Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 34 - 41 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 19-10-2020
Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi
Öz: Giriş: Günümüzde hemşirelik mesleğinin eğitiminde bireyselleştirilmiş bakım ön plana çıkmaktadır. Amaç: Bu çalışma Türkiye’de birSağlık Bilimleri Fakültesi’nde lisans eğitimini sürdüren Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakıma ilişkin durumlarınınincelenmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında ilgiliFakültenin Hemşirelik Bölümünde eğitim gören, en az bir yıl hemşirelik eğitimi almış, klinik uygulama deneyimine sahip ikinci, üçüncü vedördüncü sınıfta bulunan toplam 414 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Araştırmanın verileri Tanıtıcı Bilgiler Formu ve BireyselleştirilmişBakım Skalası Hemşire versiyonu ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, ortalama, yüzde, Mann Whitney U ve Kruskal Wallistesti kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin %35.7’si klinikte hastaya bireyselleştirilmiş bakım verdiğini düşündüğünü, %74.6’sıbireyselleştirilmiş bakımı yararlı bulduğunu ve %73’ü hastaya bireyselleştirilmiş bakım verirken engellerle karşılaştığını ifade etmiştir.Bireyselleştirilmiş bakım verme ile ilgili öğrencilerin karşılaştığı engellerin; iletişim problemleri (%43), zaman yetersizliği (%39.9),malzeme eksikliği (%36) ve iş yükü fazlalığı (%35.3) şeklinde olduğu görüldü. Hemşirelik öğrencilerinin hasta bireyselliğini desteklemetoplam puan ortalamasının 3.60 ± 0.92 ve hasta bakımını bireyselleştirme puan ortalamasının 3.68 ± 0.95 olduğu tespit edildi. Sonuç:Hemşirelik öğrencilerinin hasta bireyselliğini destekleme ve hasta bakımını bireyselleştirme puan ortalamasının orta düzeyde olduğu,çoğunun bireyselleştirilmiş bakımı yararlı bulduğu ve bakım verme sürecinde engellerle karşılaştığı görüldü. Bu doğrultuda hemşirelik lisanseğitimi sırasında öğrencilerin bireyselleştirilmiş bakımın önemi konusunda eğitilmesi, uygulama yapması ve desteklenmesi önerilebilir.
Anahtar Kelime: Examination of Nursing Students’ Status’ on Individualized Care
Öz: Background: Today, individualized care comes to the forefront in the education of nursing profession. Objectives: This study, at the a Faculty of Health Sciences in Turkey which were continuing his undergraduate studies which nursing department students ' status’ regarding individualized care in order to examine the was performed. Methods: The sample of this descriptive and cross-sectional study consisted of 414 nursing students in the second, third and fourth class of 2018-2019 academic year who were educated in the Nursing Department of the related Faculty, who had at least one year of nursing education and had clinical practice experience. The data of the study was collected with the Descriptive Information Form and the Individualized Care Scale Nurse version. Frequency, mean, percentage, Mann Whitney U and Kruskal Wallis were used to evaluate the data. Results: Students stated that 35.7% of the students thought that individualized care was given to the patient in the clinic, 74.6% found individualized care to be beneficial and 73% faced obstacles while providing individualized care to the patient. The barriers faced with in individualized care giving was seen; communication problems (43%), lack of time (39.9%), lack of materials (36%) and excess workload (35.3%) was seen. The total score of nursing students supporting patient individuality was 3.60 ± 0.92 and the mean of individualizing patient care was 3.68 ± 0.95 determined. Conclusion: It was seen that the average score of nursing students in support of patient individuality and individualization of patient care was found to be moderate, most of them found individualized care beneficial and encountered obstacles in the caregiving process. Accordingly, it may be suggested that in nursing undergraduate education students should be educated, practiced and supported on the importance of individualized care during.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/?kelime= Erişim Tarihi: 01.09.2019
- 2. Dinç L. Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. HUHEMFAD 2010;17(2):74-82.
- 3. Reich W. History of the notion of care encyclopedia of bioethics 5th volumes. New York: Simon & Schuster Macmillan; 2014:319-331.
- 4. Suhonen R, Valimaki M, Leino-Kilpi H. Individualized care, quality of life and satisfaction with nursing care. J Adv Nurs 2005;50(3):283-292.
- 5. Acaroğlu R, Şendir M, Kaya H, Sosyal E. Bireyselleştirilmiş hemşirelik bakımının hasta memnuniyeti ve sağlığa ilişkin yaşam kalitesine etkisi. FNJN 2007;15(59):61-67.
- 6. Suhonen R. Clinical ethics and challenges to individualized care. Nurs Ethics 2010;17(5):541-542.
- 7. Acaroğlu R. Bakımda etik. II. Uluslararası IX. Ulusal Hemşirelik Kongresi; 7-11 Eylül 2003; İstanbul.
- 8. Can Ş, Acaroğlu R. Hemşirelerin mesleki değerlerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ilişkisi. FNJN 2015;23(1):32- 40.
- 9. Karayurt Ö, Ursavaş FE, İşeri Ö. Hemşirelerin bireyselleştirilmiş bakım verme durumlarının ve görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg 2018;9(2):163-169.
- 10. Meterko M, Wright S, Lin H, Lowy E, Cleary PD. Mortality among patients with acute myocardial infarction: the influences of patient-centered care and evidence-based medicine. Health Serv Res 2010;45(5p1):1188-1204.
- 11. Flach SD, McCoy KD, Vaughn TE, Ward MM, BootsMiller BJ, Doebbeling BN. Does patient centered care improve provision of preventive services? J Gen Intern Med 2004;19(10):1019-1026.
