Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 343 - 362 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.680543 İndeks Tarihi: 15-10-2020

Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi

Öz:
Psikolojik sözleşme çalışanlar ve örgütler arasında yazılı olmayan beklentileri ifade etmektedir. Bu araştırmada, okul yöneticilerinin psikolojik sözleşme algılarını incelemeye yönelik “psikolojik sözleşme algısı ölçeği” geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Ölçeğin geçerliği için açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizinden (DFA) yararlanılmıştır. Ölçeğin açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve nihai uygulaması için veriler üç farklı çalışma grubundan toplanmıştır. Faktör analizi sonucunda 20 maddeden; işlemsel, ilişkisel ve dengeli sözleşme boyutlarından oluşan Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeği geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçek Bolu ilinde görev yapan 249 ilkokul, ortaokul ve lise okul yöneticisine uygulanmıştır. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach’s Alpha değerleri hesaplanmış ve işlemsel sözleşme boyutunda ,70; ilişkisel sözleşme boyutunda ,85; dengeli sözleşme boyutunda ,95 ve toplam psikolojik sözleşme ölçeğinde ,88 olarak bulunmuştur. Bolu ilinde görev yapan 249 okul yöneticisinden elde edilen verilerle betimsel analiz yapılmış ve okul yöneticilerinin psikolojik sözleşmeye ilişkin ilişkisel sözleşme, dengeli sözleşme ve toplam psikolojik sözleşme algılarının “katılıyorum” düzeyinde olduğu ve işlemsel sözleşme algılarının ise “kararsızım” düzeyinde olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Development of School Administrators' Psychological Contract Perception Scale

Öz:
Psychological contract emphasizes to unwritten expectations among employees and organizations. In this study, it is aimed to develop a psychological contract perception scale to examine school administrators' perceptions of psychological contracts. Explanatory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were used for the validity of the scale. The data were collected from three different study groups for exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and final application of the scale. As a result of factor analysis, The School Administrators' Psychological Contract Perception Scale which consists of 20 items and three dimensions as transactional, relational and balanced contract, was developed. The developed scale was applied to 249 primary, secondary and high school administrators working in Bolu. For the reliability of the scale, Cronbach's Alpha values were calculated and the Cronbach Alpha values of this study were ,70 for transactional contract; ,85 for relational contract; ,95 for balanced contract and ,88 for total psychological contract scale. A descriptive analysis was made with the data obtained from 249 school administrators working in Bolu, and it was determined that school administrators' perceptions of relational contract, balanced contract and total psychological contract were at the level of agree, and the perceptions of transactional contract were at the level of ‘neither agree nor disagree’.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, N. ve Schalk, R. (1998). The psychological contract in retrospect and prospect. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 19(1), 637-647.
  • Argyris, C. (1960). Understanding organizational behavior. Homewood, Dorsey Press.
  • Aselage, J. ve Eisenberger, R. (2003). Perceived organizational support and psychological contracts: A theoretical integration. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 24(5), 491-509.
  • Bilgin, L. (2007). Psikolojik sözleşmelerin oluşumu, gelişimi ve ihlalinde toplu ve bireysel sözleşmelerin rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1).
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyükyılmaz, O. (2013). Akademik personel açısından psikolojik sözleşme ihlali ile işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkilerin analizi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Conway, N. ve Briner, R. B. (2002). A daily diary study of affective responses to psychological contract breach and exceeded promises. Journal of Organizational Behavior, 23, 287- 302.
  • Conway, N. ve Briner, R. B. (2009). Fifty years of psychological contract research: What do we know and what are the main challenges. International Review of Industrial and Organizational Psychology, 24(71), 71-131.
  • Conway, N. ve Coyle-Shapiro, J. A. M. (2012). The reciprocal relationship between psychological contract fulfilment and employee performance and the moderating role of perceived organizational support and tenure. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 85(2), 277-299.
  • Coyle-Shapiro, J. A. M. ve Kessler, I. (2002). Exploring reciprocity through the lens of the psychological contract: employee and employer perspectives. Journal of Work and Organizational Psychology, 11, 69-86.
  • Coyle-Shapiro, J. A-M. ve Parzefall, M. (2008). Psychological contracts. Cooper, Cary L. ve Barling, Julian (Yay. haz.). The SAGE Handbook of Organizational Behavior içinde (ss. 17-34). London, UK: SAGE Publications.
  • Cullinane, N. ve Dundon, T. (2006). The psychological contract: A critical review. International Journal of Management Reviews, 8(2), 113-129.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Dabos, G. E. ve Rousseau, D. M. (2004). Mutuality and reciprocity in the psychological contracts of employees and employers. Journal of Applied Psychology, 89(1), 52-72.
