Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 417 - 431 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.691129 İndeks Tarihi: 15-10-2020

Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, lise müdürlerinin ders denetimi uygulamalarının liselerde derslere giren alan öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Bu amaca yönelik olarak Siirt il merkezinde yer alan ve tesadüfi yolla belirlenen 9 lisede görev yapan 50 öğretmenle mülakat yapılmıştır. Araştırma nitel olarak desenlenmiş betimsel bir araştırmadır. Öğretmenlerden detaylı veri toplamak için yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Yapılandırılmış görüşme formu soruları alan yazın ve mevcut uygulamalara bağlı olarak hazırlanıp öğretmen ve okul yöneticileri ile yapılan ön görüşmelerde düzenlenmiştir. Ders denetimi kapsamında öğretmenlerin derste gözlemlenmesini uygun bulup bulmadıkları konusunda öğretmenlerin büyük çoğunluğu (50 farklı görüşte 23 evet, 11 kısmen evet denildi) akademik gereklilik ve liyakat sahibi kişilerle yapılması koşuluyla denetim amacıyla gözlemlenmeyi uygun ve gerekli bulmuşlardır. Fakat öğretmenlerin yaklaşık üçte birlik kısmı (N:50, f: 14) denetleyici liyakatsizliği, denetimin baskı unsuru olarak kullanılması, sınıf ortamının gizliliğini ihlal etmesi, denetlemeye ihtiyacın olmaması, denetlemenin öğretmene güvensizlik göstergesi olarak görülmesi gibi sebeplerle ders denetimi kapsamında gözlemlenmenin uygun olmadığını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Evaluating the Application of Course Supervision in High School

Öz:
The aim of this study is to evaluate the course supervision practices of high school principals according to the opinions of the field teachers who take courses in high schools. For this purpose, an interview was conducted with randomly selected 50 teachers who were working in 9 high schools in Siirt city center. The research is a descriptive research designed with qualitative method. To collect detailed data from teachers, interviews were conducted using structured interview form. The questions of the structured interview form were prepared based on the literature and the current practices and arranged in the preliminary interviews with the teachers and school administrators. The questions in the form are revised by the academicians who are experts in the field. The data were analyzed by content analysis technique and expressed as tables. In terms of course supervision, the majority of teachers (from 50 different views, 23 yes, 11 partly yes) found the course supervision as suitable for academic purposes with the condition that it should be conducted with competent people. However, approximately one third of the teachers (N:50, f:14) stated that it was not appropriate to observe within the scope of the course supervision due to supervisory incapability, the use of the control as pressure, the violation of the privacy of the classroom environment, the lack of supervision, and the fact that supervision is seen as an indicator of distrust to the teacher.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkan, A. (1999). İlköğretim okul müdürlerinin çalışma zamanlarını değerlendirme biçimleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Akçay, C. ve Başar, M. A. (2004). İlköğretim okul müdürlerinin yönetsel görevlere ayırdıkları zaman ve bunları önemli görme dereceleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 170-197.
  • Akyüz, Y. (2005). Türk eğitim tarihi (MÖ 1000 – MS 2004). 9. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Altun, M., Şanlı, Ö. ve Tan, Ç. (2015). Maarif müfettişlerinin, okul müdürlerinin denetmenlik görevleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(3), 79-96.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S.(2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Aslanargun, E. ve Tarku, E. (2014). Öğretmenlerin mesleki denetim ve rehberlik konusunda müfettişlerden beklentileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 20(3), 281-306.
  • Aydın, İ. (2005). Öğretimde denetim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aydın, M. (1986). Çağdaş eğitim denetimi. 2. baskı. İM: Ankara.
  • Başar, H. (1981). Okul yöneticisinin denetim görevi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Başgöz, İ. (2005). Türkiye’nin eğitim çıkmazı ve Atatürk. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Batmaz, C. ve Özmen, F. (2006). İlköğretim okul müdürlerinin öğretmen denetimindeki etkililikleri hizmet yılı ve görev türü değişkenine göre öğretmen görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 102-120.
  • Bernard, J. M. ve Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of clinical supervision. (5th Edition). New Jersey: Pearson Education.
  • Binbaşıoğlu, C. (2005). Türk eğitim düşüncesi tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Buluç, B. (1997). Türk eğitim sisteminde teftiş ve denetim alt sisteminin gelişim süreci. Bilgi Çağında Eğitim Dergisi, 1997(4), 27-30.
  • Çelebi, N. ve Asan, H. T. (2016). Cumhuriyet’in ilk yıllarında eğitimde denetim anlayışı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(27), 18-31.
  • Çetin, M. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürlerinin yaptığı denetimin öğretmenlerin mesleki gelişim ve yeterliliklerine etkisi. Kongre Bildiri Kitapçığı, IV. Uluslararası Katılımlı Eğitim Denetimi Kongresi, içinde (ss. 37-42). Muğla
  • Fırıncıoğulları Bige, E.(2014). İlkokul müdürlerinin ders denetimleri ile ilgili öğretmen görüşleri. Aydın (Tez no: 358509). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. 6th Ed. New York: McGraw-Hill.