- 12. Jha AK, Orav EJ, Zheng J, Epstein AM. Patients’ perception of hospital care in the United States. N Engl J Med 2008;359:1921-1931.
- 13. Altun İ. Etik ve değerler. İçinde Atabek Aşti T, Karadağ A, Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. 1. Basım. İstanbul Akademi Basın ve Yayıncılık; 2014:113-122.
- 14. Ersoy N, Gündoğmuş ÜN. A study of the ethical sensitivity of physicians in Turkey. Nurs Ethics 2003;10(5):472-484.
- 15. Gül Ş, Aşiret GD, Kahraman BB, Devrez N, Büken NÖ. Etik dersi alan ve almayan hemşirelik öğrencilerinin etik karar verebilme düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2013;15(1):23-31.
- 16. Acaroglu R, Suhonen R, Sendir M, Kaya H. Reliability and validity of Turkish version of the individualised care scale. J Clin Nurs 2011;20(1-2):136-145.
- 17. Charalambous A, Katajisto J, Valimaki M, Leino-Kilpi H, Suhonen R. Individualised care and the professional practice environment: nurses’ perceptions. Int Nurs Rev 2010;57(4):500-507.
- 18. Suhonen R, Gustafsson ML, Katajisto J, Valimaki M, Leino-Kilpi H. Nurses’ perceptions of individualized care. J Adv Nurs 2010;66(5):1035-1046.
- 19. Schmidt LA. Patients perceptions of nurse staffing, nursing care, adverse events and overall satisfaction with the hospital experience. Nurs Econ 2004;22(6):295-306.
- 20. Suhonen R, Valimaki M, Katajisto J, Leino-Kilpi H. Hospitals' organizational variables and patients' perceptions of individualized nursing care in Finland. J Nurs Manag 2007;15(2):197-206.
- 21. Zuñiga F, Ausserhofer D, Hamers JP, Engberg S, Simon M, Schwendimann R. Are staffing, work environment, work stressors, and rationing of care related to care workers’ perception of quality of care? A cross-sectional study. J Am Med Dir Assoc 2015;16(10):860-866.
- 22. Doğan P, Tarhan M, Kürklü A. Hemşirelik öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ahlaki duyarlılık düzeyleri arasındaki ilişki. HEAD 2019;16(2):119-124.
- 23. Suhonen R, Papastavrou E, Efstathiou G, Lemonidou C, Kalafati M, da Luz MDA et al. Nurses’ perceptions of individualized care: an international comparison. J Adv Nurs 2011;67(9):1895-1907.
- 24. Suhonen R, Efstathiou G, Tsangari H, Jarosova D, Leino-Kilpi H, Patiraki E et al. Patients’ and nurses’ perceptions of individualised care: An international comparative study. J Clin Nurs 2012;21(7-8):1155-1167.
- 25. Çınar N, Şahin S, Sözeri C, Cevahir R, Akburak Ö. Erkek öğrencilerin hemşirelik mesleğini tercih nedenleri ve öğrencilere göre hastaların tepkisi ve sağlık çalışanlarının yaklaşımı. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2011;6(17):15-25.
- 26. Önler E, Saraçoğlu GV. Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliği. DEUHYO ED [online]. 2010;3(2):78-85. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/a902/faf22f7f80f4b1cdf889305d31e3a500c216.pdf. 5 Nisan 2019
- 27. Karadağ G, Kılıç SP, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Prev Med Bull 2013;12(6): 665-672.
- 28. Karaöz S. Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: güçlükler ve öneriler. DEUHYO ED [online]. 2013;6(3):149-158. URL: http://www.deuhyoedergi.org/index.php/DEUHYOED/article/view/7/397 25 Mart 20
APA | GÜNER S, OVAYOLU Ö, Ovayolu N (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi. , 34 - 41. |
Chicago | GÜNER Seçil Gülhan,OVAYOLU Özlem,Ovayolu Nimet Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi. (2020): 34 - 41. |
MLA | GÜNER Seçil Gülhan,OVAYOLU Özlem,Ovayolu Nimet Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi. , 2020, ss.34 - 41. |
AMA | GÜNER S,OVAYOLU Ö,Ovayolu N Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi. . 2020; 34 - 41. |
Vancouver | GÜNER S,OVAYOLU Ö,Ovayolu N Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi. . 2020; 34 - 41. |
IEEE | GÜNER S,OVAYOLU Ö,Ovayolu N "Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi." , ss.34 - 41, 2020. |
ISNAD | GÜNER, Seçil Gülhan vd. "Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi". (2020), 34-41. |
APA | GÜNER S, OVAYOLU Ö, Ovayolu N (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 13(2), 34 - 41. |
Chicago | GÜNER Seçil Gülhan,OVAYOLU Özlem,Ovayolu Nimet Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 13, no.2 (2020): 34 - 41. |
MLA | GÜNER Seçil Gülhan,OVAYOLU Özlem,Ovayolu Nimet Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.13, no.2, 2020, ss.34 - 41. |
AMA | GÜNER S,OVAYOLU Ö,Ovayolu N Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2020; 13(2): 34 - 41. |
Vancouver | GÜNER S,OVAYOLU Ö,Ovayolu N Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2020; 13(2): 34 - 41. |
IEEE | GÜNER S,OVAYOLU Ö,Ovayolu N "Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi." Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 13, ss.34 - 41, 2020. |
ISNAD | GÜNER, Seçil Gülhan vd. "Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma İlişkin Durumlarının İncelenmesi". Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 13/2 (2020), 34-41. |