Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 582 - 588 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31067/0.2020.310 İndeks Tarihi: 19-10-2020

Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma

Öz:
Amaç: Bu araştırma hastane yöneticilerinin kendi iletişim becerilerine yönelik bakış açılarını ortaya koymak amacıyla tanımlayıcı tasarımda gerçekleştirildi.Hastalar ve Yöntem: Araştırmanın evrenini İstanbul’daki 6 Kamu Hastaneler Birliğine bağlı 56 hastanede görevli başhekim ve sağlık bakım hizmetleri müdürü, örneklemini ise, araştırmaya katılmayı kabul eden 41 başhekim ve 42 sağlık bakım hizmetleri müdürü olmak üzere toplam 83 hastane yöneticisi oluşturdu. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve İletişim Becerileri Ölçeği kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel analizlerin yanı sıra Student t testi, Mann Whitney U testi ve ilişkilerin değerlendirilmesinde Pearson Korelasyon Analizi, Spearman’s Korelasyon Analizi kullanıldı.Bulgular: Araştırmanın sonucunda, yöneticilerin İletişim Becerileri Ölçeği alt boyutlarından aldıkları puanlara göre en yüksek alınan ilk üç boyut sırasıyla İletişim İlkeleri ve Temel Beceriler alt boyutu, Etkin Dinleme ve Sözel Olmayan İletişim alt boyutu, İletişim Kurmaya İsteklilik alt boyutu olduğu belirlendi. Ölçekten alınan en düşük puan ortalamasının Kendini İfade etme alt boyutuna ait olduğu saptandı. Bağımsız değişkenler ile ölçek puan karşılaştırmalarında ise ölçeğin İletişim İlkeleri ve Temel Beceriler alt boyut puan ortalamasının medeni duruma göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu (p<0,05), medeni durumu evli olan yöneticilerin İletişim İlkeleri ve Temel Becerilerden aldıkları puan ortalamasının bekâr olan yöneticilere göre daha yüksek olduğu belirlendi.Sonuç: Yöneticilerin iletişim ilkeleri ve temel becerileri konusunda iyi oldukları, kendilerini iyi ifade ettikleri, iletişim kurmayaistekli oldukları, etkin dinleme ve sözel olmayan iletişim kurmada iyi oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

COMMUNICATION SKILLS OF PUBLIC HOSPITAL MANAGERS AND HEALTH CARE DIRECTORS A DESCRIPTIVE STUDY

Öz:
Objectives: This study was carried out in a descriptive concept so as to investigate the self-communication skills of hospital managers.Patients and Methods: The universe of the study consisted of Chief Physicians and Healthcare Directors working in 56 affiliated hospitals with 6 Public Hospitals Union in Istanbul. The sample consisted of 41 Chief Physicians and 42 Healthcare Directors voluntarily participated which is a total of 83 managers. Data were collected by administering Personal Information Form and the Communication Skills Scale. In data analysis, in addition to descriptive statistics Student’s t-test and Mann-Whitney U test were used, Pearson’s and Spearman’s Correlation Analysis methods were used in examining the relationships between variables.Results: According to the score of the hospital managers gained from Sub-dimensions of the Communication Skills Scale, it was determined that the three dimensions that gained the highest score were Communication Principles and Basic Skills Sub-dimension, Effective Listening and Nonverbal Communication Sub-dimension, Willingness to Contact Sub-dimension, respectively. It was determined that the lowest average point gained from the scale was related to Express Yourself Subdimension. In comparisons between independent variables and score of scale, there was a statistically significant difference between the average point of Communication Principals and Basic Skills Sub-dimension and marital status (p<0.005) and average point of married managers gained from Communication Principles and Basic Skills Sub-dimension was higher than the average point of single managers.Conclusion: It has been achieved that managers are good at communication principles and basic skills, they are good at expressing themselves, they are willing to communicate, they are good at effective listening and non-verbal communication.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Tengilimoğlu D, Işık O, Akbolat M. Sağlık İşletmeleri Yönetimi, 8. Basım. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2012. s.339–44.
  • 2. Vergiliel Tüz M,Sabuncuoğlu Z. Örgütsel Psikoloji, 4. Baskı. Bursa: Alfa Aktüel Basım Yayıncılık; 2008. s.115–51.
  • 3. Atak M. Örgütlerde resmi olmayan iletişimin yeri ve önemi. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Derg 2005;2:59–67.