  • Görgün Karakaş, H. (2019). Okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirme düzeylerinin belirlenmesi (Yayımlanmammış yüksek lisans tezi). Siirt Üniversitesi SBE Eğitim Yönetimi ABD, Siirt
  • Kurt, S. (2009). İlköğretim kurumlarındaki yöneticilerin denetleme faaliyetlerine ilişkin yönetici görüşlerinin değerlendirilmesinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans dönem projesi). Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • MEB. (1993). Teftiş kurulu yönetmeliği. MEB: Ankara.
  • MEB. (2000). 2508 sayılı Tebliğler Dergisi: Okul müdürünün görev, yetki ve sorumluluğu. MEB: Ankara.
  • MEB. (2005). Rehberlik ve denetim başkanlığı rehberlik ve denetim rehberi. MEB: Ankara
  • MEB. (2013). Eğitim yönetimi ve denetimi el kitabı. Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü ArGe çalışmaları.
  • Resmi Gazete. (2010). 5984 sayılı MEB teşkilat ve görevleri hakkında kanun ile devlet memurları kanununda değişiklik yapılmasına dair kanun (13 Haziran 2010 tarih ve 27610 sayılı R. G.).
  • Resmi Gazete. (2011). 14 Eylül 2011 tarihli 652 sayılı kanun hükmünde kararname.
  • Resmi Gazete. (2014). 6528 sayılı millî eğitim temel kanunu ile bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılmasına dair kanun (14.03.2014 tarih ve 28941 sayılı R.G.).
  • Resmi Gazete. (2016). 6764 sayılı MEB teşkilat ve görevleri hakkında KHK ile bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılmasına dair kanun (09.12.2016 tarih ve 29913 sayılı R.G.).
  • Oğuz, E., Yılmaz, K. ve Taşdan, M. (2007). İlköğretim denetmenlerinin ve ilköğretim okulu yöneticilerinin denetim inançları. Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 39-51.
  • Özen, F. (2011). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin görüşlerine göre okul geliştirme aracı olarak hesap verebilirlik (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sabancı A. ve Şahin A. (2007). Denetmenlerin öğretmenlik yeterlik alanları açısından devlet ilköğretim okulu sınıf öğretmenlerine rehberlik görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 32(145), 85-95.
  • Seçen, A. (2010). İlköğretim okullarındaki denetim uygulamalarının değerlendirilmesi. Ankara: MEB.
  • Somel, S. A. (2001). Osmanlı’da eğitimin modernleşmesi (1839-1908): İslamlaşma, otokrasi, disiplin. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şahin, S., Elçiçek, Z. ve Tösten, R. (2013). Türk eğitim sisteminde teftişin tarihsel gelişimi ve bu gelişim süreci içerisindeki sorunlar. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(5), 1105-1126.
  • Taymaz, H. (2005). Teftiş: Kavramlar-İlkeler-Yöntemler. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Taymaz. H. (2010). Eğitim sisteminde teftiş. Kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Taymaz, H.(2015). Eğitim sisteminde teftiş. (11.Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Uluğ, F. (2013). Eğitim denetiminde yapısal dönüşüm ve bütünlük arayışı. Erişim adresi: www.temsen.org.tr/nereye-kadar-180-is-gunu/
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz K. (2009) Okul müdürlerinin denetim görevi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 19-35.
APA ARSLANTAŞ H, AVCI Y, tösten r (2020). Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. , 417 - 431. 10.17860/mersinefd.691129
Chicago ARSLANTAŞ Hacı İsmail,AVCI YUNUS EMRE,tösten rasim Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. (2020): 417 - 431. 10.17860/mersinefd.691129
MLA ARSLANTAŞ Hacı İsmail,AVCI YUNUS EMRE,tösten rasim Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. , 2020, ss.417 - 431. 10.17860/mersinefd.691129
AMA ARSLANTAŞ H,AVCI Y,tösten r Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. . 2020; 417 - 431. 10.17860/mersinefd.691129
Vancouver ARSLANTAŞ H,AVCI Y,tösten r Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. . 2020; 417 - 431. 10.17860/mersinefd.691129
IEEE ARSLANTAŞ H,AVCI Y,tösten r "Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi." , ss.417 - 431, 2020. 10.17860/mersinefd.691129
ISNAD ARSLANTAŞ, Hacı İsmail vd. "Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi". (2020), 417-431. https://doi.org/10.17860/mersinefd.691129
APA ARSLANTAŞ H, AVCI Y, tösten r (2020). Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 417 - 431. 10.17860/mersinefd.691129
Chicago ARSLANTAŞ Hacı İsmail,AVCI YUNUS EMRE,tösten rasim Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.2 (2020): 417 - 431. 10.17860/mersinefd.691129
MLA ARSLANTAŞ Hacı İsmail,AVCI YUNUS EMRE,tösten rasim Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.2, 2020, ss.417 - 431. 10.17860/mersinefd.691129
AMA ARSLANTAŞ H,AVCI Y,tösten r Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 417 - 431. 10.17860/mersinefd.691129
Vancouver ARSLANTAŞ H,AVCI Y,tösten r Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(2): 417 - 431. 10.17860/mersinefd.691129
IEEE ARSLANTAŞ H,AVCI Y,tösten r "Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.417 - 431, 2020. 10.17860/mersinefd.691129
ISNAD ARSLANTAŞ, Hacı İsmail vd. "Liselerde Ders Denetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/2 (2020), 417-431. https://doi.org/10.17860/mersinefd.691129