İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 432 - 447 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.693392 İndeks Tarihi: 15-10-2020
İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı ilkokullarda okutulan 1, 2, 3 ve 4. sınıf matematik ders ve çalışma kitaplarındaki ünite değerlendirme sorularını, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nden yararlanarak analiz etmek, ünite değerlendirme sorularının üst düzey bilişsel becerileri karşılayıp karşılamadığını, öğrencilerin bilişsel gelişimine uygun olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda hedeflenen olgu ve olgular hakkında bilgi içeren kitaplar belge (doküman) incelemesi deseni kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’de Millî Eğitim Bakanlığı tarafından, 2017- 2018 yılında okutulan ilkokul matematik ders ve öğrenci çalışma kitaplarında bulunan 444 ünite değerlendirme sorusu oluşturmaktadır. Veriler, betimsel analize tâbi tutulmuştur. Araştırma sonuçları; incelenen ünite değerlendirme sorularının üst bilişsel bilgi haricindeki basamaklara çeşitli oranlarda dağıldığını, 1 ve 2. sınıf ders kitaplarındaki soruların tamamının alt düzey bilişsel becerileri ölçtüğünü, 3 ve 4. sınıf ders kitaplarındaki soruların büyük bir bölümünün alt düzey bilişsel becerileri ölçtüğünü, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin bilişsel süreç boyutunun düzeyleri (alt-üst) ve ders kitaplarının düzeyleri (sınıf) arasındaki ilişkinin anlamlı olduğunu ortaya koymuştur
Anahtar Kelime: Evaluation of Unit Evaluation Questions in Primary School Mathematics Course Books according to the Revised Bloom’s Taxonomy
Öz: The aim of this research is to classify the unit evaluation questions in primary school 1st, 2nd, 3rd and 4th grade mathematics course and workbooks in terms of knowledge accumulation dimension and cognitive process dimension using the Revised Bloom Taxonomy. It is also to determine whether these activities have the potential to contribute to the development of high-level cognitive skills and whether they can contain information appropriate to the student's cognitive development. In the research, document review was used from the patterns of the qualitative research model. The data of the study was gathered from the 444 unit evaluation questions in the mathematics course books used at the 1st, 2nd, 3rd, and 4th classes of state primary schools in 2017-2018 education year. In data analysis, descriptive analysis was used. Results of the study; questions are distributed in various ratios to the steps other than meta cognitive information. All of the 1st and 2nd grade questions measure low-level cognitive skills. The majority of questions 3 and 4 measure lower-level cognitive skills. It gives a meaningful relationship between levels of cognitive process dimension and levels of textbooks.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktan, O. (2019). İlkokul matematik öğretim programı dersi kazanımlarının yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 48(1), 15-36. https://doi.org/10.9779/pauefd.523545.
- Amer, A. (2006). Reflections on Bloom’s revised taxonomy. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 213-230.
- Anderson, L. W. ve Krathwohl, D. R. (Eds.) (2001). A Taxonomy for learning teaching and assessing. a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
- Anderson, L. W. ve Krathwohl, D. R. (Eds.) (2014). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi. (D. A. Özçelik, Çev.) (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. https://doi.org/10.16916/aded.93992.
- Arı, A. (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 749-772.
- Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2009). İlköğretim 6. sınıf matematik ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 97-113. https://doi.org/10.17556/erziefd.463013.
- Ayvacı, H. Ş. ve Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 13-25. https://doi.org/10.17121/ressjournal.302.
- Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H. ve Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive Domain. B. S. Bloom (Yay. haz.). New York: McKay. https://doi.org /10.1177/001316446502500324.
- Davidson, R. A. ve Baldwin, B. A. (2005). Cognitive skills objectives in intermediate accounting textbooks: Evidence from end-of-chapter material. Journal of Accounting Education, 23(2), 79-95. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2005.05.001.
- Demirel, Ö. ve Kıroğlu, K. (2006). Konu alanı ders kitabı incelemesi (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786050370058.
- DW. (2020). Türkiye'de eğitim: Özel ile devlet arasında kalan veliler. 28 Haziran 2020, Erişim adresi: https://www.dw.com/tr/t%C3%BCrkiyede-e%C4%9Fitim-%C3%B6zel-iledevlet-aras%C4%B1nda-kalan-veliler/a-48745622
- Ensar, F. (2002). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin altı soruları üzerine bir inceleme. Gazi Üniversitesi, Ankara. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.280818.
- Forehand, M. (2010). Bloom’s taxonomy. emerging perspectives on learning, Teaching and Technology. 26 Haziran 2020, Erişim adresi: http://epltt.coe.uga.edu/index.php?title= Bloom’s_Taxonomy.
- Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları, (32), 127-146.
- Karakaş Yıldırım, Ö. (2020). 8. sınıf Türkçe ders kitabındaki yazma etkinliklerinin yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 315-325. https://doi.org/10.16916/aded.675304.
