Yıl: 2020 Cilt: 1 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 236 - 252 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-10-2020

FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’

Öz:
Foucault’nun “estetik varoluş” şeklinde ifade ettiği, yaşamın sanat eseri kılınması çağrısında “kendilik kaygısı” ve parrhesia incelemeleri birbirine sıkı sıkıya bağlıdır, zira “estetik varoluş” “kendilik kaygısı” ve parrhesianın çatı kavramı gibi işler. Foucault, “estetik varoluş” önerisini şekillendirmek amacıyla hem “kendilik kaygısını” hem de parrhesiayı ayrı ayrı incelemiştir. Ancak onun hem bu kavramları ele alış biçimine ve değerlendirmesine hem de “estetik varoluşun” işleyişine dair bir dizi eleştiri yöneltilir. Bu eleştirilerden ilki; Foucault’nun “kendilik kaygısı” ve parrhesiayı bağlı bulunduğu ilkeden ayırarak incelediğine dair bir eleştiridir. İkincisi; önerdiği “kendilik kaygısı” etiğinin bir ilkeye sahip olmadığı yönündedir. Üçüncüsü ise; “estetik varoluştaki” estetiğin yeterli düzeyde belirlenmediği ve bu sebeple de “estetik varoluşun” işleyişinin belirsiz bırakıldığına dair bir eleştiridir. Bu üç eleştiri alt alta sıralandığında onun sanat eseri olarak yaşam fikri belirsiz kalmış gibi görünmektedir. Bu metinde, eleştirileri de göz önünde bulundurarak, “estetik varoluşun” altında işleyen “kendilik kaygısı” ve parrhesianın Foucault tarafından hangi ilkelere bağlandığını belirlemeyi ve onun yaşamı sanat eseri kılma çağrısını değerlendirerek açık hale getirmeyi amaçlıyorum.
Anahtar Kelime:

FOUCAULT'S CALL FOR MAKING LIFE A WORK OF ART: ‘AESTHETICS OF EXISTENCE’

