Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 565 - 598 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m İndeks Tarihi: 17-10-2020

Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, aynı sınıflarda birlikte eğitim gören Türkiyeli ve Suriyeli ilkokul öğrencilerinin birbirlerine ilişkin tutumlarını, okul psikolojik danışmanlarının deneyimleri çerçevesinde incelemektedir. Çalışma, nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenolojik yaklaşım kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak için yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada veriler, 8 erkek, 32 kadın olmak üzere toplam 40 psikolojik danışman ile görüşme yapılarak toplanmıştır. Nitel veriler tematik analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, Türkiyeli ve Suriyeli ilkokul öğrencilerinin birbirlerine ilişkin tutumlarının oluşmasında etkili olan temaların başında, aynı sınıfta birlikte eğitim görmelerinin, ortak dilin ve iletişim kapasitesinin, gruplararası temasın ve arkadaşlığın, kabul edilme/ait olma duygularının, dışla(n)mave kendini üstün görme algısının, iç-grup dayanışmasının, özgüvenin, akademik başarının, öğretmen davranışlarının ve öğrencilerin ailelerinin dış-gruba ilişkin tepkilerinin geldiği saptanmıştır. Bu bağlamda, aynı sınıflarda birlikte eğitim gören Türkiyelive Suriyeli öğrencilerin, sınıf içinde ve dışında doğrudan temas edecekleri ve birlikte görev alacakları karma etkinliklerin planlanıp, yapılandırılarak sıkça uygulanmasının, gruplararası olumlu tutumları geliştireceği söylenebilir
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice.Cambridge, MA: Addison-Wesley.
  • Aboud, F. E., Mendelson, M. J., &Purdy, K. T. (2003). Cross-race peer relations and friendship quality. International Journal of Behavioral Development, 27(2), 165–173. https://doi.org/10.1080/01650250244000164
  • Bagci, S. C., & Çelebi, E. (2017). Cross-group friendships and outgroup attitudes among Turkish–Kurdish ethnic groups: does perceived interethnic conflict moderate the friendship-attitude link? Journal of Applied Social Psychology, 47(2), 59–73. https://doi.org/10.1111/jasp.12413
  • Bagci, S. C., Kumashiro, M., Smith, P. K., Blumberg,H., & Rutland, A. (2014). Cross-ethnic friendships: Are they really rare? Evidence from secondary schools around London. International Journal of Intercultural Relations, 41, 125–137. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2014.04.001
  • Brown, R., & Hewstone, M. (2005). An integrative theory of intergroup contact. In Advances in experimental social psychology, Vol. 37. https://doi.org/10.1016/s0065-2601(05)37005-5
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology.Qualitative Research in Psychology,3(2), 77-101.
  • Cameron, L., Rutland, A., Brown, R., & Douch, R. (2006). Changing children’s intergroup attitudes toward refugees: Testing different models of extended contact. Child Development, 77 (5), 1208-1219. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00929.x
  • Chen, X., & Graham, S. (2015). Cross-ethnic friendships and intergroup attitudes among Asian American adolescents. Child Development, 86(3), 749–764. https://doi.org/10.1111/cdev.12339
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma deseni. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çeviri Editörü). Ankara: Siyasal Kitabevi. (Orijinal çalışma basım tarihi 2013).
  • Davies, K., & Aron, A. (2016). Friendship development and intergroup attitudes: The role of interpersonal and intergroup friendship processes. Journal of Social Issues, 72(3), 489–510. https://doi.org/10.1111/josi.12178
  • Davies, K., Tropp, L. R., Aron, A., Pettigrew, T. F., & Wright, S. C. (2011). Cross-group friendships and intergroup attitudes: A meta-analytic review. Personality and Social Psychology Review, 15(4), 332–351. https://doi.org/10.1177/1088868311411103
  • Deegan, M. P., Hehman, E., Gaertner, S. L., & Dovidio, J. F. (2015). Positive expectations encourage generalization from a positive intergroup interaction to outgroup attitudes. Personality and Social Psychology Bulletin, 41(1), 52–65. https://doi.org/10.1177/0146167214556240
  • Feddes, A. R., Noack, P., & Rutland, A. (2009). Direct and extended friendship effects on minority and majority children’s interethnic attitudes : A longitudinal study. Child Development, 80(2), 377–390.
  • Jetten, J.,Branscombe, N. R., Schmitt, M. T., & Spears, R., (2001). Rebels with a cause: Group identification as a response to perceived discrimination from the mainstream. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(9), 1204-1213. https://doi.org/10.1177/0146167201279012
  • Johnson, R. B., & Christensen (2014). Educational research: quantitative, qualitative and mixed approaches (5th edit.). Los Angeles: Sage.
