Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 357 - 372 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18498/amailad.579990 İndeks Tarihi: 19-10-2020

Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm

Öz:
Târih boyunca her toplum için hem önder hem de rehber kabul edilenpeygamberler gönderilmiştir. İslâm, Yahudilik ve Hıristiyanlık dinlerinin ortakisimlerinden biri olan İbrâhim, hem Kur’ân-ı Kerîm’de hem de İncil ve Tevrat gibidiğer kutsal kitaplarda hakkında en fazla malumât bulunan peygamberdir. İslâmdininin ulu’l-azm olarak kabul ettiği İbrâhim’in yaşadığı coğrafya ve aile hayatıüç dini de yakından ilgilendirmesi yönüyle pek çok araştırmacının ve dinbilimcinin ilgi alanına girmiştir. Bu bağlamda İbrâhim ile beraber Hâcer, Sâre,İsmâil ve İshâk ön plana çıkan diğer isimler olmuştur. İlâhi dinlerin menşeinoktasında önemli rol oynayan bu isimlerden Hâcer ve ona nispetle ortaya atılanbir söylem olan Hâcerizm (Hagarism) Batı’da özellikle 1977 yılından itibarenpopüler olmaya başlamış ve manipülatif bir yöntem ile İslâm aleyhinekullanılmıştır. Özellikle dini araştırmalar yapanların ilgisini çeken ve üzerindepek çok yazı kaleme alınan Hacerizm’in ülkemizde pek fazla bilinmemesinidikkate alarak bu çalışmada Hâcerizm’in nasıl ve neden doğduğu ile tarihigelişimi ele alınmıştır.
Anahtar Kelime:

A Racial Sense: Hagarism

Öz:
Throughout the history, prophets have been sent for each community, both leaders and guides. Ibrahim, one of the common names of the religions of Islam, Judaism and Christianity, is a prophet with the greatest knowledge about both the Qur'an and other holy books. The geography and family life of Ibrahim, which Islamic religion regards as ulu'l-azm, has attracted the interests of many researchers with its close interest in three religions. In this context, along with Abraham, Hagar, Sarah, Samuel and Isaac became other names that came to foreground. Hâgar and Hagarism, which is a rhetoric that has been introduced in relation to these names, played an important role in the point of origin of the three Semitic religions, has been popular in the West especially since 1977 and has been used against Islam with a manipulative method. Hagarism which attracts the attention of those who work on religions and has wrote many articles on it. In this work, we tried to deal with the way in which our country was rise and how and why it was evolved.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ataöv, Türkkaya. Siyonizm ve Irkçılık. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 1982.
  • Bakhos, Carol. İbrahim’in Ailesi: Musevilik, Hıristiyanlık ve İslam İnancındaki Yorumlar. Trc. F. Büşra Helvacıoğlu. İstanbul: Tekin Yayınevi Yayınları, 2015.
  • Buhârî, Ebû Abdullâh Muhammed b. İsmâil. Sahîhu’l-Buhârî. Beyrut: Dâru İbn Kesîr, 2002.
  • Crone, Patricia - Cook, Michael. Hagarism: The Making of The Islamic World. New York: Cambridge University Press, 1977.
  • Daniel, Norman. “The Review of Hagarism”. Journal of Semitic Studies 24 (1979): 296-8.
  • Dozeman, Thomas B. “The Wilderness and Salvation History in the Hagar Story”. Journal of Biblical Literature 117/1 (1998): 23-43.
  • Ezherî, Ebû Mansûr Muhammed b. Ahmed b. Ezher el-Herevî. Tehzîbü’lLüğa. 15 Cilt. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türasi’l-Arabî, 2001.
  • Ferâhîdî, Ebû Abdirrahmân el Halîl b. Ahmed b. Amr b. Temîm. Kitâbu’lAyn. Thk. Mehdî Mahzûmî. 8 Cilt. b.y.: Dâru Mektebeti’l-Hilâl, ts.
  • Gregg, Robert C. Shared Stories, Rival Tellings: Early Encountersof Jews, Christians and Muslims. Oxford: Oxford University Press, 2015.
  • Hassan, Riffat. “Islamic Hagar and Her Family”. Hagar, Sarah, and Their Children. Ed. Phyllis Trible-Letty - M. Russell. 149-167. Louisville: Westminster Knox Press, 2006.
  • İbn Düreyd, Ebû Bekr Muhammed b. Hasen b. Düreyd el-Ezdî el-Basrî. Cemheterü’l-Lüğa. Thk. Remzî Münîr Ba’lebekî. 3 Cilt. Beyrut: Dâru’lilm, 1987.
  • Josephus. Jewish Antiquities. Trc. Ralph Marcus. 4 Cilt. Cambridge: Harward University Press, 1998.
  • Kissen, Rita M. “The Children of Hagar and Sarah”. Children's Literature in Education 22/2 (1991): 111-119.
  • Kuzgun, Şaban. “Hâcer”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 14: 431- 433. Ankara: TDV Yayınları, 1996.
  • Kuzgun, Şaban. İslam Kaynaklarına Göre Hz. İbrâhim ve Hanifilik. Ankara: Seda Yayınları, 1985.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyin Müslim b. Haccâc b. Müslim Kuşeyrî. Sahîhu Müslim. 2 Cilt. Riyad: Dâru Taybe, 2002.
  • Özcan, Şevket. Ninian Smart ve Din Fenomenolojisi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, 2016.
  • Pinker, Aron. “The Expulsion of Hagar and Ishmael”. Women in Judaism: A Multidisciplinary Journal 6/1 (2009): 1-24.
  • Reuven, Firestone. “İslam’ın Teşekkül Döneminde Yahudi Kültürü”. Trc. Ertuğrul Döner - Ahmet Rıfat Geçioğlu. Marife: Dini Araştırmalar Dergisi 14/3 (2014): 191-202.
  • Robinson, Neal. “İslâm’ın Doğuşuyla İlgili Alternatif Yaklaşım”. Trc. İsmail Albayrak. İslâmî Araştırmalar 16/1 (2003): 166-175.
  • Taşpınar, İsmail. “Muhafazar Yahudilik”. Köprü 97 (2007).
  • The Daily Star. Erişim: 25 Haziran 2018. https://archive.thedailystar.net/2006/04/28/d60428020635.htm.
  • Wansbrough, John. “The Review of Hagarism”. The Bulletin of the School of Oriental and Africian Studies 41 (1978): 155-6.
  • Zebidî, Ahmet. Sahih-i Buhari Muhtasarı ve Tecrid-i Sarih Tercemesi. Trc. Ahmet Nâim - Kâmil Miras. 13 Cilt. Ankara: DİB Yayınları, 1980.
APA ucar i (2019). Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm. , 357 - 372. 10.18498/amailad.579990
Chicago ucar ilyas Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm. (2019): 357 - 372. 10.18498/amailad.579990
MLA ucar ilyas Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm. , 2019, ss.357 - 372. 10.18498/amailad.579990
AMA ucar i Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm. . 2019; 357 - 372. 10.18498/amailad.579990
Vancouver ucar i Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm. . 2019; 357 - 372. 10.18498/amailad.579990
IEEE ucar i "Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm." , ss.357 - 372, 2019. 10.18498/amailad.579990
ISNAD ucar, ilyas. "Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm". (2019), 357-372. https://doi.org/10.18498/amailad.579990
APA ucar i (2019). Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm. Amasya ilahiyat dergisi, 0(12), 357 - 372. 10.18498/amailad.579990
Chicago ucar ilyas Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm. Amasya ilahiyat dergisi 0, no.12 (2019): 357 - 372. 10.18498/amailad.579990
MLA ucar ilyas Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm. Amasya ilahiyat dergisi, vol.0, no.12, 2019, ss.357 - 372. 10.18498/amailad.579990
AMA ucar i Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm. Amasya ilahiyat dergisi. 2019; 0(12): 357 - 372. 10.18498/amailad.579990
Vancouver ucar i Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm. Amasya ilahiyat dergisi. 2019; 0(12): 357 - 372. 10.18498/amailad.579990
IEEE ucar i "Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm." Amasya ilahiyat dergisi, 0, ss.357 - 372, 2019. 10.18498/amailad.579990
ISNAD ucar, ilyas. "Bir Irkçılık Söylemi: Hâcerizm". Amasya ilahiyat dergisi 12 (2019), 357-372. https://doi.org/10.18498/amailad.579990