Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri
Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 319 - 356 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18498/amailad.579981 İndeks Tarihi: 19-10-2020
Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri
Öz: Sosyal bir varlık olan insanın davranışlarını yönlendiren standartlar olaraktanımlanan değerler, bireyin dünyaya geldiği günden itibaren başta aile olmaküzere sosyal çevreyle etkileşim ve eğitim yoluyla öğrenilir. Bu kapsamdadeğerlerin öğrenilmesinde örgün eğitim kurumları olarak okulların yerioldukça önemlidir. Okullarda eğitim-öğretimin en önemli unsuru hiç şüphesizöğretmenlerdir. Öğretmenlerin benimsedikleri model, yöntem ve teknikler ilekullandıkları etkinlikler, öğrenmenin niteliğine yön vermektedir. İlgili literatürincelendiğinde değerlerin öğretilmesinde ya öğrencilerin pasif olduğu değeraktarma yaklaşımları ya da öğrencilerin aktif olduğu değer geliştirmeyaklaşımları ön plana çıkmaktadır. Nicel araştırma yönteminin benimsendiğibu araştırmada, 2016 yılının Şubat ayında atanan 173 aday öğretmenin değeröğretiminde kullanmayı düşündükleri etkinliklere dair görüşleri ele alınmıştır.Değer öğretiminde kullanılması düşünülen etkinliklerin yaş, cinsiyet, fakültemezuniyet yılı, değer eğitimi dersi alma durumu, öğretmenlik deneyimi,adaylık eğitimi yöntemine yönelik tutum, adaylık eğitimi seminerlerini faydalıbulma durumu ve öğretmenlik mesleğini tercih etme gerekçesi değişkenleri ileilişkisi incelenmiştir. Araştırmada, sadece değer eğitimi alma durumu veöğretmenlik mesleğini tercih etme gerekçesi değişkenlerine göre birfarklılaşmanın olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: Opinions of Teachers Who’s Having Candidacy Education About Values Education Activities
Öz: The values are the standards that guide the behaviors of a person who is a social entity are learned through interaction and education by the social environment, especially the family, from the day when the individual comes to the world. In this context, the place of schools as formal education institutions is very important when the values are learned. Teachers are undoubtedly the most important element of education in schools. The models, methods and techniques that teachers use and the activities they use give direction to the quality of the learning. When the related literature is examined, about teaching the values are taught either student-passive value transfer approaches or student-active value develope approaches are the forefront. In this research, which adopted the quantitative research method, 173 candidate teachers, who were appointed in February 2016, received opinions about the activities they intend to use in value teaching were discussed. The relationship between the age, gender, year of graduation, value education course, teaching experience, attitude towards candidacy method, finding usefulness of candidate training seminars and reason of choosing teaching profession and the activities they intend to use in value teaching were investigated. In the study, it was determined that there was a differentiation according to the variables of just taking the value education and the reason of choosing the teaching profession.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaş, Oktay. “Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış”. Değerler Eğitimi Dergisi 6/16 (2008): 9-27. http://dergipark.gov.tr/ded/ issue/29184/312499.
- Akbaş, Oktay. Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademede Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, 2004.
- Akkaya, Nevin. “Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri”. Folklor/Edebiyat. 74 (2013): 185-198. http://dergipark.gov.tr/fe/ issue/26039/274266.
- Algur, Hüseyin. “Değer Eğitimi Yaklaşımları”. İş Ahlakı ve Değerler Eğitimi. Ed. Mustafa Çakmak. 169-194. Ankara: Pegem Akademi, 2017.
- Altıntaş, M. Esat. “Bireycilik ve Toplumculuk Tartışmaları Bağlamında Değerler Eğitimi Yaklaşımları”. Değerler Eğitimi Dergisi 10/24 (2012): 31-52.
- Altıntaş, Muhammed Esat. “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerine Göre Değer Öğretiminin Amaçları -Nitel Bir Araştırma-”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 16/2: 193–209. Erişim: 25 Haziran. 2018. http://dergipark.gov.tr/cuilah/issue/26944/283356.