  • 4. Fidan M, Küçükali R. İlköğretim kurumlarında yöneticilerin iletişim becerileri ve örgütsel değerler. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Derg 2014;4:317–34. https://dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/697066
  • 5. Korkut Owen F, Bugay A. İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg 2014;10:51–64. https://dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/161046
  • 6. Tanrıverdi H, Adıgüzel O, Çiftçi M. Sağlık yöneticilerine ait iletişim becerilerinin çalışan performansına etkileri: Kamu hastanesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg 2010;1:101–22. https://dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/215502
  • 7. Rouse RA, Al-Maqbali M. Identifying nurse managers’ essential communication skills: An analysis of nurses’ perceptions in oman. J Nurs Manage 2014;22:192–200. [CrossRef]
  • 8. Özarallı N, Torun A. Biçimsel ve biçimsel olmayan iletişim, yönetici ile kuruma duyulan güven ve üstün uzmanlık gücü arasındaki ilişkiler üzerine bir araştırma. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Derg 2011;4:101– 13. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/40417
  • 9. İşçi E, Bal Taştan S, Akyol Ç. Örgütsel güvenin işe yabancılaşma üzerindeki etkisinde yöneticinin iletişim becerisinin rolü: Özel hastane çalışanları örneği. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Derg 2013;2:95–113. https://arastirmax.com/tr/system/files/ dergiler/160806/makaleler/2/3/arastrmx_160806_2_pp_95-113.pdf
  • 10. Ahmadi A, Ahmadi M, Elyasi F, Ahmadi N. The relationship of occupational burnout and communication skills in nurses. J Mazand Univ Med Sci 2013;23:130–9.
  • 11. Darban F, Balouchi A, Narouipour A, Safarzaei E, Shahdadi H. Effect of communication skills training on the burnout of nurses: A crosssectional study. J Clin Diagn Res 2016;10:1–4. [CrossRef]
  • 12. Can A, İbicioğlu H. Yönetim ve yöneticilik yönünden üniversite hastanelerinin değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Derg 2008;13:253–75. https:// dergipark.org.tr/tr/download/article-file/194720
  • 13. Riggio RE, Taylor SJ. Personality and communication skills as predictors of hospice nurse performance. J Bus Pschol 2000;15:351– 9. [CrossRef]
  • 14. Kalliope K, Koutra A, Koumoundourou G. Nurses’ Communication Skills: Exploring Their Relationship with Demographic Variables and Job Satisfaction in A Greek Sample. Procedia - Soc Behav Sci 2011;30:2230–4. [CrossRef]
  • 15. Bucata G, Rizescu AM. The Role of communication in enhancing work effectiveness of an organization. Land Forces Acad Rev 2017;22:49–57. [CrossRef]
  • 16. Kelvin-Iloafu LE. The role of effective communication in strategic management of organizations. Int J Hum Soc Sci 2016;6:93–9. https://www.researchgate.net/publication/327212629_THE_ROLE_ OF_EFFECTIVE_COMMUNICATION_IN_STRTEGIC_MANAGEMENT_ OF_ORGANIZATIONS
  • 17. Borca C, Baesu VA. Possible managerial approach for internal organizational communication characterization. Procedia - Soc Behav Sci 2014;124:496–503. [CrossRef]
  • 18. Karadağ M, Işık O, Cankul Hİ, Abuhanoğlu H. Hekim ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Derg 2015;17:160–79. https://dergipark.org. tr/tr/download/article-file/287195
  • 19. Payton J. Improving communication skills within the nephrology unit. Nephrol Nurs J 2018;45:269–72. https://pubmed.ncbi.nlm.nih. gov/30304620/
  • 20. Kamal Kumar K, Kumar Mishra S. Subordinate‐superior upward communication: Power, politics and political skill. Human Resource Manage 2017;56:1015–37. [CrossRef] 21. ICN. Preparation of nurse managers and nurses in general health management. International Council of Nurses Publication, Geneva, 1990.
