Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 803 - 816 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 16-10-2020

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Gelişen teknoloji, toplumsal yapıdaki değişimler ve bu değişimlere bağlı olarakinanç ve değer yargıları da farklılaşmaktadır. Ahlaka aykırı davranışların artması,önyargı, ben merkezci yaklaşım, adaletsizlik, aile yapısındaki bozulmalar kişileri,toplumları ve hatta tüm insanlığı tehdit etmektedir. Tüm bunlar değerlerinyaşantımız dışına itilmesine sebep olmakta ve değer eğitimine olangereksinimimizi arttırmaktır. Bu düşünceden yola çıkarak çalışmada sosyalbilgiler öğretim programında yer alan yardımseverlik ve dayanışma değerlerininulusal gazetelerde yer alma düzeyini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmadaveriler, doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın evrenini,yardımseverlik ve dayanışma değerine yönelik gazete haberleri oluşturmaktadır.Araştırmanın örneklemini ise 2013-2014 yıllarında Habertürk, Hürriyet, Posta,Sabah gazetelerinde yardımseverlik ve dayanışmayı konu alan gazete haberlerioluşturmaktadır. Araştırmada bu dört ulusal gazetede yardımseverlik vedayanışma değerini içeren 3686 yayın kullanılmıştır. Yardımseverlik değerleriyönelik haber sayısının 52, dayanışma değerleri yönelik haber sayısının 3634olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca doğal afetler, bayramlar, belirli gün ve o günlerinhaftalarında yardımseverlik ve dayanışma haberleri gazetelere yansımış ve habersayısında artış olduğu belirlenmiştir
Anahtar Kelime:

EXAMINATION of THE NEWS in NATIONAL NEWSPAPERS in TERMS of VALUES of BENEVOLENCE and SOLIDARITY in THE SOCIAL STUDIES CURRICULUM

