Yıl: 2020 Cilt: 1 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 1 - 28 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-10-2020

YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR

Öz:
Foucault’nun, College de France’daki son derslerinde gündeme aldığı fikir, tekhne peri ton bion, yani “yaşama sanatı”dır. Foucault, özellikle Sokrates figürüne ilişkin yorumbilimsel bir yaklaşım getirerek, özneleşme tartışmasını modernitenin çok öncesine kaydırmıştı. Foucault, antikçağda, özellikle Sokrates figüründe, modern çağın özneleşme teknolojilerinden çok daha farklı bir öznelik bağlamı görmüştü. Sokrates’te keşfedilen öznelik, dışsal bir hakikat uyarınca söylemsel olarak inşa edilen bir uyrukluk anlamına gelmemektedir. Sokrates, hakikati, kendiliğin dışında değil, tersine, kendiliğe ait içkin bir form olarak görür. Mesele, Foucault’ya göre, kendiliğin dışındaki bir aşkın hakikate göre yaşamak değil, kendi içsel hakikatini keşfedip bu hakikate göre yaşamı kurabilmektir. Foucault, Sokrates örneğinde, modern uyrukluk biçimlerinden çok daha farklı estetikçi-özgürlükçü bir öznelik biçimi görmüştür. Bu makalenin temel amacı, antik özneleşme teknolojilerindeki özgü bağlamları – Sokrates örneği nezdinde – ortaya çıkararak, farklı bir Foucault panoraması çıkarmaktır. Foucault, antikçağdaki özneleşme biçimlerinde, özellikle modern yaşam için gerekli sayılabilecek bir içkinlik teması keşfetmiştir. Hakikat, ancak benlikte keşfedilebilir ve bu nedenle yasa-yasak dizgesinden ziyade yaşamın estetizasyonu çerçevesinde belirli bir anlam kazanabilir. Yaşama Sanatı düşüncesi, Foucault’da, bireyin herhangi bir aşkın gösteren içinde temsil edilmeksizin, kendi içkin hakikatini keşfederek yaşamını örgütleyebildiği bir varoluş biçimine tekabül etmektedir.
Anahtar Kelime:

