The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer

Yıl: 2020 Cilt: 19 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1509 - 1522 Metin Dili: İngilizce DOI: doi:10.17051/ilkonline.2020.732794 İndeks Tarihi: 18-10-2020

The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer

Öz:
Computer programming education for children in our country, new emerging and bringingtogether the right ingredients in order to achieve success in this field and application of informationabout the way the investigation is of utmost importance. According to many studies, the computer is seenby children as an entertainment, a game and a social media tools. Additionally, many individuals considerto be a device that the computer is harmful to children. As a result, some negative thoughts, perceptionsand attitudes are seen to occur. In this research, the children of computer programming training aim toreveal the effects of attitudes towards computers. Research, during the spring semester of the 2012-2013academic year with a total of 58 elementary school students in 7th grade was conducted using a singlegroup quasi-experimental design. In the research, the academic achievement of the students in computerprogramming education was calculated according to the t-test analysis with the data obtained pre-testand post-test measurements. It was determined that there was a significant difference in academicachievement scores in favor of post-test. In the study, the attitude scale of the students' attitudes towardscomputer in the pre-test application mean score [t = 14.23; p <0.05] it was found that there was asignificant difference in favour of the last application ( x =162.55) with a higher mean than pre-test ( x=106.29). As a result of computer programming education, students' attitudes towards computers hasemerged as a positive effect. Furthermore, it was found that there was a positive correlation betweenstudents' academic achievement and their attitudes towards computer (Pearson Correlation Coefficient =0.6).
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçay, H., Tüysüz, C., Feyzioğlu, B., & Oğuz, B. (2008). Bilgisayar Tabanlı ve Bilgisayar Destekli Kimya Öğretiminin Öğrenci Tutum ve Başarısına Etkisi. 4(2), pp. 69-181.
  • Akçay, T. (2009). Bilgisayar Derslerinde Çocuk Programlama Dili Kullanımı ile İlgili Öğrenci ve Öğretmen Algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara, Türkiye: ODTÜ.
  • Alshare, K., Al-Dwairi, M., & Akour, I. (2003). Student-Instructor Perception of Computer Technologies in Developing Countries: The Case of Jordan. The Journal of Computer Information Systems, 43(4), p. 115.
  • Altun, T. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Trabzon İli Örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(1), pp. 69-86.
  • Başer, M. (2013). Bilgisayar Programlamaya Karşı Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(6), pp. 199-215.
  • Bloom, B. S. (1976). Human Characteristics and School Learning (İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme). (D. Özçelik, Çev.) New York, USA: McGraw-Hill Book Company (Milli Eğitim Basımevi, Ankara, 1972).
  • Calao, L. A., Moreno-León, J., Correa, H. E., & Robles, G. (2015, November 26). Developing Mathematical thinking with Scratch. Design for Teaching and Learning in a Network World, 9307, pp. 17-27. doi:10.1007/978-3-319-24258-3_2
  • Coşar, M. (2013). Problem Temelli Öğrenme Ortamında Bilgisayar Programlama Çalışmalarının Akademik Başarı, Eleştirel Düşünme Eğilimi Ve Bilgisayara Yönelik Tutuma Etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara, Turkey: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelik, H. C. (2009). Lise Öğrencilerinin Matematik ve Bilgisayar Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. 26, pp. 92-101.
  • Demirci, H. G. (2006). Ticaret Meslek ve Anadolu Ticaret Meslek Liseleri Bilgisayar Programcılığı Bölümü Öğrencilerinin İnternete Yönelik Tutumları İle “İnternet Ve Ağ Sistemleri” Dersindeki Akademik Başarıları Arasındaki İlişki, Yayımlanmamış Yüksek Lisans. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirer, V. S. (2016). Dünyada ve Türkiye'de Programlama Eğitimi ve Yeni Yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), pp. 521-546.
