ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ
Yıl: 2020 Cilt: 19 Sayı: 73 Sayfa Aralığı: 414 - 424 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.579867 İndeks Tarihi: 17-10-2020
ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ
Öz: Araştırma, zaman yönetimi becerilerinin akademik başarı ile ilişkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve ilişkisel olarak gerçekleştirilen çalışmaya, bir üniversitenin Hemşirelik bölümünde öğrenim gören ve çalışmaya katılmayı kabul eden 562 öğrenci dahil edilmiştir. Öğrencilerin zaman yönetimi beceri düzeylerinin orta derecede olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin akademik başarı not ortalaması ile Britton ve Glynn (1986) ait Zaman Yönetimi Envanteri’nin zaman planlaması ve zaman harcattırıcılar alt boyutu puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık saptanmazken; akademik başarı not ortalaması yüksek olan öğrencilerin zaman yönetimi uygulamalarının daha iyi olduğu, zamanlarını iyi yönettikleri ve planlamalarında uzun zaman aralığını gözettikleri tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada zaman yönetimi genel ve zaman tutumları alt boyut değişkenlerinin akademik başarı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu belirlenmiştir. Sonuçlar araştırmanın temel amacına uygun olarak hemşirelik öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin akademik başarıyı önemli derecede etkilediği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: THE RELATIONSHIP BETWEEN TIME MANAGEMENT SKILLS AND ACADEMIC SUCCESS
Öz: The aim of this study was to determine the relationship between time management skills and academic success. 562 students studying at the Nursing department of a university who agreed to participate in the study were included in the sample of this descriptive study. The students were found to have moderate level time management skills. While no significant difference could be found between the academic success grade averages of the students and the mean time planning and time consumers sub dimension scores of the Time Management Inventory; the time management applications of the students with an academic success grade average higher were found to be better, and these students were found to manage their time better and plan for longer time ranges. In the regression analysis performed, the variables of time management general score and time attitudes sub dimension score were found to be significant predictors of academic success. The time management skills of nursing students were found to be on a moderate level with time management affecting academic success on an important level.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Adair, D. J. ve Adair, T. J. (1994). Zaman Yönetimi. Öteki Yayınevi. Ankara.
- Akatay, A. ve Yelkikalan N. (2008). Zaman yönetimi ve yönetsel zamanın etkin kullanılması. Yönetim Bilimleri Dergisi, (1), 15-24.
- Akçinar, S. (2014). Örgütsel zaman yönetimi ve etkin zaman kullanımı. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Alay, S. Koçak, S. (2002). Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9-13.
- Andıç, H. (2009). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
- Britton, B. ve Tesser, A. (1991). Effects of Time Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405-410.
- Can, H. Azizoğlu, Ö. ve Aydın, M. (2015) Örgütsel Davranış. Ankara: Siyasal Kitapevi.
- Cüceloglu, D. ( 1999). İyi Düsün Dogru Karar Ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Çağlıyan, V. ve Göral, R. (2009). Zaman yönetimi becerileri: Meslek yüksek okulu öğrencileri üzerine bir değerlendirme. KMU İİBF Dergisi, 11(17), 174-189.
- Doğan, Ö. (2018). Zaman Yönetimi ve Akademik Başarı İlişkisi: Artvin Çoruh Üniversitesi, Hopa İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde Bir Uygulama. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (1), 149-174
- Durmaz, M. Hüseyinli, T. ve Güçlü, C. (2016). Zaman Yönetimi Becerileri ile Akademik Başarı arasındaki İlişki. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7), 2291- 2303.
- Eldeleklioğlu, J. (2008). Ergenlerin zaman yönetimi becerilerinin kaygı, yaş ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. Elementary Education Online, 7(3), 656-663.
- Erdul, G. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
- Gümüşgül, O. (2013). Avrupa Birliği’ne üye ülkelerde ve Türkiye’de öğrenim gören üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi anlayışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
- Gürbüz, M. ve Aydın, A. (2012). Zaman kavramı ve yönetimi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 17-25.
- Hacıbalayeva, A. (2017). Lisansüstü Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Azerbaycan Devlet İktisat Üniversitesi Karşılaştırması. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
- İşcan, S. (2008). Pamukkale Üniversitesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin akademik başarıları üzerindeki etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Kaya, H. Kaya, N. Palloş, A. Ö. ve Küçük, L. (2012). Assessing time- management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: A study on nursing and midwifery students in Turkey. Nurse Education in Practice, (12), 284-288.
- Kocabaş, İ. ve Erdem, R. (2003). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Kişisel Zaman Yönetimi Davranışları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(13), 203.
- Köse, D. Çınar, N. ve Akduran, F. (2012). Hemşirelik öğrencilerinde internet bağımlılığının kişilik özellikleri ve zaman yönetimi ile ilişkisi. SAUFBE Dergisi, 16(3), 227-233.
- Küçükaltan, D. Karalar, S. ve Keskin, G. (2013). Etkili zaman yönetimi uygulamalarında yöneticileri engelleyen zaman tuzakları: Edirne İl Merkezindeki tekstil fabrikalarında görev yapan yöneticiler üzerinde bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (15), 65-73.
