveridge, J. M. (2004). Effect on early numeracy of a program using number books and games. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 82-98.
APA | Arslan Başdağ D, DAGLIOGLU H (2020). Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. , 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015 |
Chicago | Arslan Başdağ Demet,DAGLIOGLU HACER ELIF Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. (2020): 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015 |
MLA | Arslan Başdağ Demet,DAGLIOGLU HACER ELIF Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. , 2020, ss.233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015 |
AMA | Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. . 2020; 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015 |
Vancouver | Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. . 2020; 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015 |
IEEE | Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H "Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi." , ss.233 - 253, 2020. 10.17860/mersinefd.528015 |
ISNAD | Arslan Başdağ, Demet - DAGLIOGLU, HACER ELIF. "Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi". (2020), 233-253. https://doi.org/10.17860/mersinefd.528015 |
APA | Arslan Başdağ D, DAGLIOGLU H (2020). Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015 |
Chicago | Arslan Başdağ Demet,DAGLIOGLU HACER ELIF Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.2 (2020): 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015 |
MLA | Arslan Başdağ Demet,DAGLIOGLU HACER ELIF Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.2, 2020, ss.233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015 |
AMA | Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015 |
Vancouver | Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015 |
IEEE | Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H "Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.233 - 253, 2020. 10.17860/mersinefd.528015 |
ISNAD | Arslan Başdağ, Demet - DAGLIOGLU, HACER ELIF. "Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/2 (2020), 233-253. https://doi.org/10.17860/mersinefd.528015 |