- Altıntaş, Muhammed Esat. Öğretmenler Gözüyle Değerler Eğitimi. Konya: d-eğitim, 2016.
- Arslan, Mustafa - Tunç, Esra. “İlahiyat Fakültesindeki Öğrencilerinin Değer Yönelimlerindeki Farklılaşmalar”. Değerler Eğitimi Dergisi 11/26 (2013), 7-39.
- Arslantürk, Zeki - Arslantürk, E. Hamit. Uygulamalı Sosyal Araştırma Kavramlar, Teknikler, Metotlar, Bilgisayar Uygulaması SPSS. 3. Baskı. İstanbul: Çamlıca Yayınları, 2013.
- Ayhan, Halis. Eğitim Bilimine Giriş. İstanbul: Şule Yayınları, 1995. Bacanlı, Hasan. Değer Bilinçlendirme Yaklaşımı. İstanbul: Çizgi Kitabevi, 2017.
- Büyüköztürk, Şener. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 9. Baskı Ankara: Pegem Akademi, 2008.
- Demirel, Özcan. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. 16. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2011.
- Dilmaç, Bülent. İnsanca Değerler Eğitimi. 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2012.
- Erden, Münire - Akman, Yasemin. Eğitim Psikolojisi Gelişim-ÖğrenmeÖğretme. Ankara: Arkadaş, 2017. Ertürk, Selahattin. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Edge Akademi, 2013.
- Fersahoğlu, Yaşar. İslam Eğitimine Giriş. İstanbul: Marifet, 2003. Güngör, Erol. Değerler Psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı, 1993.
- Johnson, Burke - Christensen, Larry. Eğitim Araştırmaları (Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar). Trc. Ed. Selçuk Beşir Demir. Ankara: Eğiten Kitap, 2014.
- Kaplan, Nuhal Özalp. İlkokullarda Değer Eğitiminin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, 2014.
- Kasapoğlu, Hülya. “Okulda Değer Eğitimi ve Hikâyeler”. Milli Eğitim Dergisi 43/198 (2013): 97–109. http://dergipark.gov.tr/ milliegitim/issue/36170/406658.
- Kaymakcan, Recep - Meydan, Hasan. Ahlak ve Değerler Eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi, 2014.
- Kaymakcan, Recep - Meydan, Hasan. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi”. Değerler Eğitimi Dergisi 9/21 (2011): 27-55.
- Kirschenbaum, Howard. “From Values Clarification to Character Education: A Personal Journey”. Journal of Humanistic Counseling, Education & Development 39/1 (2000): 4–20. https://doi.org/10.1002/j.2164-490X.2000.tb00088.x.
- Kupchenko, Ian - Parsons, Jim. “Ways of Teaching Values; An Outline of Six Values Approaches”. Educational Resources Information Center (ERIC) No: 288806. (1987). 1-23.
- Lickona, Thomas. Education for Character. New York: Bantam, 1991.
- Meydan, Hasan. “Okulda Değerler Eğitiminin Yeri ve Değerler Eğitimi Yaklaşımları Üzerine Bir Değerlendirme”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1 (2014): 93-108.
- Özden, Yüksel. Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi, 2011.
- Sallabaş, Muhammet. “Ömer Seyfettin Hikayelerinin Türkçe Öğretiminde Değer Aktarımı Bakımından İncelenmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/18 (2013): 59- 68. http://dergipark.gov.tr/mkusbed/issue/ 19552/208453.
- Sarı, Enver. “Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi 3/10 (2005): 73-88.
- Sönmez, Veysel. Öğretim İlke ve Yöntemleri. 8. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık, 2014.
- Superka, Douglas P. - Johnson, Patricia L. “Values Education: Approaches and Materials.” Educational Resources Information Center (ERIC) No: ED103284. (1975): 1-174.
