Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 233 - 253 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.528015 İndeks Tarihi: 15-10-2020

Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu çalışma, 3-6 yaş grubu çocuklarına yönelik olarak yerli ve yabancı yazarlar tarafından yazılmış olan resimli öykü kitaplarının resim ve metin kısımlarında, temel matematik becerilerine ne oranda yer verildiğini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. İncelenen kitaplar, 2005-2017 yılları arasında yayımlanmış, 3-6 yaş çocuklarına yönelik, kitapların metin ve/veya resim kısmında temel matematik becerilerine yer verilen toplam 147 kitaptan oluşmuştur. Elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Matematik becerileri açısından bakıldığında öykü kitaplarının metin kısımlarının %18,88’inde, resim kısımlarının ise %34,22’sinde bu becerilere yer verildiği bulunmuştur. Resimli öykü kitaplarının metin kısımlarında geçen temel becerilerinin dağılımlarına bakıldığında en çok sayma, karşılaştırma ve sıralama becerilerine rastlanırken en az birebir eşleme ve gruplama becerilerine yer verildiği belirlenmiştir. Resimli öykü kitaplarının resim kısımlarında geçen temel matematik becerilerinin dağılımlarına bakıldığında ise en fazla sayma, karşılaştırma ve sıralama becerilerine rastlanırken en az birebir eşleme ve gruplama becerilerine yer verildiği belirlenmiştir. İncelenen dokuz kitapta çocukların gelişimsel özelliklerine uygun olmayan şiddet içerikli metin ve resimlere rastlanmıştır. Bu sonuç, çocukların yüksek yararı düşünüldüğünde onların gelişimini olumsuz etkileyecek herhangi bir durumla karşılaşmamaları konusunda oldukça hassas davranılması ve bu bağlamada sorumluluğu olan bütün paydaşların bilinçli olması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime:

Study of Basic Mathematical Skills of Picture Story Books

Öz:
This study was conducted in order to determine how the pictures and text parts of the picture story books written by the local and foreign writers for the 3-6 age group children were included in the basic mathematical skills. The study group consisted of 147 books which were published between 2005 and 2017, and for the children aged 3-6, in the text and /or picture section of books, the basic mathematical skills were included. In terms of mathematical skills, it was found that 18.88 % of the text parts of the story books and 34.22 % of the picture parts included these skills. When it was looked at the distributions of basic mathematical skills in the text parts of the picture story books, it was determined that the most counting, comparison and sorting skills were found, and at least one-to-one correspondence and grouping skills were included. When it is looked at the distributions of the basic mathematical skills in the picture parts of picture story books, the most counting, comparison and sorting skills are found, and at least oneto-one correspondence and grouping skills are found. In general, it has been determined that the number concepts and at least one-to-one correspondence skills are included in the text and picture section of the books. When the books were examined in terms of their suitability for the development of children, it was found that nine books had basic skills. In the nine books that were examined it was come across violent text and images which were not suitable for the developmental characteristics of children. This result suggests that when the best interests of the children are considered, they should be treated very sensitively in order not to encounter any situation that will adversely affect their development and that all stakeholders should be conscious in this context.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Arslan Başdağ D, DAGLIOGLU H (2020). Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. , 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015
Chicago Arslan Başdağ Demet,DAGLIOGLU HACER ELIF Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. (2020): 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015
MLA Arslan Başdağ Demet,DAGLIOGLU HACER ELIF Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. , 2020, ss.233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015
AMA Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. . 2020; 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015
Vancouver Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. . 2020; 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015
IEEE Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H "Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi." , ss.233 - 253, 2020. 10.17860/mersinefd.528015
ISNAD Arslan Başdağ, Demet - DAGLIOGLU, HACER ELIF. "Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi". (2020), 233-253. https://doi.org/10.17860/mersinefd.528015
APA Arslan Başdağ D, DAGLIOGLU H (2020). Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015
Chicago Arslan Başdağ Demet,DAGLIOGLU HACER ELIF Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.2 (2020): 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015
MLA Arslan Başdağ Demet,DAGLIOGLU HACER ELIF Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.2, 2020, ss.233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015
AMA Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015
Vancouver Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 233 - 253. 10.17860/mersinefd.528015
IEEE Arslan Başdağ D,DAGLIOGLU H "Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.233 - 253, 2020. 10.17860/mersinefd.528015
ISNAD Arslan Başdağ, Demet - DAGLIOGLU, HACER ELIF. "Resimli Öykü Kitaplarının Temel Matematik Becerileri Açısından İncelenmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/2 (2020), 233-253. https://doi.org/10.17860/mersinefd.528015