Öz:
Belief and value judgements are differentiated depending on the evolving technology and changes in social structure. İncreased anti-moral behavior, prejudice, egocentric approach, injustice and disruption in the family structure threathen people, societies and even humanity. All of these lead to pushing values out of our lives and increase our need for value educatıon. Based on this idea, in this study it was aimed to determine the level how benevolence and solidarity values included in the social sciences curriculum take part in the national newspapers. In this research the data were collected through document analysis. The sampling of the research is formed by the paper news about benevolence and solidarity which are issued in Haberturk, Hurriyet, Posta and Sabah newspapers during the years 2013-2014. 3686 publications including the values of benevolence and solidarity, in these four national newpapers were used in the study. In the year 2013, 52 paper news were about benevolence and 3624 news were related to solidarity. Besides, the number of paper news related to benevolence and solidarity are increased in natural disasters, feasts, before elections and during some certain days and weeks.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde “yardımseverlik” değerinin etkinlik temelli öğretimi ve öğrencilerin tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, Ş. Z ve Yaşar, F. T. (2007). “Yükselen “Değer” Kavramı Üzerine Eleştirel Bir Yaklaşım. Değerler Eğitim Merkezi Dergisi,1, 8-11.
  • Aydın, M. (2003). Gencliğin değer algısı: Konya orneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 121–144.
  • Bolay, S. H. (2007). Değerlerimiz ve günlük hayat. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1), 12-19.
  • Cüro, E. ve Gömleksiz, M. N. (2011). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer alan Değerlere İlişkin Öğrenci Tutumlarının Değerlendirilmesi, Uluslar arası İnsan Bilim Dergisi, 8, 1.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler Eğitimi. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. (Ed. C. Öztürk), Ankara: Pegem-A Yayıncılık. s. 17-52.
  • Erdem, A. R. (2003). Üniversite Kültüründe Önemli Bir Unsur:Değerler. Değerler Eğitim Dergisi, 1 (4), 55-72.
  • Gömleksiz, N. (2007). Lise öğrencilerinin toplumsal değerlere ilişkin tutumları:Elazığ ili örneği. Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 727-741). İstanbul: Dem Yayıncılık.
  • Heıtzmann, W. R. (1979). The Newspaper in The Classroom. What Research Says To The Teacher. Washington: National Education Association
  • Hökelekli, H. ve Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğitimleri. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Ed. ), Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu. İstanbul: DEM. ss. 371- 396.
  • Hökerekli, H. (2011). Ailede, okulda, toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi. İstanbul:Timaş Yayınları.
  • Kan Ç. (2010). Sosyal Bilgiler Dersi ve Değerler Eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 187, 138– 145.
  • Karasar, N. (2007) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel yayınları.
  • Katılmış, A. (2010). Sosyal bilgiler derslerindeki bazı değerlerin kazandırılmasına yönelik bir karakter eğitimi programının geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Değerler Eğitimi:Tarihsel Gelişim, 1998 ve 2004 Programlarının Etkiliğinin Araştırılması, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul.
  • Keskin, Y. (2010). Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminin Yeri ve Önemi. Eğitime Bakış, 6(18), 68-72.
  • Keskin, Y. (2012). Cumhuriyet Dönemi Ortaokul Tarih Programlarına Yönelik Bir Analiz:Politik ve İdeolojik Yaklaşımlarım Programa yansıması. Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 11(40), 109-128.
  • Kılcan, B. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere İlişkin Öğrenci Algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kolukısa, E. A. , Oruç, Ş. , Akbaba, B. ve Dündar, H. (2005). Sosyal bilgiler 4 öğretmen kılavuz kitabı. K. Kuş (Ed). Ankara: A Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, (4- 5. sınıflar), Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6 Sınıf Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara.
  • MEB (2010). Sosyal Bilgiler Dersi ( 6-7. sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu.
  • MEB (2018). İlkokul ve ortaokul (4-5-6-7. sınıflar) Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu.
  • Nas, R. (2000). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Öztürk, C. ve Deveci, H. (2011). Farklı Ülkelerin sosyal bilgiler öğretim Programlarının değerlendirilmesi. C. Öztürk(Ed. ) Farklı Ülkelerin sosyal bilgiler öğretim Programları içinde (s. 1-41). Ankara:Pegem Akademi.
  • Şen, Ü. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2005 yılında tavsiye ettiği 100 temel eser yoluyla Türkçe eğitiminde değerler eğitimi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2009). Büyük Türkçe sözlük. http://tdkterim. gov. tr/bts/.
  • Topçu, N. (2012). İsyan ahlâkı -Conformisme et révolte- (8. Baskı) (Çev. M. Kök ve M. Doğan). İstanbul: Dergâh.
  • Ünal, F. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında değer eğitimi durumunun değerlendirilmesi, I. Uluslararası Eğitim sosyolojisi Sempozyumu, 10-11 Mayıs.
  • Vatandaş, C. (2003) Toplumsal Bir Değer Olarak” Yardımlaşma” ve Dilenciler, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 157.
  • Yaman, E. (2012). Değer Eğitimi, Eğitimde Yeni Ufuklar, Akçay Y. Ankara.
  • Yaşar, Ş. ve Gültekin, M. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Araç-Gereç Kullanımı.
  • Öztürk, C. (Ed. ) Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi (310- 342). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yaşar, Ş. ve Ünlüler, G. (2011). Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi, Elementary Education Online, 10(1), 109-120 makale.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık Katılmış, A. (2010). Sosyal bilgiler derslerindeki bazı değerlerin kazandırılmasına yönelik bir karakter eğitimi programının geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Yurtbaşı, M. (2012). Sınıflandırılmış Atasözleri Sözlüğü, İstanbul, Excellence Publishing Yayıncılık.
APA SONMEZ O, akıncan n (2019). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ. , 803 - 816.
Chicago SONMEZ OMER FARUK,akıncan nihan SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ. (2019): 803 - 816.
MLA SONMEZ OMER FARUK,akıncan nihan SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ. , 2019, ss.803 - 816.
AMA SONMEZ O,akıncan n SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 803 - 816.
Vancouver SONMEZ O,akıncan n SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 803 - 816.
IEEE SONMEZ O,akıncan n "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ." , ss.803 - 816, 2019.
ISNAD SONMEZ, OMER FARUK - akıncan, nihan. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ". (2019), 803-816.
APA SONMEZ O, akıncan n (2019). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 803 - 816.
Chicago SONMEZ OMER FARUK,akıncan nihan SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14, no.2 (2019): 803 - 816.
MLA SONMEZ OMER FARUK,akıncan nihan SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol.14, no.2, 2019, ss.803 - 816.
AMA SONMEZ O,akıncan n SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2019; 14(2): 803 - 816.
Vancouver SONMEZ O,akıncan n SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2019; 14(2): 803 - 816.
IEEE SONMEZ O,akıncan n "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ." Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14, ss.803 - 816, 2019.
ISNAD SONMEZ, OMER FARUK - akıncan, nihan. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ YARDIMSEVERLİK VE DAYANIŞMA DEĞERLERİNİN ULUSAL GAZETELERDE YER ALMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ". Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14/2 (2019), 803-816.