- Mangan, P.S. Cometa, A.K , ve Friesen, W.O. (1994). Modulation of swimming behavior in the medicinal leech. IV. Serotonin-induced alteration of synaptic interactions between neurons of the swim circuit. J Comp Physiol A, 175(6), 723-736.
- Mirzaei, T. Oskouie, F. ve Rafii, F. (2012). Nursing students’ time management, reducing stres and gaining satisfaction: a gro- unded theory study. Nurs Health Science, 14(1), 46-51.
- Nahcivan, N. (2017). Nicel araştırma tasarımları. Hemşirelikte Araştırma. (Ed. Erdoğan, S. Nahcivan, N. ve Esin, N.). Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
- Özer, F. (2010). Verimli Örgüt Yönetimi İçin Zaman Yönetimi. Çimento İşveren Dergsi, 2 (1).
- Özgen, C. (2000). Etkili Zaman Yönetimi. Ankara: Bilkent Üniversitesi Yayınları.
- Sabuncuoğlu, Z. Paşa, M. ve Kaymaz, K. (2010). Zaman Yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
- Sayan, İ. (2005). Yönetici hemşirelerde zaman yönetimi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Scoot, M. (1997). Zaman Yönetimi. (Çev. Aslı Çıngıl Çelik). 2. Baskı. İstanbul: Rota Yayınları.
- Silahtaroğlu, F. (2004). Akademisyenlerde Zaman Yönetimi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
- Sullivan, E. J. ve Decker, P.J. (2009). Effective Leadership and Management in Nursing. 7th edn. Prentice Hall. London
- Şen, M. (2014). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Zaman Yönetiminin Akademik Başarıya Etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Bilim Üniversitesi, İstanbul.
- Tanrıöğen, A. ve İşcan, S. (2009). Time management skills of Pamukkale university students and their effects on academic achievement. Eurasian Journal of Educational Research, (35), 93-108.
- Tektaş, M. ve Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 221-229.
- Tengilimoğlu, D. Tutar, H. Altınöz, M. Başpınar, N. ve Erdönmez, C. (2015). Zaman Yönetimi. Ankra: Nobel Yayın Dağıtım. ISBN: 978-975-02-0402-9.
- Truemen, M. Hartley, J. (1996). Comparision Betwen The Time-Management Skills and Akademic Performance of Mature and Traditional-Entry University Students. Higher Education, 32(2), 199-215.
- Türe, G. (2013). Hazırlık okulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile stres yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin araştırılması: Yeditepe Üniversitesi Örneği. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Türk Dil Kurumu (TDK). Büyük Türkçe Sözlük. (Erişim Tarihi: 19.03.2019) http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts
- Vatan, F. ve Özsoy, S.A. (2002). Zaman Yönetimi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 18, 1-3.
- Wagner, P. Schober, B. ve Spiel, C. (2008) Time investment and time management: an analysis of time students spend working at home for school. Educational Research and Evaluation, 2, 139-153.
APA | Akyüz M, Taskin Yilmaz F, ALDEMİR k (2020). ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ. , 414 - 424. 10.17755/esosder.579867 |
Chicago | Akyüz Müslüme,Taskin Yilmaz Feride,ALDEMİR kadriye ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ. (2020): 414 - 424. 10.17755/esosder.579867 |
MLA | Akyüz Müslüme,Taskin Yilmaz Feride,ALDEMİR kadriye ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ. , 2020, ss.414 - 424. 10.17755/esosder.579867 |
AMA | Akyüz M,Taskin Yilmaz F,ALDEMİR k ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ. . 2020; 414 - 424. 10.17755/esosder.579867 |
Vancouver | Akyüz M,Taskin Yilmaz F,ALDEMİR k ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ. . 2020; 414 - 424. 10.17755/esosder.579867 |
IEEE | Akyüz M,Taskin Yilmaz F,ALDEMİR k "ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ." , ss.414 - 424, 2020. 10.17755/esosder.579867 |
ISNAD | Akyüz, Müslüme vd. "ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ". (2020), 414-424. https://doi.org/10.17755/esosder.579867 |
APA | Akyüz M, Taskin Yilmaz F, ALDEMİR k (2020). ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19(73), 414 - 424. 10.17755/esosder.579867 |
Chicago | Akyüz Müslüme,Taskin Yilmaz Feride,ALDEMİR kadriye ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 19, no.73 (2020): 414 - 424. 10.17755/esosder.579867 |
MLA | Akyüz Müslüme,Taskin Yilmaz Feride,ALDEMİR kadriye ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.19, no.73, 2020, ss.414 - 424. 10.17755/esosder.579867 |
AMA | Akyüz M,Taskin Yilmaz F,ALDEMİR k ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2020; 19(73): 414 - 424. 10.17755/esosder.579867 |
Vancouver | Akyüz M,Taskin Yilmaz F,ALDEMİR k ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2020; 19(73): 414 - 424. 10.17755/esosder.579867 |
IEEE | Akyüz M,Taskin Yilmaz F,ALDEMİR k "ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19, ss.414 - 424, 2020. 10.17755/esosder.579867 |
ISNAD | Akyüz, Müslüme vd. "ZAMAN YÖNETİM BECERİLERİNİN AKADEMİK BAŞARI İLE İLİŞKİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 19/73 (2020), 414-424. https://doi.org/10.17755/esosder.579867 |