Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 448 - 463 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.705769 İndeks Tarihi: 15-10-2020

Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri

Öz:
Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin dil öğrenme sürecinde dili daha etkin ve kalıcı bir şekilde öğrenebilmesi için çeşitli dil öğrenme stratejileri mevcuttur. Dil öğrenme stratejileri öğrenenlerin öğrenme sürecini kolaylaştırdığı gibi aynı zamanda bu süreçteki öğrenilenlerin kalıcı olmasını da sağlar. Bu nedenle öğrenenlerin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin belirlenmesi ve bu konu hakkında bilgilendirilmesi dil öğrenme süreci için önemlidir. Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin kullandıkları dil öğrenme stratejilerinin belirlenmesini ve bu stratejilerin çeşitli değişkenlerle olan ilişkisinin ortaya konulmasını amaçlayan bu araştırmada "betimleyici tarama modeli" kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında çeşitli Yabancılara Türkçe Öğretim Merkezlerinde eğitim öğretim gören B1 ve B2 seviyesindeki 269 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Oxford (1990) tarafından geliştirilen Cesur ve Fer (2007) tarafından İngilizceden Türkçeye çevrilen Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler Spss 21.000 programında t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yardımıyla çözümlenmiştir. Yapılan analiz sonucunda Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme stratejilerini kullanma sıklığının yüksek seviyede olduğu ve öğrenenlerin en fazla üstbilişsel ve sosyal stratejileri, en az da hafıza stratejilerini kullandığı belirlenmiştir. Araştırmanın bir başka alt problemi olan Türk televizyon kanallarını izleme değişkeninde de istatistiki olarak anlamlılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Language Learning Strategies Used by the Learners of Turkish as a Foreign Language

Öz:
There are several language learning strategies available for students who learn Turkish as a foreign language to learn the language more effectively and permanently during the language learning process. Language learning strategies facilitate the learning process of learners as well as ensure that the learning process is permanent. It is therefore important for the language learning process to determine the level of learners to use language learning strategies and to inform them about this topic. Turkish as a foreign language learners language learning strategies and they use these strategies this study which aims to reveal the relationship between several variables, "in descriptive scanning model" was used. The study group of the study consists of 269 students at B1 and B2 level who are studying at various foreign Turkish teaching centers in the 2018-2019 academic year. In the study, the inventory of Language Learning Strategies, translated from English to Turkish, and the personal data form were used by Bold and Fer (2007), developed by Oxford (1990). The data obtained were analyzed with the help of T-test and one-way variance analysis (Anova) in SPSS 21.000 program. As a result of the analysis, it was determined that those who learned Turkish as a foreign language had a high level of frequency of using language learning strategies and that the learners used the most transcendental and social strategies and the least memory strategies. Another sub-problem of the study, the variable monitoring Turkish television channels, was also statistically significant
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksan, D. (1998). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: TDK Yayınları.
  • Altan, M. Z. (2003). Language learning strategies and foreign language achievement. Türk Eğitim Derneği Eğitim ve Bilim Dergisi, 129, 25-31.
  • Alptekin, C. (2007). Yabancı dil öğrenimde strateji seçimi: Doğal ve eğitsel dil edinimi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 31(1), 4-11.
  • Aslan, O. (2009). The role of gender and language learning strategies in learning english, (Unpublished Master’s Thesis). The Graduate School of Social Sciences of Middle East Technical University, Ankara.
  • Aydın, T. (2003). Language learning strategies used by turkish high school students learning english (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Balcı, Ö. ve Üğüten, D. S. (2017). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri. Journal of Turkish Language and Literature, 3(2), 41-54.
  • Barut, A. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen üniversite öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri üzerine bir değerlendirme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baş, G. (2012). Öğrenme stratejileri öğretiminin öğrencilerin ingilizce dersindeki akademik başarılarına, tutumlarına ve biliş ötesi farkındalık düzeylerine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 49-71.
  • Baş, G. (2014). Lise öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri ile İngilizce dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 37,166-180.
  • Baysal, S. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri ile yabancı dile yönelik kalıplaşmış düşüncelerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Bekleyen, N. (2005). Öğretmen Adayları Tarafından Kullanılan Dil Öğrenme Stratejileri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14(2),113-122.
  • Bekleyen, N. (2006). İngilizce öğretmen adaylarının dil öğrenme stratejileri kullanımı. Akdeniz Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezi Dil Dergisi, (132), 28-37.