  • De Vos, A., Buyens, D. ve Schalk, R. (2003). Psychological contract development during organizational socialization: Adaptation to reality and the role of reciprocity. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 24(5), 537-559.
  • Demirkasımoğlu, N. (2012). Kamu ve özel ilköğretim okulu sinif öğretmenlerinin psikolojik sözleşme algilari ve iş çevresine uyum düzeyleri ile ilişkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dikili, A. (2012). Psikolojik sözleşme ile iş tatmini ilişkisi: Bir örnek olay çalışması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Dönmez, N. (2015). Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin psikolojik sözleşme düzeyleri ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Envergil, D. (2018). Sağlık çalişanlarinin psikolojik sözleşme algilarinin örgütsel güven, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlik davranişi üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, I., Demir, O., Özdamar, K. ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210- 223.
  • Guest, D. E. (2004). The psychology of the employment relationship: An analysis based on the psychological contract. Applied Psychology, 53(4), 541-555.
  • Guest, D. E. ve Conway, N. (2002). Communicating the psychological contract: An employer perspective. Human Resource Management Journal, 12(2), 22-38.
  • Herriot, P. ve Pemberton, C. (1997). Facilitating new deals. Human Resource Management Journal, 7(1), 45-56.
  • Hooper, D., Coughlan, J. ve Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (YEM) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 26-42.
  • Kaldırımcı, N. (1987). Motivasyon için anahtar bir kavram: Psikolojik sözleşme. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1.
  • Kautz, K. ve Bjerknes, G. (2015). Tales of it consultants: Understanding psychological contract maintenance and employment termination. Australasian Journal of Information Systems, 19, 71-95.
  • Kotter, J. P. (1973). The psychological contract: Managing the joining-up process. California Management Review, 15, 91-99.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
  • Levinson, H., Price, C. R., Munden, K. J., Mandl, H. J. ve Solley, C. M. (1962). Men, management, and mental health. Cambridge, MA, US: Harvard University Press.
  • MacNeil, I. (1985). Relational contracts: What we do and do not know. Wisconsin Law Review, 483-525.
  • Maguire, H. (2002). Psychological contracts: are they still relevant? Career Development International, 7(3), 167-180.
  • McLean Parks, J., Kidder, D. L. ve Gallagher, D. G. (1998). Fitting square pegs into round holes: Mapping the domain of contingent work arrangements onto the psychological contract. Journal of Organizational Behavior, 19, 697-730.
  • Miles, J. A. (2012). Management and organization theory: A Jossey-Bass Reader. John Wiley & Sons.
  • Millward, L. J. ve Hopkins, L. J. (1998). Psychological contracts, and job commitment. Journal of Applied Psychology, 28(16), 1530-1556.
  • Mimaroğlu, H. (2008). Psikolojik sözleşmenin personelin tutum ve davranişlarina etkileri: Tıbbi satış temsilcileri üzerinde bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özdemir, M. ve Demircioğlu, E. (2015). Devlet liselerinde üretim karşıtı iş davranışları ve psikolojik sözleşme ilişkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 41- 59.
  • Özgen, M. H. ve Özgen, H. (2010). Psikolojik sözleşme ve boyutlarının iş tatmini, örgütsel bağlılık ve işten ayrılma niyetine etkileri; Tıbbi satış temsilcileri üzerine bir araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 1-19.
  • Öztürk, M., Eryeşil, K. ve Damar, A. (2018). Psikolojik sözleşme algısının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisinde örgütsel güvenin aracılık rolü. Electronic Turkish Studies, 13(26), 985-1000.
  • Patrick, H. (2008). Psychological contract and employment relationship. The Icfai University Journal of Organizational Behavior, VII (4), 7-24.
  • Raykov, T. ve Marcoulides, G. A. (2006). On multilevel model reliability estimation from the perspective of structural equation modeling. Structural Equation Modeling, 13(1), 130- 141.
  • Robinson, S. L. (1996). Trust and breach of the psychological contract. Administrative Science Quarterly, 41, 574-599.
  • Robinson, S. L., Kraatz, M. S. ve Rousseau, D. M. (1994). Changing obligations and the psychological contract: A longitudinal study. Academy of Management Journal, 37, 137- 152.
  • Robinson, S. L. ve Morrison, E. W. (1995). Psychological contracts and OCB: The effect of unfulfilled obligations on civic virtue behavior. Journal of Organizational Behavior, 16, 289-298.
  • Robinson, S. L. ve Rousseau, D. M. (1994). Violating the psychological contract: Not the exception but the norm. Journal of Organizational Behavior, 15(3), 245-259.
  • Rousseau, D. M. (1989). Psychological and implied contracts in organizations. Employee Responsibilities and Rights Journal, 2(2), 121-139.
