Yıl: 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 299 - 311 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.31592/aeusbed.591719 İndeks Tarihi: 19-10-2020

The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version

Öz:
In this study, it was aimed to make validity and reliability analyses by adapting the mindful coping scale into Turkish. The scale was enhanced by Tharaldsena and Bruc (2011). The sample group consisted of 283 high school students in the adaptation study. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was implemented for construct validity of the scale. DFA results showed that chi-square value (x² = 639.87, N = 283, df = 221, p = 0.00) was significant. Fit index values were found to be RMSEA=.076, CFI=.88, IFI=.88, GFI=.85, SRMR=.074. The reliability of the scale was calculated by Cronbach’s Alpha Coefficient and Item Total Correlation Coefficient. The Cronbach’s Alpha Internal Consistency Reliability Coefficient of the mindful coping scale was found to be .71 for the awareness sub-dimension, .79 for the distraction sub-dimension, .72 for the negative emotion prevention sub-dimension, and .71 for the self-revealing sub-dimension. It was determined that the Mindful Coping Scale of Item-Total Correlations was .31-.57 for the awareness sub-dimension, .33-.69 for the distraction sub-dimension, .38-.53 for the sub-dimension of prevention of negative emotions, that it ranged from 38 to .59 for constructive self-assertion sub-dimension. According to the results of the study, it can be said that mindful coping scale is a valid and reliable.
Anahtar Kelime:

Bilinçli Başa Çıkma Ölçeği: Türkçe Geçerlik ve Güvenirliği

Öz:
Bu araştırmada, bilinçli başa çıkma ölçeğinin Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmak hedeflenmiştir. Ölçek Tharaldsena ve Bruc (2011) tarafından geliştirilmiştir. Uyarlama çalışmasında örneklem grubunu 283 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Bilinçli başa çıkma ölçeğinin yapı geçerliliği için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. DFA’nın ardından ki-kare değerinin (x²=639.87, N=283, df=221, p=0.00) anlamlı sonuç verdiği belirlenmiştir. Uyum indeks değerlerinin RMSEA=.076, CFI=.88, IFI=.88, GFI=.85, SRMR=.074 olduğu saptanmıştır. Ölçeğin güvenirliği Cronbach’s Alfa Katsayısı ve Madde Toplam Korelasyon Katsayısı ile hesaplanmıştır. Bilinçli başa çıkma ölçeğinin Cronbach’s Alfa İç Tutarlılık Güvenirlik Katsayısı farkındalık alt boyutu için .71, dikkati dağıtma alt boyutu için .79, olumsuz duyguları önleme alt boyutu için .72, kendini yapıcı olarak ortaya koyma alt boyutu için .71 olarak bulunmuştur. Madde-Toplam Korelasyonlarının Bilinçli başa çıkma ölçeği farkındalık alt boyutu için .31-.57, dikkati dağıtma alt boyutu için .33-.69, olumsuz duyguları önleme alt boyutu için .38-.53, kendini yapıcı olarak ortaya koyma alt boyutu için .38-.59 arasında değiştiği saptanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre bilinçli başa çıkma ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alidina, S. (2010). Mindfulness for dummies. West Sussex: John Wiley and Sons.
  • Alidina, S. and Marshall, J.J. (2013). Mindfulness workbook for dummies. West Sussex: John Wiley and Sons.
  • Averill, J. R. (1992). The structural bases of emotional behavior: A metatheoretical analysis. Review of Personality and Social Psychology, 13, 1–24.
  • Bedel, A., Işık, E. ve Hamarta, E. (2014). Ergenler İçin Başa Çıkma Ölçeğinin (EBÇÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 227-235.
  • Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J. and Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11, 230-241.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Kahveci, Ö. ve Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeği’nin türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Brown, K. W. and Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 84(4), 822-848.
  • Brown, K. W., Ryan, R. M. and Creswell, J. D. 2007. Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18, 211-237.
  • Bruna, J. (2018). The essential guidebook to mindfulness in recovery. Las Vegas: Central Recovery Press.
  • Germer, C. K. (2005a). Mindfulness: What is it? What does it matter? In C. K. Germer, R. D. Siegel and P. R. Fulton (Eds.), Mindfulness and psychotherapy (p. 3–27). New York: Guilford Press.
  • Germer, C. K. (2005b). Teaching mindfulness in therapy. In C. K. Germer, R. D. Sie-gel and P. R. Fulton (Eds.), Mindfulness and psychotherapy (p. 113–129). New York: Guilford Press.
  • Halland, E., de Vibe, M., Solhaug, I., Friborg, O., Rosenvinge, J. H., Tyssen, R., Sørlie, T. and Bjørndal, A. (2015). Mindfulness training improves problem-focused coping in psychology and medical students: Results from a randomized controlled trial. College Student Journal, 49(3), 387-398.
  • Harvey, P. (2000). An introduction to Buddhist ethics: Foundations, values and issues. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Hu, L. T. and Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structural analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 55-65.
  • Jacobs, S. J. and Blustein, D. L. (2008). Mindfulness as a coping mechanism for employment uncertainty. The Career Development Quarterly, 57(2), 174-180.
  • Kabat-Zinn, J. (2001). Mindfulness meditation in everyday life. London: Piatkus Books.
  • Kabat‐Zinn, J. (2003). Mindfulness‐based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and practice, 10(2), 144-156.
  • Marcoulides, G. and Schumacher, R. (2001). New developments and techniques in structural equation modeling. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Mayer, J. D., Chabot, H. F. and Carlsmith, K. (1997). Conation, affect, and cognition in personality. In G. Matthews (Ed.), Cognitive science perspectives on personality and emotion (p. 31–63). Amsterdam: Elsevier.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Schermelleh-Engel, K. and Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schumacher, R. and Lomax, R. (2004). A beginner’s guide to structual equation modelling. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tharaldsena, K.B. and Bruc, E. (2011). Validation of the mindful coping scale. Emotional and Behavioural Difficulties, 16(1), 87-103.
  • Thondup, T. (1996). The healing power of mind. London, UK: Penguin.
  • Westen, D. (1999). Psychology: Mind, brain, and culture (2nd ed). New York: Wiley.
APA akkuş çutuk z, TÜRK-KURTÇA T (2019). The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version. , 299 - 311. 10.31592/aeusbed.591719
Chicago akkuş çutuk zeynep,TÜRK-KURTÇA TUGBA The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version. (2019): 299 - 311. 10.31592/aeusbed.591719
MLA akkuş çutuk zeynep,TÜRK-KURTÇA TUGBA The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version. , 2019, ss.299 - 311. 10.31592/aeusbed.591719
AMA akkuş çutuk z,TÜRK-KURTÇA T The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version. . 2019; 299 - 311. 10.31592/aeusbed.591719
Vancouver akkuş çutuk z,TÜRK-KURTÇA T The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version. . 2019; 299 - 311. 10.31592/aeusbed.591719
IEEE akkuş çutuk z,TÜRK-KURTÇA T "The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version." , ss.299 - 311, 2019. 10.31592/aeusbed.591719
ISNAD akkuş çutuk, zeynep - TÜRK-KURTÇA, TUGBA. "The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version". (2019), 299-311. https://doi.org/10.31592/aeusbed.591719
APA akkuş çutuk z, TÜRK-KURTÇA T (2019). The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 299 - 311. 10.31592/aeusbed.591719
Chicago akkuş çutuk zeynep,TÜRK-KURTÇA TUGBA The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, no.2 (2019): 299 - 311. 10.31592/aeusbed.591719
MLA akkuş çutuk zeynep,TÜRK-KURTÇA TUGBA The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.5, no.2, 2019, ss.299 - 311. 10.31592/aeusbed.591719
AMA akkuş çutuk z,TÜRK-KURTÇA T The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 5(2): 299 - 311. 10.31592/aeusbed.591719
Vancouver akkuş çutuk z,TÜRK-KURTÇA T The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 5(2): 299 - 311. 10.31592/aeusbed.591719
IEEE akkuş çutuk z,TÜRK-KURTÇA T "The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version." Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, ss.299 - 311, 2019. 10.31592/aeusbed.591719
ISNAD akkuş çutuk, zeynep - TÜRK-KURTÇA, TUGBA. "The Mindful Coping Scale: The Validity and Reliability of Turkish Version". Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/2 (2019), 299-311. https://doi.org/10.31592/aeusbed.591719