  • Boylu, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Boylu, E. ve Özbay, M. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri. Route Educational and Social Science Journal, 2(3).
  • Bölükbaş, F. (2013). The effect of language learning strategies on learning vocabulary in teaching Turkish as a foreign language. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 55-68.
  • Cesur, M. O. ve Fer, S. (2007). Dil öğrenme stratejileri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir? Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49-74.
  • Cesur, M. O. (2008). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil öğrenme stratejileri, öğrenme stili tercihi ve yabancı dil akademik başarısı arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü (Doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cesur, M. O. (2011). Dil öğrenme stratejileri, stilleri ve yabancı dilde okuma anlama başarısı arasındaki ilişkileri açıklayıcı bir model. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 41, 83-93.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetinkaya, G. (2017). The relationship among language learning strategies, motivation and academic achievement of unıversty preparatory school students (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 141-153.
  • Demirezen, M. (1990). Video kullanımının yabancı dil öğrenimine getirdikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(5).293.
  • Deneme, S. (2008). Language learning strategy preferences of turkish students. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2).
  • Ehrman, M. E. ve Oxford, R. L. (1990). Adult language learning styles and strategies in an intensive training setting. Modern Language Journal, 54(3), 311-327.
  • El-Dip, M. A. B. (2004). Language lerarning strategies in kuwait: links to gender, language level, and culture in a hybrid context. Foreign Language Annals, 7(1), 85-95.
  • Eren, İ. (2015). Ortaokul İngilizce öğretmenlerinin öğrencilerde öğrenen özerkliği geliştirmeye yönelik görüşlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Ergin, A. E. (2018). Tek dilli ve çok dilli öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenme stratejileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale. Ergin, M. (1999). Türk dil bilbigisi. Bayrak Basım, İstanbul, 3.
  • Gan, Z., Gillian, H. ve Liz, H. L. (2004). Understanding successful and unsuccesful efl students in chinese universities. The Modern Language Journal, 88(4), 229-244.
  • Göçer, A. (2009). Türkiye’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin uygulamalarına yönelik nitel bir araştırma. Dil Dergisi,145, 28-47.
  • Hamamcı, Z. (2012). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme strateji tercihleri. Journal of Research in Education and Teaching, 1(3), 157-167.
  • Hancıoglu, S. (2004). Vocabulary learning strategies employed by preparatory class students at adana anatolian teacher training high school (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ian, R. ve Oxford. R. (2003). Language learning strategy profiles of elementary school students ın taiwan. IRAL, International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. 41(4), 331-372.
  • Kara, M. (2001). Learning strategies used in the development of two different aspects of foreign language proficiency: ‘calp’ in english and ‘bıcs’ in turkish (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karamanoglu, Ş. (2005). Almanca öğretmen adaylarında yabancı dil öğrenme stratejileri kullanımı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kayaoğlu, M. N. (2011). Language learning strategies: Theory, practice and ıssues. Germany: VDM, Verlang Dr. Müller.
  • Kılıç, A. ve Padem, S. (2014). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri kullanımlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elementary Education Online, 13(2), 660‐673.
  • Kızılaslan, İ. (2010). Yabancı dil öğretmen yetiştirme sürecinde kültürlerarasılık. Milli Eğitim,185, 81-89.
  • Korkmaz, Z. (2007). Türkiye Türkçesi grameri-şekil bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Lafford, B. (2004). The effect of the context of learning on the use of communication strategies by learners of spanish as a second languge learners. Studies In Second Language, 26(1), 201-225.
  • Lee, K. O. (2003). The relationship of school year, sex and proficiency on the use of language learning strategies in learning english of korean junior high school students. Asian EFL Journal.14.
  • Mcdonough, S. (2001). Promoting Self Regulation. Foreign Language Learners, 74(6), 323-326.
  • Mutlu, A. (2018). Dil öğrenme inanışları ve dil öğrenme stratejileri: İngilizce öğretmen adayları üzerine bir çalışma (Balıkesir Üniversitesi Örneği), (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Nakatani, Y. (2006). Developing an oral communication strategy inventory. The Modern Language Journal, 90, 151-168.
  • Nisbet, D. L., Tindall, E. R. ve Arroyo, A. A. (2005). Language learning strategies and english proficiency of chinese üniversity students. Foreign Language Annals, 38(1), 100-107.