THE ARTS OF THE LIVING: FOUCAULT READING SOCRATES IN ANCIENT AGE

Öz:
In his last lectures, Foucault put his agenda the idea of “art of living” (tekhne peri ton bion) in the last lectures in College de France. Foucault, by bringing a hermeneutical approach to the figure of Socrates, shifted the discussion of subjectivity long before modernity. Foucault perceived a very different context of subjectivity in the antiquity, especially in the figure of Socrates, which is very different from the technologies of subjectivity of the modern age. The subjectivity realized in Socrates does not mean a discursive subjectivization constructed in accordance with an external truth. Socrates handles the truth as an immanent form of the self, but not on the outside of himself. The issue, according to Foucault, is not to live according to a transcendental truth outside of the self, but to discover the inner truth and establish the life according to this truth. In the example of Socrates, Foucault sees a form of an aesthetical-emancipative subjectivity which is far more different from modern forms of subjectivization. The main purpose of this article is to create a different panorama belonging to Foucault by revealing some specific contexts in ancient subjectivity technologies in the example of Socrates. Foucault discovered a theme of immanence in the forms of subjectivity in antiquity, which may be deemed necessary for modern life. The truth can only be discovered within the selfhood and, for this reason, it can gain its meaning only with the aesthetization of the life, rather from the context of prohibition-restriction. In Foucault, the idea of the art of the living corresponds to a form of existence where the subject can organize his life by discovering his immanent truth in himself without being represented in any transcendental signifier.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Bernauer, James W. Foucault’nun Özgürlük Serüveni. Çeviren İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı, 2005.
  • Dürrigl, M. A. “Kalokagathia – beauty is more than just external appearance”. Journal of CD. 1 (2002): 208–210.
  • Eco, Umberto. “Antikçağa Giriş”. Antik Yunan içinde, 13-25. Hazırlayan Umberto Eco. Çeviren L. T. Basmacı. İstanbul: Alfa, 2010.
  • Foucault, Michel. “On the Genealogy of Ethics: An Overview of Work in Progress”. The Foucault Reader içinde, 340-373. Hazırlayan P. Rabinow. New York: Panteon Books, 1984
  • Foucault, Michel. Söylemin Düzeni. Çeviren Turhan Ilgaz. İstanbul: Hil Yayınları, 1987.
  • Foucault, Michel. Hapishanenin Doğuşu. Çeviren M. A. Kılıçbay. Ankara: İmge, 1992.
  • Foucault, Michel. “Subjectivity and Truth”. Ethichs: Subjectivity and Truth – The Essentials Works of Michel Foucault Vol. I içinde, 253-281. Hazırlayan P. Rabinow. çeviren R. Hurley. New York: The New Press, 1997.
  • Foucault, Michel. Doğruyu Söylemek. Çeviren Kerem Eksen. İstanbul: Ayrıntı, 2005.
  • Foucault, Michel. Deliliğin Tarihi. Çeviren Mehmet Ali Kılıçbay. Ankara: İmge, 2006.
  • Foucault, Michel. Cinselliğin Tarihi. Çeviren Hülya Uğur Tanrıöver. İstanbul: Ayrıntı, 2007.
  • Foucault, Michel. Introduction to Kant’s Anthropology. Çevirenler R. Nigro ve K. Briggs. Los Angeles, CA: Semiotext (e), 2008.
  • Foucault, Michel. The Government of Self And the Others: Lectures on College de France 1982-1983. Hazırlayan F. Gros. Çeviren G. Burchell. New York: Palgrave, 2011.
  • Foucault, Michel. Büyük Kapatılma: Seçme Yazılar 3. Derleyenler Işık Ergüden ve Tuncay Birkan. Çevirenler Işık Ergüden ve Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı, 2011.
  • Foucault, Michel. Özne ve İktidar: Seçme Yazılar 2. Derleyenler Işık Ergüden ve Tuncay Birkan. Çevirenler Işık Ergüden ve Osman Akınhay. İstanbul: Ayrıntı, 2011.
  • Foucault, Michel. Öznenin Yorumbilgisi: College de France Dersleri – 1981-1982. Çeviren Ferda Keskin. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2015.
  • Foucault, Michel. Hakikat Cesareti: Kendinin ve Başkalarının Yönetimi II – College de France Dersleri – 1984. Çeviren Adem Beyaz. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2018.
  • Foucault, Michel. “Kendini Biçimlendirme Teknikleri”. Kendini Bilmek: Bir Michel Foucault Semineri içinde. Hazırlayanlar L. H. Martin, H. Gutman ve P. H. Hutton. Çeviren J. Cem Yapıcıoğlu. İstanbul: Profil Kitap, 2019.
  • Fraser, Nancy. “Michel Foucault: A "Young Conservative"?”. Ethics. 96: 1 (1985): 165-184.
  • Huijer, Marli. ““The Aesthetics of Existence in the Work of Michel Foucault”. Philosophy and Social Criticism. 25 (1999): 61-85.
  • Keskin, Ferda. “Önsöz”. Michel Foucault, Öznenin Yorumbilgisi: College de France Dersleri 1981-1982 içinde. Çeviren Ferda Keskin. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2015.
  • Nehamas, Alexander. Yaşama Sanatı Felsefesi: Platon’dan Foucault’ya Sokratik Düşünümler. Çeviren Cem Soydemir. İstanbul: Ayrıntı, 2002.
  • Paras, Eric. Foucault: Öznenin Yitiminden Yeniden Doğuşuna. Çeviren Yunus Çetin. İstanbul: Kolektif Kitap, 2016.
  • Patton, Paul. “Foucault’s Subject of Power”. Political Theory Newsletter. 6 (1994): 60-71.
  • Pickett, B. L. “Foucault and the Politics of Resistance”. Polity. 28: 4 (1996): 445- 466. Platon. Alkibiades I-II. Çeviren Furkan Akderin. İstanbul: Say, 2010.
  • Platon. Devlet. Çevirenler Sabahattin Eyüboğlu ve Mehmet Ali Cimcoz. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2012.
  • Platon. Sokrates’in Savunması. Çeviren Ari Çokona. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2019.
  • Platon. Kriton. Çeviren Ari Çokona. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2019.
  • Prado, C. G. Starting with Foucault: An Introduction to Genealogy. Boulder & San Francisco: Westview Press, 2000.
  • Rajchman, John. “Foucault's Art of Seeing”. October. 44 (1988): 88-117.
  • Schmidt, J. ve Wartenberg, T. E. “Foucault’s Enlightenment: Critique, Revolution, and the Fashioning of the Self”. Critique and Power: Recasting the Foucault/Habermas Debate içinde, 283-315. Hazırlayan M. Kelly. Cambridge: MIT Press, 1994.
  • Strauss, Leo. Savunma: Platon’nun Politik Felsefesi – Cilt 1: 1966 Güz Döneminde Verilen Dersler. Çeviren Özgüç Orhan. İstanbul: Pinhan, 2018
APA Basturk E (2020). YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR. , 1 - 28.
Chicago Basturk Efe YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR. (2020): 1 - 28.
MLA Basturk Efe YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR. , 2020, ss.1 - 28.
AMA Basturk E YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR. . 2020; 1 - 28.
Vancouver Basturk E YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR. . 2020; 1 - 28.
IEEE Basturk E "YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR." , ss.1 - 28, 2020.
ISNAD Basturk, Efe. "YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR". (2020), 1-28.
APA Basturk E (2020). YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi, 1(14), 1 - 28.
Chicago Basturk Efe YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi 1, no.14 (2020): 1 - 28.
MLA Basturk Efe YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi, vol.1, no.14, 2020, ss.1 - 28.
AMA Basturk E YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi. 2020; 1(14): 1 - 28.
Vancouver Basturk E YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi. 2020; 1(14): 1 - 28.
IEEE Basturk E "YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR." Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi, 1, ss.1 - 28, 2020.
ISNAD Basturk, Efe. "YAŞAMA SANATLARI: FOUCAULT ANTİKÇAĞ’DA SOKRATES OKUYOR". Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi 1/14 (2020), 1-28.