Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 373 - 392 Metin Dili: Türkçe DOI: DOI: 10.24012/dumf.544530 İndeks Tarihi: 16-10-2020

Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi

Öz:
Sürücülerin şehiriçi ve şehirlerarası yollarda yüksek hızlarda hareket etmeleri ölümle ya da yaralanmalar ilesonuçlanan çok sayıda trafik kazasına sebep olmaktadır. Gözlemlenen bu olumsuz durum, ulaştırma alanındaçalışan araştırmacıları, yetkilileri ve plancıları sürücülerin trafikte aşırı hızlı hareket etmelerini önlemeüzerine yeni çözüm önerileri geliştirme konusunda motive etmiştir. Dünya genelinde son yollarda araçlarınaşırı hızlı hareket etmelerini sınırlandırmak amacıyla anlık ve ortalama hız ölçümü yapabilen farklı radar veölçüm sistemleri geliştirilmiştir. Türkiye’de ise son yıllarda Akıllı Ulaşım Sistemlerine (AUS) verilen öneminartması ile birlikte, aşırı hızların gözlemlendiği koridorlarda ortalama hızların tespit edilmesine ve araçhızlarının kontrol edilmesi amacıyla Koridor Ortalama Hız İhlal Tespit Sistemleri (KOHİTS) uygulamasınageçilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada, KOHİTS’lerin performans ölçümlerinin nasıl yapılacağı konusundaher türlü işlem adımları ile ölçüm yöntemlerini içeren ve içerisinde 3 farklı ortalama hız ölçüm tekniğini (Testaracı, Kronometre ve GPS özellikli araç içi kamera) barındıran bir performans ölçüm metodu önerilmiştir.Çalışma kapsamında, belirlenen tüm işlem adımları hakkında detaylı bilgi verebilmek amacıyla seçilen 2 pilotkentteki (Gölbaşı/Adıyaman ve Toprakkale/Osmaniye) toplam 12 farklı KOHİTS’in işletmeye açılmadanönceki performans ölçümleri yapılmıştır. Yapılan ölçümlerden, incelenen 12 farklı koridorda sistemyazılımının ölçtüğü ortalama hızlar ile önerilen 3 farklı ölçüm tekniği kullanılarak yapılan ortalama hızölçümleri arasındaki farkın yetkililer tarafından önerilen 70 km/sa’ye kadar ± 3 km/s, 70 km/s üzerinde ±%3sınırları içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, çalışma kapsamında önerilen ve içerisindeuzunluk ölçümü, ortalama hız ölçümleri ve diğer bazı ölçüm adımlarını içeren bu yeni metodun, KOHİTS’lerinperformans ölçümlerinde etkin bir şekilde kullanılabileceği sonucunu ortaya koymuştur.
Anahtar Kelime:

Suggestion of a measurement method for performance measurements of corridor average speed enforcement systems (KOHİTS)

Öz:
Extended abstract Driving at high speeds on urban and rural roads results many deaths or injuries caused by large number of traffic accidents. This observed negative situation motivated researchers, officials and planners working in the field of transportation to develop new solutions to prevent drivers’ too fast driving behaviors in traffic. For this purpose, different speed radar and speed measurement systems have been developed that can perform spot and average speed measurements to limit vehicle speeds in the world. In Turkey, given importance to Intelligent Transportation Systems (AUS) is shown an increase in recent years and Corridor Average Speed Enforcement Systems (KOHİTS) started to be implemented in order to determine average speeds and to control vehicle speeds in corridors where excessive speeds are observed. Within the scope of this study, a performance measurement method, including three different average speed measurement techniques (Test vehicle, stopwatch and GPS-in-car camera), is proposed. In order to give a detailed information about all the process steps, performance measurements of 12 different KOHİTS in 2 pilot cities (Gölbaşı/Adıyaman and Toprakkale/Osmaniye) were performed before opening to operation. The average speed measurement differences between system software and 3 different methods in the examined 12 different corridors were found within the limits of ± 3 km/h up to 70 km/h and within the limits of ± 3% over 70 km/h as suggested by the authorities. The obtained results suggest that this new method which is proposed within the study and includes length measurement, average speed measurement and some other measurement steps can be used effectively in the performance measurements of KOHİTS. It was also observed from the field observations and measurements that the configuration of the system by an expert team, development of a good software and utilization of a good technological infrastructure in the system are other very important parameters for the performance of the system. In conclusion, results showed that suggested method can be used effectively for the performance analysis of the Corridor Average Speed Enforcement Systems. To get the higher performance, more detailed and effective methods should be improved. In the future work, we focused on this problem.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aarts, L., van Schagen, I., 2006. Driving speed and the risk of road crashes: a review. Accid. Anal. Prev., 38, 215–224.
  • Aydın, M. M., Köfteci, S., Akgöl, K., Yıldırım, M. S. (2017). Utilization of a new methodology on performance measurements of red light violations detection systems, International Journal of Engineering & Applied Sciences, 9(1), 32-41.