Öz:
The call of making life a work of art that Foucault has articulated as “aesthetic of existence”, in which his investigations of “the care of self” and the parrhesia are strongly connected. Because these two concepts can be brought under of “aesthetic of existence”. In order to form the “aesthetic existence”, Foucault has investigated “the care of the self” and parrhesia separately. However, he has been criticized for how he evaluates these concepts and the way of the process of “aesthetic existence”. The first of these criticisms is a criticism that Foucault examines “the care of the self” and parrhesia by separating them from the principle to which they belong. Secondly, Foucault’s ethics which he relies on “the care of the self” does not have a principle. Thirdly; it is a criticism that ‘aesthetics’ in the aesthetic existence is not determined sufficiently and therefore the operation of “aesthetic existence” is left unclear. When these three critiques were lined up one by one, his idea of life as a work of art seems to have remained vague. In this article, my aim is to determine the principles by which Foucault is bound by “the care of the self” and parrhesia functioning under “the aesthetic existence” and to make it clear by evaluating his call to make life as a work of art.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Desmond, William. “A Life According to Nature”. Cynics içinde, 132-161. Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 2008.
  • Foucault, Michel. Doğruyu Söylemek. Çeviren Kerem Eksen. 3. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2012.
  • Foucault, Michel. “Etiğin Soybilimi Üzerine: Sürmekte Olan Çalışmaya İlişkin Bir Değerlendirme”. Özne ve İktidar içinde, 193-220. Çevirenler Işık Ergüden & Osman Akınhay. 4. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2014.
  • Foucault, Michel. “Bir Özgürlük Pratiği Olarak Kendilik Kaygısı Etiği”. Özne ve İktidar içinde, 221-247. Çevirenler Işık Ergüden & Osman Akınhay. 4. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2014,
  • Foucault, Michel. “Ahlakın Dönüşü”. Özne ve İktidar içinde, 248-261. Çevirenler Işık Ergüden & Osman Akınhay. 4. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2014.
  • Franek, Jakup. “Philosophical Parrhesia as Aesthetics of Existence”. Continental Philosophy Review. Sayı 39 (2006): 113-134.
  • Hadot, Pierre, “Reflections on The Notion of 'The Cultivation of The Self”. Michel Foucault: Philosopher içinde, 225-232. Hazırlayan François Evald. Çeviren Timothy J. Armstrong. Hertfordshire: Harvester Wheatsheaf, 1992.
  • Huijer, Marli. “The aesthetics of Existence in The Work of Michel Foucault”. Philosophy & Social Criticism. Sayı 25/2 (1999): 61-85.
  • Işık, Sever. “Foucault’da Kendilik Etiği ve Sanat Yapıtı Olarak Yaşam”. FLSF. Sayı 17 (2014): 101-16.
  • Kalaouche, Fouad. “The Cynic Way of Life”. Ancient Philosophy. Sayı 23 (2003): 181-194.
  • Koopman, Colin. “Foucault’s Reconstruction of Modern Moralities: An Ethics of Self-Tranformation”. Genealogy as Critique: Foucault and The Problems of Modernity içinde, 182-216. Indianapolis: Indiana University Press, 2013.
  • Luxon, Nancy. “Michel Foucault'nun Son Derslerinde Açık Sözlülük, Risk ve Güven”. Cogito. Çeviren Erkan Ünal. Sayı 70-71 (2012): 179-210.
  • McCarty, Thomas. “The Critique of Impure Reason: Foucault and The Frankfurt School”. Recasting the Foucault/Habermas Debate içinde, 243-282. Hazırlayan Michael Kelly. Cambridge: MIT Press, 1994.
  • Meyes, R., Christopher. “Revisiting Foucault's ‘Normative Confusions’: Surveying the Debate Since the Collège de France Lectures”. Philosophy Compass. Sayı 10 (2015): 841-855.
  • Nica, Daniel. “The Aesthetics of Existence and the Political in Late Foucault”. Rethinking the Political in Contemporary Society içinde, 39-62. Hazırlayan Viorel Vizureanu. Budapeşte: Pro Universitaria, 2015.
  • O’leary, Timothy. “Creating a Self Oneself”. Foucault and The Art of Ethics içinde, 121-139. London ve New York: Continuum, 2002.
  • O’leary, Timothy. “The Art of Freedom”. Foucault and The Art of Ethics içinde, 154-170. London ve New York: Continuum, 2002.
  • Rorty, Richard. “Contingency”. Contingency, Irony and Solidarity içinde, 49-69. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
  • Soysal, Özgür. “Habermas ve Foucault: Evrenselcilik ve Öznellik Üzerine Bir Tartışma”. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir: Doktora Tezi, 2011.
  • Thacker, William. “Foucault's Aesthetics of Existence”. Radical Philosophy. Sayı 63 (1993): 13-21.
APA Türkmen M (2020). FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’. , 236 - 252.
Chicago Türkmen Murat Mustafa FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’. (2020): 236 - 252.
MLA Türkmen Murat Mustafa FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’. , 2020, ss.236 - 252.
AMA Türkmen M FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’. . 2020; 236 - 252.
Vancouver Türkmen M FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’. . 2020; 236 - 252.
IEEE Türkmen M "FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’." , ss.236 - 252, 2020.
ISNAD Türkmen, Murat Mustafa. "FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’". (2020), 236-252.
APA Türkmen M (2020). FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi, 1(14), 236 - 252.
Chicago Türkmen Murat Mustafa FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi 1, no.14 (2020): 236 - 252.
MLA Türkmen Murat Mustafa FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi, vol.1, no.14, 2020, ss.236 - 252.
AMA Türkmen M FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi. 2020; 1(14): 236 - 252.
Vancouver Türkmen M FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi. 2020; 1(14): 236 - 252.
IEEE Türkmen M "FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’." Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi, 1, ss.236 - 252, 2020.
ISNAD Türkmen, Murat Mustafa. "FOUCAULT’NUN YAŞAMI SANAT ESERİ KILMA ÇAĞRISI: ‘VAROLUŞ ESTETİĞİ’". Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi 1/14 (2020), 236-252.