  • 22. Hagemeier NE, Hess Jr R, Hagen KS, Sorah EL. Impact of an İnterprofessional communication course on nursing, medical and pharmacy students. Communication Skill Self-Efficacy Beliefs. Am J Pharm Educ 2014;78:1–10. [CrossRef]
  • 23. Ammentorp J, Sabroe S, Kofoed PE, Mainz J. The effect of training in communication skills on medical doctors’ and nurses’ self-efficacy a randomized controlled trial. Patient Educ Couns 2007;66:270–7. [CrossRef]
  • 24. Kumcağız H, Yılmaz M, Balcı Çelik S, Aydın Avcı İ. Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Derg 2011;38:49–56. https:// dergipark.org.tr/tr/download/article-file/54225
  • 25. Oyur E, Mercan N, Şaylan O, Buran AÇ. İş ortamında duyguları ifade etme ve iletişim becerileri üzerine bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Derg 2012;4:97–106. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/151008
  • 26. Uğurlu M, Eğici MT, Yıldırım O, Örnek M, Üstü Y. Aile hekimliği uygulamasında güncel problemler ve çözüm yolları-2. Ankara Med J 2012;12:4–10. https://dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/19734
  • 27. Önler E, Yildiz T, Bahar S. Evaluation of the communication skills of operating room staff. J Interprof Educ Pract 2018;10:44–6. [CrossRef]
  • 28. Karimzadeh S, Rezaee R, Bastani P. A study of communication skills in health care management students and its association with demographic characteristics. J Health Manage Inform 2017;4:40–3. https://pdfs.semanticscholar.org/afd1/ d667b98b44d44be1b8d26db49336ac7f35a0.pdf
  • 29. Rajesh JI, Suganthi L. The satisfaction of teachers with their supervisors’ interpersonal communication skills in relation to job burn-out and growth satisfaction in southern India. Manage Educ 2013;27:128–37. https://eric.ed.gov/?id=EJ1019639
  • 30. Bambacas M, Patrickson M. Assessment of communication skills in manager selection: some evidence from Australia. J Manage Dev 2009;28:109–20. [CrossRef]
APA TİRYAKİ ŞEN H, Polat Ş, ÜNALDI BAYDIN N, SOYDAŞ A (2020). Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma. , 582 - 588. 10.31067/0.2020.310
Chicago TİRYAKİ ŞEN Hanife,Polat Şehrinaz,ÜNALDI BAYDIN Nihal,SOYDAŞ Ayda Uzunçarşılı Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma. (2020): 582 - 588. 10.31067/0.2020.310
MLA TİRYAKİ ŞEN Hanife,Polat Şehrinaz,ÜNALDI BAYDIN Nihal,SOYDAŞ Ayda Uzunçarşılı Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma. , 2020, ss.582 - 588. 10.31067/0.2020.310
AMA TİRYAKİ ŞEN H,Polat Ş,ÜNALDI BAYDIN N,SOYDAŞ A Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma. . 2020; 582 - 588. 10.31067/0.2020.310
Vancouver TİRYAKİ ŞEN H,Polat Ş,ÜNALDI BAYDIN N,SOYDAŞ A Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma. . 2020; 582 - 588. 10.31067/0.2020.310
IEEE TİRYAKİ ŞEN H,Polat Ş,ÜNALDI BAYDIN N,SOYDAŞ A "Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma." , ss.582 - 588, 2020. 10.31067/0.2020.310
ISNAD TİRYAKİ ŞEN, Hanife vd. "Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma". (2020), 582-588. https://doi.org/10.31067/0.2020.310
APA TİRYAKİ ŞEN H, Polat Ş, ÜNALDI BAYDIN N, SOYDAŞ A (2020). Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(4), 582 - 588. 10.31067/0.2020.310
Chicago TİRYAKİ ŞEN Hanife,Polat Şehrinaz,ÜNALDI BAYDIN Nihal,SOYDAŞ Ayda Uzunçarşılı Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11, no.4 (2020): 582 - 588. 10.31067/0.2020.310
MLA TİRYAKİ ŞEN Hanife,Polat Şehrinaz,ÜNALDI BAYDIN Nihal,SOYDAŞ Ayda Uzunçarşılı Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.11, no.4, 2020, ss.582 - 588. 10.31067/0.2020.310
AMA TİRYAKİ ŞEN H,Polat Ş,ÜNALDI BAYDIN N,SOYDAŞ A Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 11(4): 582 - 588. 10.31067/0.2020.310
Vancouver TİRYAKİ ŞEN H,Polat Ş,ÜNALDI BAYDIN N,SOYDAŞ A Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 11(4): 582 - 588. 10.31067/0.2020.310
IEEE TİRYAKİ ŞEN H,Polat Ş,ÜNALDI BAYDIN N,SOYDAŞ A "Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma." Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11, ss.582 - 588, 2020. 10.31067/0.2020.310
ISNAD TİRYAKİ ŞEN, Hanife vd. "Kamu Hastanelerinde Çalışan Başhekim ve Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Tanımlayıcı Bir Araştırma". Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11/4 (2020), 582-588. https://doi.org/10.31067/0.2020.310