Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 83 - 119 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18498/amailad.539703 İndeks Tarihi: 19-10-2020

İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları

Öz:
Eğitim-öğretim sürecinde metaforlardan, kavram, olay ve durumların nasılalgılandığını, zihinde nasıl yapılandırıldığını belirlemede ve kavram öğretimindeyararlanılmaktadır. Bu araştırmada, İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliğiprogramlarındaki son sınıf öğrencilerinin “Işık” kavramına ilişkin algılarındafarklılık olup olmadığını metaforlar aracılığıyla ortaya koymak amaçlanmıştır.Çalışma nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim yöntemiyle yürütülmüştür.Araştırmanın çalışma grubunu, gönüllük esası ve kolay ulaşılabilirlik durumudikkate alınarak Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde öğrenim gören 84(K:54, E:30) son sınıf ilahiyat öğrencisi ile Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 63(K: 48, E: 15) fen bilgisi öğrencisi olmak üzere toplam 147 öğrencioluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, çalışma grubunda bulunan öğrencilerin“Işık … gibidir. Çünkü …” ifadesinin tamamlamalarıyla toplanmış ve içerikanalizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, ilahiyatöğrencileri ışık kavramına ilişkin 44 geçerli ve farklı metafor, fen bilgisiöğretmenliği öğrencileri ise 35 geçerli ve farklı metafor üretmiştir. Üretilenmetaforlar “Bilimsel”, “Duygusal”, “Yol gösterici”, “İhtiyaç” ve “Dini kavramlar”olmak üzere beş kategoride toplanmıştır. İlahiyat öğrencileri için “Bilimsel”, “Yolgösterici” ve “Duygusal” olarak isimlendirilen kategorilerde toplananmetaforların “Dini Kavramlar” ve “İhtiyaç” kategorilerinde toplananmetaforlardan daha fazla olduğu, fen bilgisi öğrencileri için ise “Bilimsel” ve“İhtiyaç” olarak isimlendirilen kategorilerde toplanan metaforların “Yolgösterici” ve “Duygusal” kategorilerinde toplanan metaforlardan daha fazlaolduğu görülmüştür. Ayrıca ilahiyat öğrencilerinin oluşturduğu “Dinikavramlar” kategorisindeki metaforlardan fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerininhiçbir metafor oluşturmadığı tespit edilmiştir. Farklı programlardaki öğrencilerinher kategori için oluşturdukları benzer metaforların yanında çoğunlukla farklıBilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik AlgılarıAmasya İlahiyat Dergisi, 12 (Haziran 2019): 83-119metaforlar oluşturması öğrencilerin geçmiş deneyimleri ve eğitim hayatlarındakarşılaştıkları öğretmen ve arkadaş gruplarının farklı olmasından kaynaklandığısonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Metaphorical Perceptions of Theology and Science Education Students About Light Concept

Öz:
Metaphors are used in teaching process to determine how concepts, events and situations are perceived and how they are structured in the mind and in concept teaching. In this study, it is aimed to reveal whether there is any difference in the perceptions of “light” concept in senior students of Theology and Science Education programs through metaphors. The study was carried out by using phenomenological method. The study group consists of 84 (F:54, M:30) senior theology students in the Faculty of Theology and 63 (F:48, M:15) senior science prospective teachers in the Faculty of Education of Amasya University, total 147 students depending on volunteer basis and easy accessibility. The data of the study was collected from the students in the study group after completing the statement “The Light is like … because …” and analyzed by content analysis method. According to the results of the research, the students of theology produced 44 valid and different metaphors related to the concept of light, and students of science education program produced 35 valid and different metaphors. The metaphors produced were put into five categories as “Scientific”, “Emotional”, “Guiding”, “Need” and “Religious Concepts”. For the students of theology, the metaphors collected in the categories called ”Scientific“, ”Guiding” and “Emotional” are more than metaphors collected in “Religious Concepts” and “Need“ categories, whereas for science students, metaphors collected in the categories called “Scientific“ and ”Need” are more than metaphors collected in ”Guiding” and “Emotional” categories. In addition, it was determined that science students did not create any metaphors from metaphors in the category of Religious Concepts formed by theology students. It is concluded that students in different programs often create different metaphors as well as similar metaphors for each category, resulting in students' previous experiences and different types of teachers and groups of friends they encounter in their educational lives.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Değirmenci S, Karamustafaoğlu S, KARAMUSTAFAOĞLU O (2019). İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. , 83 - 119. 10.18498/amailad.539703
Chicago Değirmenci Salih,Karamustafaoğlu Sevilay,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. (2019): 83 - 119. 10.18498/amailad.539703
MLA Değirmenci Salih,Karamustafaoğlu Sevilay,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. , 2019, ss.83 - 119. 10.18498/amailad.539703
AMA Değirmenci S,Karamustafaoğlu S,KARAMUSTAFAOĞLU O İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. . 2019; 83 - 119. 10.18498/amailad.539703
Vancouver Değirmenci S,Karamustafaoğlu S,KARAMUSTAFAOĞLU O İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. . 2019; 83 - 119. 10.18498/amailad.539703
IEEE Değirmenci S,Karamustafaoğlu S,KARAMUSTAFAOĞLU O "İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları." , ss.83 - 119, 2019. 10.18498/amailad.539703
ISNAD Değirmenci, Salih vd. "İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları". (2019), 83-119. https://doi.org/10.18498/amailad.539703
APA Değirmenci S, Karamustafaoğlu S, KARAMUSTAFAOĞLU O (2019). İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. Amasya ilahiyat dergisi, 0(12), 83 - 119. 10.18498/amailad.539703
Chicago Değirmenci Salih,Karamustafaoğlu Sevilay,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. Amasya ilahiyat dergisi 0, no.12 (2019): 83 - 119. 10.18498/amailad.539703
MLA Değirmenci Salih,Karamustafaoğlu Sevilay,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. Amasya ilahiyat dergisi, vol.0, no.12, 2019, ss.83 - 119. 10.18498/amailad.539703
AMA Değirmenci S,Karamustafaoğlu S,KARAMUSTAFAOĞLU O İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. Amasya ilahiyat dergisi. 2019; 0(12): 83 - 119. 10.18498/amailad.539703
Vancouver Değirmenci S,Karamustafaoğlu S,KARAMUSTAFAOĞLU O İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. Amasya ilahiyat dergisi. 2019; 0(12): 83 - 119. 10.18498/amailad.539703
IEEE Değirmenci S,Karamustafaoğlu S,KARAMUSTAFAOĞLU O "İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları." Amasya ilahiyat dergisi, 0, ss.83 - 119, 2019. 10.18498/amailad.539703
ISNAD Değirmenci, Salih vd. "İlahiyat ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Işık Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları". Amasya ilahiyat dergisi 12 (2019), 83-119. https://doi.org/10.18498/amailad.539703