  • Oxford, R. L. ve Nyikos, M. (1989). Variables affecting choice of language learning strategies by university students. The Modern Language Journal, 73, 291-300.
  • Oxford, R. ve Crookal, D. (1989). Research on language learning strategies: methods, findings and instructional ıssues. Modern Language Teaching, 41, 271-279. Oxford, R. (1990). Language learning strategies: What everyone use. Boston Heinle and Heinle.
  • Oxford, R. L. (1999). Style wars’ as a source of anxiety in language classrooms. D. J. Young (Yay. haz.). Affect in foreign language and second language learning, içinde (ss. 216- 237). Boston: Mac Graw- Hill.
  • Oxford, R., Cho, Y., Leung, S. ve Kim, H., J. (2004). Effect of the presence and difficulty of task on strategy use: an exploratory study. IRAL, International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 42(1), 1-47.
  • Ozil, Ş. (1991). Dil ve kültürümüz olgular ve sorunlar içinde. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Özdemir, E. (2000). Eleştirel okuma. Bilgi Yayın Evi, Ankara.
  • Razı, S. (2012). Turkish efl learners’ language learning strategy employment at university level. Journal of Theory And Practice in Education, 8(1), 94-119.
  • Saussure, F. (1985). Genel dil bilim dersleri (B. Vardar, Çev.). Birey ve Toplum Yayınları.
  • Sheorey, R. (1999). An examination of language learning strategy use in the setting of an indigenized variety of english. System, 28(2), 173-190.
  • Smith, P. L. ve Ragan, T. J. (1999). Instructional design. New York: John Wiley Sons.
  • Tabanlıoglu, S. (2003). The relationship between learning styles and language learning strategies of pre-intermediate eap students (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Thu, T. H. (2009). Learning strategies used by successfull language learners. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED507398.pdf.
  • Varışoğlu, M. C. (2017). Türkçe öğrenen Litvanyalı öğrencilerin kullandıkları dil öğrenme stratejileri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [Taed], 533- 546.
  • Weinstein, C. E., Humson, J. ve Dierking, D. R. (2000). Self- regulation invertions with a focus on learning strategies. M. Boekaerts, P. R. Pintrich ve M. Zeidner (Yay. haz.). Handbook of Regulation, içinde (ss.727-747). San Diegos Academic Pres.
  • Wenden, A. (1991). Learner strategies for learner autonomy. Cambridge: Prentice Hall International.
  • Wherton, G. (2000). Language learning strategy use of bilingual foreign language learners in Singapore. Languge Learning, 50(2), 203-243.
  • Wong, S. L. M. (2011). Language learning strategy use: A study of pre-service teachers in Malaysia, 1-21. Erişim adresi: http://eric.ed.gov/PDFS/ED521415.pdf
APA Baz D, bağcı h (2020). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri. , 448 - 463. 10.17860/mersinefd.705769
Chicago Baz Dİlek,bağcı hasan Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri. (2020): 448 - 463. 10.17860/mersinefd.705769
MLA Baz Dİlek,bağcı hasan Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri. , 2020, ss.448 - 463. 10.17860/mersinefd.705769
AMA Baz D,bağcı h Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri. . 2020; 448 - 463. 10.17860/mersinefd.705769
Vancouver Baz D,bağcı h Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri. . 2020; 448 - 463. 10.17860/mersinefd.705769
IEEE Baz D,bağcı h "Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri." , ss.448 - 463, 2020. 10.17860/mersinefd.705769
ISNAD Baz, Dİlek - bağcı, hasan. "Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri". (2020), 448-463. https://doi.org/10.17860/mersinefd.705769
APA Baz D, bağcı h (2020). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 448 - 463. 10.17860/mersinefd.705769
Chicago Baz Dİlek,bağcı hasan Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.2 (2020): 448 - 463. 10.17860/mersinefd.705769
MLA Baz Dİlek,bağcı hasan Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.2, 2020, ss.448 - 463. 10.17860/mersinefd.705769
AMA Baz D,bağcı h Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 448 - 463. 10.17860/mersinefd.705769
Vancouver Baz D,bağcı h Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 448 - 463. 10.17860/mersinefd.705769
IEEE Baz D,bağcı h "Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.448 - 463, 2020. 10.17860/mersinefd.705769
ISNAD Baz, Dİlek - bağcı, hasan. "Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/2 (2020), 448-463. https://doi.org/10.17860/mersinefd.705769