- Karaman, M. ve Bindak, R. (2017). İlköğretim matematik öğretmenlerinin sınav soruları ile TEOG matematik sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analizi. Current Research İn Education, 3(2), 51-65. https://doi.org/10.9779/pauefd.585602.
- Kılıç A. ve Seven, S. (2006). Konu alanı ders kitabı incelemesi, (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Köğce, D. ve Baki, A. (2009). Matematik öğretmenlerinin yazılı sınav soruları ile ÖSS sınavlarında sorulan matematik sorularının Bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(26), 70-80. https://doi.org/ 10.9779/pauefd.585602.
- Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s taxonomy: An overview. Theory Into Practice, 41(4), 212-218. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2.
- Mayer-Sommer, A. (1990). Substance and Strategy in the accounting curriculum. Issues in Accounting Education, 129-142.
- MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara. 28 Haziran 2019, Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar /201813017165445-MATEMATİK%20ÖĞRETİM%20PROGRAMI%202018v.pdf. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2017.44
- Orwin, R. G. ve Vevea, J. L. (2009). Evaluating coding decisions. The handbook of research synthesis and meta-analysis, 2, 177-203.
- Patten, R. ve Williams, D. (1990). There’s trouble right here in our accounting programs: the challenge to accounting educators. Issues in Accounting Education, 175-179.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. D. Beşir, Çev.) (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Piaget, J. (1953). The origins of intelligence in children. Journal of Consulting Psychology, 17(6), 467-467.
- Sedef, Ç., Kul, Ü. ve Çalık Uzun, S. (2018). Ortaokul matematik dersi öğretim programındaki kazanımların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 775-795. https://doi.org/10.17240/ aibuefd.2018.18.37322-431437
- Sprouse, R. (1989). The synergism of accountancy and accounting education. Accounting Horizons, 102-110.
- Şanlı, C. (2019). Investigation of question types in high school geography coursebooks and their analysis in accordance with the revised Bloom’s taxonomy. Ege Coğrafya Dergisi, 28(2), 111-127.
- Tuna, A. ve Biber, A. (2017). Ortaokul matematik kitaplarındaki öğrenme alanları ve Bloom taksonomisine göre karşılaştırmalı analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 161-174. https://doi.org/10.17556/erziefd.482751
- Ulum, H. ve Taşkaya, S. M. (2019). İlkokul 2, 3 ve 4. sınıf Türkçe ders ve çalışma kitaplarında yer alan etkinliklerin yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 107-118. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2380
- Ulutaş, M. ve Kara, M. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarındaki metin altı sorularının yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(4), 2198-2214. https://doi.org/10.7884 /teke.4585.
- Williams, D. (1991). The challenge of change in accounting education. Issues in Accounting Education, 126-133.
- Wyatt, A. (1989). Interface between teaching/research and teaching/practice. Accounting Horizons,125-128.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | ÜREDİ L, Ulum H (2020). İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. , 432 - 447. 10.17860/mersinefd.693392 |
Chicago | ÜREDİ Lütfi,Ulum Hakan İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. (2020): 432 - 447. 10.17860/mersinefd.693392 |
MLA | ÜREDİ Lütfi,Ulum Hakan İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. , 2020, ss.432 - 447. 10.17860/mersinefd.693392 |
AMA | ÜREDİ L,Ulum H İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. . 2020; 432 - 447. 10.17860/mersinefd.693392 |
Vancouver | ÜREDİ L,Ulum H İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. . 2020; 432 - 447. 10.17860/mersinefd.693392 |
IEEE | ÜREDİ L,Ulum H "İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi." , ss.432 - 447, 2020. 10.17860/mersinefd.693392 |
ISNAD | ÜREDİ, Lütfi - Ulum, Hakan. "İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi". (2020), 432-447. https://doi.org/10.17860/mersinefd.693392 |
APA | ÜREDİ L, Ulum H (2020). İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 432 - 447. 10.17860/mersinefd.693392 |
Chicago | ÜREDİ Lütfi,Ulum Hakan İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.2 (2020): 432 - 447. 10.17860/mersinefd.693392 |
MLA | ÜREDİ Lütfi,Ulum Hakan İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.2, 2020, ss.432 - 447. 10.17860/mersinefd.693392 |
AMA | ÜREDİ L,Ulum H İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 432 - 447. 10.17860/mersinefd.693392 |
Vancouver | ÜREDİ L,Ulum H İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 432 - 447. 10.17860/mersinefd.693392 |
IEEE | ÜREDİ L,Ulum H "İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.432 - 447, 2020. 10.17860/mersinefd.693392 |
ISNAD | ÜREDİ, Lütfi - Ulum, Hakan. "İlkokul Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/2 (2020), 432-447. https://doi.org/10.17860/mersinefd.693392 |