  • Deniz, L. (1994). Bilgisayar Tutum Ölçeği (ACS-M)’nin Geçerlilik Güvenirlik, Norm Çalışması ve Örnek Bir Uygulama Hazırlama, Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdoğan, B. (2005). Programlama Başarısı ile Akademik Başarı, Genel Yetenek, Bilgisayara Karşı Tutum, Cinsiyet ve Lise Türü Arasındaki İlişkilerinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ersoy, H., Madran, R., & Gülbahar, Y. (2011). Programlama Dilleri Öğretimine Bir Model Önerisi: Robot Programlama. Akademik Bilişim 2011. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Genç, Z. T. (2010). Programlama Dilleri Dersi İçerisinde Öğrencilerin Problem Çözme Becerileri ve Bilgisayar Tutumları Değerlendirmesi: Bir Fırat Üniversitesi Örneği. 10th International Educational Technology Conference. 2, pp. 1249-1252. İstanbul: IETC.
  • İntel. (2009). Dijital Aileler Araştırması 2009. İntel. Retrieved 10 25, 2012, from http://newsroom.intel.com/docs/DOC-1392
  • Kahn, K., Megasari, R., Piantari, E., & & Junaeti, E. (2018). AI Programming by Children Using Snap! Block Programming in a Developing Country. Thirteenth European Conference on Technology Enhanced Learning. 11082. Springer. doi:10.1007/978-3-319-98572-5
  • Keskin, S. (2006). Üstün ve Özel Yetenekli Çocukların Bilgisayara ve Bilgisayar Dersine Yönelik Tutumları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Keskinsoy, A. (2010). Mesleki Liselerde Görsel Programlama Başarısını Etkileyen Faktörler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü BÖTE Anabilim Dalı.
  • Kurt, S. A., Pelin, İ., & Arslan, F. T. (2014). İlköğretim İkinci Kademede Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilgisayara Karşı Tutumları. The Journal of Pediatric Research, 1(1), pp. 22-27. doi:10.4274/jpr.22931
  • Levin, T. D.-S. (1998). Computer Use, Confidence, Attitudes, and Knowledge: A Causal Analysis. Computers in Human Behavior, 14(1), pp. 125-146.
  • Li, X. A. (2004, Jun 1). Early Childhood Computer Experience and Cognitive and Motor Development. Pediatrics, 113(6), pp. 1715-1722. doi:10.1542/peds.113.6.1715
  • Liao, Y. B. (1991). Effects of Computer Programming on Cognitive outcomes: A meta-analysis. Journal of Educational Computing Research, 7(3), pp. 251-268.
  • Madell, D. M. (2004). Gender Differences in the use of the Internet by English Secondary School Children. Social Psychology of Education: An International Journal, 7(2), pp. 229-251.
  • MEB. (2007). PISA 2006 Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı Ulusal Ön Rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara. Retrieved 1 2, 2013, from http://earged.meb.gov.tr/pisa/dil/tr/pisa2006.html
  • Mitra, A. (1998). Categories of Computer Use and Their Relationships with Attitudes Toward Computers. Journal of Research on Computing in Education, 30(3), pp. 291-295.
  • Özdemir, S. (2012). Çocuklar İçin Programlama. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2011). PISA ICT 2009 Sonuçları Üzerine Görüşler...! Retrieved 2 26, 2013, from http://myozden.blogspot.com: http://myozden.blogspot.com/2011/07/pisa-ict-2009-sonuclaruzerine-gorusler.html Papert, S. (1993). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. New York: Basic Books.
  • Parlak, N. (1991). Açıköğretim Fakültesi Öğrencilerinin Açıköğretim Sistemine İlişkin Tutumları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Saygıner, Ş., & Tüzün, H. (2017). İlköğretim Düzeyinde Programlama Eğitimi: Yurt Dışı ve Yurt İçi Perspektifinden Bir Bakış. Akademik Bilişim Konferansı 2017. Aksaray: Aksaray Üniversitesi.
  • Schwartz, J., Stagner, J., & Morrison, W. (2006). Kid’s Programming Language (KPL). The 33rd International Conference and Exhibition on Computer Graphics and Interactive Techniques. Boston, Massachusetts.