  • Bates, L., Allen, S., Watson, B. (2016). The influence of the elements of procedural justice and speed camera enforcement on young novice driver self-reported speeding, Accident Analysis & Prevention, 92, 34-42.
  • Bella, F. (2013). Driver perception of roadside configurations on two-lane rural roads: Effects on speed and lateral placement, Accident Analysis & Prevention, 50, 251-262.
  • Carnis, L., Blais, E. (2013). An assessment of the safety effects of the French speed camera program, Accid. Anal. Prev. 51, 301–309.
  • Cascetta, E., Punzo, V., Montanino, M. (2011). Empirical evidence of speed management effects on traffic flow at freeway bottleneck, Transport. Res. Rec., 2260, 83-93.
  • Charlesworth, K., (2008). The effect of average speed enforcement on driver behaviour. In Road Transport Information and Control ‐ RTIC 2008 and ITS United Kingdom Members' Conference, Manchester.
  • Collins, G., McConnell, D. (2008). Speed harmonisation with average speed enforcement, Traffic Eng. Control, 49 (1), 6–9.
  • DaCoTA (2012). Speed Enforcement. Deliverable 4.8 of the EC FP7 Project DaCoTA. Emniyet Genel Müdürlüğü (2018). Trafik Hizmetleri Başkanlığı 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 16’ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişki Usul ve Esaslar,[Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019] http://www.trafik.gov.tr/SiteAssets/Trafik%20Kit apl%C4%B1k/Mevzuat/Ek16_usul_esas_18.11.2 016.pdf
  • Fleiter, J., Lennon, A., Watson, B. (2010). How do other people influence your driving speed? Exploring the ‘who’ and the ‘how’ of social influences on speeding from a qualitative perspective, Transport. Res. Part F: Traffic Psychol. Behav., 13(1), 49–62.
  • Hauer, E. (2009). Speed and safety, Transport. Res. Rec., 2103, 10–17.
  • Hu, Wen, Anne, T. McCartt (2016). Effects of automated speed enforcement in Montgomery County, Maryland, on vehicle speeds, public opinion, and crashes. Traffic injury prevention, 17(1), 53–58.
  • Ilgaz, A., Saltan, M. (2017). Ortalama hız tespit sistemi ve yol güvenliği etkileri üzerine bir literatür taraması, Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 5(3), 457-472.
  • ISBAK (2019). Elektironik denetleme sistemleri, [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019]. http://isbak.istanbul/akilli-ulasimsistemleri/elektronik-denetleme-sistemi/hizkoridor-ihlal-tespit-sistemi/
  • ISSD (2019). Koridor ortalama hız tespiti, [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019]. http://www.issd.com.tr/tr/18924/Koridor-HiziIhlal-Tespit-Sistemi
  • Jones, A., Sauerzapf, V., Haynes, R. (2008). The effects of mobile speed camera introduction on road traffic crashes and casualties in a rural county of England. J. Safety Res., 39, 101–110.
  • Kapsch (2010). Section Speed Enforcement: for road safety, [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019]. https://www.kapsch.net/ktc/downloads/ brochures/Kapsch-KTC-DSSection_Speed_Enforc ement-ENWEB?lang=en-US
  • Kistler (2019). Corridor average speed enforcement, [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019].https://www.kistler.com/en/applications/se nsor-technology/weigh-in-motion/
  • Koy, T., Benz, S., (2009). Automatic Time-OverDistance Speed Checks İmpacts on Driving Behaviour and Traffic Safety. In 6th ITS World Congress and Exhibition on Intelligent Transport Systems and Services, Stockholm. Lynch, M., White, M., Napier, R. (2011).
  • Investigation into the use of point-to-point speed cameras. NZ Transport Agency Research Report 465, Wellington.
  • Malenstein, J., 1997. Automated Video Speed Enforcement and Trajectory Control Combined With Fully Automated Processing. Dutch National Police Agency, Traffic and Transport Division, Driebergen, Netherlands.
  • Montella, A., Andreassen, D., Tarko, A., Turner, S., Mauriello, F., Imbriani, L.L., Romero, M. (2013). Crash databases in Australasia, the European Union, and the United States: review and prospects for improvement, Transport. Res. Rec., 2386, 128–136.
  • Montella, A., Persaud, B., D’Apuzzo, M., Imbriani, L.L. (2012). Safety evaluation of an automated section speed enforcement system, Transport. Res. Rec. 2281, 16–25.
  • Montella, A., Punzo, V., Chiaradonna, S., Mauriello, F., Montanino, M. (2015). Point-to-point speed enforcement systems: Speed limits design criteria and analysis of drivers’ compliance, Transportation research part C: emerging technologies, 53, 1-18.
  • Moxa (2019). Intellıgent transportation systems, [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019], https://www.moxa.com/en/solutions/industryfocus/intelligent-transportation. [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019].