  • Joyce, N., & Harwood,J. (2014). Improving intergroup attitudes through televised vicarious intergroup contact: Social cognitive processing of ingroup and outgroup information. Communication Research, 41(5), 627–643. https://doi.org/10.1177/0093650212447944
  • Joyce, N., Vincze, L., & Marton, E. J. (2016). Crossing the communication divide: Intergroup contact and the desire to learn the outgroup’s language. Journal of International and Intercultural Communication, 9(4), 295–311. https://doi.org/10.1080/17513057.2016.1225440
  • Liebkind, K., Mäkinen, V., Jasinskaja-Lahti, I., Renvik, T. A., & Solheim, E. F. (2019). Improving outgroup attitudes in schools: First steps toward a teacher-led vicarious contact intervention. Scandinavian Journal of Psychology, 60(1), 77–86. https://doi.org/10.1111/sjop.12505
  • Matera, C., Stefanile, C., & Brown, R. (2011). The role of immigrant acculturation preferences and generational status in determining majority intergroup attitudes. Journal of Experimental Social Psychology, 47(4), 776–785. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2011.03.007
  • Meeusen, C. (2014). The parent-child similarity in cross-group friendship and anti-immigrant prejudice: A study among 15-year old adolescents and both their parents in Belgium. Journal of Research in Personality, 50(1), 46–55. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2014.03.001
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber.(S. Turan, Çeviri editörü). Ankara: Nobel. (Orijinal çalışma basım tarihi 2009).
  • Miles, E., & Crisp, R. J. (2014). A meta-analytic test of the imagined contact hypothesis. Group Processes and Intergroup Relations, 17(1), 3-26. https://doi.org/10.1177/1368430213510573
  • Motti-stefanidi, F., Pavlopoulos, V., & Asendorpf, J. B. (2018). Journal of Applied Developmental Psychology immigrant youth acculturation and perceived discrimination : Longitudinal mediation by immigrant peers ’ acceptance / rejection. Journal of Applied Developmental Psychology, 59(March), 36–45. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2018.03.001
  • Munniksma, A., Stark, T. H., Verkuyten, M., Flache, A., &Veenstra, R. (2013). Extended intergroup friendships within social settings: The moderating role of initial outgroup attitudes. Group Processes and Intergroup Relations, 16(6), 752–770. https://doi.org/10.1177/1368430213486207
  • Paolini, S., Hewstone, M., Cairns, E., & Voci, A. (2004). Effects of direct and indirect cross-group friendships on judgments of catholics and protestants in northern ireland: The mediating role of an anxiety-reduction mechanism. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(6), 770–786. https://doi.org/10.1177/0146167203262848
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & Evaluation methods: Integrating theory and practice. Thousand Oaks, CA: Sage.. https://doi.org/10.1890/10-0394.1
  • Pettigrew, T. F. (1997). Generalized intergroup contact effects on prejudice. Personality and Social Psychology Bulletin, 23(2), 173-185. https://doi.org/10.1177/0146167297232006
  • Pettigrew, T. F., & Tropp, L. R. (2006). A meta-analytic test of intergroup contact theory. Journal of Personality and Social Psychology, 90(5), 751–783. https://doi.org/10.1037/0022-3514.90.5.751
  • Prati, F., Menegatti, M., & Rubini, M. (2015). The beneficial role of multiple categorization and intergroup contact in reducing linguistic out-group derogation. Journal of Language and Social Psychology, 34(5), 475–500. https://doi.org/10.1177/0261927X14567777
  • Ramiah, A. Al, Schmid, K., Hewstone, M., & Floe, C. (2015). Why are all the White (Asian) kids sitting together in the cafeteria? Resegregation and the role of intergroup attributions and norms. British Journal of Social Psychology, 54(1), 100–124. https://doi.org/10.1111/bjso.12064
  • Ramos, M. R., Cassidy, C., Reicher, S., & Haslam, S. A. (2012). A longitudinal investigation of the rejection –identification hypothesis, British Journal of Social Psychology, 51(4), 642-660. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.2011.02029.x
  • Riek, B. M., Mania, E. W., & Gaertner, S. L. (2006). Intergroup threat and outgroup attitudes : A meta-analytic review. Personality and Social Psychology Review,10(4), 336–353.