  • Seferoğlu, S. S. (3-5 Şubat 2016). Yeni Bir 21. Yüzyıl Becerisi Olarak Kodlama Eğitimi ve Kodlamanın Eğitim Politikalarına Etkisi. Akademik Bilişim 2016. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Strawhacker, A. B. (2019, June). What they learn when they learn coding: investigating cognitive domains and computer programming knowledge in young children. Educational Technology Research and Development, 67(3), pp. 541–575.
  • Şişman, B. K. (2018). Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Türkçe Robotik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eğe Eğitim Dergisi, 19(1), pp. 284-299.
  • Tağci, Ç. (2019). Kodlama Eğitiminin İlkokul Öğrencileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tepe, D. (1999). Öğrencilerin Fen Derslerine İlişkin Tutumları İle Başarıları Arasındaki İlişki, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Türker, P. P. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin, Öğretmenlerin ve Öğrenci Velilerinin Kodlamaya Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 17(4), pp. 2013-2029.
  • Url_1. (2013). Çocuklara Programlama öğretmek için 6 araç. Retrieved 09 24, 2018, from http://banadersanlat.com: http://banadersanlat.com/index.php/makaleler-125/eitim/4119- cocuklara-kod-programlama-oegretmek-icin-4-arac.html
  • Url_2. (2012). İlkokulda yazılım geliştirme dersi. Retrieved 09 24, 2018, from http://www.milliyet.com.tr: http://gundem.milliyet.com.tr/ilkokulda-yazilim-gelistirmedersi/gundem/gundemdetay/18.11.2012/1628845/default.htm
  • Uzgur, B. A. (2016). Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Ege Bölgesi Örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), pp. 273-279.
  • Uzunboylu, H. (2002). Bilgisayara Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. XI. Eğitim Bilimleri Kongresi. Lefkoşa, Kıbrıs: Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Wang, L., Chen, Y., & Shi, J. (2007). Attitudes toward computers: A new attitudinal dimension. Cyberpsychology & Behavior, 10(5), pp. 700-704.
APA COŞAR M, özdemir s (2020). The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer. , 1509 - 1522. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
Chicago COŞAR Mustafa,özdemir selçuk The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer. (2020): 1509 - 1522. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
MLA COŞAR Mustafa,özdemir selçuk The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer. , 2020, ss.1509 - 1522. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
AMA COŞAR M,özdemir s The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer. . 2020; 1509 - 1522. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
Vancouver COŞAR M,özdemir s The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer. . 2020; 1509 - 1522. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
IEEE COŞAR M,özdemir s "The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer." , ss.1509 - 1522, 2020. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
ISNAD COŞAR, Mustafa - özdemir, selçuk. "The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer". (2020), 1509-1522. https://doi.org/doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
APA COŞAR M, özdemir s (2020). The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer. İlköğretim Online (elektronik), 19(3), 1509 - 1522. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
Chicago COŞAR Mustafa,özdemir selçuk The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer. İlköğretim Online (elektronik) 19, no.3 (2020): 1509 - 1522. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
MLA COŞAR Mustafa,özdemir selçuk The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer. İlköğretim Online (elektronik), vol.19, no.3, 2020, ss.1509 - 1522. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
AMA COŞAR M,özdemir s The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer. İlköğretim Online (elektronik). 2020; 19(3): 1509 - 1522. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
Vancouver COŞAR M,özdemir s The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer. İlköğretim Online (elektronik). 2020; 19(3): 1509 - 1522. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
IEEE COŞAR M,özdemir s "The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer." İlköğretim Online (elektronik), 19, ss.1509 - 1522, 2020. doi:10.17051/ilkonline.2020.732794
ISNAD COŞAR, Mustafa - özdemir, selçuk. "The effects of computer programming on elementary school students' academic achievement and attitudes towards computer". İlköğretim Online (elektronik) 19/3 (2020), 1509-1522. https://doi.org/doi:10.17051/ilkonline.2020.732794