  • Neuman, T.R., Slack, K.L., Hardy, K.K., Bond, V.L., Potts, I., Alberson, B., Lerner, N. (2009). NCHRP Report 500: Guidance for Implementation of the AASHTO Strategic Highway Safety Plan: A Guide for Reducing Speeding-Related Crashes, vol. 23.
  • Transportation Research Board, Washington, DC. Ng, C. F., Small, K. A. (2012). Tradeoffs among free-flow speed, capacity, cost, and environmental footprint in highway design.
  • Transportation, 39(6), 1259-1280. NHTSA (2012). MMUCC Guideline: Model Minimum Uniform Crash Criteria, fourth ed. Report DOT HS 811 631.
  • Platar (2019). Trafik elektornik denetleme sistemi, Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019]. http://www.platar.com.tr/tedes/
  • Soole, D., Watson, B., Fleiter, J. (2013). Effects of average speed enforcement on speed compliance and crashes: a review of the literature, Accid. Anal. Prev., 54, 46–56.
  • Soole, D.W., Watson, B.C., Fleiter, J.J. (2012). Point-to-Point Speed Enforcement. Austroads Report AP-R415-12, Sydney.
  • Tedesbilgi (2019). Trafik elektornik denetleme sistemi, [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019], http://www.tedesbilgi.com/cozumlerimiz/hizkoridoru/
  • Traffic Data Systems (TDS) (2019). Average Speed Enforcement, [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019], https://www.traffic-data-systems.net/
  • Vaitkus, A., Čygas, D., Jasiūnienė, V., Jateikienė, L., Andriejauskas, T., Skrodenis, D., Ratkevičiūtė, K. (2017). Traffic Calming Measures: An Evaluation of the Effect on Driving Speed, Promet-Traffic&Transportation, 29(3), 275-285.
  • Vendeka (2019). Trafik elektornik denetleme sistemi, [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019], http://www.vendeka.com.tr/en/oursolutions/42- its-akll-ulam-sist [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019].
  • Wegman, F., Goldenbeld, C. (2006). Speed Management: Enforcement and New Technologies. Report R2006-5, SWOV, Leidschendam.
  • WHO (2018). Global status report on road safety 2018, [Erişim Tarihi: 20 Ocak 2019], https://www.who.int/violence_injury_prevention/ road_safety_status/2018/en/
  • Wilson, C., Willis, C., Hendrikz, J., Le Brocque, R., Bellamy, N. (2010). Speed cameras for the prevention of road traffic injuries and deaths. Cochrane Database Syst. Rev. 2010, 11.
  • Yannis, G., Louca, G., Vardaki, S., Kanelladis, G. (2013). Why do drivers exceed speed limits, Eur. Transport Res. Rev., 5, 165–177.
  • Zainuddin, N. I., Adnan, M. A., Md Diah, J. (2013). Optimization of speed hump geometric design: Case study on residential streets in Malaysia, Journal of transportation engineering, 140(3), 05013002.
APA AYDIN M, Köfteci S (2020). Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi. , 373 - 392. DOI: 10.24012/dumf.544530
Chicago AYDIN Metin Mutlu,Köfteci Sevil Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi. (2020): 373 - 392. DOI: 10.24012/dumf.544530
MLA AYDIN Metin Mutlu,Köfteci Sevil Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi. , 2020, ss.373 - 392. DOI: 10.24012/dumf.544530
AMA AYDIN M,Köfteci S Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi. . 2020; 373 - 392. DOI: 10.24012/dumf.544530
Vancouver AYDIN M,Köfteci S Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi. . 2020; 373 - 392. DOI: 10.24012/dumf.544530
IEEE AYDIN M,Köfteci S "Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi." , ss.373 - 392, 2020. DOI: 10.24012/dumf.544530
ISNAD AYDIN, Metin Mutlu - Köfteci, Sevil. "Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi". (2020), 373-392. https://doi.org/DOI: 10.24012/dumf.544530
APA AYDIN M, Köfteci S (2020). Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, 11(1), 373 - 392. DOI: 10.24012/dumf.544530
Chicago AYDIN Metin Mutlu,Köfteci Sevil Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi 11, no.1 (2020): 373 - 392. DOI: 10.24012/dumf.544530
MLA AYDIN Metin Mutlu,Köfteci Sevil Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, vol.11, no.1, 2020, ss.373 - 392. DOI: 10.24012/dumf.544530
AMA AYDIN M,Köfteci S Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi. 2020; 11(1): 373 - 392. DOI: 10.24012/dumf.544530
Vancouver AYDIN M,Köfteci S Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi. 2020; 11(1): 373 - 392. DOI: 10.24012/dumf.544530
IEEE AYDIN M,Köfteci S "Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi." Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, 11, ss.373 - 392, 2020. DOI: 10.24012/dumf.544530
ISNAD AYDIN, Metin Mutlu - Köfteci, Sevil. "Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi". Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi 11/1 (2020), 373-392. https://doi.org/DOI: 10.24012/dumf.544530