  • Rousseau, D. M. (1990). New hire perceptions of their own and their employer’s obligations: A study of psychological contracts. Journal of Organizational Behavior, 11, 389-400.
  • Rousseau, D. M. (1995). Psychological contracts in organizations: Understanding written and unwritten agreements. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Rousseau, D. M. (2000). Psychological contract inventory technical report. Pittsburgh: Carnegie Mellon University, 1-52.
  • Rousseau, D. M. (2001). Schema, promise and mutuality: the building blocks of the psychological contract. Journal of Occupational and Organizational Psychology,74, 511-541.
  • Rousseau, D. M. ve McLean Parks, I. M. (1993). The contracts of individuals and organizations. Research in Organizational Behavior, 15, 41-43.
  • Rousseau, D. M. ve Wade-Benzoni, K. A. (1994). Linking strategy and human resource practices: How employee and customer contracts are created. Human Resource Management, 33(3), 463-489.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schumacker, R. E. ve Lomax, R. G. (2016). A beginner's guide to structural equation modeling. NY: Routledge.
  • Shore, L. M. ve Tetrick, L. E. (1994). The psychological contract as an explanatory framework in the employment relationship. C. L. Cooper ve D. M. Rousseau (Yay. haz.). Trends in Organizational Behavior, içinde (sayı. 1, ss. 91-109). New York: Wiley.
  • Shuping, J.G. (2009). The impact of human resource practices on the psychological contract: A quantitative study (Yüksek lisans tezi). University of Pretoria, Pretoria.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Allyn & Bacon/Pearson Education.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi SPSS veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tekleab, A. ve Taylor, S. (2003). Aren’t there two parties in the employment relationship? Antecedents and consequences of organization-employee agreement on contract obligations and violations. Journal of Organizational Behavior, 24, 585-608.
  • Tezcan, C. (2008). Yapısal eşitlik modelleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Topcu, M. K. (2015). Çalışanların kişilik özelliklerinin örgütsel özdeşleşme ve işten ayrılma niyeti üzerine etkisinde psikolojik sözleşme algısının rolü (Yayımlanmamış doktora tezi). Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turnley, W. H., Bolino, M. C., Lester, S. W. ve Bloodgood, J. M. (2003). The impact of psychological contract fulfillment on the performance of in-role and organizational citizenship behaviors. Journal of Management, 29(2), 187-206.
  • Turnley, W. H. ve Feldman, D. C. (2000). Re-examining the effects of psychological contract violations: unmet expectations and job dissatisfaction as mediators. Journal of Organizational Behavior, 21, 25-42.
  • Yılmaz, A. (2012). Psikolojik sözleşme ve örgütsel güven arasındaki ilişkinin analizi: teorik ve uygulamalı bir çalışma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
APA NARTGÜN Ş, Demirer Yurdugül S (2020). Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. , 343 - 362. 10.17860/mersinefd.680543
Chicago NARTGÜN Şenay Sezgin,Demirer Yurdugül Sibel Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. (2020): 343 - 362. 10.17860/mersinefd.680543
MLA NARTGÜN Şenay Sezgin,Demirer Yurdugül Sibel Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. , 2020, ss.343 - 362. 10.17860/mersinefd.680543
AMA NARTGÜN Ş,Demirer Yurdugül S Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. . 2020; 343 - 362. 10.17860/mersinefd.680543
Vancouver NARTGÜN Ş,Demirer Yurdugül S Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. . 2020; 343 - 362. 10.17860/mersinefd.680543
IEEE NARTGÜN Ş,Demirer Yurdugül S "Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi." , ss.343 - 362, 2020. 10.17860/mersinefd.680543
ISNAD NARTGÜN, Şenay Sezgin - Demirer Yurdugül, Sibel. "Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi". (2020), 343-362. https://doi.org/10.17860/mersinefd.680543
APA NARTGÜN Ş, Demirer Yurdugül S (2020). Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 343 - 362. 10.17860/mersinefd.680543
Chicago NARTGÜN Şenay Sezgin,Demirer Yurdugül Sibel Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.2 (2020): 343 - 362. 10.17860/mersinefd.680543
MLA NARTGÜN Şenay Sezgin,Demirer Yurdugül Sibel Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.2, 2020, ss.343 - 362. 10.17860/mersinefd.680543
AMA NARTGÜN Ş,Demirer Yurdugül S Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 343 - 362. 10.17860/mersinefd.680543
Vancouver NARTGÜN Ş,Demirer Yurdugül S Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 343 - 362. 10.17860/mersinefd.680543
IEEE NARTGÜN Ş,Demirer Yurdugül S "Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.343 - 362, 2020. 10.17860/mersinefd.680543
ISNAD NARTGÜN, Şenay Sezgin - Demirer Yurdugül, Sibel. "Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sözleşme Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/2 (2020), 343-362. https://doi.org/10.17860/mersinefd.680543