  • Sinclair, S., Dunn, E., & Lowery, B. (2005). The relationship between parental racial attitudes and children’s implicit prejudice. Journal of Experimental Social Psychology, 41(3), 283–289. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2004.06.003
  • Stark, T. H., Flache, A., & Veenstra, R. (2013). Generalization of positive and negative attitudes toward individuals to outgroup attitudes. Personality and Social Psychology Bulletin, 39(5), 608–622. https://doi.org/10.1177/0146167213480890
  • Techakesari, P., Barlow, F. K., Hornsey, M. J., Sung, B., Thai, M., & Chak, J. L. Y. (2015). An investigation of positive and negative contact as predictors of intergroup attitudes in the United States, Hong Kong, and Thailand. Journal of Cross-Cultural Psychology, 46(3), 454-468. https://doi.org/10.1177/0022022115570313
  • Tropp, L. R., Boatswain, C., Stout, A. M., Wright, S. C., & Pettigrew, T. F. (2006). Trust and acceptance in response to references to group membership: Minority and majority perspectives on cross-group interactions. Journal of Applied Social Psychology, 36(3), 769–794. https://doi.org/10.1111/j.0021-9029.2006.00031.x
  • Turner, R. N., & Cameron, L. (2016). Confidence in contact: A new perspective on promoting cross-group friendship among children and adolescents. Social Issues and Policy Review, 10(1), 212–246. https://doi.org/10.1111/sipr.12023
  • Turner, R. N., & Feddes, A. R. (2011). How intergroup friendship works : A longitudinal study of friendship effects on outgroup attitudes,European Journal of Social Psychology, 41(7), 914-923.
  • Ülger, Z., Dette-Hagenmeyer, D. E., Reichle, B., & Gaertner, S. L. (2018). Improving outgroup attitudes in schools: A meta-analytic review. Journal of School Psychology,67, 88–103. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2017.10.002
  • Vezzali, L., Giovannini, D., & Capozza, D. (2012). Social antecedents of children’s implicit prejudice : Direct contact, extended contact, explicit and implicit teachers’ prejudice, 9(5), 569–581.
  • Wiley, S. (2013). International Journal of Intercultural Relations Rejection-identification among Latino immigrants in the United States. International Journal of Intercultural Relations, 37(3), 375–384. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2012.08.018
  • Wölfer, R., Schmid, K., Hewstone, M., & van Zalk, M. (2016). Developmental dynamics of intergroup contact and intergroup attitudes: Long-term effects in adolescence and early adulthood. Child Development, 87(5), 1466–1478. https://doi.org/10.1111/cdev.12598
  • Wright,S. C., & Tropp, L. R. (2005). Language and intergroup contact : Investigating the impact of bilingual instruction on children’s intergroup attitudes, 8(3), 309–328. https://doi.org/10.1177/1368430205053945
APA Türnüklü A, TURK F, TERCAN M, KAÇMAZ T (2020). Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri. , 565 - 598. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
Chicago Türnüklü Abbas,TURK FULYA,TERCAN Mustafa,KAÇMAZ TARKAN Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri. (2020): 565 - 598. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
MLA Türnüklü Abbas,TURK FULYA,TERCAN Mustafa,KAÇMAZ TARKAN Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri. , 2020, ss.565 - 598. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
AMA Türnüklü A,TURK F,TERCAN M,KAÇMAZ T Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri. . 2020; 565 - 598. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
Vancouver Türnüklü A,TURK F,TERCAN M,KAÇMAZ T Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri. . 2020; 565 - 598. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
IEEE Türnüklü A,TURK F,TERCAN M,KAÇMAZ T "Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri." , ss.565 - 598, 2020. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
ISNAD Türnüklü, Abbas vd. "Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri". (2020), 565-598. https://doi.org/10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
APA Türnüklü A, TURK F, TERCAN M, KAÇMAZ T (2020). Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(2), 565 - 598. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
Chicago Türnüklü Abbas,TURK FULYA,TERCAN Mustafa,KAÇMAZ TARKAN Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 8, no.2 (2020): 565 - 598. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
MLA Türnüklü Abbas,TURK FULYA,TERCAN Mustafa,KAÇMAZ TARKAN Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, vol.8, no.2, 2020, ss.565 - 598. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
AMA Türnüklü A,TURK F,TERCAN M,KAÇMAZ T Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2020; 8(2): 565 - 598. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
Vancouver Türnüklü A,TURK F,TERCAN M,KAÇMAZ T Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2020; 8(2): 565 - 598. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
IEEE Türnüklü A,TURK F,TERCAN M,KAÇMAZ T "Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri." Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8, ss.565 - 598, 2020. 10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m
ISNAD Türnüklü, Abbas vd. "Gruplararası Tutum: Aynı Sınıflarda Eğitim Gören, Türkiyeli ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Birbirlerine Yönelik Tutumlarına ilişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Deneyimleri". Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 8/2 (2020), 565-598. https://doi.org/10.14689/issn.2148-624.1.8c.2s.7m