- TDK. “Değer.” Erişim: 23 Temmuz, 2018. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&gu id=TDK.GTS.5b558837d182c1.94431948.
- Tokdemir, Muhammet Ahmet. Tarih Öğretmenlerinin Değerler ve Değer Eğitimi Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, 2007.
- Ulu Kalın, Özlem. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değer Hiyerarşisi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/38: 29-44. Erişim: 25 Haziran, 2018. http://dergipark.gov.tr/mkusbed/issue/30676/298592.
- Ulusoy, Kadir - Arslan, Ali. “Değerli Bir Kavram Olarak ‘Değer ve Değerler Eğitimi’”. Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi. Ed. Kadir Turan - Refik Ulusoy. Ankara: Pegem Akademi, 2016: 1–16.
- Ulusoy, Kadir - Dilmaç, Bülent. Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, 2016.
- Veugelers, Wiel. “Teaching and Learning on Moral Dilemmas.” Educational Resources Information Center (ERIC) No: ED407397. (1997): 1-19.
- Veugelers, Wiel - Vedder, Paul. “Values in Teaching”. Teachers and Teaching: Theory and Practice 9/4 (2003): 377-389.
- Yapıcı, Asım. Zengin, Zeki Salih. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerine Psikolojik Bir Araştırma: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi 1/4 (2003): 173-206.
- Yeşiltaş, Pınar Doktaş - Taş, Ayşe Mentiş. “Okul Müdürlerinin Değer ve Değer Kazanımına İlişkin Görüşleri”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/2 (2016): 1125–1146. https://doi.org/ 10.17218/hititsosbil.280834.
- Yılmaz, Ercan. “Öğretmenlerin Değer Tercihlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Değerler Eğitimi Dergisi 7/17 (2009): 109- 128.
- Yılmaz, Muamber - Yılmaz, Ömer Faruk. “Sınıf ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri”. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/2 (2017): 737–737. https://doi.org/10.14686/buefad.308908.
APA | ALGUR H (2019). Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. , 319 - 356. 10.18498/amailad.579981 |
Chicago | ALGUR HÜSEYIN Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. (2019): 319 - 356. 10.18498/amailad.579981 |
MLA | ALGUR HÜSEYIN Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. , 2019, ss.319 - 356. 10.18498/amailad.579981 |
AMA | ALGUR H Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. . 2019; 319 - 356. 10.18498/amailad.579981 |
Vancouver | ALGUR H Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. . 2019; 319 - 356. 10.18498/amailad.579981 |
IEEE | ALGUR H "Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri." , ss.319 - 356, 2019. 10.18498/amailad.579981 |
ISNAD | ALGUR, HÜSEYIN. "Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri". (2019), 319-356. https://doi.org/10.18498/amailad.579981 |
APA | ALGUR H (2019). Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Amasya ilahiyat dergisi, 0(12), 319 - 356. 10.18498/amailad.579981 |
Chicago | ALGUR HÜSEYIN Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Amasya ilahiyat dergisi 0, no.12 (2019): 319 - 356. 10.18498/amailad.579981 |
MLA | ALGUR HÜSEYIN Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Amasya ilahiyat dergisi, vol.0, no.12, 2019, ss.319 - 356. 10.18498/amailad.579981 |
AMA | ALGUR H Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Amasya ilahiyat dergisi. 2019; 0(12): 319 - 356. 10.18498/amailad.579981 |
Vancouver | ALGUR H Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Amasya ilahiyat dergisi. 2019; 0(12): 319 - 356. 10.18498/amailad.579981 |
IEEE | ALGUR H "Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri." Amasya ilahiyat dergisi, 0, ss.319 - 356, 2019. 10.18498/amailad.579981 |
ISNAD | ALGUR, HÜSEYIN. "Adaylık Eğitimi Alan Öğretmenlerin Değer Öğretimi Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri". Amasya ilahiyat dergisi 12 (2019), 319-356. https://doi.org/10.18498/amailad.579981 |