Yıl: 2020 Cilt: 19 Sayı: 73 Sayfa Aralığı: 92 - 104 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.516826 İndeks Tarihi: 17-10-2020

TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde okutulan Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları 8. sınıf Türkçe Ders Kitabı’ndaki “Acele Karar Vermeyin” adlı öyküyü metinsellik özellikleri açısından incelemektir. Ayrıca metnin hem yüzey hem de derin yapısını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olan içerik analizi deseni tercih edilmiştir. Çalışmanın veri kaynağını, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde okutulan MEB Yayınları 8. sınıf Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan “Acele Karar Vermeyin” adlı öykü oluşturmaktadır. Metin seçiminde çalışmanın amacına uygun olarak derinlemesine veri ve bilgi edinebilme hususu dikkate alınmıştır. Metin çözümlenirken Aydın’ın (2012) çalışmasından hareketle geliştirilen metin yapısı şablonu esas alınmıştır. Bu kapsamda cümle ve sözcük düzeyinde yapılan incelemelerde küçük ölçekli yapı esas alınırken, bütünsel analiz büyük ölçekli yapıya bakılarak yapılmıştır. Sonuç olarak araştırma kapsamına alınan metnin 69 cümleden (507 sözcük) oluştuğu görülmüştür. Ayrıca metnin yüzeysel ve derin yapıda sağlam bir anlatıma sahip olduğu, ders kitaplarında kullanılmasının Türkçe kazanımları bağlamında faydalı olabileceği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

TEXTUALITY CHARACTERISTICS OF READING TEXTS IN TURKISH TEXTBOOKS: THE CASE OF ‘DO NOT DECIDE HURRIEDLY’ BY LAO TZU

Öz:
The purpose of this study is to examine the story named ‘Do not decide hurriedly’ in the 8th Grade Turkish Text Book, which is taught in the 2018-2019 academic year. In addition, both the overall and the deep structure of the text is revealed. In the study, content analysis technique which is one of the qualitative research designs was preferred. The data source of the study is the story, ‘Do not decide hurriedly’ in the Grade 8 Turkish Textbook (MEB Publishing), which is taught in the 2018-2019 academic year. In the selection of the text, in-depth data and information acquisition are taken into consideration. While analyzing the text, the text structure template in Aydın’s (2012) study was based. In this context, while small scale structure was taken as a result of the investigations carried out at sentence and word level, holistic analysis was made by looking at large scale structure. As a result, the text included in the study consisted of 69 sentences (507 words). In addition the text has nonsuppressed expression in overall and deep structure and the use in textbooks may be useful in the context of Turkish learning outcomes.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Şeref İ, KARAGÖZ B, Koç Ardıç İ (2020). TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. , 92 - 104. 10.17755/esosder.516826
Chicago Şeref İzzet,KARAGÖZ BEYTULLAH,Koç Ardıç İmran TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. (2020): 92 - 104. 10.17755/esosder.516826
MLA Şeref İzzet,KARAGÖZ BEYTULLAH,Koç Ardıç İmran TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. , 2020, ss.92 - 104. 10.17755/esosder.516826
AMA Şeref İ,KARAGÖZ B,Koç Ardıç İ TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. . 2020; 92 - 104. 10.17755/esosder.516826
Vancouver Şeref İ,KARAGÖZ B,Koç Ardıç İ TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. . 2020; 92 - 104. 10.17755/esosder.516826
IEEE Şeref İ,KARAGÖZ B,Koç Ardıç İ "TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ." , ss.92 - 104, 2020. 10.17755/esosder.516826
ISNAD Şeref, İzzet vd. "TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ". (2020), 92-104. https://doi.org/10.17755/esosder.516826
APA Şeref İ, KARAGÖZ B, Koç Ardıç İ (2020). TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19(73), 92 - 104. 10.17755/esosder.516826
Chicago Şeref İzzet,KARAGÖZ BEYTULLAH,Koç Ardıç İmran TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 19, no.73 (2020): 92 - 104. 10.17755/esosder.516826
MLA Şeref İzzet,KARAGÖZ BEYTULLAH,Koç Ardıç İmran TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.19, no.73, 2020, ss.92 - 104. 10.17755/esosder.516826
AMA Şeref İ,KARAGÖZ B,Koç Ardıç İ TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2020; 19(73): 92 - 104. 10.17755/esosder.516826
Vancouver Şeref İ,KARAGÖZ B,Koç Ardıç İ TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2020; 19(73): 92 - 104. 10.17755/esosder.516826
IEEE Şeref İ,KARAGÖZ B,Koç Ardıç İ "TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19, ss.92 - 104, 2020. 10.17755/esosder.516826
ISNAD Şeref, İzzet vd. "TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 19/73 (2020), 92-104. https://doi.org/10.17755/esosder.516826