Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 110 - 139 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17569/tojqi.623493 İndeks Tarihi: 18-10-2020

Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1

Öz:
In this study, learning environments and experiences used by Turkish learners (learners of Turkish) asa foreign language in listening, speaking, reading and writing processes were investigated. For thisreason, out of class language learning environments and experiences used by 98 foreign students whocompleted their Turkish education in Eskişehir Osmangazi University Turkish Teaching, Applicationand Research Center (ESOGÜ TÖMER) were described with respect to the variable of geographicallocation. In this study, a case study format based on the qualitative research approach is used. A focusgroup interview is used to determine the language learning environments and experiences of the learnersand the data were explained through descriptive analysis. Data from the result of the descriptive analysisshow that out of class language learning environments and experiences of the learners do not differaccording to the variable of geographical region; it is determined that out of class language learningenvironments and experiences activities vary according to individual differences. It is obtained that outof class activities change according to individual differences. To improve their language skills theyused TV series, movies, music, and communicating with Turks. They prefer to use social media for theirwriting skills. Out of the lessons, not much was done by the learners in terms of reading.
Anahtar Kelime:

Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Ders Dışında Kullandıkları Dil Öğrenme Ortam ve Deneyimleri

Öz:
Bu çalışmada, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dinleme, konuşma, okuma, yazma süreçlerinde ders dışında kullandıkları öğrenme ortam ve deneyimleri araştırılmıştır. Bunun için Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türkçe Öğretim ve Uygulama Merkezi’nde (ESOGÜ TÖMER) Türkçe öğrenimini tamamlayan 98 yabancı uyruklu öğrenicinin Türkçe öğrenirken kullandıkları ders dışı dil öğrenme ortam ve deneyimleri dinleme, konuşma, okuma, yazma ve coğrafi değişkenler açısından betimlenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımına bağlı olarak durum çalışması deseni kullanılmıştır. Öğrenicilerin dil öğrenme ortam ve tecrübelerini belirlemeye dönük odak grup görüşmeleri yapılmıştır ve elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla açıklanmıştır. Betimsel analiz yoluyla elde edilen veriler sonucunda öğrenicilerin ders dışı dil öğrenme ortam ve deneyimlerinin dil becerilerine göre değişiklik gösterdiği, coğrafi değişkenlere göre farklılaşmadığı; ders dışı dil etkinliklerinin bireysel farklılıklara göre değiştiği tespit edilmiştir. Öğrenicilerin birbirlerinden farklı ders dışı dil öğrenme ortamları kullandıkları, dillerini geliştirmek için en çok dizi ve film izledikleri, şarkı dinledikleri, Türkleri dinleyip onlarla konuştukları; yazma becerileri için sosyal medyayı kullanmayı tercih ettikleri bulgularına ulaşılmıştır. Buna karşın ders dışında okuma öğrenimi için fazla etkinlik yapmadıkları da görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barın, E. (2004). Yabancılara türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları, 1, 19-30.
  • Bayraktar, N. (2003). Yabancılara türkçe öğretiminin tarihsel gelişimi. Ankara Üniversitesi TÖMER, 119, 58-71.
  • Bozorgian, H. (2012). The relationship between listening and other language skills in international english language testing system. Theory and Practice in Language Studies, 2(4), 657-663.
  • Büyükikiz, K. (2014). Yabancılara türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203- 213.
  • Chusanachoti, R. (2009). Efl learning through language activities outside the classroom: a case study of English education students in Thailand. (Yayınlanmamış doktora tezi). Michigan State University, Michigan.
  • Creswell, J. (2013). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.) Eğiten Kitap: Ankara.
  • DergiPark (2019). Arama Sonuçları: Ders dışı öğrenme ortamları. https://dergipark.org.tr/tr/search?q=ders+d%C4%B1%C5%9F%C4%B1+%C3%B6%C 4%9Frenme+ortamlar%C4%B1&section=articles. Retrieved December 13, 2019, from https://dergipark.org.tr/tr/search?q=ders+d%C4%B1%C5%9F%C4%B1+%C3%B6%C 4%9Frenme+ortamlar%C4%B1&section=articles.
  • Er, O., Biçer, N., & Bozkırlı, K. (2012). Yabancılara türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Karababa, Z. (2009). Yabancı dil olarak türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 265-278.
  • Knight, L.T. (2007). Beyond the classroom walls: a study of out of class English use by adult communıty college ESL students (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Portland State University, Portland, Oregon.
  • Lundsteen, S. (1971). Listening: its impact on reading and the other language arts. Urbana ILL: National Council of Teachers of English.
  • Nan, C. (2018). Implications of interrelationship among four language skills for high school english teaching. Journal of Language Teaching and Research, 9(2), 418-423,
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • YOK (2019). Arama sonuçları: Türkçe öğretimi. Retrieved December 13, 2019, from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
APA DEMIRAL H, Yavuz Ş (2020). Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1. , 110 - 139. 10.17569/tojqi.623493
Chicago DEMIRAL HILMI,Yavuz Şeyma Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1. (2020): 110 - 139. 10.17569/tojqi.623493
MLA DEMIRAL HILMI,Yavuz Şeyma Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1. , 2020, ss.110 - 139. 10.17569/tojqi.623493
AMA DEMIRAL H,Yavuz Ş Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1. . 2020; 110 - 139. 10.17569/tojqi.623493
Vancouver DEMIRAL H,Yavuz Ş Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1. . 2020; 110 - 139. 10.17569/tojqi.623493
IEEE DEMIRAL H,Yavuz Ş "Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1." , ss.110 - 139, 2020. 10.17569/tojqi.623493
ISNAD DEMIRAL, HILMI - Yavuz, Şeyma. "Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1". (2020), 110-139. https://doi.org/10.17569/tojqi.623493
APA DEMIRAL H, Yavuz Ş (2020). Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11(1), 110 - 139. 10.17569/tojqi.623493
Chicago DEMIRAL HILMI,Yavuz Şeyma Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 11, no.1 (2020): 110 - 139. 10.17569/tojqi.623493
MLA DEMIRAL HILMI,Yavuz Şeyma Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol.11, no.1, 2020, ss.110 - 139. 10.17569/tojqi.623493
AMA DEMIRAL H,Yavuz Ş Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2020; 11(1): 110 - 139. 10.17569/tojqi.623493
Vancouver DEMIRAL H,Yavuz Ş Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2020; 11(1): 110 - 139. 10.17569/tojqi.623493
IEEE DEMIRAL H,Yavuz Ş "Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1." Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11, ss.110 - 139, 2020. 10.17569/tojqi.623493
ISNAD DEMIRAL, HILMI - Yavuz, Şeyma. "Out of Class Language Learning Environments and Experiences Used by Learners of Turkish as a Foreign Language1". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 11/1 (2020), 110-139. https://doi.org/10.17569/tojqi.623493